توافق ۴ سرزمین منطقه برای “راه گسترش”/ مسیر ترانزیت تازه بدون ایران_خبررسان
[ad_1]
به گزارش خبررسان
به گزارش خبررسان، مقامات عراق، ترکیه، قطر و امارات، یادداشت توافق برای ساخت مسیر ترانزیتی “راه گسترش” امضا کردند. این مسیر، اروپا را از طریق خاک ترکیه و عراق، به خلیج فارس متصل می کند. این مسیر از ایران عبور نمی کند.
امضای این یادداشت توافق دیروز دوشنبه توسط وزیران ۴ سرزمین ترکیه، عراق، امارات و قطر در وجود سران ترکیه (اردوغان) و عراق (السودانی) در بغداد انجام شد.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در سفر رسمی دیروز دوشنبه به بغداد و اربیل سفر کرد. این اولین سفر رئیس جمهوری ترکیه به عراق سپس از ۱۳ سال می بود.
این یادداشت توافق از طرف عراق توسط وزیر حمل و نقل (رزاق محیبس)، از طرف ترکیه توسط وزیر حمل و نقل و زیرساخت ( عبدالقادر اورال اوغلو)، از طرف قطر توسط وزیر حمل و نقل ( جاسم بن سیف السلیتی ) و از طرف امارات توسط وزیر انرژی و زیرساخت (سهیل محمد المزروعی) امضا شد.
دفتر نخست وزیر عراق خبرداد این پروژه به دستیابی به یکپارچگی اقتصادی و تلاش برای اقتصاد پایدار بین شرق و غرب، به تحریک رشد اقتصادی و تحکیم روابط همکاری های منطقه ای و بین المللی پشتیبانی خواهد کرد. این چنین این مطرح در مسیر افزایش تجارت بین المللی، تسهیل تحرک و فعالیت های اقتصادی، تجارت و تشکیل یک مسیر تازه حمل و نقل رقابتی و افزایش رونق اقتصادی بازرگانی پشتیبانی می کند.
امضای یادداشت توافق بین وزیران ۴ سرزمین برای مطرح راه گسترش – قصر جمهوری – بغداد
نخست وزیر عراق هم او گفت: راه گسترش تنها مختصر کردن فاصله نیست، بلکه به پل ارتباطی بین مردم و فرهنگهای منطقه تبدیل میشود و از امنیت و ارامش در منطقه حمایتمیکند. او گفت: این یادداشت تفاهم شامل عمل کشورهای امضا کننده برای تعیین چارچوب های ملزوم برای اجرای مطرح راه گسترش است.
“راه گسترش” شامل دو مسیر زمینی خودرویی و راه آهن است که جنوب ترکیه را از نقطه مرزی فیشخاپور کردستان عراق به جنوب این سرزمین (بصره – بندر فاو) به خلیج فارس متصل می کند. این نزدیک ترین و سریع ترین مسیر اتصال اروپا به خلیج فارس است که از خاک ترکیه و عراق می گذرد.
فیشخاپور مرز کردستان عراق و جنوب ترکیه و در نزدیکی مرز سوریه است.
وزیر حمل و نقل و زیرساخت های ترکیه ( عبدالقادر اورالوغلو) او گفت: با تکمیل پروژه “راه گسترش” که از ترکیه و عراق می گذرد، روال حمل و نقل کالا را ۲۵ روز افت می یابد.
وی گفت: حرکت کشتیهای عبوری از کانال سوئز ۳۵ روز و از جنوب افریقا بیشتر از ۴۵ روز طول میکشد اما اگر راه گسترش تکمیل شود، این زمان به ۲۵ روز افت مییابد.
عراق سال قبل هزینه این مطرح را ۱۷ میلیارد دلار خبرداد.
این مسیر ترانزیتی برای انتقال کالا بین ترکیه و کشورهای جنوب خلیج فارس است اما می تواند بخشی از مسیر اتصال شرق – غرب جهان نیز باشد. این مسیر این چنین می تواند به گفتن جایگزینی برای مسیر جاری کانال سوئز و دریای سرخ نقل شود.
با درگیری های ارتش امریکا و حوثی های یمن (انصارالله) در دریای سرخ و تنگه باب المندب، راه گسترش، از اهمیت بیشتری برخوردار می شود.
این مسیر از طریق جاده زمینی و راه آهن، جنوب ترکیه را به جنوب عراق و خلیج فارس متصل می کند.
طول جاده زمینی و راه آهن در داخل عراق ۱۲۰۰ کیلومتر است.
هزینه پروژه نزدیک به ۱۷ میلیارد دلار است. ۱۰.۵ میلیارد دلار برای ساخت راه آهن برقی و ۶.۵ میلیارد دلار برای جاده زمینی است.
این پروژه در ۳ مرحله تکمیل می شود که مرحله اول در سال ۲۰۲۸، مرحله دوم در سال ۲۰۳۳ و مرحله سوم در سال ۲۰۵۰ به آخر می رسد.
این پروژه در مرحله اول ۱۰۰ هزار زمان شغلی و بعد از پایان، یک میلیون شغل تشکیل می کند.
منبع :
عصر ایران
دسته بندی مطالب
اقتصاد
[ad_2]
منبع
