معافیت مالیاتی برخی اقشار، ۲ برابر میشود/ تعیین تکلیف ۸۰ درصد پروندههای مالیات مشاغل، بدون رسیدگی انسانی_خبررسان
[ad_1]
به گزارش خبررسان
رئیس سازمان امور مالیاتی با اصرار بر این که در سالهای قبل مفهوم مالیاتستانی الکترونیکی تنها به ارسال اظهارنامه و اسناد بهصورت آنلاین محدود میشد، اما فرآیند تشخیص هم چنان بهصورت انسانی انجام میگرفت، اصرار کرد که امروز تلاش شده تا تعیین مالیات نیز در بستر سیستمی صورت گیرد و نیروی انسانی دخالت مستقیمی در آن نداشته باشد.
به گزارش تجارت نیوز، سازمان امور مالیاتی سرزمین، عصر روز سهشنبه، چهارم شهریورماه و به مناسبت هفته دولت، میزبان نشست خبری با اصحاب رسانه می بود. محمد هادی سبحانیان، رئیس کل سازمان امور مالیاتی و محمد برزگری، رئیس شورای عالی مالیاتی، در این نشست ضمن تشریح راهبردهای تازه سازمان، بر اهمیت تحول در فرایندهای مالیاتستانی و افت مداخله انسانی در تعیین و تشخیص مالیات اصرار کردند.
کیفیت و شفافیت در امور مالیاتی اهمیت اختصاصیای دارد
سبحانیان با گفتن این که رویکرد قانونگذار در تصویب مقررات مالیاتی متمرکز بر برخی فعالیتهای سوداگرانه است و نه همه اقشار جامعه، او گفت: «نگرانی مردم در این عرصه بههیچوجه صحیح نیست، چرا که مقصد قانون تنها ورود به حوزههایی است که درصد اندکی از فعالان اقتصادی در آن وجود دارند.»
او با اشاره به عمل های صورتگرفته برای اصلاح روندها افزود: «مقصد مهم ما فقط تامین منبع های دولت نیست؛ بلکه کیفیت و شفافیت در امور مالیاتی نیز اهمیت اختصاصیای دارد. به همین علت، در سازمان امور مالیاتی نهتنها به صدور بخشنامه اکتفا نکردیم، بلکه فرآیندها را بهطوری بازطراحی کردهایم که امکان ابراز اشتباه یا برداشتهای متفاوت از قانون به حداقل برسد.»
کلیه اظهارنامههای مالیات املاک اجاری بهصورت سیستمی بازدید خواهد شد
رئیس کل سازمان امور مالیاتی درمورد سیستمیسازی مالیاتستانی گفت: «در سالهای قبل مفهوم مالیاتستانی الکترونیکی تنها به ارسال اظهارنامه و اسناد بهصورت آنلاین محدود میشد، اما فرآیند تشخیص هم چنان بهصورت انسانی انجام میگرفت که بعضاً جهت نابرابری یا اختلاف در برداشت از قانون میشد. امروز تلاش شده تا تعیین مالیات نیز در بستر سیستمی صورت گیرد و نیروی انسانی دخالت مستقیمی در آن نداشته باشد.»
او از تشکیل معاونت هوشمندسازی نظام مالیاتی خبر داد و افزود: «ذیل این معاونت، دو دفتر مهم راه اندازی شده است؛ نخست دفتر گسترش خوداظهاری و تمکین داوطلبانه با مقصد ترغیب مودیان به ثبت صحیح اطلاعات و دوم، دفتر حسابرسی سیستمی که عمل به جایگزینی رسیدگیهای دستی با برسیهای سیستمی کرده است.»
به حرف های معاون وزیر اقتصاد، نتیجه این تغییرات افت دیدنی رسیدگیهای انسانی در تعیین مالیات بوده است. او افزود: «برای نمونه، در حوزه مالیات املاک اجاری، کلیه اظهارنامهها بهصورت سیستمی بازدید خواهد شد. این چنین در حوزه مشاغل، بیشتر از ۸۰ درصد پروندهها بدون رسیدگی انسانی و بهطور مکانیزه تعیین تکلیف خواهد شد؛ در حالی که تا چند سال پیش همین نسبت بهطور معکوس برقرار می بود.»
فرآیندهای مالیاتی باید پیشبینیپذیر شوند
سبحانیان در ادامه گفت: «یکی از اهداف مهم این عمل های، پیشبینیپذیر کردن فرآیندهای مالیاتی برای فعالان اقتصادی است. همانگونه که اندوختهگذاران و تولیدکنندگان نیازمند چشمانداز اشکار در حوزه تورم یا سیاستهای اقتصادی می باشند، تعیین مالیات نیز باید بهطوری باشد که امکان برآورد و پیشبینی آن برای مودیان فراهم شود. این نوشته جهت افت هزینههای مبادله و افزایش حس عدل خواهد شد.»
او درمورد مالیات اصناف و مشاغل تصریح کرد: «قسمت عمدهای از اصناف، بهاختصاصی گروههای کمدرآمد، مشمول مالیات صفر شدهاند. از مجموع نزدیک به ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مودی، بیشتر از ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مالیاتی پرداخت نمیکنند که این عمل گامی مهم در حمایتاز اقشار ضعیفتر جامعه محسوب میشود.»
افزایش درآمدهای مالیاتی در نتیجه منفعت گیری از ظرفیتهای دادهای و سامانهای
معاون وزیر اقتصاد با اصرار بر رشد قابل دقت مالیاتهای وصولی در سال جاری، گفت: «این افزایش نه به واسطه سختی بر مودیان، بلکه در نتیجه منفعت گیری از ظرفیتهای دادهای و سامانهای بهدست آمده است. ما تلاش کردیم با لحاظ کردن حالت اقتصادی سرزمین، پیشنهاداتی در عرصه افزایش سقف معافیتها اراعه کنیم که در صورت تصویب، مقدار معافیت مالیاتی برای برخی اقشار، دو برابر سال قبل خواهد شد.»
مودیان کمتری ناچار به مراجعه حضوری به ادارات مالیاتی می باشند
رئیس سازمان امور مالیاتی درمورد اظهارنامههای مالیاتی او گفت: «برای تعداد بسیاری از صاحبان مشاغل، اظهارنامه پیشفکر بر پایه اطلاعات حاضر در سامانهها تشکیل شده است. در صورتی که مودی با این اطلاعات موافقت کند، نیازی به رسیدگی زیاد تر نخواهد می بود. این عمل بهاختصاصی برای مشاغل کوچک و متوسط که مدام با چالشهای مالیاتی مواجه بودهاند، یک تحول جدی است.»
سبحانیان خاطرنشان کرد: «سازمان بهطوری برنامهریزی کرده است که مودیان کمتری ناچار به مراجعه حضوری به ادارات مالیاتی باشند و رسیدگیهای میدانی فقط بر پروندههای بزرگتر و حساستر متمرکز شود. این رویکرد هم به سود فعالان اقتصادی است و هم جهت ترقی منفعتوری و شفافیت در سازمان خواهد شد.»
مالیات مقطوع تبصره ۱۰۰ با مساعدت حداکثری سازمان اظهار میشود
محمد برزگری، رئیس شورای عالی مالیاتی، در این نشست با اشاره به اهمیت تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم، او گفت: «مالیات مقطوع تبصره ۱۰۰ با مساعدت حداکثری از سوی سازمان امور مالیاتی سرزمین اظهار میشود. منفعت گیری از این تبصره، هم به افت هزینههای وصول برای سازمان امور مالیاتی پشتیبانی میکند و هم به افت هزینههای حسابرسی برای مودیان منجر میشود. در تبصره ماده ۱۰۰ امسال، امکان اعمال معافیت برای فعالیت دارای مجوز اشخاص حقیقی نیز فراهم است. این عمل نشاندهنده حمایتسازمان از فعالان اقتصادی خرد و متوسط است.»
سقف فروش سالانه برای برخورداری از تبصره ماده ۱۰۰ چه مقدار است؟
رئیس شورای عالی مالیاتی این چنین اصرار کرد که مطابق قانون، سقف برخورداری از تبصره ماده ۱۰۰ برای کسبوکارهای فردی، فروش سالانه ۲۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی و برای کسبوکارهای مشارکتی، ۴۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی است.
او در ادامه گفت: «برای افراد بالای سقف فروش سالانه تبصره ۱۰۰، با همان تسهیلات تبصره به گفتن کمریسک مورد پذیرفتن قرار میگیرد و مالیاتشان قطعی میشود.»
او درمورد پذیرفتن اظهارنامههای مودیان، او گفت: «اگر مودیان، مالیات مقطوع را نپذیرند و برای اراعه اظهارنامه مراجعه نکنند، همان مالیات مقطوع برای آنها اعمال میشود و مشمول پرداخت جریمه عدم تسلیم اظهارنامه نمیشوند. این رویکرد، انعطافپذیری بیشتری را برای مودیان فراهم میکند.»
پیامکهای سازمان امور مالیاتی فقط با سرشماره MALIAT ارسال خواهد شد
برزگری با اشاره قدمهای سازمان در جهت هوشمندسازی نظام مالیاتی، اصرار کرد: «پیامکهای سازمان امور مالیاتی فقط با سرشماره MALIAT ارسال خواهد شد و برای مودیانی که مالیاتشان صفر میشود نیز پیامک با همین سرشماره ارسال میشود. این عمل، به افزایش امنیت و جلوگیری از سوءاستفادههای احتمالی پشتیبانی میکند.»
سرپرست معاونت هوشمندسازی سازمان امور مالیاتی در آخر خاطرنشان کرد: «علاوه بر امکان انجام خدمات مالیاتی از طریق سکوهای داخلی و درگاه خدمات الکترونیک، شرکتهای معتمد نیز به پشتیبانی مودیان مالیاتی میآیند. اکنون نیز ۴۰۰ شعبه از شرکتهای معتمد سازمان در سراسر سرزمین، این ماموریت را به مسئولیت دارند.»
برای مطالعه زیاد تر صفحه اقتصاد کلان در خبررسان را جستوجو کنید.
دسته بندی مطالب
اقتصاد
[ad_2]
منبع