کارگردان «نیجریه»: نظمی که به چشم اسکار آمد_خبررسان

کارگردان «نیجریه»: نظمی که به چشم اسکار آمد

[ad_1]
به گزارش خبررسان

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبررسان از تنسیم؛ صباح گویلی کارگردان فیلم‌مختصر «نیجریه» از آثار راه‌یافته به قسمت داستانی چهل‌ویکمین جشنواره فیلم‌مختصر تهران درمورد این تاثییر گفت: فیلم «نیجریه» داستانی مرتبط با معضلات اجتماعی دارد و در اغاز سال ۱۴۰۲ در شهر سنندج ساخته شده است. این فیلم‌مختصر در ۱۷ دقیقه ساخته شده است و روایت آن درمورد دو جوان بزهکار است که به‌واسطه مصرف مواد، مرتکب قتل خواهد شد. فرد دوره‌گردی ناظر این ماجراست و روی زندگی دو جوان، آوار می‌شود.

او همین طور گفت: داستان فیلم حال‌وهوایی کارمایی دارد و ناظر برگشت انعکاس نتیجه کار این افراد به سمت خودشان هستیم. فضای کلی روایت اما سورئال و توهم‌زاست.

گویلی درمورد دغدغه خود برای پرداختن به این سوژه او گفت: هنگامی در حوالی خودمان با اتفاق مصرف مواد مخدر روبه رو می‌شویم، غالبا نگاه‌مان به سمت کشورهای آفریقایی می‌رود اما من به این علت دست روی این فیلمنامه گذاشتم که در شهر خودم یعنی سنندج، چندین دفعه و چندین دفعه شبیه این اتفاق را دیده‌ام و افراد به‌راحتی و سادگی از کنار آن عبور می‌کنند. شب هم که به خانه می‌رویم، برای‌مان دلنشین است که بدانیم شبیه همین اتفاق در کشورهای اروپایی و آفریقایی رخ داده است!

دبیر جشنواره نمایش های آئینی و سنتی منصوب شد_خبررسان
ادامه مطلب

وی درمورد وجه تسمیه فیلم خود هم گفت: نیجریه کشوری آفریقایی است که سرقت و بی‌بندوباری بسیاری در آن جریان دارد و این نام‌گذاری اشاره‌ای کنایی به این نوشته دارد چراکه همین جنس اتفاقات در اطراف خودمان هم رقم می‌خورد. جهان داستان، جهان همان سرزمین بی‌بندوبار است اما اتفاقاتش همین‌جا رخ می‌دهد.

این کارگردان سینمای مختصر درمورد فضای سوررئال فیلم خود هم او گفت: روایت کلی فیلم به‌نوعی رئالیسم جادویی است. بخشی از فیلم متأثر از یک توهم است و می‌توان او گفت کل فیلم از ابتدا تا انتها، بازنمایی یک توهم است و از این منظر به سبک رئالیسم جادویی نزدیک شده است. شخصیتی در داستان داریم که فردی دوره گرد است اما در هر مکان و وقتی می‌تواند همراه دو کاراکتر مهم باشد. از این منظر فضای روایت سوررئال شده است.

ایران واقعی را شبکه های برون مرزی نشان می دهند_خبررسان
ادامه مطلب

کارگردان «نیجریه» درمورد وجه اختلاف فیلم خود با دیگر آثار شبیه هم او گفت: درست است که فیلمسازان بسیاری به معضلات اجتماعی همانند طلاق و اعتیاد پرداخته‌اند اما خودم فکر می‌کنم آنچه فیلم مرا نزدیک کرده، فضای بومی روایت آن است. به نوعی فیلم روایتی اورجینال دارد. با منفعت گیری از چند المان بومی از لباس کاراکترها تا ماشین سرقتی در فیلم و حتی تتوهای روی بدن بازیگران، فضای آن را نسبت به فیلم‌های شبیه نزدیک کرده‌ام.

وی درمورد وجود فیلمش در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم‌مختصر تهران هم او گفت: این برای اولین‌بار است که من در جشنواره تهران وجود دارم. یقیناً پیش از این فیلم‌های کوتاهی ساخته بودم و در جشنواره‌های داخلی و خارجی فرد دیگر وجود داشتم اما برای اولین‌بار به این اتفاقات راه اشکار کرده‌ام و معتقدم اتفاق زیاد خوبی برایم رخ داده است. همین که جشنواره روال حرفه‌ای و خوبی را طی می‌کند و همانند تعداد بسیاری از جشنواره‌های الف دنیا، تقویم مشخصی دارد، زیاد برایم دلنشین است. این نظم برگزاری زیاد حائز اهمیت است. جشنواره فیلم‌مختصر تهران به پشتوانه همین موارد تبدیل به رویدادی مورد قبول آکادمی اسکار شده است.

آخر هفته با دولت عشق، غریب و چند فیلم دیگر_خبررسان
ادامه مطلب

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب
اقتصاد

در سایت خبری خبررسان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

سلامتی

کسب وکار

اخبار فناوری

اخبار هنری

خبر های ورزشی

[ad_2]

منبع