صفر تا صد راهنمای راه اندازی سوپرماکت
                سوپرمارکت، فروشگاه یا مغازهای میباشد که در آن افراد محصولات موردنیاز خود از جمله مواد خوراکی، نوشیدنی، لبنی و غیره را تهیه میکنند. اکثر سوپرمارکتها به صورت سلف سرویس میباشند، این بدان معناست که شما میتوانید محصولات مورد نیازتان را به راحتی از قفسههای فروشگاه بردارید. بیشتر سوپرمارکتها در نزدیکی مناطق مسکونی و یا در مراکز شهرها قرار دارند و این نزدیکی موجب میشود تا دسترسی شما به این مراکز خرید راحت تر باشد.
اما در این راستا معمولا ورود به عرصه فروشگاه داری پروسه سختی میباشد؛ اما جذابیت و سود بسیار زیاد این نوع کسب و کار، باعث شده است تا افراد بسیاری به سمت راه اندازی آن تمایل داشته باشند.
بهتر است بدانید که راه اندازی سوپرمارکت هم مانند راهاندازی هر کار دیگری به تحقیق، یادگیری، برنامهریزی و آموزش نیاز دارد و اگر شما بتوانید این نکات کلیدی را رعایت کنید قطعا راهاندازی آن برای شما آسان خواهد شد. اگر شما نیز به فکر راهاندازی این شغل هستید توصیه میکنیم تا آخر این مطلب همراه ما باشید تا شما را بیشتر با این کسب و کار آشنا کنیم.
فرق سوپرمارکت با هایپرمارکت
همانطور که میدانید هایپرمارکتها نسبت به سوپرمارکتها بزرگتر هستند و تجهیزات فروشگاهی بسیار زیادی هم دارند. شما هم در سوپرمارکت و هم در هایپرمارکت میتوانید مواد غذایی مورد نیاز خود را تهیه کنید، اما افراد در هایپرمارکتها انتخابهای بیشتری دارند. هایپرمارکتها کالاهای خود را در مقایسه با سایر کسبوکارهای همان صنعت با تخفیف ویژهای به خریداران ارائه میدهند و همین پایین بودن قیمتها در هایپرمارکت، باعث شده است تا افراد زیادی برای خرید مایحتاج خود به این فروشگاهها مراجعه نمایند.
اما سوپرمارکتها محصولات خود را با قیمتهایی بالاتر به خریداران ارائه میدهند و همچنین در مقایسه با هایپرمارکتها قیمتهای گران تری دارند. در واقع هدف از راهاندازی هایپرمارکتها کمک به افراد است تا آنان بتوانند برای خرید کالاهای مصرفی هفتگی و یا روزانه خود و همچنین صرفهجویی در خرید از قیمتهای پایینتر و تخفیف فروشگاهی بهره مند شوند. در حالی که در سوپرمارکتها، قیمت کالاها اصلا تخفیف نداشته و در آنها، اقلام روزانه و کالاهایی که سریع فروخته میشوند ارائه میگردد.
یکی دیگر از تفاوتهای هایپرمارکت و سوپرمارکت تجربه خرید مشتری میباشد. چون مشتریان در سوپرمارکت آنلاین اراک با استقبال گرمتری روبرو میشوند و نوعی از تعامل شخصی بین مشتری و فروشنده وجود دارد. همچنین طراحی داخلی تجهیزات فروشگاهی این دسته از فروشگاهها طوری طراحی شده است که چشمانداز گرم و دلپذیری را به وجود میآورد و قطعا این مسئله برای خیلی از مشتریان جذاب میباشد. اما در هایپرمارکتها میان مشتری و فروشگاه تعامل چندانی وجود نداشته و همچنین به خاطر حجم بالای کالاها و تنوع محصولات، طراحی داخلی سادهتری نسبت به سوپرمارکتها دارند و در نهایت، تجربه تعاملی چندانی را برای مشتریان به وجود نمیآورند.
امروزه با وجود پیشرفت روزافزون هایپرمارکتها در سراسر دنیا و همچنین مفید بودن این مراکز برای دسترسی یکپارچه مشتریان به کالاهای متنوع، اقتصاددانهای بسیار زیادی با چنین مدل کسبوکاری مخالف هستن و علت مخالفت آنها این میباشد که تخفیف فروشگاهی ارائه شده به وسیله هایپرمارکتها، تهدیدی برای کسبوکارهای کوچک اطراف آنها است. از آنجایی که سوپرمارکتها تجربه خرید خوبی را به خریداران ارائه میدهند، هیچگونه محدودیتی برای بالا رفتن تعداد آنها وجود نداشته و در عین حال، کالاها را با قیمتی برابر یا بالاتر از قیمت بازار به افراد ارائه میدهند.

تفاوت سوپرمارکت با خواربارفروشی
سوپرمارکت و خواربارفروشی نیز با یکدیگر تفاوتهایی دارند و آن هم این میباشد که معمولا سوپرمارکتها بزرگتر از خواربارفروشیها هستند و برای قرار دادن انواع محصولات فضای بیشتری دارند. همچنین سوپرمارکتها شامل بخشهای گوناگونی از جمله میوه و سبزیجات، نانوایی، لوازم آرایشی و بهداشتی، گوشت و سایر کالاهای مصرفی میباشند. اما خواربارفروشی کوچک تر بوده و به ارائه یک یا چند دسته خاص از محصولات محدود میشوند.
در واقع این فروشگاهها بیشتر به ارائه کالاهای اساسی و روزمره تمرکز دارند. سوپرمارکتها میتوانند تنوع بالایی از محصولات را به مشتریان خود ارائه دهند که از جمله آنها میتوان به مواد غذایی تازه، کنسروها، نوشیدنیها، محصولات پخته شده و حتی لوازم خانگی نیز اشاره کرد. به طور کلی میتوان گفت که مشتریان میتوانند همه چیز را در این مکانها پیدا کنند. خواربارفروشیها بیشتر بر روی محصولات اولیه تمرکز دارند و ممکن است کالاهای خاصی که در سوپرمارکتها وجود دارد را نداشته باشند.
همچنین از ویژگیهای بارز خواربارفروشیها میتوان به ارائه بعضی از کالاهای محلی و تخصصی اشاره نمود. سوپرمارکتها با توجه به اندازهی بزرگ تری که دارند، نسبت به خواربارفروشیها قیمتهای رقابتی تری را ارائه میدهند. همچنین تخفیفها و پیشنهادات ویژه هم در سوپرمارکتها بسیار رایج میباشد. ممکن است خواربارفروشیها قیمتهای بسیار زیادی داشته باشند، اما مشتریانی که به دنبال محصولات خاص یا غیرمعمول هستند به علت خردهفروشی و فروش محصولات محلی، به این فروشگاهها مراجعه مینمایند.
معمولا سوپرمارکتها برای پردازش پرداختها و خدمات مشتری از سیستمهای خودکار استفاده مینمایند و این مسئله به مشتریان این امکان را میدهد تا بهطور مستقل و بدون نیاز به کمک فروشنده خرید خود را انجام دهند. اما در خواربارفروشیها ارتباط مستقیم با فروشنده وجود دارد و ممکن است خدمات مشاورهای شخصیتری هم به خریداران ارائه گردد. سوپرمارکتها در مناطق پرجمعیت و نزدیک به مناطق مسکونی بزرگتر قرار داشته و برای دسترسی آسان طراحی میشوند.
اما ممکن است خواربارفروشیها در مناطق محلی یا محلهای قرار داشته باشند و به نیازهای روزمره مردم آن منطقه بیشتر پاسخ دهند. در نتیجه، انتخاب بین سوپرمارکت و خواربارفروشی به نیازها و ترجیحات مشتری بستگی دارد؛ به طور خلاصه سوپرمارکتها برای خریدهای گسترده و متنوع انتخاب مناسبی هستند اما خواربارفروشیها جهت خریدهای سریع و خاص گزینه خوبی به حساب میآیند.

برای سوپرمارکت چقدر سرمایه لازمه؟
برای راه اندازی یک سوپرمارکت، شما به سرمایه اولیه قابل توجهی نیاز دارید. اما حداقل سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی یک سوپرمارکت به اندازه و مکان مغازه، نوع محصولاتی که قصد فروش دارید، و سایر شرایط محل کار بستگی دارد. به طور کلی، شما برای راه اندازی یک سوپرمارکت به سرمایهای حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان نیاز دارید. اما در این میان مواردی نیز وجود دارند که میتوانند در راه اندازی سوپرمارکت تاثیر گذار باشند. یکی از این موارد هزینههای مرتبط با اجاره مغازه است.
این هزینه به اندازه، مکان جغرافیایی و ویژگیهای مکان مغازه و همچنین شرایط بازار محل فعالیت بستگی دارد. در واقع ممکن است هزینه اجاره طبق توافقات معاملهای و مدت زمان اجاره تغییر نماید. تهیه قفسه و ویترین مناسب جهت نمایش و نگهداری محصولات یکی از مهم ترین سرمایههای لازم برای راه اندازی یک سوپرمارکت است. این هزینه به اندازه ویترینها، تعداد قفسهها جنس و کیفیت آنها و استانداردهای مربوط به نگهداری و نمایش محصولات بستگی دارد. هزینه خرید این تجهیزات مقدار قابل توجهی از سرمایه را به خود اختصاص میدهد. تهیه محصولات و اجناس مختلف برای فروش در سوپرمارکت هم هزینهای اساسی میباشد که باید در راه اندازی سوپرمارکت در نظر گرفته شود.
این هزینه شامل خرید انواع کالاها از تأمینکنندگان گوناگون، هزینه حمل و نقل و سایر هزینههای مرتبط با تهیه مواد مورد نیاز برای سوپرمارکت است. برای راه اندازی یک سوپرمارکت شما به دریافت مجوزها و پروانههای کسب از مراجع مربوطه همچون وزارت بهداشت، شهرداری، سازمان بهزیستی و… نیاز دارید. همچنین هزینههای مرتبط با دریافت این مجوزات و پروانهها را هم باید در محاسبات سرمایه اولیه برای راه اندازی سوپرمارکت در نظر گرفت.
سوپرمارکت چند درصد سود دارد؟
معمولا سود سوپرمارکت به عوامل گوناگونی بستگی دارد که از جمله آنها میتوان به مکان فروشگاه، نوع کالاهای فروخته شده و روشهای مدیریت هزینه اشاره کرد. به طور متوسط، سود سوپرمارکتها مابین ۲۰ تا ۳۰ درصد میباشد و این بدان معناست که بعد از کسر نمودن هزینههای مربوط به خرید کالاها، این درصد به عنوان سود ناخالص باقی میماند. البته، سود خالص که بعد از کسر سایر هزینهها همچون اجاره، دستمزد کارکنان، و هزینههای عملیاتی محاسبه میگردد، کمتر از سود ناخالص بوده و ممکن است بین ۲ تا ۵ درصد باشد. در نتیجه، توانایی سوپرمارکتها در جذب مشتریان و بهینه سازی هزینهها هم تأثیر بسیار زیادی بر روی میزان سود دهی سوپرمارکتها دارد.
افزایش فروش سوپرمارکت
اگر میخواهید سوپرمارکت شما فروش بیشتری داشته باشد باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید. از مهمترین این نکات میتوان به نحوه چیدمان قفسهها اشاره کرد. چون این کار تأثیر مستقیمی بر رفتار خرید مشتریان دارد. شما باید قفسههای فروشگاهی پرفروش را در سطح دید مشتریان قرار دهید و از روشهای چیدمان جذاب استفاده نمایید. همچنین استفاده از طراحی بصری دلپذیر و نورپردازی مناسب نیز میتواند توجه بیشتری جلب کند.
استفاده از تجهیزات مناسب از جمله صندوقهای خودپرداز، یخچالهایی با دسترسی آسان و چرخ ترولی فروشگاهی سبک و راحت در سایزهای مختلف میتوانند تجربه خرید خریداران را بهبود بخشند. همچنین، داشتن تجهیزات پیشرفته باعث میشود تا سرعت و رضایت مشتریان افزایش پیدا کند. استفاده از تجهیزات گوناگون برای راهنمایی بیشتر مشتریان و پیشگیری از سردرگمی آنها در فضای فروشگاه و پیدا کردن محصولات مورد نیاز نقش بسیار مهمی در بالا رفتن رضایت مشتری ایفا مینماید.
از جمله اقدامات جدیدی که میتواند باعث ارتباط پایدار شما با مشتری شود راهاندازی سیستم باشگاه مشتریان است. یکی دیگر از راههای افزایش فروش سوپرمارکت ارائه تخفیفهای دورهای یا پیشنهادهای ویژه برای محصولات پرطرفدار است. بهتر است به این نکته مهم نیز توجه داشته باشید که مشتریان ترجیح میدهند فروشگاهی را انتخاب نمایند که بتواند همه نیازهایشان را برطرف کند.
شما میتوانید با اضافه کردن محصولات جدید، به خصوص موارد ارگانیک، گیاهی، سلامت محور یا محلی، تنوع بیشتری به مشتریان ارائه داده و فروش خود را افزایش دهید. امروزه خرید آنلاین در بین افراد محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. شما میتوانید با راهاندازی یک وبسایت و ارائه خدمات تحویل درب منزل، مشتریان زیادی جذب کرده و سهم بازار خود را گسترش دهید.