تشکیل محتوای کودک موفق از دل توانایی؛ چطور الگو بسازیم؟_خبررسان

تولید محتوای کودک موفق از دل تجربه؛ چگونه الگو بسازیم؟

[ad_1]
به گزارش خبررسان

به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، سومین دوره جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» در حالی برگزار شد که سمینار «تبدیل محتوای تربیتی به مضمون قصه» با سخنرانی هانی چیت‌چیان، نویسنده و پژوهشگر حوزه کودک، یکی از نقاط اوج این اتفاقات به شمار می‌رفت.

چیت‌چیان در این سمینار، با منفعت‌گیری از سال‌ها توانایی میدانی و پژوهش‌های روان‌شناختی، به بازدید عمیق و دقیق فرایند خلق محتوای تربیتی و هنری برای کودکان پرداخت؛ محتوایی که به حرف های او، تنها در صورتی می‌تواند اثرگذار باشد که با فهمیدن صحیحی از ذهنیت و مرحله های رشد کودک همراه باشد.

از مدل رشد تا فهمیدن ذهن کودک

چیت‌چیان در اغاز سخنان خود، با اراعه مدل رشد انسان از خردسالی تا بلوغ، پافشاری کرد که شناخت ویژگی‌های روانی و شناختی هر مرحله سنی، گامی کلیدی در طراحی محتوای مؤثر برای کودک است.

پخش بیشتر از 50 فیلم در سه روز پایانی هفته_خبررسان
ادامه مطلب
آخرین مطالب

او با نمایش نمودارهای رشد، تفاوت فهمیدن کودکان در سنین گوناگون را گفت و او گفت: «محتوای مناسب برای یک کودک چهار ساله با محتوای مناسب برای کودک ده ساله، تفاوتی بنیادین دارد. نادیده گرفتن این تفاوت‌ها، علتاز دست رفتن اثربخشی مطلب تربیتی خواهد شد.»

قصه‌گویی؛ پلی بین توانایی و آموزش

این پژوهشگر با منفعت گیری از مثال‌هایی ملموس از زندگی روزمره، نشان داد که چطور می‌توان مفاهیمی همانند نظم، مسئولیت‌پذیری، صرفه‌جویی و شناخت قوانین اجتماعی را در قالب قصه و نمایش به کودک انتقال داد.

3 خبر مهم وزیر فرهنگ/ محل احداث "خانه جشنواره" در تهران، تعیین تکلیف مالیات ناشران و هنرمندان
ادامه مطلب

او بر الزام توانایی‌محور بودن آموزش پافشاری کرد و افزود: «کودک باید مطلب را در عمل ببیند و حس کند؛ نه این که فقطً آن را از بزرگ‌ترها بشنود.»

«نسخه ۲۴.۵»؛ سندی برای تحول در تشکیل محتوای کودکانه

در سایت خبری خبررسان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

یکی از با اهمیت ترین قسمت‌های این نشست، معارفه سندی با گفتن «نسخه ۲۴.۵» می بود. این سند، حاصل سال‌ها توانایی و تحقیق میدانی چیت‌چیان در حوزه تشکیل محتوا برای کودکان ۶ تا ۱۲ سال است.

وی در توضیح این سند او گفت: «این چارچوب بدون حق کپی‌رایت، به‌صورت آزاد در اختیار تولیدکنندگان محتوا قرار می‌گیرد تا با تکیه بر آن، نمایش‌های عروسکی موثر و هدفمندی بسازند که نه‌تنها مطلب تربیتی را منتقل می‌کند، بلکه با ساختار ذهنی کودک نیز همخوانی دارد.»

اظهار برنامه های رادیو در اعیاد شعبانیه_خبررسان
ادامه مطلب

در این سند، اهداف کلیدی تربیتی همچون فهمیدن زمان، توانایی انتخابگری، شناخت هویت و تشخیص تفاوت‌ها تعریف و شیوه تبدیل آن‌ها به مطلب‌های قابل فهمیدن برای کودک تشریح شده است.

مثالهای موفق و پافشاری بر اثرگذاری واقعی

چیت‌چیان در ادامه با معارفه برنامه‌هایی همچون «سر سفره خدا» و تشکیل ۳۰ اپیزود تئاتر طنز با نوشته «حریم و قوانین»، به تشریح راه حلهای انتقال غیرمستقیم مطلب‌های تربیتی از طریق قالب‌های نمایشی پرداخت.

او پافشاری کرد که برای پیروزی در این حوزه باید از فرم‌های دلنشین و متنوع منفعت گرفت و تولیدکنندگان محتوا باید خلاقیت، فرم بصری و زبان کودکانه را جدی بگیرند.

چیت‌چیان در بخشی از سخنان خود او گفت: «مفهوم حجاب برای کودک، فقطً پوشش نیست، بلکه باید به‌گفتن تمرین کنترل امیال و برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف بهتر تعریف شود. این نگاه است که مطلب را از یک دستور صرف به یک اصل درونی تبدیل می‌کند.»

تعداد سینماهای کشور رشد 30 درصدی داشته است
ادامه مطلب

پافشاری بر پژوهش، برسی و شراکت خانواده‌ها

یکی از نکات کلیدی این سمینار، پافشاری بر برسی تأثیر محتوا بر حرکت کودک می بود. چیت‌چیان با اشاره به نتایج یک نظرسنجی از ۴۰۰ خانواده، از تأثیر مثبت برنامه‌های نمایشی در تحول نگرش و حرکت کودکان خبر داد.

او گفت: «ما نیازمند تحقیقات علمی و راه حلمند در حوزه رسانه کودک هستیم. محتوا باید مورد آزمون قرار گیرد و اثرگذاری آن سنجیده شود، تا چرخه تشکیل، به‌جای تکرار، به بهبود منجر شود.»

آینده روشن با نگاهی تخصصی

در آخر این سمینار، چیت‌چیان بر لزوم تخصص‌گرایی در تشکیل محتوای کودک پافشاری کرد و او گفت که ترکیب دانش روان‌شناسی رشد، زبان هنر و فرم‌های نمایشی می‌تواند تحولی در حوزه کودک و رسانه تشکیل کند.

او از همه تولیدکنندگان و علاقه‌مندان دعوت کرد تا از سند «نسخه ۲۴.۵» منفعت گیری کرده و ازمایش ها خود را با آن گره بزنند؛ چرا که به حرف های او، محتوای کودکانه، اگر درست طراحی شود، می‌تواند نسلی متفاوت، آگاه و مسئول‌پذیر را پرورش کند.

سخت ترین لحظه آقای مجری/«محفل» تکلیف ما با مخاطب را روشن کرد_خبررسان
ادامه مطلب

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب
اقتصاد

سلامتی

کسب وکار

اخبار فناوری

اخبار هنری

خبر های ورزشی

[ad_2]

منبع