جزئیات تازه مطرح حمایتاز مشاغل خانگی_خبررسان
[ad_1]
به گزارش خبررسان
جزئیات تازه از مطرح مشاغل خانگی حاکی از حمایتهای تازه در این قسمت است. چرا که مشاغل خانگی می تواند هزاران شغل مستقیم و غیرمستقیم تشکیل کند و نقش مهمی در افت نرخ بیکاری داشته باشد.
به گزارش تجارت نیوز، در شرایطی که اقتصاد ایران با چالشهای بسیاری همچون بیکاری، رکود تشکیل و محدودیت منبع های مالی روبه رو است، گسترش و حمایتاز مشاغل خانگی میتواند یکی از با اهمیت ترین راهکارهای تحکیم اشتغال پایدار، ترقی معیشت خانوارها و تحریک تشکیل داخلی باشد. با وجود پافشاری قوانین بالادستی و برنامههای گسترشای سرزمین، تا این مدت موانعی جدی در مسیر رشد این قسمت از اقتصاد وجود دارد که دقت دقیق سیاستگذاران را میطلبد.
مشاغل خانگی به گفتن بخشی از اقتصاد غیررسمی، در تعداد بسیاری از کشورها نقش قابل توجهی در افت نرخ بیکاری، تشکیل درآمد برای اقشار صدمهپذیر و توانمندسازی زنان و جوانان ایفا میکند. در ایران نیز، صدها هزار خانوار به شکل مستقیم یا غیرمستقیم دچار این نوع فعالیتها می باشند؛ از تولیدات دستی و صنایعدستی گرفته تا خدمات فناوری، محتوا، پوشاک، صنایع غذایی، زنبورداری و حتی مشاغل دیجیتال. با این حال، نبوده است حمایتساختاریافته و نهادهای تخصصی گسترشای علتشده ظرفیتهای این حوزه بهدرستی بالفعل نشود.
به حرف های کارشناسان، نهادهای گسترشای نقش واسط و بازوی اجرایی دولت برای حمایتاز مشاغل خرد، کوچک و خانگی را ایفا میکنند. اما اکنون، ضعف این نهادها بهلحاظ مقداری و کیفی، یکی از با اهمیت ترین مانع ها گسترش پایدار این نوع از کسبوکارهاست. نهادهای جاری به علت پراکندگی ماموریت های، نداشتن تخصص کافی و محدود بودن منبع های، در اراعه خدمات مشاورهای، آموزشی، بازاررسانی و تسهیل دسترسی به تسهیلات مالی با محدودیت روبه رواند.
در برنامه هفتم گسترش سرزمین، دقت اختصاصیای به تحکیم نهادهای گسترشای برای حمایتاز کسبوکارهای خانگی شده است. اما تحقق این مقصد منوط به دو پیششرط اساسی است:۱. فراهم مالی پایدار از سوی دولت و نهادهای عمومی۲. راه اندازی عوامل گسترش تخصصی در رستههای گوناگون فعالیتی
بر این مبنا، نظر شده است بهجای واگذاری گسترده خدمات به چند نهاد بزرگ، شبکهای از عوامل گسترش محلی و تخصصی در عرصههایی همچون پوشاک، گردشگری، زنبورداری، مبلمان، بازیهای رایانهای و… شکل گیرد تا اراعه خدمات، با شناخت دقیقتری از نیازهای کسبوکارهای خرد و خانگی انجام شود.
احمد میدری, وزیرکار به تازگی از تشکیل خط اعتباری برای مشاغل خرد و خانگی خبر داد و او گفت: واجدین شرایط میتوانند تا یک میلیارد ریال برای خرید مواد اولیه و نوسازی تجهیزات و کارآفرینان تا پنج میلیارد ریال دریافت کنند و دریافتکنندگان بعد از تسویه اقساط میتوانند بدون ضامن مجدد خط اعتباری خود را شارژ کنند.
پیش از این نیز سید مالک حسینی, معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اهمیت مشاغل خانگی اشاره کرد و او گفت: در برخی از بازار کارها و اقتصادهای دنیا، تا ۳۰درصد مشاغل به اشتغال خانگی و خرد برمیگردد. در ایران، سهم رسمی این مشاغل آنچنان که باید بالا نیست، اما به طور غیررسمی سهم قابل احتیاطای دارد.
وی با اشاره به پرداخت بیشتر از سه همت (۳۰۹۷میلیارد تومان) تسهیلات مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۳، او گفت: از این طریق، بالغ بر ۱۵۷هزار نفر به بازار کار اضافه شدند. از سال ۱۳۹۰تا به امروز، بیشتر از دو میلیون (۲.۱۱۲.۶۲۸) مجوز مشاغل خانگی صادر شده است.
مالک حسینی با اشاره به پرداخت کمتر از ۳.۲ همت از ۵همت تسهیلات پیشبینی شده برای مشاغل خانگی در سال قبل، او گفت: ۱۵۰میلیون تومان برای راهاندازی کسب و کار کفایت نمیکند. در حال تلاش هستیم این مبلغ را در یک زنجیره یا نظام پشتیبان قرار دهیم تا از هرز رفتن منبع های جلوگیری شود.
یکی از صدمههای ساختاری در نظام حمایتاز مشاغل خانگی، انحصار چند نهاد محدود در اراعه خدمات گسترشای است. این کار نهتنها کیفیت خدمات را افت میدهد، بلکه مانع شکلگیری رقابت سالم در این قسمت شده است. بر همین مبنا، کارشناسان نظر میکنند با تشکیل بستر قانونی و حمایتی برای ورود نهادهای کوچکتر و تخصصیتر، امکان تنوعبخشی به خدمات و پاسخگویی بهتر به نیازهای صاحبان مشاغل خانگی فراهم شود.
در شرایطی که اشتغال رسمی به علت رکود در صنایع بزرگ با محدودیتهای بسیاری روبه رو است، تمرکز بر گسترش مشاغل خانگی نهتنها راهکاری کمهزینه و سریعالاثر برای تشکیل زمانهای شغلی است، بلکه میتواند در افزایش تابآوری اقتصادی خانوارها، افت مهاجرت، احیای ظرفیتهای محلی و ترقی شاخصهای عدل اجتماعی مؤثر باشد.
اما رسیدن به این اهداف، الزام اصلاح ساختار پشتیبانی، فراهم مالی موثر و تشکیل شبکهای از نهادهای گسترشای تخصصی و رقابتپذیر است که در تعامل با جامعه محلی، نقش تسهیلگر و توانمندساز واقعی را ایفا کنند.
منبع: تسنیم
دسته بندی مطالب
اقتصاد
[ad_2]
منبع