انتقاد به سند سینما و آینده بدون پروانه ساخت/ اینجا نه بنگاه کاریابی است نه کمیته امداد!_خبررسان

انتقاد به سند سینما و آینده بدون پروانه ساخت/ اینجا نه بنگاه کاریابی است نه کمیته امداد!

[ad_1]
به گزارش خبررسان

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبررسان از تنسیم، همایون اسعدیان، فیلم‌ساز و چهره‌ای شناخته‌شده در عرصه سینمای ایران، که توانایی‌های گوناگونی در حوزه‌های صنفی داشته و برای مدتی نیز ریاست شورای صنفی نمایش را بر مسئولیت داشته، به‌تازگی سکان هدایت خانه سینما را به‌دست گرفته است. 

امروز اسعدیان در نخستین نشست خبری خود بعد از تصدی این مسئولیت، پاسخگوی سوال‌های خبرنگاران می بود و در عین حال گزارشی از فعالیت‌های تازه و برنامه‌های آینده خانه سینما نیز اراعه کرد. در این نشست که در سالن سیف‌الله داد برگزار شد، علیرضا حسینی، عضو هیئت‌رئیسه خانه سینما، نیز او را همراهی می‌کرد.

در ابتدای نشست، اسعدیان چندین دفعه به حمایتاز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و دفاع صریح خود از فیلم «پیرپسر» را خبرداد. او او گفت: اگر وزارت ارشاد بابت فیلم “پیرپسر” کارت زرد گرفته باشد، به نظر من این نه تنها مایه‌ی سرزنش نیست، بلکه کارت افتخار است. حتی اگر برای صدور مجوز کنسرت همایون شجریان هم کارت قرمز دریافت می‌کرد، باز هم جای افتخار داشت.

وی با اشاره به همکاری خوب مدیران جاری سازمان سینمایی افزود: در جریان هستم که برای جلوگیری از توقف اکران فیلم “پیرپسر”، چه کوششهایی از سوی این مدیران انجام شد و باید این پشتیبانی‌ها را قدر دانست.

آخرین مطالب
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از محمود حکیمی عیادت کرد_خبررسان
ادامه مطلب

در بخشی دیگر از این نشست، پیش از اغاز سوال و جواب، اسعدیان به نوشته انتخاب نماینده ایران برای اسکار پرداخت. او گفت: ما با واگذاری این مسئولیت از بنیاد فارابی به صنوف سینمایی مخالفتی نداشته‌ایم، اما این انتقال نیازمند زمان و برنامه‌ریزی دقیق است. امسال از ۹ نفر پیشنهادی، تنها با ۶ نفر تماس گرفته شد؛ در حالی که ممکن می بود آن سه نفر دیگر از سوی خانه سینما معارفه شده باشند. از همین رو، برای پرهیز از شائبه و به علت خلف وعده، تصمیم گرفتیم اظهار کنیم که خانه سینما نقشی در این روال ندارد. یقیناً برخی از اعضا تصمیم استعفا داشتند، اما از آن‌ها خواستیم به کار خود ادامه دهند.

او با پافشاری بر لزوم نگه داری سهمیه ایران در اسکار افزود: راه اندازی کمیته‌ای جدا گانه برای انتخاب فیلم نماینده ایران الزامی است و تلاش ما این است که این مسئولیت از سال آینده به خانه سینما منتقل شود.

بار دیگر نوشته همیشگی کد شغلی و مشکلات بیمه‌ای سینماگران نقل شد. اسعدیان با لحنی طنزآمیز او گفت: برای فراهم هزینه‌های زندگی، مدیرعامل خانه سینما شده‌ام!

جایزه جلال، زمان طلایی برای ترقی ادبیات ملی است_خبررسان
ادامه مطلب

او پافشاری کرد: ما باید به یک هویت شغلی اشکار دست یابیم تا حالت بیمه و مالیات اهالی سینما سامان یابد. اکنون، چشم به راه دریافت کد شغلی بر پایه پیگیری‌های صورت‌گرفته هستیم.

همایون اسعدیان، مدیرعامل خانه سینما، در ادامه نشست خبری خود به ماجرای جشنی اشاره کرد که قرار می بود به ابتکار مصطفی کیایی برگزار شود، اما وقوع جنگ ۱۲روزه در منطقه، برگزاری آن را منتفی کرد. او او گفت: در شرایط جاری، منفعت گیری از واژه “جشن” نوعی بی‌احترامی به مردم محسوب می‌شود، با این حال “روز سینما” وجود دارد و ما آن را گرامی می‌داریم. به همین علت، روز ۲۱ شهریور در موزه سینما مراسمی برگزار می کنیم؛ بدون اهدای جوایز و معارفه برگزیده، فقطً برای ادای احترام به سینما.

در سایت خبری خبررسان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

اسعدیان از طراحی مکانیزمی تازه برای قضاوت فیلم‌های امسال و فیلم‌هایی که پیش‌تر قضاوت نشده‌اند خبر داد و او گفت: تلاش داریم روال برسی منظم‌تر، شفاف‌تر و جامع‌تری برای سال آینده داشته باشیم.

در جواب به سؤالی درمورد حالت بیمه سینماگران و خدمات رفاهی خانه سینما، اسعدیان با اشاره به ماموریت های این نهاد او گفت: باید حقیقت‌ها را بگوییم؛ خانه سینما نه بنگاه کاریابی است و نه کمیته امداد. تفاهم‌نامه مالی ما با وزارت ارشاد، رقمی نزدیک به ۱۸ میلیارد تومان می بود که بعدها با متمم‌هایی به ۲۱ میلیارد رسید. اما در سال قبل تنها ۱۴ میلیارد تومان به ما تعلق یافت، در حالی‌ که هزینه‌ها از ۱۰ میلیارد تومان فراتر رفت.

کتابی درمورد «بزرگترین زندان زمین»_خبررسان
ادامه مطلب

او در ادامه گفت: نمی‌دانم آن هزینه‌های میلیاردی که درمورد‌اش سخن بگویید می‌شود کجاست؟ با این حال، علتافتخار ماست که خانه سینما در هیچ‌یک از بازرسی‌های مالی دچار مشکل نشده است. درمورد بیمه بیکاری نیز باید ابتدا صندوق بیمه بیکاری راه اندازی شود تا بتوانیم آن را پیاده‌سازی کنیم.

اسعدیان در ادامه از حالت قرارداد تیپ سخن او گفت و پافشاری کرد: نسخه قرارداد تیپ آماده است، اما اجرای آن نیازمند توافق و همراهی تهیه‌کنندگان است. بدون اجماع صنفی، این قرارداد ضمانت اجرایی نخواهد داشت.

یکی از خبرنگاران سوال کرد که آیا خانه سینما از تصمیم کناره‌گیری از انتخاب نماینده ایران برای اسکار پشیمان شده است؟ اسعدیان این چنین جواب داد: هیچ زمان! خانه سینما در طول فعالیت خود—به‌جز در دوران مدیریت آقای شمقدری که تلاش شد این نهاد تعطیل شود—هیچ‌گاه رویکرد تقابلی با سازمان سینمایی نداشته است. صدور بیانیه کناره‌گیری از روال انتخاب فیلم اسکار، نشانه‌ی تقابل نبوده است بلکه واکنشی به خلف قولای می بود که رقم خورد.

در ادامه، یکی از خبرنگاران موضع‌گیری قبل اسعدیان را درمورد وزیر قبل فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآوری کرد—اظهارنظری که او را دارای “تفکر طالبانی” معارفه کرده می بود. اسعدیان در جواب او گفت: از آنچه پیش‌تر در اینستاگرام نوشتم پشیمان نیستم. امروز هم می‌گویم کارکرد وزیر جاری محترم است. هیچ فیلمی در هیچ‌جای دنیا علتزلزله سیاسی یا فروپاشی حکومت‌ها نشده است. هر مسئول حکومتی که نگاه بسته نداشته باشد، قابل احترام است.

او گفت وگو با نویسنده «روایت آخر» و آخرین روزهای شهید آوینی_خبررسان
ادامه مطلب

در جواب به سؤالی درمورد نقش خانه سینما در شورای صنفی نمایش، اسعدیان پافشاری کرد: برخلاف برخی شایعه ها، شورای صنفی نمایش مدام در خانه سینما مستقر بوده است. اختلافات تازه تنها بر سر انتخاب دبیر شورا می بود که بین اعضای آن حل‌وفصل شد.

او درمورد وجود در جشنواره جهانی فیلم فجر نیز او گفت: باید ببینیم آقای حسینی (دبیر جشنواره) برنامه‌ها را چطور پیش می‌برند و مشابه با آن، خانه سینما هم تصمیم‌گیری خواهد کرد.

اسعدیان درمورد پیگیری حالت هنرمندان ممنوع‌الکار او گفت: سه سال پیش کمیته‌ای برای این نوشته راه اندازی شد و هم چنان فعالیت می‌کند. یقیناً به علت حساسیت‌ها، ترجیح داده شده روال پیگیری‌ها در سکوت انجام شود.

او در جواب به پرسشی درمورد حالت فیلم‌های زیرزمینی، به تغیرات احتمالی در سیاست‌های سینمایی اشاره کرد: وزارت ارشاد تمایل دارد پروانه ساخت حذف شود. ما نیز از تصمیم تهیه‌کنندگان—که صاحبان حقوقی آثار می باشند—حمایتمی‌کنیم. زمانه‌ای است که حتی از پلتفرم‌ها عقب مانده‌ایم و به‌زودی ناظر تشکیل سریال‌های اینستاگرامی خواهیم می بود. قوانین جاری زیاد تر برای کنترل هنر تدوین شده‌اند، نه برای تسهیل و رشد آن.

جبلی: تحقق شعار سال را جستوجو می کنیم_خبررسان
ادامه مطلب

در بخشی دیگر از نشست، اسعدیان درمورد تعامل با دولت و مجلس او گفت: در زمان انتخابات، خانه سینما نامه‌ای به نامزدهای ریاست جمهوری ارسال کرد. یقیناً آقای پزشکیان از همان ابتدا با مشکلاتهایی چون ترور اسماعیل هنیه و جنگ روبه رو شدند. ما نیز شرایط را فهمیدن می‌کنیم و در این زمان تعامل خوبی از سوی آقای صالحی و دیگر مسئولان دیده‌ایم.

علیرضا حسینی، عضو هیئت‌رئیسه خانه سینما نیز افزود: ما مشکلی با دولت و مجلس نداریم، اما انتقاد ما این است که چرا پای فرهنگ و هنر را با هر چالشی سریع وسط می‌کشند؟ نباید وزیر فرهنگ را به شدت به مجلس بکشانند؛ تعامل باید جانشین تقابل شود. هر بار که تصمیم داشتیم مطالبات صنفی را نقل کنیم، دیدیم رئیس‌جمهور دچار مسائل مهم‌تری است، بعد ترجیح دادیم سکوت کنیم.

در آخر نشست، حسینی درمورد سند ملی سینما موضع شفافی گرفت: خانه سینما این سند را به رسمیت نمی‌شناسد، خصوصاً که قسمت‌هایی از آن از سند سینمایی چین کپی شده است! این چنین اسنادی نه تنها کمکی نمی‌کنند، بلکه مانع کار هم می باشند. اگر قرار است سندی تدوین شود، باید توسط خود سینماگران و با شراکت صنوف نوشته شود.

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب
اقتصاد

سلامتی

کسب وکار

اخبار فناوری

اخبار هنری

خبر های ورزشی

[ad_2]

منبع