۲۳ برابر شدن قیمت‌ها در ۱۳ سال؛ کدام گروه رکورددار است؟_خبررسان

030431

[ad_1]
به گزارش خبررسان



به گزارش تجارت نیوز،

شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای سرزمین در خردادماه امسال به ۲۴۹.۷ رسیده است. این در حالی‌ست که این رقم در ابتدای دهه ۹۰ نزدیک به ۱۱ می بود. به عبارت دیگر، سطح عمومی قیمت‌ها در ۱۳ سال نزدیک به ۲۳ برابر شده است. بازدید‌ها مشخص می کند در همین بازه وقتی رشد قیمت خوراکی‌ها زیاد زیاد تر از غیر خوراکی‌ها می بود.

در ۱۳ سال قبل، نوسانات تعداد بسیاری در اقتصاد ایران رخ داده، از جمله وضع تحریم‌های بین‌المللی، امضای توافق برجام و سپس خروج آمریکا از برجام، همه‌گیری کرونا و جراحی اقتصادی دولت سیزدهم. همه این عوامل علتشده‌اند تا شدت رشد قیمت‌ها در ایران تحول کند.

شاخص قیمت مصرف‌کننده یا CPI یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی است که سطح عمومی قیمت‌ها را در اقتصاد مشخص می کند. این شاخص بر پایه یک سبد کالا و خدماتی مصرفی تعیین شده است. تغییرات این شاخص نشان‌دهنده تغییرات قیمت یا همان تورم است.

پیش بینی قیمت طلا و سکه 16 دی 1402 / اسایش سیاسی، بازار طلا را نزولی می‌کند؟
ادامه مطلب
آخرین مطالب

 از دلایل اهمیت شاخص قیمت مصرف‌کننده این است که مشخص می کند قوت خرید مردم در طول زمان چطور تحول کرده است. به عبارتی دیگر، قیمت کالا و خدمات مصرفی مردم چه مقدار تحول کرده است. اگر عدد این شاخص افزایش یابد، نشان‌دهنده تورم و اگر افت یابد، نشان‌دهنده افت قیمت‌ها است.

در ابتدای دهه ۹۰، شاخص قیمت مصرف‌کننده ۱۰.۹ می بود که با نزدیک به ۲۳ برابر شدن در خرداد امسال به ۲۴۹.۷ رسیده است. گروه خوراکی‌ها زیاد تر از غیر خوراکی‌ها رشد داشته است. گروه خوراکی‌ها ۳۹۸۷.۱ درصد و گروه غیر خوراکی‌ها ۱۶۷۷.۳ درصد در ۱۳ سال رشد داشته است. به عبارت دیگر، قیمت کالا و خدمات گروه خوراکی‌ها در ۱۳ سال نزدیک به ۴۱ برابر و کالا و خدمات گروه غیرخوراکی نزدیک به ۱۸ برابر شده است. یکی از دلایل می‌تواند این باشد که در سال‌های تازه قسمت بزرگی از تورم کل از سمت گروه خوراکی می بود. این چنین، جراحی اقتصادی دولت سیزدهم در ابتدای سال ۱۴۰۱ نیز اصلاح قیمت کالاهای اساسی، به‌خصوص گروه خوراکی می بود که علتشد شدت افزایش قیمت به شدت افزایش یابد.

کلاهبرداری 100 هزار دلاری در تلگرام! 100 شاکی و 2 نفر بازداشت شدند_خبررسان
ادامه مطلب

از بین گروه‌های مهم، در ماه قبل بیشترین شاخص قیمت متعلق به گروه هتل و رستوران با عدد ۳۶۶.۱ می بود. شاخص قیمت مصرف‌کننده این گروه در ابتدای سال ۹۰ برابر با ۹.۳ می بود. به عبارتی دیگر، این گروه در زمان ۱۳ سال بیشتر از ۳۹ برابر شده است.

این چنین، گروه ارتباطات کمترین شاخص قیمت را در خردادماه داشته است. از طرفی، گروه ارتباطات در ۱۳ سال قبل تقریبا چهار برابر شده که در قیاس با دیگر گروه‌های مهم کمترین افزایش قیمت را داشته است.

در سایت خبری خبررسان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

در این دوره، بیشترین افزایش قیمت را گروه دخانیات داشته که بیشتر از ۴۶ برابر شده است. از آنجایی که دخانیات از کالاهای مصرفی تابو در جامعه ما به حساب می‌آید، شفاف نیست که علت آن افزایش مالیات است یا افزایش هزینه تشکیل. این چنین حرف های می‌شود در بازار دخانیات نظارت وجود ندارد و این نوشته دست فروشندگان را برای گران‌فروشی باز نگه می‌دارد.

آمریکا ایران را به تهمت سنگ‌اندازی در فعالیت آژانس تهدید کرد
ادامه مطلب

در بازدید دیگر گروه‌های مهم می‌توان به گروه خوراکی و آشامیدنی پرداخت که در ماه قبل نسبت به ابتدای دهه ۹۰، بیشتر از ۴۰ برابر شده است. از دلایل مهم آن اصلاح قیمت کالاهای اساسی بویژه خوراکی‌ها می بود که علتشده تا شدت افزایش قیمت این گروه در دوره‌ای به شدت افزایش یابد.

قیمت کالا و خدمات مصرفی در گروه مسکن، آب، برق، گاز و دیگر سوخت‌ها نیز در قیاس با فروردین ۹۰، بیشتر از ۱۳ برابر شده است. شایان ذکر است که منظور از مسکن در این گروه، اجاره‌بها است و نه خرید و فروش ملک. از دلایل مهم آن می‌توان به تورم عمومی سرزمین اشاره کرد که جهت شده تا قیمت پول ملی افت یابد و به تبع به جستوجو آن هزینه زندگی و اجاره‌بها افزایش یافته است.

آماده اعزام یک میلیون نفر به حج عمره هستیم_خبررسان
ادامه مطلب

کالا و خدمات گروه حمل و نقل نیز به علت افزایش قیمت سوخت و قیمت‌گذاری دستوری در این گروه، در خردادماه امسال نسبت به ابتدای دهه ۹۰، بیشتر از ۲۵ برابر شده است.

 





منبع :


اکوایران





دسته بندی مطالب
اقتصاد

سلامتی

کسب وکار

اخبار فناوری

اخبار هنری

خبر های ورزشی

[ad_2]

منبع