به همراه آقای ذوالنور و قالیباف سه گزینه مهم ریاست هستم_خبررسان

به همراه آقای ذوالنور و قالیباف سه گزینه اصلی ریاست هستم

[ad_1]
به گزارش خبررسان

به گزارش خبررسان، منوچهر متکی منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ، از قطعی بودن کاندیداتوری خود برای انتخابات ریاست مجلس شورای اسلامی خبر داد و او گفت که برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست مجلس، تردیدی ندارد.

* مردم مجلس را کارآمد نمی‌بینند؛ باید این نگاه تحول کند

وی او گفت: ما از ابتدا که برای مجلس انتخاب شدیم، با برسی مجموعه شرایط داخلی، خارجی و دو مولفه مهم مردم در یک سو و مجلس در نظر دیگر، شرایط را بازدید کردیم؛ باور جدی دارم که مردم نگاه خاصی به مجلس دارند. مردم مجلس را کارآمد نمی‌بینند این نگاه باید تحول کند و این نمی‌شود مگر این که در کارکرد و رویکرد مجلس تحول به‌وجود بیاید. لذا در مجلس ما دو رویکرد داریم؛ رویکرد مبتنی بر تحول و رویکرد مبتنی بر ادامه وضع حاضر. ادامه وضع حاضر نگاه مردم را نسبت به مجلس سخت‌تر می‌کند و باورشان ضعیف‌تر می‌شود و امیدشان کمتر می‌شود.

متکی تصریح کرد: اما در نگاه تحولی، اگر مردم حس کنند یک عده‌ای آمدند و می‌خواهند در مجلس تحول تشکیل بکنند این تاحدودی در فضای عمومی و افکار عمومی جامعه تاثییر مثبت می‌گذارد. با این چنین نگاهی من مصمم شدم که داخل حوزه سازوکارهای مجلس، اداره مجلس و ریاست مجلس بشوم و در این میدان هستیم برای این که بتوانیم انشاءالله اثرگذار باشیم.

* به همراه آقای ذوالنور و قالیباف؛ سه گزینه مهم ریاست هستم

منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درمورد کاندیدای انتخابات ریاست‌مجلس، او گفت: به نظرم سه کاندیدای جدی وجود دارند؛ بنده. آقای ذوالنوری و آقای قالیباف.  دو نگاه بر انتخابات هیئت رئیسه حاکم است؛ نگاه تحول‌خواه و نگاه نگه داری وضع حاضر.

“نامزد جدی با رویکرد تحولی ۲ نفر می باشند نه ۵ نفر. بنده و آقای ذوالنور هستیم. این که اخیراً برخی از دوستان تحول نظر دادند به خودشان مربوط است و اظهار بکنند امکان پذیر ۳ نفر بشود. اگر دوستان فرد دیگر قبلا اظهار کردند که برای ریاست نمی‌آیند همانند آقایان حاج بابایی، پژمانفر، رسایی، دکتر حسینی، آقای نبویان، به این علت اگر شما این اسامی را از لیست خارج بکنید، دو نفر باقی می‌ماند و حرکتی هم که آقای نیکزاد داشت، برای او گفت و گو نایب رئیسی می بود. اخیرا شنیده می‌شود که به گمان زیاد ایشان تحول نظر داده که یقیناً تصمیم شخصی خود ایشان است”.

وی در جواب به این سوال که ” شهادت آیت‌الله رئیسی چه اثری می‌تواند در انتخابات ریاست مجلس داشته باشد؟”، او گفت: من فکر می‌کنم که تاثییر اساسی انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام برای آن دسته از نامزدهایی که در هیئت رئیسه می باشند و ضمناً بنا دارند که نامزد ریاست جمهوری بشوند امکان پذیر، تاثیرگذار باشد چون امکان پذیر بخواهند علاوه بر ریاست مجلس، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری هم باشند.

بازار مسکن در قبضه بانک‌ها! / تعداد خانه های خالی در ایران از استاندارد جهانی عبور کرد
ادامه مطلب

متکی، او گفت:افرادی که می‌خواهند نامزد انتخابات ریاست جمهوری بشوند در خصوص این که نامزد ریاست مجلس بمانند یا نه، مطالعه بیشتری داشته باشند. یقیناً این به خودشان و چارچوب‌های خودشان مربوط است.

* نیکزاد حرف های کاندیدای ریاست نمی‌شود

وی در جواب به این سوال که آیا گمان دارد با  وجود شرایط تازه، آقای نیکزاد نامزد ریاست مجلس شوند او گفت: یقیناً هر احتمالی وجود دارد. اما درست‌ترین گمان آن چیزی است که از زبان ایشان شنیده شود.من تحلیل خاصی در این عرصه ندارم منتظرم ببینیم دکتر نیکزاد نظری که اظهار می‌کند چیست.

در سایت خبری خبررسان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

* روایتی از جلسه دوساعته با ذوالنور؛ نتیجه نگرفتیم

متکی با گفتن این که”بنده و آقای ذوالنوری نامزدهای نگاه تحول‌خواه هستیم”، در جواب به سؤالی درمورد گمان ائتلاف نامزدهای – به تعبیر وی- تحول‌خواه او گفت: ما جلسه مفصلی نزدیک به دو ساعت با هم داشتیم. سپس از این که معلوم شد که از آن ۵ نفر من و آقای ذوالنور مصمم هستیم، راهکار یکی شدن این می بود که با هم بنشینیم. دو ساعت نشستیم و من در آن نشست دلایلی را خدمت ایشان عرض کردم، ایشان هم شنیدند یقیناً ایشان به هیچ یک از آن دلایل جواب ندادند اما اعتقاد دارند که هم خودشان را مناسب می‌دانند هم عرصه رای دارند و در میدان می‌همانند.

منتخب مردم تهران، او گفت که سپس از دو ساعت جلسه با مجتبی‌ذوالنوری درمورد یکی شدن برای انتخابات ریاست مجلس، نتیجه‌ای حاصل نشده است.

وی در جواب به این سوال ” با وجود کاندیداتوری همزمان شما و آقای ذوالنوری برای ریاست مجلس آیا مقدار گمان پیروزی جریان به تعبیر شما تحول‌‌خواه کمتر نمی‌شود” تصریح کرد: اولاً ما تا این مدت زمان داریم. ثانیا در میدان انتخابات قاعدتا اگر ۲۹۰ نماینده وجود داشته باشند، برنده ۱۴۶ رای باید کسب کند تا انتخاب شود. لذا دو نامزد در میدان زیاد منافات ندارد. و نامزد شدن دو نامزد از جریان تحول‌ خواه لزوماً به معنی پیروزی رقیب نیست.

* پایداری حمایتکننده قالیباف است؛ امنا و صبح‌ ایران سکوت کرده‌اند

متکی با گفتن این که سبد رای او و مجتبی ذوالنوری متفاوت است و یقیناً بخشی از این سبد رای امکان پذیر مشترک باشد، درمورد حمایتبرخی‌ گروه‌ها از قالیباف او گفت: آنچه اشکار است این است که جبهه پایداری حمایتکننده آقای قالیباف است؛  من با دوستان اصولگرا در تماس هستم و نظراتم را هم حرف های‌ام منتهی باید خودشان تصمیم بگیرند.

وی در جواب به این سوال در صورتی که گمان پیروزی شما در انتخابات ریاست مجلس کمتر شود، آیا گمان دارد کاندیدای نائب رئیسی یا ریاست کمیسیون امنیت ملی شوید، او گفت: هنگامی الان کاندیدای ریاست مجلس هستم درمورد قسمت‌های دیگر نظری نمی‌‌دهم. بنده نامزد نایب رئیسی نمی‌شوم. چون من معتقدم که در سرچشمه باید کار مجلس سامان اشکار بکند که آن اداره مجلس است که مسئله دارد.

مصوبه ترخیص کالاهای اساسی تمدید شد
ادامه مطلب

قسمت دوم مصاحبه  با منوچهر متکی را به طور سوال و جواب بخوانید:

* جستوجو اصلاحات در سازوکار مجلس هستم؛ کمیسیون‌های تخصصی باید بازتعریف شوند

شما می‌گوید جستوجو اصلاحات در سازوکار مجلس هستید؟ از کجا می‌خواهید اغاز کنید؟

متکی: من معتقدم که کمیسیون‌ها باید بازتعریف بشوند و کمیسیون‌ها رویکرد جدیدی در انجام وظایفشان اشکار کنند. مجلس سه ماموریت دارد؛ بازدید مطرح‌ها و لوایح، انتخاب وزرا و دیگر انتخاب‌هایی که در مجلس هست و سوم که زیاد مهم است اما مغفول مانده، رصد کشورداری است. نظارت بر حکمرانی است. کمیسیون‌ها غیر از بازدید مطرح‌ها و لوایح، با اهمیت ترین کارشان نظارت بر دستگاه اجرایی متناظرشان است.

همین کمیسیون کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی، به همین ترتیب کمیسیون‌های صنعت، اقتصاد، امور اجتماعی، حقوقی و قضایی، امنیتی، اینها باید دستگاه‌های متناظر خودشان را رصد کنند. یعنی این که اگر دستگاهی در مجلس نزد نمایندگان نمره منفی گرفت، اگر یک وزیری استیضاح شد برکنار شد، به باور من آن کمیسیون هم باید زیر سوال برود. برای این که علاج اتفاق قبل از وقوع باید کرد. منظورم این است که کمیسیون باید خودش را مسئول بداند. چرا بازدید نکرد؟ این وزیر به قهقرا می‌رود و کار او به استیضاح بکشد؟ ۵۰ درصد حل یک مشکل تشخیص درست مشکل است شناسایی درست مشکل است. کما این که پزشکان می‌گویند ۵۰ درصد درمان، تشخیص بیماری است.

اگر به کمیسیون این ذهنیت منتقل بشود که او باید دستگاه متناظرش را مستمراً رصد کند، کلی تحول تشکیل می‌شود. دستگاه اجرایی وابسته می‌داند یک جایی دائماً دارد رصدش می‌کند اما اگر رفتیم کمیسیون دیدیم دعوای ریاست کمیسیون است، یک نماینده‌ای دوستانش، هم‌زبانانش و هم حزبی‌هایش را جمع می‌کند برای این که رئیس کمیسیون بشود. آن فردی که دوم شد برای یک سال سپس تلاش می‌کند که بعدش او بشود رئیس کمیسیون. من گمان می‌کنم اینها آقایان را از برتری کاری‌شان باز می‌دارد. بعد تحول از کمیسیون‌ها اغاز می‌شود و این باید در یک گفتمان صمیمی، دوستانه و با جلب نظر دوستان نمایندگان ما به آن ورود بکنیم.

* مجلس را از رئیس‌ محوری خارج و صحن‌محور می‌کنم

مورد بعدی برای تحول، اداره امور مجلس است. اداره امور مجلس می‌تواند رئیس محور باشد یا می‌تواند صحن‌محور باشد. می‌تواند شکلی محور باشد می‌تواند محتوا محور باشد. یعنی ریاست محتوایی بر مجلس باشد. اینها دو مفهوم در اداره مجلس است. اینها چه فرقی با همدیگر دارند؟ ریاست محور بودن یعنی ریاست آمرانه بر مجلس کردن که مقبول مجلس نیست. شکلی محور بودن ریاست، یعنی مبصر کلاس بودن!‌ محتوایی محور بودن اداره مجلس یعنی رئیس در جریان کل مطالبی که در مجلس در دستور کار است قرار بگیرد.

مقابله پدافند هوایی سوریه با اهداف متخاصم در اطراف دمشق
ادامه مطلب

رئیس مجلسی اشکار نمی‌شود که هم اقتصاد بداند، هم فرهنگ بداند،‌ هم نظام بانکداری و هم او گفت و گو زنان و جوانان را بداند، چه باید بکنیم؟ مطابق قانون هر نماینده ۵ مشاور می‌تواند داشته باشد، رئیس مجلس ۵ محور و ۵ گروه مشاورین را باید داشته باشد، حوزه فرهنگ، حوزه اقتصاد، حوزه سیاست، حوزه امور اجتماعی و حوزه امنیت. این ۵ گروه چه افرادی می باشند؟ رئیس کمیسیون و یکی دو نفر آدم‌های متخصص آن کمیسیون که تخصصشان در نوشته آن کمیسیون است. چون الزاماً همه امکان پذیر تخصصشان در آن نوشته نباشد اما عضو کمیسیون شده‌اند، یکی دو نفر از متخصصین جدی آن کمیسیون، مرکز پژوهش‌ها، اینها ۴،۵ نفر خواهد شد دو یا سه نفر هم از نخبه‌ترین آدم‌های متخصص آن رشته در سرزمین را اشکار بکند. اکنون استاد دانشگاه تبریز است، بندرعباس است، مشهد هست، هر جایی که هست. یا یک کارخانه‌دار است اما بلند فکر می‌کند. راهبردی فکر می‌کند.

رئیس مجلس باید این چنین ترکیب مشاوران از نمایندگان مجلس انتخاب کند یا از بیرون مجلس؟

متکی: رئیس مجلس می‌گردد در سرزمین دو یا سه نفر زبده را اشکار می‌کند. برای مثالً می‌گویند که فلان شخص پدر علم سیمان و پدر تشکیل سیمان در سرزمین است. هوشی داشته است که به این مرحله رسیده است. دو سه نفر از این افراد را انتخاب بکند. جزو تیم هفت هشت نفره مشاورانش باشد. چه دستور کاری را بازدید بکنند؟ بگذارد دستور کار مجلس. چکیده علمشان، تخصصشان، راهکار و پیشنهادشان با به رئیس مجلس در جلساتی هفتگی که با او دارند اراعه بدهند. این رئیس با عبور از این دالان متخصصان، مدیریتش مدیریت محتوایی می‌شود. یعنی نمایندگان مجلس حس بکنند که فردی دارد مجلس را اداره می‌کند که خودش به موضوعات اشراف دارد.

اما شان رئیس مجلس فقط اداره مجلس نیست. رئیس مجلس عضو موثر شورای عالی امنیت ملی است، عضو موثر شورای عالی انقلاب فرهنگی است، عضو موثر مجمع تشخیص مصلحت نظام است. عضو موثر شورای سران قوا است. از همه اینها باید برای اداره مجلس منفعت گیری کند.

مقام معظم رهبری فرمودند هر چه این سه نفر تصمیم بگیرند، قانون است و نیاز به تایید من ندارد. یعنی چه؟ یعنی هر رئیس قوه‌ای ۳۳ درصد در هر مصوبه‌ای که در آنجا می‌گذرد شریک است.

دستور جلسات سران سه قوه چیست؟ ۹۰ درصد این موارد موضوعات دولت است. چند درصد آن موضوعات قوه قضائیه است و یکی دو درصد هم امکان پذیر موضوعات مجلس باشد.

مجلس در آن جلسه اساساً دستور کار ندارد. رئیس مجلس می‌تواند خالی‌الذهن در این جلسات شرکت بکند یا اطلاعات عمومی‌اش در این جلسات برود. دو تا بولتن بخواند و در این جلسات شرکت بکند. اما یک هنگامی می‌تواند با یک کارگروه تخصصی بر پایه دستور کار آن جلسه کنکاش کنند او گفت و گو کنند، نظر بدهند، تضارب آرا بشود، نخبگانی که در آن جلسه می باشند حوالی آن نوشته نظر بدهند. مالیات است، نظام بانکی است، اقتصاد است، کشاورزی، زنان هر موضوعی که هست. آن زمان رئیس مجلس با یک پشتوانه نظری – پیشنهادی و ایده‌پردازی سازنده داخل آن جلسه می‌شود و در این ۳۳ درصد نقش دارد. بلکه در درصدهای دیگران هم تاثییر بگذارد. این را می‌گوییم ریاست محتوایی مجلس. یعنی ورود کیفی به موضوعاتی که یا در دستور کار خود مجلس یا در دستور کار جاهایی که رئیس مجلس وجود دارد است.

پایان بورس امروز 19 شهریور 1402 / اصلاح شاخص کل، مقطعی است؟ – تجارت‌نیوز
ادامه مطلب

* مجلس جای تقابل نیست

تحول دیگر چیست؟ ما ۲۹۰ نفر را مردم انتخاب کردند و انها گفتند که بروید داخل مجلس به درد و مشکلات ما برسید. ما می‌رویم مجلس مخصوصاً مجلس دوازدهم، یک نگاهی می‌اندازیم می‌بینیم که این مجلس ۴۰، ۵۰ نفر اصلاح‌طلب دارد، ۲۰،۳۰ تا جدا گانه دارد، یک اکثریت اصولگرا دارد و طیف‌های گوناگون ما در این مجلس دو رویکرد می‌توانیم داشته باشیم؛ رویکرد مبتنی بر تقابل که نوعا در مجالس ما بوده است. و آن این که هر چه اصلاح‌طلبان می‌گویند اصولگراها با آن مخالفت کنند، هر چه اصولگراها بگویند اصلاح‌طلبان با آن مخالفت کنند. این اسمش تقابل است.

رویکرد دیگر تعامل است؛ ما را مردم انتخاب کردند و روانه مجلس کردند انتظاری که از ما دارند اتخاذ با لیاقت‌ترین تصمیمات و قانونگذاری‌ها در جهت منافع مردم است. رویکرد تعاملی این است که شما از همه نمایندگان ذکات علمشان را بگیرید. همه افرادی که در مجلس نظر سازنده و کیفی دارند، ایده‌های مناسب دارند از آنها منفعت گیری کنید.

رئیس مجلس چطور می‌تواند از تخصص تک تک نمایندگان منفعت گیری کند؟

متکی: فکر کنید یک نماینده‌ای در بین نمایندگان مجلس، عالیترین نظرات و متخصصانه‌ترین نظرات را در او گفت و گو بودجه دارد. به علت اسبق کاری‌اش، به علت حضورش در مجلس یا هر علت فرد دیگر، می‌بینید بهترین علت را دارد، ما بازدید کنیم که این اصولگراست یا اصلاح‌‌طلب است یا نظرش را بازدید کنیم؟ یقیناً نظرش قابل دفاع نبوده است طبیعی است که اجماع تشکیل نمی‌کند اما اگر نظرش علمی می بود، رو به پیش می بود، درجهت منافع مردم می بود، گره‌گشا می بود و تخصصی می بود، چرا باید با او مخالفت کنیم؟

ما از همه ظرفیت مجلس در حوزه محتوایی کار مجلس باید منفعت گیری کنیم. ما عینک تقسیم‌بندی بین نمایندگان نمی‌گذاریم. عینک ما عینک بهترین پیشنهادات است، دریافت می‌کنیم و به او گفت و گو می‌گذاریم تا به بهترین تصمیمات برسیم.

اگر شما همه جریان‌های فکری و سیاسی مجلس را قانع کردید که به این سخن شما لبیک بگویند، زیاد طبیعی است که توقع داشته باشند علاوه بر شراکت محتوایی در کار مجلس، شراکت در اداره مجلس را هم داشته باشند. به باور من قابل بازدید است.

بانک آینده از فعالیت بانکداری دور شده بود_خبررسان
ادامه مطلب

اگر مجموعه‌ای ۱۰۰ نماینده دارد یعنی یک سوم نمایندگان مجلس به او تعلق دارد. زیاد منطقی است که شما در هیئت رئیسه و در کمیسیون‌ها آنها را شراکت بدهید. در آن صورت کاری را که در کشورمان در سال ۱۳۷۶ تعطیل شد مجدد احیا می‌کنیم. چه اتفاقی در سال ۱۳۷۶ افتاد؟ تا سال ۱۳۷۶ همه افرادی که در انقلاب بودند در حکومت هم بودند. احمد توکلی وزیر کار او می بود، بهزاد نبوی وزیر صنایع سنگینش می بود، مرحوم عسگراولادی وزیر بازرگانی‌اش می بود، سلامتی وزیر کشاورزی‌اش می بود. سال ۱۳۷۶ دولت اول اصلاحات که سر کار آمد، اداره سرزمین حزبی و تک حزبی و تک جریانی شد و همه را کنار زدند. با همان فرمان ما از سال ۱۳۷۶ تا الان نزدیک به ۲۷ سال است که جلو آمدیم.

 یعنی در دولت آقای رئیسی هم با همین فرمان آمدیم؟

متکی: در دولت آقای رئیسی هم چهره خاصی نبوده. اکنون او گفت و گو من دولت نیست. بحثم رویکردی که ما داریم. من می‌گویم ما در مجلس می‌توانیم این کار را نکنیم . هنگامی دولت اصولگرا سر کار می‌آمد، اصلاح‌طلبان نقد و تخریب می‌کردن و چوب لای چرخ می‌گذاشتند تا وقتی که اینها را ساقط بکنند و خودشان دولت را دست بگیرند. سپس موقعی که اصولگراها دولت را در دست می‌گرفتند نقد می‌کردیم، تخریب می‌کردیم،‌ چوب لای چرخ می‌گذاشتیم تا پایین همراه شوند. این کار را کردیم در سرزمین.

*مجلس باید ملی‌تر و ائتلافی‌تر بشود

 یعنی این مدل در مجلس حداقل تخصصی بشود و این نگاه کنار برود؟

متکی: ملی‌تر بشود. ائتلافی‌تر برای منافع سرزمین، نظام و مردم بشود. ما یک ساختاری در سرزمین داریم که منحصربفرد است به نام خانه احزاب. من یک سال رئیس خانه احزاب بودم. خانه احزاب تنها سازه‌ سیاسی  در جمهوری اسلامی است که سه جریان اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقلین به تعداد مساوی مطابق ضوابط در شورای مرکزی خانه احزاب وجود دارند.

من رئیس این خانه احزاب شدم. کلی فکر کردم که سه جریان متفاوت سیاسی وجود دارند، اولین جلسه که به گفتن رئیس خانه احزاب رفتم همین سوال را نقل کردم. ما باید به سمت حرفهای اصولی‌تر در کشورداری باید حرکت کنیم. ما فقط در دنیا کشورداری نمی‌کنیم. در دنیا دیگران هم حکمرانی می‌کنند. ببینیم جاهایی که گیر می‌کنند چطور حکمرانی می‌کنند.در مجلس معتقدم که ما می‌توانیم با این چنین رویکردی هم مجلس را محل دعوا نکنیم، هم از همه عصاره ظرفیتی – تخصصی مجلس منفعت گیری بکنیم. اینها تحول است.





منبع :


تسنیم





دسته بندی مطالب
اقتصاد

سلامتی

کسب وکار

اخبار فناوری

اخبار هنری

خبر های ورزشی

[ad_2]

منبع