ده برند رژ لب در سرزمین غیراستاندارد شناخته شدند_خبررسان
[ad_1]
به گزارش خبررسان
| مصرف لوازم آرایشی در ایران | |
| رتبه جهان | ۷ |
| رتبه در خاورمیانه | ۲ |
| هزینه مصرف در خاورمیانه | ۱میلیارد دلار |
| مقدار قاچاق | ۸۵% |
آمارها از این حکایت دارند که قسمت مهمی از لوازم آرایش حاضر در بازار قاچاق می باشند و این قضیه خطر تقلبی بودن و تشکیل صدمه و عوارض متعدد را دوچندان میکند. محمدعلی گرجی، رئیس کمیسیون انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی در این باره میگوید: در حوزه آرایشی، زیاد تر با محصولاتی نظیر رژ لب جامد و مایع، سایه چشم، پنکک، کرم پودر و محصولاتی از این قبیل مواجهیم و ۸۵درصد نیاز سرزمین در این عرصه در اختیار محصولات قاچاق و تقلبی است. قاچاق این محصولات برای واردکنندگان غیرمجاز به صرفه است و طبق معمول نیز از آنها استقبال میشود.
دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غیرفلزی هم از غیراستاندارد بودن ۱۰ برند رژلب در سرزمین خبر داده و اظهار کرده در فرآیند برسی انطباق از ۲۰ نمونه رژلب حاضر در بازار (۱۰ نمونه جامد – ۱۰ نمونه مایع) آزمونهای فساد پذیری، حالت ظاهری، نقطه نرمی (مربوط به مثالهای جامد)، پایداری حرارتی، وجود ذرات خارجی، فلزات سنگین و آرسنیک صورت گرفت. مسئله دلنشین اینجاست که در بین این اسامی نام برخی برندهای معروف داخلی هم به چشم میخورد.
کدام محصولات مشکل دارند؟
بر پایه اظهار این دفتر، در این برسی، رژلبهای مایع با برند flormar، ROOBYSIMA،LUXURY،DAMAS، BIO، ARCANCIL، NSTYLE، LIDO، KAPRA، JUXI و رژلبهای جامد با برند GOLDENROSE، DOOB، JINO، MAJULAN، SIORE، BARISH، BKA، CALISTA، CONFEST، RUBISUN مورد برسی قرار گرفتند و در نهایت ویژندهای جامد شامل RUBISUN، CONFEST، CALISTA، BKA، BARISH و ویژندهای مایع شامل ARCANCIL، BIO، DAMAS، LUXURY و ROOBYSIMA در آزمون مهم فسادپذیری که با سلامت مصرفکننده در ربط است، مغایر با استاندارد ملی وابسته اظهار شدند.
|
برندهایی که در آزمون فسادپذیری دچار مشکل شدند |
|
|
رژلبهای جامد |
RUBISUN |
| CONFEST | |
| CALISTA | |
| BKA | |
| BARISH | |
|
رژلبهای مایع |
ARCANCIL |
| BIO | |
| DAMAS | |
| LUXURY | |
| ROOBYSIMA | |
منفعت گیری از محصولاتی که تقلبی می باشند یا درصد بالایی از فلزات سنگین دارند، میتواند عوارض جبرانناپذیری داشته باشد، تا حدی که محمدرضا بحیرایی، رئیس انجمن واردکنندگان فرآوردههای بهداشتی و آرایشی ایران حرف های که بر پایه گزارشهایی که سازمان مبارزه با کالای قاچاق در سرزمین جمعآوری و انتشار کرده، برخی افراد به علت منفعت گیری از محصولات فیک و قاچاق مرتبط با چشم نابینا شدهاند.
رکسانا فرخی مهندس بهداشت محیط درخصوص وجود فلزات سنگین در لوازم آرایشی او گفت: از فلزات مورد منفعت گیری سرب است که در رژلبها منفعت گیری میشود. کادمیوم هم به گفتن نگهدارنده در کرمهای روشن کننده صورت مورد منفعت گیری قرار میگیرد. سازمان استاندارد در کاری با پشتیبانی سه دستگاه فلزات سنگین را در محصولات آرایشی حاضر در بازار اندازهگیری کردند.
او همین طور گفت: در این بازدید اشکار شد که برخی محصولات آرایشی بیشتر از مقدار استاندارد از فلزات سنگین منفعت گیری میکنند. این بازدید از ۲ جنبه وجود فلزات سنگین و مقدار فسادپذیری انجام شده است. این آزمایش روی ۲۰ نمونه رژ لب انجام شده است و نزدیک به ۱۰ مورد از این آیتمها مشکل فسادپذیری داشتند.
آزمون فسادپذیری چیست؟
فرخی درخصوص آزمون فسادپذیری گفت: در رابطه لوازم آرایشی ۲ خط قرمز داریم که یکی اکسیداسیون و فرد دیگر نوشته عوامل میکروبی است. فسادپذیری آیتم مهمی است و به همین جهت لوازم آرایشی زمان نگهداری دارند. سپس از این زمان، فاسد میشود. برندهای مورد بازدید حتی در در دوره مصرف دچار فساد شده بودند یعنی با وجود این که برای مثال ۲۴ ماه زمان ماندگاری یک محصول است اما سریعتر از آن فاسد شده است. این نوشته نشان دهنده فرمولاسیون نامناسب و کیفیت پایین آن است.
وی با گفتن این که محصولات مورد منفعت گیری در بازار به طور رندوم مورد بازدید قرار میگیرد، گفت: اما ما یکی بزرگترین واردکنندههای محصولات آرایشی هستیم. در بانه و شهرهای مرزی مرتب محصولات آرایشی داخل میشود و مردم هم به علت هزینه پایینتر آنها از هر جایی بدون بازدید خرید میکنند. حتی تعداد بسیاری از افراد به تاریخ انقضا دقت نمیکنند. تعداد بسیاری از محصولاتی که در بازار به نام برند معروف فروخته خواهد شد، تقلبی می باشند؛ همانند شامپوهای برند کلیر که در کارگاهی زیرزمینی در ورامین تشکیل شده بودند و حتی بستهبندی شکیلی هم داشتند.
عوارض وجود فلزات سنگین در لوازم آرایشی برای بدن
مهندس بهداشت محیط فرمود: منفعت گیری از فلزات سنگین همانند سرب، جیوه، آلومینیوم و کروم عوارض جبرانناپذیری دارد. علت منفعت گیری از آنها هم افزایش ماندگاری محصولات آرایشی است. منفعت گیری مدام از رژ لب علتورود سرب به بدن میشود و در دوران بارداری از جفت عبور کرده و تبدیل مرگ جنین، زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن کم میشود.
او همین طور گفت: کادمیوم هم قابلیت جذب از پوست را دارد و حتی میتواند روی جذب کلسیم تاثییر بگذارد. یکی از عوارض آن هم تخریب استخوانها است. زنانی که مدام آرایش میکنند به طور متوسط ۱/۸ کیلوگرم در عمر خود رژ لب میخورند و در خاورمیانه ایران و عربستان هم بزرگترین مصرف کنندههای لوازم آرایشی می باشند. این مقدار قابل دقت است و با وجود استعمال دخانیات و شیوع آن در زنان، آلودگی هوا همه علتشده تا بیماران مبتلا به سرطان در سرزمین افزایش اشکار کند. یکی از با اهمیت ترین دلایل سرطان هم فلزات سنگینی است که از طریق بلع، استشمام و لمس داخل بدن میشود.
به کدام محصولات مطمعن کنیم؟
کارشناس بهداشت محیط در جواب به این سوال که چطور از سلامت یک محصول یقین شویم، فرمود: تنها راهی که میتوان از صحت و سلامت محصول یقین شد، دقت به پروانه بهداشت است. همه محصولات مورد تائید وزارت بهداشت دارای پروانه می باشند و سیب سلامت دارند. یکی از مشکلات ما این است که نظارت درستی نسبت به فضای مجازی وجود ندارد و صفحههای گوناگون بدون مجوز محصولات آرایشی میفروشند.
او گفت: علاوه بر این محصولات خارجی که توسط شرکتهای مجوزدار دارخلی داخل خواهد شد، از فیلتر وزارت بهداشت میگذرند. این شرکتها موظف می باشند که نمونه محصولات خود را بیاورند تا در سازمان غذا و دارو آزمایش شود. این محصولات پروانه بهداشت ورود کالا دارند. این محصولات کد ۱۶ رقمی دارند که میتوان با پیامک کردن آن از صحت آن کالا یقین شوید. در کل مردم نباید از هر جایی محصولات آرایشی بخرند بلکه باید از مراکزی عمل به خرید کنند که تحت نظر بازرسان وزارت بهداشت است و مدام بازدید میشود. هر محصولی باید تاریخ تشکیل و انقضا و مجوز غذا و دارو داشته باشد.
هنگامی تقاضا در بازار زیاد باشد، فعالان عرصه لوازم آرایشی هم ترغیب خواهد شد که محصولات بیشتری داخل بازار کنند و در شرایطی که مردم به کالاهای قاچاق مطمعن میکنند، ورود آنها از مرزهای گوناگون سرزمین هم زیاد تر میشود. برای بهبود شرایط ابتدا باید بازدید کرد که دلایل منفعت گیری افراطی از لوازم آرایشی در زنان ایارن چیست و چطور میتوان مردم را آگاه کرد که اولا مصرف را افت دهند و سپس به کالای قاچاق مطمعن نکنند؟/ایسکانیوز
دسته بندی مطالب
اقتصاد
[ad_2]
منبع