گمان لغو واردات خودروهای کارکرده قوت گرفت!_خبررسان
[ad_1]
به گزارش خبررسان
احتمالا بتوان یکی از تصمیمات اضطراب دولت سیزدهم زیر سایه تلاطم شدید بازار ماشین را تصمیم به واردات خودروهای کارکرده دانست. تصمیمی که فروردین ماه ۱۴۰۲ بلافاصله به طور لایحه دو فوریت، داخل مجلس شد و نهایتاً در تیرماه همان سال از سمت مجلس به تصویب رسید.
با دقت به دو فوریتی بودن مطرح فوق، انتظار میرفت که دولت سیزدهم با گذشت چند ماه از تصویب واردات خودروهای کارکرده، آییننامه آن را ابلاغ کند. تصمیمی که بعد از گذشت ۱۳ ماه، یعنی اواخر تیرماه امسال و در واپسین روزهای پایانی دولت سیزدهم ابلاغ شد.
ابلاغ آییننامه واردات خودروهای کارکرده که توسط علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم رسانهای شد، حواشی تعداد بسیاری را تشکیل کرد. تعداد بسیاری بر این باور بودند که دولت سیزدهم بعد از تحویل لایحه دو فوریتی واردات این خودروها به علت عواقبی که میتوانست داشته باشد، از ابلاغ آن به بهانههای گوناگون، سر باز میزد و در آخرین روزهای فعالیت خود جهت مثبت کردن کارنامه دولت سیزدهم، تصمیم به ابلاغ و اجرای این مصوبه گرفت.
دستور اتابک برای بازبینی آییننامه واردات خودروهای کارکرده
وزیر صمت دولت چهاردهم در مصاحبه تازه خود با صداوسیما خبرداد: آییننامه واردات خودروهای کارکرده، اشکالاتی در رابطه با بخشنامه دارد که باید مرتفع شود تا هزینه اضافهای برای سرزمین نداشته باشد و علتمشکل شهروندان نشود؛ اما واردات خودروهای صفر کیلومتر با استانداردهای تعریف شده در حال انجام است.
سخن بگوییدهایی که وزیر تازه صمت داشته، به نوعی یادآور ممنوعیت مقطعی واردات ماشین در سال ۱۳۹۷ است. در همان سالها هم قرار می بود تا واردات ماشین به طور مقطعی جهت صرفهجویی در مصرف منبع های ارزی متوقف شود، اما از آن موقع تا بحال بالغبر ۶ سال میگذرد و با وجود قولهای زیاد مسئولان، تا این مدت هم آنطور که باید رونق نگرفته است.
واردات پرحاشیه خودروهای کارکرده
با اغاز قطرهچکانی واردات خودروهای صفر کیلومتر، خودروهایی با برند چینی و غیرچینی که غالباً در این سرزمین به تشکیل رسیده بودند، داخل سرزمین شد. با این حال تعداد بسیاری از افراد با ثبتنام در سامانه خودروهای وارداتی، برای خرید این محصولات عمل آمادگی کردند، اما بعد از تعیین برتری دریافت خودروی مورد نظر، در تحویل این خودروها به مشکل خوردند.
همه روزه مخاطبان خبررسان به علت تأخیر در تحویل خودروهای وارداتی از سوی شرکتهای واردکننده، با این پایگاه خبری تماس میگیرند و شکایت خود را نسبت به بدقولی واردکنندگان ابراز میکنند. با این حال، دولت چطور میخواهد واردات خودروهای کارکرده را مدیریت کند؟
واردات خودروی صفر کیلومتر که تقریباً در همه کشورهای جهان انجام میگیرد، پروسههایی از پیش تعیین شده دارند و هر کشوری میتواند با مراعات آنها، عمل به واردات کند؛ اما با حالت جاری مدیریت واردات، دولت چطور میخواهد خودروهای کارکردهای که هر کدام از آنها، دارای شرایط متفاوت و خاصی می باشند را داخل سرزمین کند؟
افزون بر این، زیاد تر خودروهای صفرکیلومتر تا چند سال بعد از منفعت گیری، نیاز چندانی به لوازم یدکی ندارند، که در خودروهای کارکرده این چنین نخواهد می بود. باید دقت داشت با وجود این که اکنون تعداد بسیاری از خودروهای چینی داخل سرزمین مونتاژ خواهد شد، اما با مشکل افتلوازم یدکی مواجه بوده و مالکان آنها ناچار به تهیه لوازم یدکی مورد نیازشان با قیمتهای شگفتوغریب می باشند. به این علت برای این که واردات خودروهای کارکرده، بدون مشکل انجام شود و خریداران آنها بعد از مدتی با معضل نبوده است قطعات مصرفی و یدکی مواجه نشوند، نیازمند تدبیر دولت و سیاستگذاری صحیح از سوی مسئولان وابسته خواهد می بود.
برای مطالعه زیاد تر، صفحه اخبار ماشین را در خبررسان جستوجو کنید.
دسته بندی مطالب
اقتصاد
[ad_2]
منبع