شاکری نژاد: مخاطبان حس می کنند صدایشان از تلویزیون شنیده می شود_خبررسان
[ad_1]
به گزارش خبررسان
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبررسان از تنسیم، عدل رسانهای یکی از محورهای تحول در سازمان صدا و سیما طی سالهای تازه بوده است. بازتاب مسائل مردم از سراسر سرزمین، فاصله گرفتن از تمرکز صرف بر پایتخت و رساندن صدای استانها به قاب تلویزیون، از جمله دغدغههایی است که در دستور کار رسانه ملی قرار گرفته. اما این مسیر چه مقدار پیروزیآمیز بوده؟
محسن شاکرینژاد رئیس مرکز تحقیقات رسانه ملی در او گفتوگویی به بازدید مقدار تحقق عدل رسانهای در دوره تحول پرداخته و از دادهها و نظرسنجیهایی میگوید که گویای روندی صعودی در بازنمایی فرهنگها و خواستههای مردمی در صداوسیما است.
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما میگوید مخاطبان بیشتر از قبل خود را در آینه رسانه ملی میبینند. به حرف های او، حرکت صداوسیما در مسیر عدلگستری طی دوره تحول، روندی صعودی داشته و مردم حس میکنند که صدایشان شنیده میشود.
متن این او مباحثه به قرار زیر است:
* بگذارید از اینجا اغاز کنیم؛ رسانه ملی چطور در مسیر عدلگستری قدم برداشته است؟
صداوسیما طی سالهای تازه، بهاختصاصی با اجرای اتفاقات ملی «ایران جان»، تلاش کرده تا به عدل رسانهای معنی و مصداق ببخشد. ما در مرکز تحقیقات بعد از اجرای این اتفاقات در هر استان، نظرسنجیهایی انجام دادیم که نتایج آن زیاد قابلدقت می بود. مردم حس کردند که دغدغهها، مشکلات و فرهنگ بومیشان در رسانه ملی بازتاب اشکار کرده است. این حس، قدم مهمی در جهت گسترش عدل در رسانه است.
* جایگاه مخاطب در برسی عدل رسانهای چه مقدار جدی گرفته میشود؟
در مأموریتهای رسانهای ما، پافشاری اختصاصیای بر شناسایی و منفعتگیری از ظرفیتهای سراسر سرزمین داریم. «ایران جان» در این عرصه زیاد مؤثر بوده است. مرکز تحقیقات نیز بهگفتن رصدگر افکار عمومی، تلاش میکند با تحلیل بازخوردهای مردمی به تحکیم رویکرد عدلمحور پشتیبانی کند.
* عدل رسانهای فقط یک شعار است یا مبنایی برای سنجش و عمل؟
برای ما، عدل رسانهای فقطً یک شعار نیست. در طول سال، نظرسنجیهای بسیاری انجام میدهیم تا بدانیم مخاطبان واقعاً چه مقدار خود را در قاب تلویزیون میبینند؟ آیا صداوسیما توانسته چالشها و مسائل مردم را بهدرستی منعکس کند؟ این دادهها به ما پشتیبانی میکند تا مسیر اینده را بهتر بشناسیم و نقاط قوت یا ضعف را شناسایی کنیم.
* سیر حرکت رسانه ملی در دوره تحول، صعودی بوده یا نزولی؟
دادههای ما مشخص می کند که کارکرد صداوسیما در عرصه عدلمحوری، بهطور کلی روندی صعودی داشته است؛ یقیناً با فرازوفرودهایی طبیعی. اما خوشبختانه جمع بیشتری از مردم امروز حس میکنند فرهنگ، آدابورسوم و ویژگیهای محلیشان در قاب تلویزیون دیده میشود و رسانه ملی کمتر مرکزگرا عمل میکند.
* در کدام قسمتهای رسانهای این حس عدل زیاد تر دیده شده است؟
دلنشین است بدانید که بر پایه تحلیلها، مخاطبان در قسمتهای خبری بیشتر از سریالها یا برنامههای سرگرمی، حس عدل و بازنمایی دغدغههای خود را داشتهاند. بهنظر میرسد که گزارشها و اخبار توانستهاند بهخوبی جوابگوی مسائل واقعی مردم باشند و در دوره تحول، سهم مهمی در بازتاب خواست عمومی ایفا کردهاند.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اقتصاد
[ad_2]
منبع