عسگری: کارگردان شدن، به معنی فیلمساز شدن نیست_خبررسان
[ad_1]
به گزارش خبررسان
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبررسان از تنسیم؛ محمد عسگری کارگردان سینما و عضو هیأت انتخاب و قضاوت قسمت فیلم هفتادمین جشنواره منطقهای سینمای جوان قزوین- راژیا، درمورد سینمای مختصر او گفت: از پیشترها مدام نگاهم این می بود که برای ورود به سینمای حرفهای میتوانم از طریق فعالیت در سینمای مختصر، خودم را معارفه کنم. در حد فاصل اواسط دهه ۷۰ تا اواسط دهه ۸۰ فیلمهای کوتاهی می بود که بهگفتن مشاور کارگردان و بازیگردان وجود داشتم و یکی دو فیلم هم خودم کارگردانی کردم. اما شرایط بعدتر بهطوری رقم خورد که داخل جرگه دستیاری کارگردان شدم.
او گفت: یقیناً این فرمول که هر فردی فیلممختصر میسازد بعدتر باید فیلم بلند هم بسازد، اساسا فرمول درستی نیست. زیاد از کارگردانان امکان پذیر تا همیشه در سینمای مختصر فعالیت داشته باشند و این افراد از نگاه من زیاد هم قابلستایش می باشند.
کارگردان «آسمان غرب» درمورد توانایی قضاوت در جشنواره منطقهای سینمای جوانان قزوین هم او گفت: این توانایی توانایی زیاد ارزشمندی برای من می بود و نسبت به فیلمهایی که دیدم هم نکاتی به ذهنم میرسد. یکی از این نکات اهمیت انتخاب بازیگر در فیلمهای مختصر است. برخی احتمالا برای مدیریت مالی تشکیل پروژه سراغ منفعت گیری از ظرفیت بستگان و آشنایان بروند. در این حالت اگر کارگردان هم اشرافی روی ریزهکاریهای هدایت بازیگرانش نداشته باشد، ماحصل کار تبدیل به روایتی غیرقابل باور برای مخاطب میشود.
وی که توانایی بازی در فیلم سینمایی «محمد(ص)» را در کارنامه خود دارد، در ادامه گفت: آنچه درمورد راکورد بازیگر میگوییم، فقط محدود به حرکات بازیگر نیست. درمورد عواطف، احساسات، صدا و زیاد از جزییات دیگر بازی یک بازیگر باید این یکدستی لحاظ شود در حالی که در اکثر فیلمهای کوتاهی که من ناظر بودهام، به این موارد دقت چندانی نمیشود. به همین علت بعضی اوقات با فیلمهایی روبه رو میشویم که ایده فوق الاده دارند اما در انتها حس میکنیم آنها را دوست نداشتیم!
عسگری در ادامه با مطرح نکاتی درمورد اهمیت دقت به اجزای فنی در فرآیند فیلمبرداری همانند نور، پافشاری کرد: این درست است که امروز با دوربین موبایل هم میتوان فیلمبرداری کرد اما نه در هر شرایط نوری! حتی برای فیلمبرداری در فضای آزاد و نور طبیعی هم فیلمبردار باید اشراف کامل روی شرایط نور و عکس داشته باشد. اهمیت نور حتی در انتقال حس بازیگر به مخاطب زیاد بالاست. نباید نسبت به این جزییات فنی بیدقت باشیم.
کارگردان فیلم سینمایی «اتاقک گلی» درمورد تنوع ژانر و بومیگرایی در سینمای مختصر هم او گفت: معضل محدودیت ژانر که سینمای بلند ایران با آن دچار است، در سینمای مختصر هم وجود دارد. روبه رو پیش پا افتاده با ژانرهایی همانند وحشت و دفاعمقدس هم طبق معمول به خروجیهای کمدی منتهی میشده است. لازمه عبور از آن شرایط، دقت به اهمیت ژانر است. این دقت هم باید ملازم با شناخت از فرهنگ بومی ما باشد.
او گفت: تنها راه نجات سینمای ما چنگ زدن به مضامین بومی است. فیلمهایی که مضمون بومی داشته باشند، احتمالا در عرصههای بینالمللی هم بتوانند اعتباری بهدست بیاورند. برخی از فیلمهای مجید مجیدی، امیر نادری، کیانوش عیاری و عباس کیارستمی را میتوان بهگفتن نمونه مثالی در این عرصه ذکر کرد. این پرداخت بومی هم به شناخت کامل نیاز دارد. یک کارگردان ساکن نیاوران، نمیتواند یک دفعه تصمیم بگیرد فیلمی بومی درمورد احوالات چوپانی بسازد که گوسفندش را گم کرده است! زیست کارگردان در فضایی که میخواهد روایتگر آن باشد، زیاد حائز اهمیت است.
عضو هیأت انتخاب و قضاوت هفتادمین جشنواره منطقهای سینمای جوان قزوین- راژیا، در آخر خطاب به سینماگران حاضر در این اتفاقات او گفت: دقت داشته باشید که تفاوت بسیاری بین «فیلمساز شدن» و «کارگردان شدن» وجود دارد. شما میتوانید در یک شبکه استانی و با تشکیل یک برنامه ترکیبی ساده تبدیل به کارگردان شوید، اما فیلمساز شدن یعنی دارای ایده، تفکر و جهانی باشید که مخاطبان سپس از روبه رو با آن بگویند، جایش در این سینما خالی می بود.
هفتادمین جشنواره منطقهای سینمای جوان قزوین- راژیا از ۲۷ الی ۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۳ به میزبانی انجمن سینمای جوانان ایران-دفتر قزوین برگزار میشود.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اقتصاد
[ad_2]
منبع