اراده دولت بر حذف کامل مدارس کانکسی است_خبررسان
به گزارش خبررسان
علیرضا کاظمی در گردهمایی مشترک شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان های سراسر سرزمین، مدرسه را کانون تحول دانست و ضمن اشاره بر ضریب نفوذ برنامه های آموزشی، او گفت: باید همه برنامه های آموزش و پرورش با رویکرد مدرسه محوری تدوین شود.
کاظمی، رویکرد مهم آموزش و پرورش را عدل محوری و گسترش عدل آموزشی معارفه کرد و افزود: برتری بخشی به پیش دبستانی و ابتدایی، مردمی سازی، شراکت پذیری،افت بار اجرایی ادارات، یکپارچه سازی و پرهیز از موازی کاری، تقسیم کار، افزایش ضریب نفوذ برنامه های آموزشی و تربیتی و نتیجه محوری را از دیگر اهداف ما در این وزارتخانه است.
او همین طور گفت: هر اندازه فعالیت های ما به درون مدرسه راه اشکار کند و ضریب نفود آن افزایش یابد به همان اندازه به اهداف مهم خود دست اشکار می کنیم.
کاظمی تصریح کرد: باید همه برنامه های آموزش و پرورش با رویکرد مدرسه محوری تدوین شود تا اثربخشی آن مضاعف شود.
او گفت:حاکمیت رویکرد تربیتی در فضای آموزش و پرورش به جای رویکردهای حاشیه ای باید در دستور کار قرار گیرد چرا که ماموریت مهم ما آموزش و پرورش است و باید اولین گفتمان ما در مدرسه و عرصه آموزش و پرورش؛ اجرایی سازی سند تحول بنیادین و برنامه های فرهنگی باشد.
وی خطاب به مدیران کل آموزش و پرورش و اعضای شورای معاونان او گفت: چالش زدایی و پرهیز از تشکیل چالش در آموزش و پرورش استان ها، انسجام بخشی درونی و گسترش فرهنگ سازمانی، ساده زیستی و پرهیز از تجملات و اشرافی گری در سفرهای استانی و رفتارهای ساده زیستانه مردمی باید سرلوحه کارهایمان باشد.
کاظمی با اشاره به چالش نیروی انسانی پافشاری کرد: باید مشکلات نیروی انسانی در قسمت های گوناگون حل شود.
وی او گفت: مسایل و مشکلات مربوط به منبع های انسانی، رتبه بندی و آیین نامه ترقی رتبه بندی، رتبه بندی جدیدالاستخدام ها، جذب نیروهای نهضت سواد آموزی، مسایل معیشتی نیروهای خدماتی و خرید خدمت و … باید در برتری رسیدگی قرار گرفته و از بین بردن شود.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: دقت به مسایل بازنشستگان، پرداخت به روز حق التدریس، مولد سازی و شناخت ظرفیت های استانی، مسایل رفاهی و معیشتی معلمان باید در برتری مدیران قرار گیرد.
وی با پافشاری بر این که اراده دولت وفاق و همدلی بر حذف کامل مدارس سنگی و کانکسی است او گفت: باید سرانه های فضای آموزشی متعادل شود و تراکم دانش آموزی نیز افت یابد.
کاظمی بر دقت و برتری قرار دادن مسایل فرهنگی و تربیتی در عرصه آموزش و پرورش پافشاری کرد و افزود: ضمن در برتری قرار دادن مسایل آموزشی، فرهنگی، اردویی و نماز و قرآن، باید به مسایل فرهنگی نیز دقت اختصاصی ای کرد و این دو مکمل هم و جدایی ناپذیرند.
کاظمی با اشاره به الزام کیفیت بخشی به حوزه ابتدایی او گفت: در دوره آموزش ابتدایی علاوه بر آموزش های عمومی ابتدایی از جمله سواد خواندن و نوشتن، باید به سواد ریاضی و علوم در کنار پرداختن به توانایی های ملزوم، برنامه ریزی شود.
وی به برنامه های طویل مدت در عرصه آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: ما هیچ راهی نداریم جز این که سند تحول بنیادین آموز ش و پرورش را به طور کامل اجرایی کنیم. در این مسیر همزمان ۲۷ خوشه و ۱۴۷ پروژه طراحی شده است.
وی با پافشاری بر الزام طراحی الگوی اجرایی این پروژه ها او گفت: در کنار الگوسازی، نحوه اجرای پروژه ها از اهمیت بالایی برخوردار است.
کاظمی با اشاره به این که مدرسه کانون تحول است، افزود: برنامه درسی مدرسه نیز ریل تحول است و باید مورد بازبینی و بازمهندسی قرار گیرد.
او همین طور گفت:برنامه درسی باید توانایی محور، خلاق و پویا مبتنی بر فناوری های تازه طراحی شود.
کاظمی با پافشاری بر پیاده سازی برنامه گسترش هفتم، او گفت: این برنامه در راستای سند تحول بنیادین است .
برای برنامه ریزی در آموزش و پرورش نیازمند سه برنامه از جمله برنامه هفتم، برنامه ملی و سهم دستگاه ها و برنامه سالانه هستیم.
وزیر آموزش و پرورش با پافشاری بر استمرار نهضت محرومیت زدایی افزود: افزایش سرانه های آموزشی، برنامه ریزی برای مسایل و از بین بردن صدمه های اجتماعی در دستور کار مدیران قرار گیرد.
وی از هدفگذاری بر ۳۲ نقطه جهت افت صدمه های اجتماعی خبرداد و او گفت: دقت به رشد و ترقی دانشگاه فرهنگیان که سرچشمه زایای نیروی انسانی برای آموزش و پرورش است از مهم ترین موضوعات عرصه آموزش و پرورش محسوب می شود.
کاظمی بر جذب بازماندگان از تحصیل نیز اشاره کرد و او گفت: بین بازمانده ازتحصیل و ترک تحصیل تفاوت وجود دارد. برخی به نادرست اطلاعات غلط می دهند. امسال بیشترین پوشش تحصیلی را داشته ایم. جذب ما در دوره های ابتدایی نزدیک به صدردصد است و تلاش ما بر این است که حتی یک دانش آموز هم از تحصیل باز نماند.
کاظمی او گفت: آموزش و پرورش ۵ هزار مدرسه زیر ۵ دانش آموز دارد و این بدان معناست که پوشش تحصیلی دانش آموزان برای آموزش و پرورش اهمیت بالایی دارد.
وی به الزام بازسازی و نوسازی روش های آموزشی اشاره کرد و افزود: باید روش های نوین جهت ترقی عرصه آموزش و پرورش طراحی شود.
وی با پافشاری بر الزام استاندارد سازی مدارس در اغاز فصل زمستان او گفت: مدیران تدبیرها ملزوم را در این عرصه اتخاذ کنند تا دانش آموزان با چالش سرما روبه رو نشوند.
کاظمی او گفت: هیچ اردویی برای دانش آموزان خارج از ضوابط اردویی برگزار نشود. اگر اردوی راهیان نور و راهیان پیشرفت مهم است، سلامت دانش آموزان از آن نیز مهم تر است.
منبع :
پایگاه خبر رسانی ریاست جمهوری
دسته بندی مطالب
اقتصاد
منبع