آیا سال ۱۴۰۴ زمان اجرای تکالیف مودیان خواهد می بود؟ – تجارت نیوز_خبررسان
[ad_1]
به گزارش خبررسان
قانون تسهیل تکالیف مودیان جهت اجرای قانون پایانههای فروشگاهی بر فراخوان قسمتهای گوناگون به منظور گسترش دایره مالیات برارزش افزوده اصرار داشت؛ اما با مجوز قانونی این قضیه در سال۱۴۰۳ اجرا نشد و گمان میسریع این مرحله یا بخشی از آن در ۱۴۰۴ اجرایی شود.
به گزارش تجارت نیوز، اجرای مالیات بر قیمت افزوده در ایران، از سال ۱۳۸۷ با مقصد فراهم بخشی از منبع های مالی دولت، اصلاح نظام مالیاتی و افزایش شفافیت اقتصادی اغاز شد. این قانون با منفعتگیری از الگوهای موفق جهانی، در پی آن می بود که مالیات را به جای تمرکز بر تولیدکنندگان، به سمت مصرف نهایی هدایت کند.
با گذشت بیشتر از یک دهه از اجرای این قانون، در نهایت نزدیک به ۱۰ فراخوان مالیات بر قیمت افزوده صادر شد و گروههای به خصوصی مشمول این مالیات شدند. این در حالی است که در برخی فعالیتهای شبیه مشاهده میشود که یک فعالیت مشمول و فعالیت دیگر از دایره مالیات بر قیمت افزوده خارج شده است.
الزام تثبیت معافیت کالاهای اساسی و موارد خاص از مالیات بر قیمت افزوده
باید دقت داشت که قانون مالیات بر قیمت افزوده مصوب ۱۳۸۷ به طور تدریجی اجرایی شد. نخست شرکتهای بزرگ تولیدی و تجاری، سپس واردکنندگان، صادرکنندگان و در مرحله های سپس، کسبوکارهای کوچکتر به این چرخه پیوستند.
در این بین، برخی کالاها و خدمات بنا بر الزامهای اقتصادی، اجتماعی و معیشتی، از شمول مالیات بر قیمت افزوده مستثنی شدند؛ از جمله محصولات کشاورزی، دارو، خدمات درمانی، آموزشی، فرهنگی و حملونقل عمومی.
این موارد با دقت به الزامهای اقتصادی و اجتماعی باید در دایره معافیتهای باقی بمانند یقیناً باید ساز و کار اراعه این معافیتها نیز مورد بازنگری قرار بگیرد و به طور مثال سقف مشخصی برای معافیتهای مالیاتی در نظر گرفته شود تا جلوی سوء منفعت گیریهای حاضر نیز گرفته شود.
ابهام در زمانبندی تکمیل مالیات بر قیمت افزوده؛ تکلیف قانونی در ۱۴۰۴ اجرا میشود؟
با تصویب قانون تسهیل تکالیف مؤدیان جهت اجرای قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان در سال ۱۴۰۲، سازمان امور مالیاتی مکلف شد با منفعت گیری از ابزارهای الکترونیکی و سامانههای هوشمند، شمول مؤدیان را تسریع کند. بر پایه ماده ۴ این قانون، همه مؤدیان مشمول قانون مالیات بر قیمت افزوده که تا بحال فراخوان نشدهاند، باید تا آخر سال ۱۴۰۳ به طور رسمی به سامانه مؤدیان متصل و مشمول شوند.
به این ترتیب، از ابتدای سال ۱۴۰۴، باید کلیه اراعهکنندگان کالا و خدمات که مشمول مقررات مالیات بر قیمت افزوده میشدند و در ادامه نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی، محاسبه و پرداخت مالیات وابسته عمل میکردند.
با این حال و بعد از اتفاقات سال ۱۴۰۳ و در نهایت تحول دولت، مجوز قانونی جهت توقف اجرای این مرحله از قانون دریافت شد. با این حال هم چنان زمانبندی دقیق از سوی سازمان امور مالیات جهت صدور فراخوانهای بعدی قیمت افزوده که مورد اصرار قانون بوده، اشکار نشده است.
با این وجود گمان میرود این بند از قانون به طور مرحلهای و در سال ۱۴۰۴ به مرحله اجرا برسد. یقیناً که امکان پذیر بر پایه شرایط و تقسیم بندی که به همانند مرحله های قبلی صورت گرفت، تکمیل دایره مالیات بر قیمت افزوده به سالهای آینده نیز منتقل شود.
گسترش مالیات بر قیمت افزوده؛ الزام شفافیت همراه با حمایتاز معیشت عمومی
ملزوم به ذکر است، اتصال مؤدیان به سامانه مؤدیان و شمول کامل کالاها و خدمات مشمول، جهت افزایش شفافیت اقتصادی، جلوگیری از فرار مالیاتی و بهبود نظام مالیاتستانی سرزمین خواهد شد.
با این حال، پیروزی این فرآیند در گرو فراهم آوردن زیرساختهای فنی مناسب و آموزش مودیان است. باید دقت داشت که اجرای کامل این نظام، بدون لطمه به معیشت عمومی و نگه داری عدل مالیاتی، الزام نظارت دقیق و اتخاذ تدبیرها حمایتی هوشمندانه است.
به این علت افزودن بر دایره قیمت افزوده و گسترش مشاغلی که مشمول آن خواهند شد، باید با در نظر گرفتن همه ملاحظات اجتماعی صورت بگیرد.
منبع: تسنیم
دسته بندی مطالب
اقتصاد
[ad_2]
منبع