مصوبه ارزی لاستیک را گران کرد/ لاستیک؛ عامل تازه گرانی ماشین و حملونقل_خبررسان
[ad_1]
به گزارش خبررسان
در پی تغییرات تازه در نحوه فراهم ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه صنعت تایر و حذف گروه کالایی نیمایی، قیمت ارز مورد منفعت گیری برای صنایع تایرسازی از ۵۰ هزار تومان به نزدیک به ۶۵ هزار تومان افزایش یافته است. این تحول نرخ ارز تأثیر مستقیمی بر هزینههای تشکیل مواد اولیه تایر گذاشته و به تبع آن، تبدیل افزایش قیمت همهشده محصولات تایر شده است.
بر پایه نامهای که از سوی صنایع لاستیکسازی سرزمین صادر شده، در راستای واقعیسازی قیمت محصولات، قیمت انواع تایر از جمله تایرهای سواری و وانتهای رادیال بلت سیمی به مقدار ۲۵ درصد و تایرهای بایاس شامل تایرهای وانت، راهسازی و صنعتی، کشاورزی و تیوب به مقدار ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت. این چنین، تایرهای TRB و وانتی الاستیل نیز افزایش قیمت ۴۵ درصدی اشکار خواهند کرد. این تغییرات در قیمت تایرها، به منظور سازگاری با شرایط تازه ارزی و هزینههای تشکیل در سرزمین صورت گرفته و مبنای محاسبات آن نرخ ارز ۶۵ هزار تومانی است.
خودروهای در حال تردد در ایران عموماً فرسوده می باشند؛ خودروهایی که به علت حالت معیشت مردم کمتر با خودروهای نو جانشین خواهد شد و تا لحظه از نفس افتادنشان از چرخه منفعت گیری خارج نمیشوند. این مساله که معیشت مردم جهت شده خودروهای نو جانشین خودروهای فرسوده نشوند، حتی به اورهال خودروهای کارکرده هم راه اشکار کرده و گزارشها حاکی از آن است که مجموعههای خدمات خودرویی، ماهها است در رکودی جدی به سر میبرند.
افزایش نرخ لاستیک تنها به افزایش قیمت لاستیک محدود نمیشود و تأثیر آن به طور مستقیم علتافزایش هزینه نگهداری وسایل نقلیه میشود و وسایل نقلیه هم در همه صنایع ایران موجودند. برای مثال صنایع کشاورزی، راهسازی و لیفتراکهای صنایع تولیدی ازجمله صنایع تأثیرپذیر از این اتفاق می باشند.
به جستوجو این اتفاق، بازار ماشین هم که به بهانه هر اتفاقی دستخوش جهش قیمت میشود، به گمان زیادً بیشتر از هر صنعت و کالای فرد دیگر از مصوبه دولت تأثیر پذیرد و قیمت ماشین بهانه فرد دیگر برای جهش اشکار کند.
به این علت افزایش قیمت لاستیک، تورم مضاعفی را در قسمتهای گوناگون اقتصادی سرزمین به همراه دارد، اما چرا افزایش نرخ لاستیک تورم بیشتری به بار میآورد؟
افزایش نرخ لاستیک و تأثیر آن بر تورم
لاستیک محصول مصرفی است که نقش مهمی در ایمنی خودروها ایفا میکند و معاوضه دیرهنگام آن علتاستهلاک زودرس دیگر سیستمهای ماشین میشود. اولین تاثییر افزایش قیمت لاستیک بر حمل و نقل است. در واقع وقتی که قیمت لاستیک افزایش اشکار میکند، هزینه نگهداری وسایل نقلیه بالا میرود و این اتفاق، افزایش هزینه حمل و نقل را نیز در پی دارد.
لاستیک تنها در حمل و نقل روزمره مردم کاربرد ندارد؛ همان گونه که از نامه انجمن تایر ایران نیز پیداست، لاستیک در کشاورزی، راهسازی و صنایع گوناگون نیز منفعت گیری میشود. تراکتورها و ماشینآلات صنعتی نظیر لیفتراک، لودر، دامپتراک و بابکت در این دسته جا میگیرند. به این علت افزایش نرخ لاستیک در کنار همه چالشهای حاضر در سرزمین، سختی مضاعفی به کشاورزان و صنعتگران داخل میکند که به طور غیر مستقیم بر قیمت محصول تولیدی آنان میافزاید. به این علت، افزایش نرخ لاستیک، سختی مضاعفی به چرخه اقتصادی داخل میکند.
منفعت گیری از لاستیک فرسوده و تبعات آن
چنانکه حرف های شد، بازار خدمات خودرویی ماهها است داخل رکود جدی شده است. مردم طی ماههای تازه بهندرت برای خدمات خودرویی خود به صنفهای خدماتی مراجعه کردهاند. این مساله حتی به معاوضه روغنیها و آپاراتیها هم رسیده است. اما سوالی که پیش میآید این است که تأخیر در معاوضه لاستیک و منفعت گیری از لاستیکهای استوک و فرسوده چه تبعاتی برای رانندگان دارد؟
افت کنترل و مانورپذیری ماشین
لاستیکهای فرسوده به مرور زمان عمق آج خود را از دست خواهند داد. این افت عمق علتمیشود چسبندگی خودروها به جاده افت یابد. به این علت، بر تاثییر افت چسبندگی، عواملی چون مانورپذیری خودروها در سر پیچها و این چنین ترمزگیری افت مییابد.
لاستیکهای فرسوده به مرور زمان انعطافپذیری خود را از دست خواهند داد و به سایش عمیق یا ترک دچار خواهد شد. این حالت، در کنار جادههای فرسوده ایران، گمان ترکیدن لاستیک را زیاد تر میکند. این مساله ایمنی جادهها را نیز تهدید میکند که در ادامه به آن پرداخته شده است.
لاستیک فرسوده و افزایش استهلاک
معاوضه نکردن بهموقع لاستیک میتواند سختی بسیاری به قسمتهای دیگر ماشین داخل کند و در نهایت هزینههای سنگینتری برای مصرفکنندگان به بار آورد. این سختی مضاعف طبق معمولً بر سیستم تعلیق و فرمان داخل میشود و قطعاتی همانند پشتیبانیفنرها، سیستم تعلیق و بلبرینگها سریع تر دچار فرسایش و خرابی خواهد شد.
این افزایش هزینهها با افزایش مصرف سوخت ماشین نیز همراه است، چراکه لاستیک فرسوده مقاومت غلتشی بیشتری دارد و در نتیجه موتور ماشین به توان بیشتری برای به حرکت درآوردن لاستیک نیاز دارد.
منفعت گیری از لاستیک فرسوده نهتنها برای سرنشینان وسیله نقلیه بلکه برای دیگر کاربران جاده نیز خطرناک است. خودروهایی که از لاستیک فرسوده منفعت گیری میکنند در شرایط جوی نامساعد، همانند برف و باران، زیاد تر دچار لغزش و انحراف از جاده خواهد شد. این نوشته ایمنی جادهها را افت داده و گمان تصادفات زنجیرهای را افزایش میدهد.
به این علت، لاستیک نقش مهمی در چرخه اقتصادی سرزمین دارد. این چنین معاوضه دیرهنگام آن نهتنها افزایش هزینه نگهداری ماشین را به جستوجو دارد، بلکه ایمنی جادهها را به خطر میاندازد. به این علت، الزامی است که تصمیمات اساسی در خصوص این مساله یا دستکم قوت خرید مردم اتخاذ شود. رانندگانی که با دقت به شرایط اقتصادی به معاوضه لاستیک ماشین خود بیتوجهی میکنند، بهتر است با دقت به تبعاتی که این تصمیم به بار میآورد، نسبت به بازدید لاستیکهای خود بازنگری داشته باشند.
برای مطالعه زیاد تر، صفحه «اخبار ماشین» را در خبررسان جستوجو کنید.
دسته بندی مطالب
اقتصاد
[ad_2]
منبع