گسترش صادرات قیر ایران به دست هندیها/ایران بزرگترین صادرکننده قیر دنیاست!_خبررسان
[ad_1]
به گزارش خبررسان
نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی قیر، آسفالت، عایقها، بتن، سیمان و ماشینآلات وابسته، روز دوشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۳، در انجمن قیر ایران برگزار شد. این نمایشگاه در بازه ۱۳ تا ۱۶ بهمن سال جاری در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار میشود.
ارزآوری ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلاری قیر برای سرزمین
داود محمدی، ریاست هیئتمدیره انجمن قیر ایران، در رابطه حالت صادرات قیر گفت: در سال ۱۴۰۲، ۷.۵ میلیون تن قیر صادر شده که ارزآوری دو میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلاری داشته است. این چنین پیشبینی شده است که سال ۱۴۰۳، رقم صادرات قیر، ۸.۵ میلیون تن باشد.
او همین طور گفت: دو میلیون تن برای نیازهای داخلی از جمله جادههای روستایی، بینمزارع، آموزش پرورش، بسیج، نوسازی مدارس، دهیاریها و شهرداریها و… مورد منفعت گیری قرار میگیرد. چرا که در تهران جاده خاکی وجود ندارد اما در شهرستانها، گسترش آسفالت خیابانها زیاد حیاتی است. از این رو، مجلس در دستور کار قرار دارد که مطرح گسترش آسفالت دیگر شهرها انجام شود.
به حرف های او، فروش قیر صادراتی در بورس کالا و زیرمجموعه انجمن قیر ایران، انجام میشود. پروژههای داخلی هم به وزارت راه داده شده و از طریق وزارت راه به آموزش و پرورش، بنیاد سازندگی و… سپرده میشود.
افت ۹۷ درصدی هزینه تشکیل آسفالت
آنطور که محمدی گفت: برای اولین بار، یک نوع جوانساز پلیمری تشکیل شده که میتواند تا ۹۷ درصد هزینه تشکیل آسفالت تازه افت دهد. این محصول تازه، علتمیشود که مواد نفتی منفعت گیریشده افت یابد و قرار است در نمایشگاه رونمایی شود و به منفعتوری صنعت پشتیبانی کند.
ملزوم به ذکر است که این نمایشگاه از سال ۸۸ درحال برگزاری است. ۱۳۰ شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه وجود دارند و عمده شرکتهای خارجی چینی می باشند. در این نمایشگاه تلاش شده که محصولاتی به نمایش گذاشته شود که منفعتوری صنعت را بالا ببرند و هزینه آسفالت را افت دهند.
ایران به ۱۵ سرزمین قیر صادر میکند
محمدی در رابطه مزایا و معایب ارز توافقی برای صنعت قیر گفت: از امروز خرید و فروش ارز این صنعت باید در بازار توافقی ارز انجام شود. قیر به ۱۵ سرزمین دنیا صادر میشود و بزرگترین آنها هند است. این چنین کنیا، تانزانیا، ترکیه و… سرزمینهایی می باشند که قیر ایران به آنها صادر شود.
او در رابطه بازار ارز توافقی گفت: باید مسئولان اجازه دهند که صادرکنندگان با همان قیمت واقعی دلار صادرات خود را انجام بدهند. اما هم چنان شکافی بین قیمت دلار واقعی دلار و ارز توافقی وجود دارد. ملزوم به ذکر است که حتی مواد اولیه موردنیاز این صنف، از طریق بورس کالا در حراج باز با بیشترین قیمت خریداری میشود.
ایران بزرگترین صادرکننده قیر دنیاست
سعید بهنام، رئیس هیأت مدیره شرکت پتروتجارت سالتک، در ادامه نشست گفت: ایران بزرگترین صادرکننده قیر در دنیاست. در سال ۱۴۰۲، رکورد صادرات زده شد؛ چراکه این فرآورده، از فرآوردههای مهم سرزمین است. مقصد از برگزاری این نمایشگاه آن است که سطح علمی فعالان این حوزه بالا برود. این چنین در این نمایشگاه برخی تجار و بازرگانان هند و امارت دعوت شدهاند. چرا که هند بزرگترین واردکننده قیر از ایران است.
بهنام در رابطه بازار ارز توافقی او گفت: بازار ارز توافقی اتفاق خوبی است. اما هم چنان شکاف بین قیمت واقعی دلار و ارز توافقی وجود دارد و هرچه قیمت دلار صادراتی به قیمت واقعی دلار نزدیک باشد، برای صادرکنندگان بهتر است.
عراق رقیب قیر صادراتی ایران
وی در رابطه رقبای قیر ایران او گفت: قیرهای عراقی کیفیت پایینتری از قیمت قیرهای ایرانی دارد اما تقریبا ۲۰ تا ۳۰ دلار ارزانتر از قیر ایرانی است. این نوشته منجر شده است که قیر عراقی قسمت بزرگی از بازار هند را در دست داشته باشد. امید است که نمایشگاهها عاملی باشند برای این که خریداران از سرزمین هند، مجاب به خرید زیاد تر قیر از ایران شوند.
او در ادامه گفت: سرزمین هند به فرآورده قیر زیاد علاقهمند است. هندیها به علت تحریمها کمتر به ایران سفر میکردند و امسال فرصتی فراهم شده است که هندیها به ایران سفر کنند تا قراردادها و خرید وفروشهای خوبی در عرصه خرید و فروش در صنعت قیر بسته شود. باید برای راهسازهای هند، کیفیت قیر ایرانی معارفه شود و تفاوت آن با قیر عراق اشکار شود.
بودجه کافی برای بازسازی جادهها تخصیص داده نمیشود
فریدون مقدسنژاد، استاد دانشگاه امیرکبیر و فعال حوزه صنعت قیر، در نشست خبری گفت: بالای ۹۵ درصد از راههای دنیا آسفالتی است و از این رو، کیفیت قیر نقش سرنوشتسازی در کارکرد و عمر جادههای سرزمین دارد. نزدیک به ۳۶۰ همت بودجه موردنیاز برای نگهداری جادهها است، اما به علت محدودیت منبع های، قسمت قابل توجهی از این بودجه تامین نشده و حالت خرابی جادهها در حال گسترش است.
به حرف های او، اگر حالت بودجه و خرابی جادهها به همین منوال ادامه اشکار کند، در سال ۱۴۰۶، سرزمین به نقطه غیرقابل برگشت میرسد. یقیناً همه خرابیها مربوط به کیفیت قیر نیست و با دقت به کیفیت قیری که اکنون تشکیل میشود، میتوان جادهها را گسترش داد.
وی در نهایت فرمود: امید است که مسئولان به این نوشته دقت کنند و ربط بین دانشگاه و صنعت برای افزایش منفعتوری و گسترش در خلال برگزاری نمایشگاههایی همانند نمایشگاه قیر، برقرار شود. باید اراده ملزوم در دولت و کارفرماها وجود داشته باشد که به سمت منفعت گیری از فناوریهای نوین حرکت کنند و حالت تجارت رونق یابد. اما تا بحال فناوریهای نوین برای راهسازی به قدر کاقی گسترش نیافته، چرا که اراده ملزوم وجود نداشته است.
برای مطالعه زیاد تر صفحه صمت را جستوجو کنید.
دسته بندی مطالب
اقتصاد
[ad_2]
منبع