فیلم «رستاخیز» تا این مدت اجازه اکران ندارد_خبررسان
[ad_1]
به گزارش خبررسان
کارگردان سینما او گفت: هنگامی درمورد یک اتفاق سخن تکراری میزنیم، انگار میخواهیم از این اتفاق یک مفهوم تازه تشکیل کنیم، «روز اتفاق» یک سخن تازه از حقیقت عاشورا زد و ارزشی فراتر داشت که به فیلم بها داد و آن را ماندگار کرد.
به گزارش خبررسان، بیژن میرباقری درمورد نسبت عاشورا با سینما و تولیدات عاشورایی در سینما و تلویزیون اظهار داشت: گسترده شدن شبکه نمایش، علتکاهش تولیدات عاشورایی شده است چراکه این گستردگی نیاز مخاطب را برآورده میکند و تلویزیون که ماموریت تشکیل فیلم و سریال مذهبی را برعهده دارد، از این ماموریت کنارهگیری میکند.
کارگردان فیلم ربوده شده با گفتن این که تولیدات سالهای تازه در این حوزه برای مخاطب دلنشین نبودهاند، اصرار کرد: فیلمهایی که اخیرا با گفتن تولیدات مناسبتی محرم ساخته شده، نتوانسته چشم تماشاگر را پر کند؛ در نتیجه مخاطب به جای تماشای فیلم یا سریالی که سخن تکراری نسبت به قیمتهای مذهبی میزند و یا در لایههای تاریخی، پرداخت درستی ندارد، رفتن به هیات یا مراسم های مذهبی را برمیگزیند.
میرباقری درمورد نحوه بازنمایی عاشورا در سینما گفت: اتفاق عاشورا در طول این ۱۴۰۰ سال مرتبا تکرار و توسط مردم نگهداری شده است؛ اکنون فیلمسازان در مرحله بازنمایی چه چیزی به آن اضافه میکنند؟ هیچ قیمت افزودهای وجود ندارد و هنگامی درمورد یک اتفاق سخن تکراری میزنیم، انگار میخواهیم از این اتفاق یک مفهوم تازه تشکیل کنیم. اتفاق عاشورا در طول این ۱۴۰۰ سال مرتبا تکرار و توسط مردم نگهداری شده است؛ اکنون فیلمسازان در مرحله بازنمایی، چه چیزی به آن اضافه میکنند؟ هیچ قیمت افزودهای وجود ندارد
او با اشاره به فیلم روز اتفاق فرمود: روز اتفاق یک سخن تازه از این حقیقت زد؛ به همین علت این قیمت ثانویه به فیلم بها داد و آن را ماندگار کرد. درمورد مسائل مذهبی باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد و ساختارها را برای نمایش مذهبی تحول بدهیم تا مخاطب علاقهمند شود.
این تهیهکننده سینما به برخی فیلم های اکران نشده درمورد اتفاق عاشورا اشاره کرد و افزود: هنگامی فیلمی تشکیل میشود اما جلوی اکران آن گرفته میشود و سنگاندازی صورت میگیرد، مردم و فیلمسازان دیگر نیز سینمای عاشورایی را کنار میگذارند. فیلم رستاخیز تا این مدت اجازه اکران ندارد و این یعنی به علت حساسیت این اتفاق از یک فیلم غفلت میشود و خودبهخود فیلمسازان به سراغ این مضامین نمیروال و اندوخته و زمان خود را به خطر نمیاندازند.
کارگردان فیلم دوزخ، برزخ، بهشت اتفاق عاشورا را مبتنی بر عکس دانست و او گفت: در طول سالها، اشعار بسیاری درمورد آن نوشته شده و آن اشعار پر از تصاویر شاعرانه است، اما تصویری که شعر میسازد به مراتب بهتر از تصویریشدن در قالب سینماست. باید اجازه دهیم اتفاق عاشورا در حوزه تصویرسازی شعرگونه باقی بماند. به نوعی امکان به تصویرکشیدن عاشورا نیست؛ چراکه این اتفاق سالها است در شعر نشسته و عکس، گویای عمق مساله نیست
او همین طور گفت: ۱۴۰۰ سال است که عاشورا خود را در شعر نشان داده و باز هم در شعر میماند؛ چون سینمای ما با شرایط و تجهیزاتی که داریم نمیتواند عکس عاشورا را به قدر خودش نشان دهد و از ماهیت عاشورا در شعر عقب میماند. شعر، آوا و مویه دارد و این مویه به دل مینشیند. عکس اما مویه ندارد؛ نمیشود پای عکس گریه کرد. عکس آهنگ و مرثیه را ندارد؛ بعد ما نمیتوانیم عکس مرثیهگونه داشته باشیم.
میرباقری، تصویرسازی سینمایی از عاشورا را مشکل دانست و او گفت: به نوعی امکان به تصویرکشیدن عاشورا نیست؛ چراکه این اتفاق سالها است در شعر نشسته و عکس، گویای عمق مساله نیست.
منبع :
ایرنا
دسته بندی مطالب
اقتصاد
[ad_2]
منبع