مذاکرات بیمه مرکزی و اینشورتکها در تنگنا/ اختلاف بر سر استعلام بیمه به آخر می رسد؟_خبررسان
[ad_1]
به گزارش خبررسان
بیمه مرکزی دهم شهریور ماه ۱۴۰۳ دسترسی شرکتهای بیمه آنلاین به سرویس استعلام بیمه را قطع کرد و این شرکتها هم چنان نمی توانند به کاربرانشان سرویس استعلام بیمه را اراعه دهند، بیمه مرکزی گرچه در این باره تا این مدت بیانیه رسمی نداده است اما همیشه این انتقاد را به استارتآپهای بیمهای داشته که آنها فقط کارگزاری آنلاین بوده و اینشورتک نیستند و فقط از فناوری اطلاعات در خصوص تجمیع خدمات بازاریابی و فروش شرکتهای بیمه منفعت گیری کرده و از سوی بیمه مرکزی شامل آیین نامه شرکتهای فناوربیمه و آییننامه ۱۰۵ نمیشوند.
به باور بیمه مرکزی، استارتآپهای بیمهای، هیچ گونه افزایش محسوسی در پرتفوی صنعت بیمه در سرزمین تشکیل نکردهاند و حتی برخی از این شرکتها با پرداخت نکردن بدهیهای خود به شرکتهای بیمه، صنعت بیمه را دچار ریسکهای خطرناک و عمیقی کردهاند.
در ادامه این کشمکشها انگار این بار بیمه مرکزی، تصمیم مختصر آمدن و استارتآپهای بیمهای هم تصمیم تسلیم شدن در برابر مبلغ استعلام را ندارند. علیرغم این که استارتآپهای بیمهای عدد استعلام را بالا میدانند، اما بیمه مرکزی نظر فرد دیگر دارد و حال مشکل استارتآپها بیشتر از مبلغ استعلام، انحصارطلبی و حرکت دستوری بیمه مرکزی است. که یقیناً فنحاب هم تهمت به انحصار را نمیپذیرد و میگوید شرکتهای کارگزاری برخط معترض میتوانند سرویسهای مورد تایید بیمه مرکزی که از طریق سامانه سوئیچ بیمه طراحی و قابل اراعه است را با پرداخت تعرفه از طریق اپراتورهای PGSB سرزمین دریافت کنند.
مسئله حائز اهمیت فرد دیگر که همیشه بیمه مرکزی به آن انتقاد دارد او گفت و گو ناعادلانه بودن صدور بیمهنامه در نمایندگیهایی است که استارتآپها با آنها کار میکنند، در حقیقت کارگزاریهای آنلاین میتوانند با پذیرفتن شرط تسهیم و توزیع عادلانه بیمهنامهها بین نمایندگیها در عادلانه شدن صدور بیمه به نمایندگیهای سرزمین پشتیبانی کنند و منبع های مالی را به صنعت بیمه و صدها هزار نمایندگی بیمه در سرزمین برگردانند.اما استارتآپهای بیمهای ایران نظر فرد دیگر دارند و اعتقاد دارند فنحاب با حرکت دستوری خود مانع نوآوریهای آنها شده است و بیمه مرکزی را رگولاتور تعامل پذیری نمیدانند.
بیمه بازار:کارفرمای ما انگار خصوصی است
محمدرضا فرحی مدیرعامل بیمه بازار در این باره میگوید: اصل داستان به چهار سال برمیگردد، وقتی که بیمه مرکزی او گفت و گو سوئیچی را نقل کرد که در آن شرکتهای بیمه باید به طور انحصاری با آن سوئیچ کار میکردند و همه چیز در انحصار آن قرار داشت. مطابق مصوبهای که از هیئت عامل زمان بیمه مرکزی گرفته شده می بود، استعلام حق بیمه، صدور بیمهنامه، درگاه پرداخت، همه و همه در انحصار سوئیچ آمیتیس می بود اما با پیگیریهایی که با کارگروه اختصاصی اقتصاد دیجیتال، شورای رقابت، معاونت علمی، وزارت ارتباطات و خصوصا مرکز ملی فضای مجازی انجام دادیم بیمه مرکزی به طور غیررسمی و شفاهی در جلسات موضع خود را تعدیل کرد و امکان انتخاب سوئیچ اختیاری شد.
او ادامه میدهد: ما برای سرویس استعلام ساده در مرحله های اولیه خرید بیمه نامه قیمت ۴۰ تا ۱۰۰ تومان پرداخت میکردیم؛ اما بلافاصله سپس از اظهار اختیاری بودن سوئیچ در ابتدای سال قبل، استعلام قیمت را به ۲هزار تومان افزایش دادند، یعنی افزایشی ۵۰ برابری. علیرغم همه پیگیریهایی که انجام دادیم تا این مدت نتوانستهایم درمورد قیمت به تفاهم برسیم. فکر میکنم ریشه مهم مشکل اینجاست که کارفرمای ما شرکتی به ظاهر خصوصی اما با حرکت و ساختاری دولتی است و مسئله دلنشین دقت هم اینجاست که زیاد تر تصمیمات چکشی آنها هم در تاریخهای تعطیلی و وقتی رخ میدهد که ما را در موقعیت انجام شده قرار خواهند داد. فرحی این چنین درمورد مشکلات تشکیل شده برای کاربران میگوید: اکنون کاربران مجبورند دادههای خود را به طور دستی داخل پلتفرم کنند و همین عامل علتابراز خطاهای بسیاری شده است، تا قبل از این که بیمه مرکزی دسترسی بیمههای آنلاین به سرویس استعلام بیمه را قطع کند اطلاعات به طور خودکار بعد از ثبت شماره ملی و پلاک ماشین انجام میشد اما اکنون هم تیم عملیات و اجرایی استارتآپها و هم ذینفعان نهایی یعنی تعداد قابل توجهی از کاربران به مشکل خوردهاند.
در آخرین مذاکراتمان با بیمه مرکزی آنها فعلا به قیمت ۷۰۰ تومان رسیدهاند که با برخی شرایط سخت همانند خرید عمده و پیشپرداخت تخفیفاتی شامل آن میشود و در بهترین حالت برای ما در بیمهبازار به ۴۰۰ تومان میرسد. اما همین عدد هم بالغ بر ۱۰ برابر قیمتی است که بوده و ما و کاربران را متحمل هزینههای سنگین میکند. ضمن این که این استعلام گرفتن در مرحله های اولیه کار است و تنها یک تا سه درصد کاربران بعد از استعلام خرید میکنند، در نتیجه هزینه سنگینی به فرآیندهای اجرایی ما اضافه میشود؛ آن هم برای سرویسی که فقط محتوای آن یک استعلام ساده است و مرحله های پیچیدهی صدور را در بر ندارد.
ازکی: توانایی کاربران به خطر افتاده است
حامد ولیپوری مدیرعامل ازکی در این باره توضیح میدهد: سپس از حذف شدن نسخه فیزیکی بیمهنامه، کاربران به سرویسهای استعلامی نیاز اشکار کردند و استارتآپها با دقت به کیفیت محصولی که اراعه خواهند داد تبدیل به محلی معتبر برای بازدید اسبق بیمهنامه شدهاند؛ فارغ از این که خرید بیمه را از استارتآپهای بیمهای انجام میشود یا خیر.
قسمت بسیاری از کاربران هم برای مطلع شدن از اسبق بیمهای، این فرآیند استعلام را انجام خواهند داد و همین امر علتشده روزانه افراد بسیاری از پلتفرمهای استارتآپی برای این کار منفعت گیری کنند. نوشته دوم برای خرید بیمه است. هنگامی این سرویس وجود ندارد کاربران برای خرید بیمه نمی توانند اطلاعات بیمه قبل خود را به راحتی بازدید کنند و نبوده است این اطلاعات میتواند توانایی کاربران را به طور جدی تحت تاثییر قرار بدهد.
اختلاف نظر با بیمه مرکزی در رابطه هزینه سرویسهایی است که باید بیمه مرکزی به گفتن رگولاتور اراعه دهد. بیمه مرکزی از علتکسبوکارها برای قیمتگذاری پیروی نمیکند و امکان پذیر طوری حرکت کند که مشابه با سیستم کسبوکارها عادلانه و منصفانه نباشد. این دقیقا جایی است که ما به مشکل میخوریم و ما از نهادی سخن بگویید میکنیم که محل درآمد و نوع تصمیمگیری آن وابسته به نوع قیمتگذاریاش نیست و به طور انحصاری این سرویس را اراعه میدهد.در همین مورد هم چند سال پیش نامهای به شرکتهای بیمه ارسال کردند و آنها را از اراعه سرویس به استارتآپها منع کردند و در نهایت نهاد انحصاری را شکل دادند و ما را ناچار به منفعت گیری از این سرویس کردند.
او ادامه میدهد: جدا از مشکل ما با ماهیت این چنین ساز و کاری؛ اکنون با شیوه قیمتگذاری و انحصاری هم که به وجود آمده مشکل جدی داریم. عملا اکنون از قیمتی در سرویس استعلام سخن بگویید میکنند که ۲۵ درصد از درآمد عملیاتی استارتآپها را به خودش تعلق میدهد که واقعا هزینه بسیاری برای استارتآپها است و همین که با این علتبیمه مرکزی داخل فضای کسبوکارها می شود و قیمت گذاری را انجام میدهد، عملا استارتآپها را دچار مشکل میکند. اگر بیمه مرکزی به گفتن یک نهاد رگولاتور و تنظیمگر داخل فضای کسب و کاری شود بازار را دچار مشکل میکند چون این نهاد از قدرتی برخوردار است که دیگر بازیگران این حوزه ندارند و در همین جهت میتواند تصمیماتی بگیرد که بازار را از فضای عادلانه بیرون بکشد.
بیمه مرکزی در یک لایهای خودش را شریک تجاری شرکتهای بیمه تعریف میکند و اینجا به گفتن بیمهگر اتکایی با شرکتهای بیمهای کار میکنند و چون حساب فی مابین دارند؛ شرکتهای بیمهای میتوانند این سرویس را به فروشندگان خود اراعه دهند. اما در یک لایه دیگر بیمه مرکزی با ورد به لایه کسبوکار استارتآپها میتواند برای خودش بازار جدیدی را شکل دهد. با دقت به این که ما به گفتن استارتآپ همان نقش فروشنده بیمه را برای شرکتهای بیمه داریم ولی بیمه مرکزی یکبار از شرکت بیمه این هزینه را دریافت میکند و مجدد با دریافت هزینه از استارتآپها محل درآمد جدیدی را برای خودش شکل میدهد. وقتی که بیمه مرکزی به طور انحصاری این سرویس را اراعه میدهد و در این لایه اجازه ورود سرویس دهنده فرد دیگر را نمیدهد و حتی شرکتهای بیمه را از اراعه سرویس به استارتآپها منع میکند؛ از روحیه انحصاری سخن بگویید میکنیم که میتواند در لایههای دیگر هم نفوذ کند و مشکلات جدیتری را تشکیل کند.
بیمه داتکام: گمان ابراز اشتباه در دادهها زیاد تر شده است
بهاره شریفیون مدیرعامل بیمه داتکام هم در این باره میگوید: نزدیک به سه سال قبل و حتی وقتی که سنهاب برای کارگزاریهای آنلاین تعرفه استعلام قیمت را ۴۰ تومان در نظر گرفت، ما به این نوشته نقد داشتیم. اما به هر حال چون خود را شرکتهای فناور میدانستیم با این نوشته کنار آمدیم. اما در عرض یک سال یک دفعه این عدد به ۲هزار تومان افزایش اشکار کرد و بدیهی می بود که به علت عدم تناسب بین سرویس و امکان منفعتبرداری با آن قاطعانه مخالفت کردیم. چون در واقع استعلام همیشه تبدیل فروش نمیشود و به این شکل هزینههای عملیاتی سنگینی به ما استارتآپها تحمیل میشود.
او ادامه میدهد: با همه مذاکراتمان با بیمه مرکزی این عدد به ۵۰۰ تومان رسید که مبلغ مقداری هم نبوده است، اما به اصرار از ما خواستند موافقت کنیم تا روسای بیمه مرکزی آن را به گفتن نشانهای از همکاری ما رگولاتوری ببینند. حتی در یکی از بندهای این قرارداد هم آمده است که این قرارداد بنا به ملاحظات و شرایط قابل تحول است.
ما در این زمان پیشنهادات خوبی را با استدلال اقتصادی و با در نظر گرفتن منافع سنهاب و پلتفرمها با آنها نقل کردیم اما در نهایت نوشته با بیمه مرکزی حل نشد و تا این مدت قرارداد جدیدی امضا نشده است. اما این که همه ابزار قوت و انحصار دست سنهاب است و هر لحظه که بخواهد بتواند دسترسیهای ما را قطع کند، ریسک فعالیتهای ما را افزایش میدهد.
اکنون و با این تصمیم توانایی کاربری کاربران دچار مشکل شده و کاربران به جای منفعت گیری از استعلامهایی که حاکمیت در اختیار دارد مجبورند دادههای خود را از ابتدا داخل کنند. به این شکل و با خطای کاربری ریسک ورود اطلاعات و نادرست در صدور بیمهنامه بالا میرود و زحمت چندین ساله ما استارتآپها برای تسهیل در امر استعلام و خرید، دچار چالش جدی میشود.
منبع :
پیوست
دسته بندی مطالب
اقتصاد
[ad_2]
منبع