افزایش ۳۵ درصدی تجارت صنایع غذایی ایران و ترکمنستان_خبررسان
                 [ad_1]
به گزارش خبررسان
    
    
        
    
    
    
تجارت صنایع غذایی و محصولات کشاورزی دو سرزمین ایران و ترکمنستان در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۳۹ میلیون دلار بوده است که این عدد در سال ۱۴۰۲ با رشد ۳۵ درصدی به ۷۴ میلیون دلار رسید.
        
    
به گزارش خبررسان، اکبر گداری سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان گسترش تجارت ایران، بازار ترکمنستان را مستعد جذب محصولات ایرانی معارفه کرد و او گفت: در دولت سیزدهم، گسترش تجارت با همسایگان از طریق دیپلماسی اقتصادی برای افت تحریمها و افزایش صادرات محصولات ایرانی در برتری قرار گرفت و در این بین رایزنیها برای گسترش مناسبات تجاری با ترکمنستان، بهثمر رسید و بازار این سرزمین به یکی از بازارهای مقصد صادراتی ما بدل شد.
وی با گفتن این که عدد تجارت ایران با ترکمنستان در آخر ۱۳۹۳ از مرز یک میلیارد دلار عبور کرد، افزود: از دهه ۹۰ به این سو دلایل گوناگون دست به دست هم دادند تا عدد تجارت ایران و ترکمنستان کاهشی شود اما در سالهای تازه بهبود روابط سیاسی رشد تجارت با این سرزمین را رقم زد و در سال ۱۴۰۲ عدد تجارت با این سرزمین به مرز ۴۴۶ میلیون دلار رسید که از این عدد ۱۸۶ میلیون دلار در حوزه صنعت، ۱۵۶ میلیون دلار در حوزه معدن و صنایع معدنی و ۷۴ میلیون دلار در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی و ۲۷ میلیون دلار محصولات پتروشیمی و محصولات با پایه نفتی و ۲ میلیون دلار فرش بوده است.
به حرف های گداری؛ اخذ ویزا برای تجار ایران بهسختی مقدور است و به نظر میرسد که وجود در نمایشگاهها روال ورود به این بازار را برای ما تسهیل کند؛ از اینرو در شهریور سال جاری نمایشگاهی با محوریت صنایع غذایی در این سرزمین برگزار می کنیم.
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان گسترش تجارت ایران، او گفت: تجارت در حوزه صنایع غذایی ایران و ترکمنستان رشد قابل توجهی را توانایی کرده است؛ تجارت صنایع غذایی و محصولات کشاورزی دو سرزمین در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۳۹ میلیون دلار بوده است که این عدد در سال ۱۴۰۲ با رشد ۳۵ درصدی به ۷۴ میلیون دلار رسید.
این مقام مسؤول در ادامه گفت: نزدیک به ۷۰ میلیون دلار در ۲ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ به ترکمنستان صادرات داشتیم که از این عدد ۱۲ میلیون دلار آن در حوزه محصولات کشاورزی و صنایع غذایی بوده است؛ این عدد نسبت به زمان شبیه سال قبل رشد قابل توجهی را توانایی کرده است. میوه تازه، صیفیجات، رب گوجه فرنگی و برخی محصولات تبدیلی عمده محصولات صادراتی ایران به ترکمنستان است اما این بازار قابلیت جذب لبنیات و انواع محصولات پروتئینی تشکیل ایران را نیز دارد.
گداری با اشاره به برنامهریزیهای صورت گرفته برای تصاحب سهم زیاد تر از بازار ترکمنستان، تصریح کرد: ۱۷ تیر سال جاری همایشی با محوریت معارفه نمایشگاه اگرفود ترکمنستان در سازمان گسترش تجارت ایران برگزار خواهد شد؛ در این همایش تلاش می کنیم که از زوایای گوناگون این نمایشگاه را مورد بازدید قرار بدهیم. توانمندیهای ایران در حوزه صنایع غذایی قابل دقت است؛ و شرکتها تردید نداشته باشند که با وجود در این نمایشگاه قراردادهای خوبی با طرفهای تجاری این سرزمین منعقد خواهند کرد که در نهایت عرصه گسترش صادرات به ترکمنستان را فراهم میکند.
        
        
        
        
        
        
            
              منبع :
            
                          
                مهر              
                      
                
        
        
        
                
        
      
        
  
دسته بندی مطالب
اقتصاد 
[ad_2]
منبع