صادرات نوشت افزار ایرانی؛ واقعیتی در دسترس یا رؤیایی شیرین؟_خبررسان

صادرات نوشت‌افزار ایرانی؛ واقعیتی در دسترس یا رؤیایی شیرین؟

[ad_1]
به گزارش خبررسان

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبررسان از تنسیم، در بیشتر از یک دهه قبل،‌ با جان گرفتن تشکیل در عرصه نوشت‌افزار ناظر خودکفایی در برخی از اقلام لوازم‌التحریر هستیم که از این بین می‌توان به خودکار اشاره کرد.

بر پایه آمار انتشار شده، مقدار تشکیل خودکار و مداد از بین دیگر اقلام تحریری، دارای فرآیند تصاعدی است. آمارها مشخص می کند که سهم خودکار ایرانی از بازار سرزمین، طی یک دهه قبل ۹ برابر شده و از ۱۰ درصد در سال ۱۳۹۱ به ۹۰ درصد در سال ۱۳۹۹ رسیده است. در حالی که مقدار مصرف سالانه خودکار در سرزمین، ۵۰۰ میلیون عدد برآورد شده، تشکیل سالانه خودکار ایرانی به رقم ۴۵۰ میلیون عدد رسیده است. در این بین مقدار اشتغال مستقیم از تشکیل خودکار در داخل سرزمین نیز هزار نفر گفتن شده که سهم اشتغال خانگی از اشتغال کل نیز ۲۰ درصد برآورد شده است.

از دیگر اقلامی که در این دسته می‌توان از آنها یاد کرد، دفتر تحریر است که بنا به حرف های فعالان این حوزه،‌ بیشتر از ۹۰ درصد نیازهای بازار داخلی را فراهم می‌کند. با دقت به ظرفیت تشکیل اقلام گوناگون نوشت‌افزار در سرزمین، تولیدکنندگان و فعالان این صنعت در دهه دوم فعالیت خود،‌ صادرات را سرفصل فعالیت‌های خود تعریف کرده‌اند. اما صادرات محصولات نوشت‌افزار ایرانی با همه مزیت‌هایی که اقلام دارند، چندان کار ساده‌ای نیست. 

کارگردان «نیجریه»: نظمی که به چشم اسکار آمد_خبررسان
ادامه مطلب

ثقفی، نماینده شرکت پارسی کار، در همین رابطه به تسنیم او گفت: اولین قدمی که تولیدکنندگان باید در این مسیر بردارند، ترقی کیفیت کالاهاست. اگر کیفیت بالا نباشد، نمی‌توان به صادرات اقلام گوناگون فکر کرد. 

او با گفتن این که مجموعه پارسی کار صادرات را از سال قبل اغاز کرده و اکنون به کشورهای حاشیه خلیج، افغانستان، عراق و مالزی به طور محدود صادرات دارد، به توانایی‌های یک ساله قبل در این مسیر اشاره و اضافه کرد: برای رسیدن به مرحله صادرات باید راه‌های آن باز شود. بخشی از این کار برعهده دولت است و وزارت صمت باید این کار را برای تولیدکنندگان مقدور و در دسترس کند. 

بهرام افشاری در «پایتخت7» وجود دارد_خبررسان
ادامه مطلب

ثقفی با گفتن این که نوشت‌افزار ایرانی اکنون از نظر کیفیت سخن برای گفتن در منطقه دارد، یادآور شد: بازار منطقه محلی برای اراعه محصولات هندی و چینی است. در قیاس با محصولات این کشورها، ما از نظر کیفیت در مرحله خوبی قرار داریم اما هزینه همه شده برای تولیدکننده جهت می‌شود قیمت کالایی که اراعه می‌کند، افزایش یابد. نوسانات دلار نمی‌گذارد تولیدات داخل از نظر قیمت با محصولات چین و هند رقابت کند. 

این فعال بازار نوشت‌افزار نبوده است بسته‌بندی مناسب را از دیگر نقاط ضعف نوشت‌افزار ایرانی در قیاس با رقبای خارجی دانست و افزود: ما در او گفت و گو بسته‌بندی و تشکیل اقلام فانتزی از رقبای خارجی عقب‌تر هستیم. تولیدکننده میل به فعالیت در این عرصه دارد، اما این قسمت هزینه‌بردار است و نیازمند تجهیزات ملزوم است. 

پاسداشت حمید داود آبادی برگزار شد / نکوداشت نویسنده ای که روحی بی قرار و صراحتی بی بدیل دارد_خبررسان
ادامه مطلب

ثقفی در آخر نقش دولت در تحکیم خط صادرات نوشت‌افزار را اساسی و غیر قابل تکذیب دانست و یادآور شد: تولیدکننده هرچقدر هم که قوی و با اندوخته باشد، نمی‌تواند بدون حمایتدولت داخل این فضا شود.  

صادرات اقلام نوشت‌افزار در چند سال قبل به طور مجموعه‌های فردی اغاز شده است. مجموعه‌هایی که تا بحال در این عرصه تجربیاتی اندوخته‌اند، همه انها بر کیفیت محصولات ایرانی اذعان دارند و علت شکل نگرفتن خط صادرات را موانعی می‌دانند که حل آنها تنها از مسئولیت دولت برمی‌آید. مانع ها صادرات صنعت نوشت‌افزار همچون دیگر صنایع است، نوسانات ارز، اشکار نبودن شیوه تبادلات مالی و چالش‌های ابتدایی. 

در سایت خبری خبررسان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

گودرزی، از دیگر فعالان بازار نوشت‌افزار از مجموعه آریاست. او معتقد است پیمودن این مسیر بدون همراهی دولت مقدور نیست. به حرف های او، کشورهایی همانند ترکیه در سال‌های قبل تلاش کرده‌اند با در نظر گرفتن پشتیبانی‌ها از تولیدکننده، مقدار صادرات محصولات خود در منطقه را افزایش دهند. 

برگشت «هزار و یک» جناب خان و چند برنامه شاد دیگر به تلویزیون_خبررسان
ادامه مطلب

گودرزی با گفتن این که این دولت‌ها مقدار قابل توجهی از ضررکرد را برعهده می‌گیرند تا فقط در منطقه وجود داشته باشند، افزود: برپایی غرفه به طور رایگان و تسهیل در خروج محصولات، از جمله بسته‌های حمایتی است که کشورهایی همانند ترکیه برای تولیدکنندگان خود در نظر گرفته‌اند. 

او به توانایی حضورش در نمایشگاه نوشت‌افزار دبی اشاره و اضافه کرد: در این نمایشگاه در قیاس با محصولات چینی و هندی باید بگویم که کیفیت محصولات ایرانی، محسوس و قابل تأمل می بود و حتی می‌توان او گفت در قسمت‌هایی قابل رقابت با محصولات اروپایی است. اما از نظر تنوع، ما چندان موقعیت خوبی نداشتیم. 

او نیز قیمت همه‌شده محصولات را از جمله نقطه ضعف نوشت‌افزار ایرانی در منطقه برشمرد و او گفت: تولیدکننده برای رساندن محصولات خود به بازارهای منطقه‌ای، هزینه‌ای را متقبل می‌شود. این کار، هزینه همه شده محصول را افزایش می‌دهد. برای افت قیمت‌ها و وجود مؤثرتر در منطقه، ما نیازمند حمایتدولت هستیم. 

ویدئویی از اولین روایت زنانه از جبهه مقاومت لبنان_خبررسان
ادامه مطلب

گودرزی افزود: ملزوم هم نیست که دولت همیشه این حمایتو حمایترا داشته باشد. تا مدتی که شرکت‌ها پا بگیرند، این پشتیبانی‌ها برقرار باشد و بعد از آن، امور به خود شرکت‌ها و مجموعه‌های خصوصی واگذار شود. 

در نظر گرفتن صادرات به گفتن با اهمیت ترین مقصد در دهه دوم فعالیت صنعت نوشت‌افزار، نشان‌دهنده بالندگی این صنعت است. هرچند گروه‌های خصوصی در حال برسی بازارهای منطقه‌ای و تشکیل بر پایه نیاز و ذائقه مصرف‌کنند می باشند، اما به نظر می‌رسد رسیدن به مقصد بدون همراهی دولت با این مجموعه‌ها، صادرات را تنها به یک رؤیای شیرین دوست‌داشتنی تبدیل خواهد کرد. 

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب
اقتصاد

سلامتی

کسب وکار

اخبار فناوری

اخبار هنری

خبر های ورزشی

[ad_2]

منبع