۸۰ هزار نفر برای خرید خودروهای وارداتی ثبت نام کردند/ شانس هر نفر چه مقدار است؟_خبررسان
[ad_1]
به گزارش خبررسان
شانس برنده شدن هر متقاضی خودروهای وارداتی تنها ۷.۵درصد است.
درحالیکه ۸۰هزار نفر برای خرید خودروهای وارداتی در دور دوم فروش این دست از خودروها ثبتنام کردهاند، اما تعداد محصولات اراعهشده تنها ۶هزار دستگاه است. به این علت شانس برنده شدن هر متقاضی تنها ۷.۵درصد است؛ به عبارت دیگر از هر ۱۳ نفری که برای خرید خودروهای وارداتی ثبتنام کردهاند تنها یک نفر موفق به خرید این خودروها خواهد شد.
ضیغمی این چنین اظهار کرده حداکثر زمان تحویل این ماشینها به متقاضیان ۴ ماه است. این در حالی است که هفته قبل مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه خودروها، حرف های می بود: «بالغ بر ششهزار خودرویی که در این مرحله اراعه خواهند شد، همه انها داخل گمرک سرزمین شدهاند و اگر مشکل خاصی پیش نیاید، بهشدت قابل ترخیص خواهند می بود و طی بازهای مختصر به مشتریان تحویل داده خواهد شد.» به این علت اشکار نیست چرا تحویل این محصولات ۴ ماه به طول میانجامد.
مسئله قابلدقت در این دور از فروش وارداتیها، غیبت برخی از واردکنندگانی است که پیش از این بیشترین محصولات اراعهشده را به خود تعلق داده بودند. در دورههای قبل اراعه خودروهای خارجی شرکتهایی همانند معینماشین، سایپا، کرمانموتور، بهمنموتور و مدیرانماشین سهم قابلتوجهی از محصولات اراعهشده در لیست وزارت صمت را به خود تعلق داده بودند و بهتعبیری در سرلیست داخلکنندگان ماشین به سرزمین قرار گرفته بودند، اما در دور تازه از بین این شرکتها تنها نام سایپا دیده میشود. علاوه بر این وجود پررنگ ایرانماشین در این دور فروش نیز قابلدقت است. این چنین در لیست بارگذاریشده در سامانه یکپارچه اراعه خودروهای وارداتی، نام مدل Song Plus PHEV شرکت BYD دیده میشود. این اولین وجود مشهورترین خودروساز چینی در بازار ایران است.
گرچه این اولین دور فروش خودروهای خارجی در نیمه دوم سال است اما انتظار میرود تا آخر سال مطرحهای فروش فرد دیگر هم گذاشته شود. محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، ۲۵شهریور سال جاری حرف های می بود: «یک میلیارد دلار به واردات ماشین تعلق داده شده است و این به گفتن یک سیاست مستمر که تا آخر سال ادامه دارد.» این در حالی است که در نیمه نخست امسال با ورود بیشتر از ۲۲هزار ماشین، تنها ۴۳۸میلیون و ۶۶۸هزار دلار ماشین داخل شده می بود. به این علت به گمان زیاد در شش ماه دوم مقدار خودروی بیشتری داخل شده و فروش بیشتری هم انجام شود.
این چنین دولت برای سال آینده نگاه اختصاصیای به کسب درآمد از واردات ماشین دارد. آنطور که در لایحه بودجه سال آینده آمده، دومیلیارد یورو (معادل دومیلیارد و ۱۶۰میلیون دلار) در سال ۱۴۰۴ برای واردات ماشین تعلق اشکار خواهد کرد. به این علت مطرحهای فروش ماشین در سال آینده به گمان زیاد با اوجگیری همراه خواهد می بود. یقیناً اشکار نیست سال آتی استقبال از خرید این ماشین به همین مقدار داغ باشد، چراکه در لایحه بودجه سال آینده حقوق ورودی ۱۰۰درصدی برای واردات ماشین در نظر گرفته شده است. این در شرایطی است که سپس از از بین بردن ممنوعیت واردات، این رقم روی ۷۰درصد بوده و یقیناً حقوق ورودی هم با دلار ۲۸هزار و ۵۰۰ تومانی می بود.
اکنون اما دلار محاسباتی برای تعرفه واردات «نرخ مرکز مبادله طلا و ارز» در نظر گرفته شده که روز قبل ۴۹هزار تومان قرار داشت. به این علت در صورت تصویب همین لایحه قیمت خودروهای وارداتی بهشدت افزایش اشکار میکند. تصمیمات اتخاذشده برای واردات ماشین در سال آینده این انتظار را تشکیل میکند که در سال ۱۴۰۴ استقبال کمتری از خرید این خودروها شود.
منبع :
دنیای اقتصاد
دسته بندی مطالب
اقتصاد
[ad_2]
منبع