اجرای سند تسهیم درآمد محتوا چه تأثیری بر اقتصاد فرهنگ سرزمین دارد؟+ نمودار_خبررسان
[ad_1]
به گزارش خبررسان
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبررسان از تنسیم، اندوختهگذاری دولتی در صنعت محتوا نه تنها میتواند به گسترش زیستبوم دیجیتال پشتیبانی کند، بلکه بازدهی اقتصادی قابل توجهی دارد. بر پایه توانایی کشورهای موفق همانند کره جنوبی، این اندوختهگذاریها تبدیل رشد صادرات، اشتغالزایی و تحکیم نفوذ فرهنگی شده است.

بازدید توانایی دیگر کشورهای موفق در این عرصه نیز مؤید این مسئله است که اندوختهگذاری بر این قسمت میتواند به بازدهی و گسترش در ابعاد گوناگون اقتصادی و فرهنگی منجر شود. چنانکه بازار محتوای دیجیتال در کشوری همانند آمریکا از ۲۵۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰، با حمایتو اندوختهگذاری دولت در این قسمت به ۴۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ رسیده است. این رشد در بازار محتوای دیجیتال کشورهای آسیایی نیز دیده میشود. به گفتن نمونه چین با اندوختهگذاری بر این قسمت از ۵۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰، به ۲۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ رسیده است. این توانایی برای ژاپن به گفتن یکی دیگر از کشورهای آسیایی نیز صدق میکند و این سرزمین نیز با اندوختهگذاری و تمرکز بر این بازار، توانسته از ۵۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰، به ۱۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ برسد.

اندوختهگذاری بر این قسمت طی نزدیک به یک دهه قبل در کشورهای گوناگون افزایش یافته است. پیشبینی میشود دقت به بازار محتوای دیجیتال تا سال ۲۰۳۰ ادامه داشته باشد و اندازه بازار جهانی آن در این سال به ۴.۵ تریلیون دلار برسد.

رشد روزافزون دقت به بازار محتوای دیجیتال دیگر کشورها و افزایش سهم آنها از این فضا، اهمیت دقت به این بازار از سوی ایران و فارسیزبانان را دوچندان میکند. بنا بر بازدیدهای صورت گرفته، بیشترین سهم از بازار محتوای جهانی در سال ۲۰۲۳، با ۴۰ درصد به ایالات متحده تعلق داشت و بعد از آن، چین با ۲۰ درصد، ژاپن با ۱۰ درصد و آلمان با پنج درصد در ردههای بعدی قرار دارند.

به تبع این وجود، توزیع و سهم زبانها نیز کم و زیاد میشود. بازدیدهای توزیع زبانها در محتوای وب در بازه وقتی ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ مشخص می کند که انگلیسی با ۵۵.۵ درصد بیشترین محتوا را به خود تعلق داده و بعد از آن، اسپانیایی با پنج درصد و آلمانی با ۴.۳ درصد در رتبههای بعدی قرار دارند. سهم زبان فارسی از این فضا مطابق برآورد صورت گرفته، ۱.۲ درصد بوده است.

این چنین سهم زبان انگلیسی در همین بازه وقتی با ۵۵ درصد زیاد تر از دیگر زبانها همانند چینی با ۱۸ درصد، اسپانیایی با شش درصد، ژاپنی با پنج درصد و فرانسوی با سه درصد است. زبان فارسی نیز تنها یک درصد از بازار محتوای دیجیتال جهانی در سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ را به خود تعلق داده است.


از این منظر، میتوان اجرای سند «سیاستها و الزامات تعرفهگذاری ترافیک شبکه و تسهیم درآمد محتوا» را که در خرداد امسال ابلاغ شد، فرصتی برای تزریق سالانه ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان به بازار محتوا فراهم کند و از نظر دیگر، میتواند به رشد پایدار صنعت محتوا پشتیبانی و از انحصار و کوچک ماندن اندازه بازار جلوگیری کند. این سند هدفش حمایتاز تولیدکنندگان محتوا از طریق بازتوزیع درآمدهای ترافیک اینترنت است و پیشبینی میشود با اجرای چابک آن، اشتغال تشکیل کند و زیستبوم دیجیتال را تحول بخشد. از این منظر، سند تسهیم درآمد محتوا هم از بُعد فرهنگی و هم از منظر اقتصادی، حائز اهمیت است و میتواند به بهبود سهم زبان فارسی و توزیع آن در بازار محتوای دیجیتال پشتیبانی رساند.

از نظر دیگر، اجرای این سند از منظر اقتصادی نیز مد نظر کارشناسان است. به طوری که پیشبینی میشود مقدار اشتغال ایران در حوزه محتوای دیجیتال در خوشبینانهترین حالت نزدیک به ۸۰ هزار نفر تخمین زده میشود که این مقدار میتواند با اجرای سند و اندوختهگذاری در این قسمت تا نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر افزایش یاد.


توانایی تأثیر اندوختهگذاری در محتوای دیجیتال در سطح جهانی بیانگر تأثیر ۵۰ درصدی در اشتغالزایی و اقتصاد، ۲۰ درصدی بر حوزه آموزش و ۱۵ درصدی بر سیاست است.

اجرای سند تأثیر مستقیم در افزایش اشتغال در حوزه تشکیل و نشر محتوا و صادرات محتوا خواهد داشت؛ به طوری که پیشبینی میشود با اجرای این سند ناظر رشد بازار ویاودی، مطلبرسان، کتاب دیجیتال، گیم و آموزش دیجیتال باشیم. بر پایه پیشبینیهای اظهار شده، به نظر میرسد که برای مثالً بازار ویاودی تا سال ۱۴۰۶ تا مقدار ۱۴ هزار میلیارد تومان گسترش یابد. و یا در مثالای دیگر، بازار کتاب دیجیتال تا نزدیک به شش هزار میلیاردا تومان افزایش را توانایی کند و بازار قسمت دیجیتال کودک نیز تا دو هزار میلیارد تومان گسترش یابد.

انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اقتصاد
[ad_2]
منبع