اهمیت فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای به روایت پوران درخشنده_خبررسان
[ad_1]
به گزارش خبررسان
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبررسان از تنسیم، پوران درخشنده، کارگردان برجسته سینمای ایران، فعالیت حرفهای هنری خود را از سال ۱۳۵۴ و با ساخت فیلم مستندی به نام «طاعون» اغاز کرد و در سال ۱۳۶۵ با فیلم «رابطه» داخل عرصه فیلمسازی در سینما شد. این اغاز، نقطهای می بود که درخشنده توانست خود را به گفتن یک فیلمساز مستعد در سینما معارفه کند.
درخشنده در خصوص اهمیت فیلم مختصر و بهاختصاصی فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای این چنین او گفت: «ساخت فیلم مختصر آن هم در حد ۱۰۰ ثانیه، زیاد الزامی است. فیلم مختصر به شما این امکان را میدهد که ایدهها و دغدغههای اجتماعی یا فرهنگیتان را به طور متمرکز و بدون حاشیه به نمایش بگذارید. هنگامی فیلمی را در ۱۰۰ ثانیه میسازید، باید توانایی خود را در انتخاب دقیق و انتقال مفاهیم به طور ساده و اثرگذار نشان دهید. فیلم مختصر اصلاً فیلم آسانی نیست و به دقت بسیاری نیاز دارد، چراکه باید همه مطلب خود را در کمترین زمان ممکن و بدون هیچ زوائدی منتقل کنید.»
او این چنین در خصوص مسائلی که میتوان در ۱۰۰ ثانیه به بهترین شکل منتقل کرد، افزود: «تعداد بسیاری از مسائل را میتوان در ۱۰۰ ثانیه فرمود. موضوعات اجتماعی، فرهنگی و دغدغههای ذهنی یک فیلمساز، میتواند در این زمان محدود گنجانده شود، اما باید به این مسئله دقت کرد که آیا نوشته انتخابی قابلیت انتقال در این زمان زمان را دارد یا خیر. فیلم مختصر باید گویا، ساده و سریع باشد، طوری که مخاطب بتواند به راحتی با آن ربط برقرار کرده و به فکر فرو رود.»
درخشنده که در دهه ۷۰ و ۸۰ با فیلمهایی چون «عشق بدون مرز»، «شمعی در باد»، «رؤیای خیس»، «بچههای ابدی»، «خوابهای دنبالهدار» و «حرفهایها» در سینمای ایران شناخته شد، در دهه ۹۰ با ساخت فیلمهایی همانند «هیس! دخترها فریاد نمیزنند» و «زیر سقف دودی» مجدد در جشنوارههای بینالمللی درخشید و جایگاه خود را در سینما تثبیت کرد. او در خصوص جشنواره فیلم ۱۰۰ او گفت که این اتفاقات میتواند سکوی پرش زیاد خوبی برای فیلمسازان جوان باشد: «فیلم ۱۰۰ ثانیهای به مراتب سختتر از فیلمهای مختصر معمولی است، چراکه باید در این زمان محدود، ایدهها و مطلبهای خود را بهطور دقیق و حسابشده گفتن کنید. فیلمساز جوان با ساخت فیلم ۱۰۰ ثانیهای باید همه جزئیات و تایمینگها را به دقت در نظر بگیرد. به نظر من این جشنواره میتواند سکوی پرش خوبی برای افرادی باشد که میخواهند توانمندیهای خود را آزمایش کنند و ایدههای خود را به بهترین شکل ممکن به عکس بکشند.»
جشنواره فیلم ۱۰۰ که امسال در چهاردهمین دوره خود، به همت سازمان سینمایی سوره برگزار میشود، بهگفتن یکی از با اهمیت ترین عرصهها برای شکوفایی خلاقیتهای نوین در دنیای سینما شناخته میشود. این جشنواره نهتنها محلی برای معارفه توانایی های جوان در عرصه فیلمسازی است، بلکه فرصتی طلایی برای آن دسته از فیلمسازانی است که میخواهند زبان سینما را در قالبی مختصر و پرمعنا به چالش بکشند.
درخشنده در آخر پیشنهادای به فیلمسازان جوان داشت: «فیلمسازان جوان باید از ازمایش ها دیگران منفعت گیری کنند و فیلمهای مختصر ساختهشده در دنیا را ببینند، اما در عین حال باید ایدههای خود را بر پایه فرهنگ و دغدغههای اجتماعی خود بسازند. بهاختصاصی که فیلم ۱۰۰ ثانیهای فرصتی است برای گفتن تفکرات و ایدههای ایرانی به شکلی معنادار و اثرگذار.»
او این چنین به این مسئله اشاره کرد که فیلمسازی یک فرآیند زیاد سخت و پیچیده است، و این جشنواره میتواند یکی از بهترین راهها برای اغاز و رشد فیلمسازان جوان باشد.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اقتصاد
[ad_2]
منبع