«تسهیم درآمد محتوا» اگر شفاف اجرا شود، صنعت گیم را نجات می دهد_خبررسان
[ad_1]
به گزارش خبررسان
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبررسان از تنسیم، اجرای سند تسهیم درآمد محتوا که خرداد ماه سال جاری در هیئت دولت تصویب و از سوی رئیس جمهور ابلاغ شده می بود، هفته قبل با مشکلاتی روبه رو شد، برخی از پلتفرمهای دیجیتال و سینمای خانگی در نامهای به رئیس جمهور در مخالفت با این سند، خواستار توقف در اجرای آن شدند، بعد از آن فعالان حوزه نشر دیجیتال در بیانیهای ضمن استقبال از تصویب «سند سیاستها و الزامات تعرفهگذاری ترافیک شبکه و تسهیم درآمد محتوا» توسط شورایعالی فضای مجازی، حمایتخود را اجرای از این سند بهگفتن گامی مؤثر در راستای گسترش زیستبوم محتوای دیجیتال بومی اظهار کردند.
سند تسهیم درآمد محتوا که نزدیک به دو سال پیش در یکی از جلسات شورایعالی فضای مجازی تدوین شده می بود، با تغییرات گوناگون بالاخره خرداد امسال تصویب و ابلاغ شد.
با نقل شدن او گفت و گو اجرای این سند، موافقتها و مخالفتهایی در قسمتهایی از جامعه تولیدکنندگان محتوا تشکیل شد، مخالفان با ارسال نامهای به رئیس جمهور خواستار توقف اجرای سند شدند و انجمنهای نشر دیجیتال نیز در حمایتاز اجرای سند به رئیسجمهور نامه نوشتند، هر کدام از این دو طیف نیز دلایل خود را برای موافقت و مخالفت دارند.
خبررسان از تنسیم به بازدید سند تسهیم درآمد محتوا با فعالان این حوزه پرداخته است، شهریار ازهاریانفر، همبنیانگذار بازی موبایلی «آمیرزا»معتقد است که این سند میتواند به نجات صنعت گیم منجر شود، اگر به طور شفاف اجرا شود.
شهریار ازهاریانفر در او مباحثه با خبرنگار فرهنگی خبررسان از تنسیم، بزرگترین چالش صنعت بازی موبایلی در ایران را «نبوده است اندوختهگذاری پایدار و ضعف زیرساختهای حمایتی» دانست و در ادامه گفت: ساخت بازی حرفهای نیازمند هزینههای چند صد میلیاردی و دسترسی به بازارهای بزرگ است، اما بهعلت تحریمها، اقتصاد ناپایدار، باندبازی، فیلترینگ، نبوده است ابزارهای پرداخت بینالمللی و فضای تبلیغاتی محدود، بازیساز داخلی در موقعیت نابرابری قرار دارد و سهم اندکی از بازار به آنها میرسد.
ازهاریانفر با گفتن این که توانایی نشان داده دخالت مستقیم در تشکیل محتوا موفق نیست، افزود: نقش حاکمیت باید در تشکیل زیرساختهای پایدار، سیاستهای حمایتی شفاف، تسهیل صادرات، تشکیل بستر برای گسترش پلتفرمهای تبلیغاتی و حل مشکلات پرداخت داخلی و خارجی تعریف شود تا بازیسازان بتوانند در محیطی رقابتی رشد کنند. نگاه سطوح بالای حاکمیت باید به سمت اصلاح قوانین و بروکراسیهای بی نتیجه اداری برود و بهتر است نقش حمایتگر بیطرف داشته باشد و از ورود مستقیم شرکتهای دولتی اما در پوشش خصوصی با نگاههای ایدئولوژیک ممانعت کند. حاکمیت باید با عناصر دولتی که بذر امید را در جامعه خشک میکنند و عرصه فساد، باندبازی و افترا را گسترش خواهند داد مبارزه کند.
وی درمورد سند تسهیم درآمد محتوا او گفت: این سند در صورت اجرا و نظارت دقیق میتواند به گفتن موتور اولیه فراهم مالی پایدار عمل کند. با تزریق منبع های حاصل از ترافیک محتوا به صنعت بازی، تعداد بسیاری از استودیوهای کوچک و متوسط میتوانند هزینههای گسترش، نگهداری و بازاریابی بازیهای خود را پوشش دهند و محتوای رقابتیتر اراعه کنند. یقیناً باید دقت داشت که حمایتمالی بهتنهایی کافی نیست و همزمان باید مشکلات بازار و دسترسی به مخاطب نیز رفع شود.
او درمورد معیارهای تخصیص درآمد سند نیز پافشاری کرد: فقطً اتکا به تعداد دانلود یا مصرف دیتا میتواند تبدیل پشتیبانیهای بیتاثییر یا پروژههای کمکیفیت شود. معیارهای تخصیص باید ترکیبی باشد از شاخصهای مقداری (دانلود، ماندگاری کاربر) و کیفی (نوآوری، قیمت فرهنگی، استانداردهای فنی) تا اندوخته به پروژههایی تعلق یابد که واقعاً قیمتافزوده تشکیل میکنند.
ازهاریانفر راهکارهای جذب کاربران ایرانی به بازیهای بومی را این چنین برشمرد: کاربر ایرانی وقتی به بازی بومی اقبال مشخص می کند که توانایی کاربری روان، قیمتگذاری منصفانه، مشوقهای ملموس و کیفیت نهایی همتراز بازیهای روز دنیا باشد. سند تسهیم درآمد میتواند هزینههای دسترسی به این بازیها را افت دهد و عرصه معارفه بهتر آنها را به مخاطب فراهم کند. این چنین اراعه ترافیک نیمبها یا تقریباً رایگان میتواند ورود کاربران تازه را به بازیها عمیقتر و تسریع کند.
وی با اشاره به ظرفیت جهانی بازیهای ایرانی تصریح کرد: ایران توانایی های خلاق تعداد بسیاری در حوزه بازیسازی دارد، اما نبوده است اندوختهگذاری پایدار و دسترسی به بازارهای بینالمللی مانع مهم است. اجرای صحیح این سند میتواند ابتدا موازنه داخلی را به سود تولیدکننده بومی تحول دهد و سپس عرصهساز ورود بازیهای ایرانی به بازارهای خارجی شود.
او درمورد راهکارهای جلوگیری از رانت و انحصار در اجرای این سند هشدار داد: برای جلوگیری از انحراف منبع های باید سازوکار قضاوت جدا گانه، شفافیت کامل در تخصیص بودجه، انتشار کردن گزارشهای عمومی و تعریف شاخصهای فنی و فرهنگی اشکار در نظر گرفته شود. در غیر این صورت، تواناییهای قبل مشخص می کند که منبع های حمایتی میتواند به سمت رانت و انحصار هدایت شود. باید این سند به طوری طراحی شود تا از گزند سلیقههای دورهای با روی کار آمدن مدیران تازه در امان بماند.
وی این چنین با اشاره به صدمههای وارده به بازیسازان ایرانی در سالهای تازه افزود: فیلترینگ، مشکلات پرداخت و نبوده است دسترسی به پلتفرمهای بینالمللی هزینههای هنگفتی به بازیساز ایرانی تحمیل کرده است. سند تسهیم درآمد میتواند بخشی از این خسارت را از طریق یارانههای زیرساختی، حمایتاز هزینههای سرور، تبلیغات موثر و فراهم مالی پروژههای صدمهدیده جبران کند، اما راهحل اساسی از بین بردن محدودیتهای بینالمللی و امکان رقابت برابر است.
وی در جمعبندی سخن بگوییدهای خود پافشاری کرد: اجرای دقیق و شفاف سند تسهیم درآمد محتوا میتواند نقطهعطفی برای صنعت بازیسازی ایران باشد. تعداد بسیاری از استودیوهای داخلی طی سالهای تازه بهعلت تحریمها، فیلترینگ، اقتصاد ویرانشده، تورم، محدودیتهای پرداخت، نبوده است زیرساختهای تبلیغاتی متنوع و… متحمل خسارتهای جدی شدهاند. اگر منبع های این سند بهصورت موثر، شفاف و بر پایه معیارهای فنی، فرهنگی و خلاقیت تخصیص یابد، علاوه بر گسترش بازیهای تازه، میتواند به بازیها و شرکتهای صدمهدیده جانی مجدد بدهد و بخشی از زیانهای قبل را جبران کند. این حمایتنهتنها برای بقای اکوسیستم بازیسازی حیاتی است، بلکه مسیر ورود بازیهای ایرانی به رقابت داخلی و بینالمللی را هموار خواهد کرد.
ازهاریانفر با اهمیت ترین برتری ساختار حمایتی صنعت بازی را این چنین گفت: با اهمیت ترین نیاز این صنعت ارامش و پیشبینیپذیری قوانین و سیاستها است. هرچقدر اندوختهگذار داخلی و خارجی بتواند به آینده بازار مطمعن داشته باشد، منبع های بیشتری به این صنعت داخل خواهد شد. حمایتمالی دولتی الزامی است، اما بهتنهایی کافی نیست، تشکیل امنیت اندوختهگذاری برتری اول است.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اقتصاد
[ad_2]
منبع