تصمیم واردات اتوبوس توسط مدیریت شهری پایتخت قابل دفاع است/ انحصار؛ علت کیفیت نامناسب اتوبوسهای داخلی
[ad_1]
بهزاد رحیمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، درباره واردات اتوبوس از چین به تهران در راستای توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت، اظهار داشت: روال واردات در تمام سطوح و اقلام مورد نیاز کشور درست نیست، اما با توجه به اینکه تقاضای داخلی بالاست و در تولید هم در سطحی نیستیم که پاسخگوی تمام تقاضاها باشیم، ناچاراً در مدتی محدود باید به عنوان یک گزینه به سمت واردات برویم.
وی ادامه داد: اتوبوس هم از این قضیه مستثنا نیست؛ ناوگان حمل و نقل عمومی به شدت فرسوده است و عدم توانایی تولید داخلی نیز از سویی ناشی از انحصاری است که در اختیار برخی شرکتها بوده و از سویی دیگر به علت وابستگی کامل در زمینه تکنولوژی است.
رحیمی تأکید کرد: بنده فکر میکنم همان روندی را که برای واردات خودرو و در راستای حمایت از مصرف کنندگان طی کردیم، به عنوان یک گزینه کوتاهمدت برای واردات اتوبوسهای شهری نیز در نظر بگیریم؛ در نتیجه تصمیم به واردات اتوبوس به تهران قابل دفاع است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه وزارت صمت باید در حمایت از تولید داخلی اقدام کند، یادآور شد: البته در این زمینه تنها وزارت صمت نمیتواند کاری کند و سیستم بانکی نیز از طریق تسهیلاتی که به تولیدکنندگان پرداخت میکند، میتواند زمینهساز رونق تولید باشد؛ چراکه یکی از مشکلات شرکتهای داخلی عدم نقدینگی است. نیروی انسانی ماهر و ظرفیت در داخل کشور وجود دارد و میتوان از این توان بهره برد و از این طریق تولیدکنندگان داخلی را نیز تقویت کرد.
رحیمی با تاکید بر اینکه با مشکل کیفیت در اتوبوسهای تولید داخل روبهرو هستیم و علت آن انحصاری است که سالها وجود داشته، گفت: از طرفی دیگر تولیدکنندگان داخلی رقابتی در این زمینه نداشتند و یکی از اهداف واردات موقت اتوبوس، میتواند ایجاد رقابت در داخل کشور و تلاش برای بهبود کیفیت باشد.
رحیمی اقدام شهرداری تهران در خرید اتوبوسهای خارجی را مثبت ارزیابی کرد و افزود: وقتی حق انتخاب نباشد و کیفیت پایین باشد، چارهای جز استفاده از تولیدات داخلی نمیماند، اما واردات اتوبوس رقابتی ایجاد خواهد کرد که این رقابت به نفع افزایش کیفیت تولیدات داخلی و به سود شهروندان خواهد بود.
انتهای پیام/
[ad_2]
منبع