Fisker چطور در رقابت خودروهای برقی ناکامی خورد؟_خبررسان
                 [ad_1]
به گزارش خبررسان
سقوط استارتاپ خودروسازی برقی Fisker به یکی از عبرتآموزترین پروندههای تازه صنعت فناوری تبدیل شد. Henrik Fisker وقتی رویای تشکیل یک امپراتوری در حوزه خودروهای برقی داشت و محصول شاخص او، شاسیبلند Ocean، قرار می بود سنگ بنای این رویا باشد. اما از همان ابتدای ورود به بازار در سال ۲۰۲۳ نشانههای فروپاشی آشکار شد. شرکت چندین دفعه اهداف تشکیل را افت داد، در دستیابی به اهداف فروش ناکام ماند و ناگزیر به تعدیل نیرو شد. مشکلات نرمافزاری و مکانیکی Ocean علتشد بخشی از خودروها عملاً غیرقابل منفعت گیری باشند. نقص ترمز، خاموشی ناگهانی و قفل شدن درها، شکایتهای متعدد مشتریان و تحقیقات ایمنی فدرال را در پی داشت و سرانجام Fisker ناچار به توقف تشکیل و تلاش برای جذب اندوخته تازه شد. این مجموعه مشکلاتها در نهایت به ورشکستگی منجر شد و شرکت تحت حمایتفصل ۱۱ قرار گرفت تا روندی طویل از انحلال یا بازسازی را اغاز کند.
به گزارش رسانه اخبار تکنولوژی و فناوری تکنا، در سال ۲۰۲۳ نخستین نشانهها آشکار شدند. در سهماهه دوم، تشکیل به ۱۰۲۲ دستگاه Ocean رسید که چند صد دستگاه کمتر از مقصد اظهارشده می بود. مقداری سپس شرکت برای فراهم نقدینگی عمل به فروش اوراق قرضه قابلتبدیل به قیمت ۳۴۰ میلیون دلار کرد. اگرچه بخشی از این منبع های برای افزایش خطوط تشکیل باتری و گسترش محصولات آینده در نظر گرفته شد، اما حالت نقدینگی هم چنان شکننده باقی ماند. آخر همان سال Fisker پیشبینی تشکیل سالانه خود را یکچهارم افت داد و تنها به ۱۰ هزار ماشین محدود کرد، عددی زیاد کمتر از برآوردهای خوشبینانه قبلی.
در ابتدای ۲۰۲۴ مشکلات شدت گرفت. شرکت در دستیابی به مقصد فروش روزانه ۳۰۰ ماشین ناکام ماند و در بازار آمریکا حتی به فروش ۲۰ دستگاه در روز هم بسنده کرد. نهادهای ایمنی آمریکا تحقیقات بسیاری درمورد نقص ترمز، باز نشدن درب راننده، پرتاب ناگهانی کاپوت در بزرگراه و حتی حرکت ناخواسته ماشین اغاز کردند. گزارشهای مشتریان از خاموشی ناگهانی، از کار افتادن سیستم ترمز و مشکلات سنسور صندلی ابعاد تازهای از ضعفهای فنی Ocean را نشان داد. همزمان بحران مالی عمیقتر شد. Fisker خبرداد که نقدینگی کافی برای ادامه فعالیت یکساله ندارد و در اسفند ۱۵ درصد از نیروی کار خود را تعدیل کرد.
بهار ۲۰۲۴ نقطه اوج بحران می بود. شرکت در اسفند توقف تشکیل ششهفتهای را خبرداد، در حالی که تنها ۱۲۱ میلیون دلار نقدینگی در اختیار داشت و بدهیهای جاریاش از ۱۸۲ میلیون دلار فراتر رفت. ناکامی مذاکرات اندوختهگذاری احتمالی با Nissan، لغو خرید وفروش اوراق ۱۵۰ میلیون دلاری و تعلیق معامله های سهام توسط بورس نیویورک فشارها را تشدید کرد. حتی گزارش شد که Fisker برای ماهها از رهگیری میلیونها دلار پرداخت مشتریان ناتوان بوده و در برخی موارد خودروها را بدون دریافت پول تحویل داده است. اخراجهای تازه در اردیبهشت و خرداد ادامه یافت و همزمان شرکت به علت عدم پرداخت دستمزد به پیمانکاران فنی و مشکلات حقوقی در عرصه مالکیت معنوی با شکایات تازهای مواجه شد.
تابستان همان سال، چهارمین تحقیق فدرال درمورد Ocean اغاز شد و Fisker ناچار به اولین فراخوان رسمی شد. در خرداد، استارتاپ اظهار ورشکستگی کرد. داراییها بین ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار برآورد شد و بدهیها تا ۵۰۰ میلیون دلار. در ادامه روال ورشکستگی، شرکت با مقصد جذب خریدار بالقوه به فعالیتی محدود در ادامه گفت. دادگاه اجازه فروش بیشتر از ۳ هزار دستگاه Ocean به قیمت تقریبی ۴۶ میلیون دلار را صادر کرد. Henrik Fisker و همسرش Geeta Gupta-Fisker حقوق خود را به یک دلار افت دادند تا هزینههای مربوط به روال ورشکستگی فراهم شود. در همین دوره او گفت و گوهای حقوقی حوالی نحوه تقسیم داراییها بین طلبکاران شدت گرفت و حتی خطر تبدیل پرونده از فصل ۱۱ به فصل ۷ و انحلال کامل نقل شد.
پاییز ۲۰۲۴ و اغاز ۲۰۲۵، مسائل حقوقی تازهای ظاهر شد. Fisker ابتدا خبرداد که تنها هزینه قطعات برای تعمیر خودروهای فراخوانشده را خواهد پرداخت و هزینه نیروی کار بر مسئولیت مالکان است، اما تحت سختی نهادهای نظارتی ناچار به عقبنشینی شد. وزارت دادگستری نیز برنامه اولیه شرکت را غیرقانونی دانست. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا تحقیقاتی درمورد گمان تخلفات مالی اغاز کرد و اسناد نشان داد که دفتر مرکزی شرکت در کالیفرنیا در حالت نابسامانی رها شده است. در نهایت دادگاه برنامه انحلال و فروش داراییها را قبول کرد. این داراییها شامل تجهیزات مورد قیمت در اتریش می بود که برای تشکیل Ocean مورد منفعت گیری قرار میگرفت. در همین زمان بنیاد خیریهای که توسط Henrik Fisker و Geeta تأسیس شده می بود نیز منحل شد، بنیادی که قرار می بود از نوآوری در حوزههای سلامت، آموزش و پایداری حمایتکند اما در عمل فعالیت چشمگیری نداشت.
کارشناسان اعتقاد دارند ریشه ناکامی Fisker تنها در مشکلات فنی Ocean نبوده است بلکه ضعف در مدیریت مالی، ناتوانی در اجرای فرآیندهای پایهای صنعت ماشین و اتکا بیشتر از حد به قولهای خوشبینانه عرصهساز این سقوط شد. با وجود کوششهای مقطعی برای جذب اندوخته و نگه داری اعتبار برند، این استارتاپ به نمادی از فاصله بین جاهطلبیهای نوآورانه و حقیقتهای پرهزینه صنعت خودروسازی تبدیل شد. سرنوشت Fisker بار دیگر این حقیقت را یادآور میکند که ورود به عرصه خودروهای برقی فقطً با طراحی جسورانه کافی نیست و نیازمند بنیانی مستحکم در تشکیل، فروش و مدیریت مالی است.
دسته بندی مطالب
اقتصاد 
[ad_2]