تازه ترین آمار مخاطبان تلویزیون؛ شبکه ۳ و آی‌فیلم رقابتی نزدیک دارند_خبررسان

تلویزیون , صدا و سیما , سریال ,

[ad_1]
به گزارش خبررسان

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبررسان از تنسیم، این روزها در فضای مجازی چندین دفعه تصاویر و خبرهایی درمورد سریال‌ها انتشار می‌شود و قیاس‌های غیرواقعی بین آثار گوناگون همچون «پایتخت» و «بادار» دست به دست می‌شود. اما محسن شاکری‌نژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما می‌گوید این قیاس‌ها نه تنها علمی نیست، بلکه جوّسازی‌هایی است برای نشان دادن درصد پایین برخی سریال‌ها.

او در او گفت‌وگویی با خبرنگار تسنیم به حقیقت آمار مخاطب، سهم رسانه ملی در پوشش مناطق گوناگون و مشکلات نگاه تهران‌محور به رسانه این‌گونه توضیح داده است. هنگامی از شاکری‌نژاد می‌پرسم: «در فضای مجازی می‌بینیم تصویری از سریال بادار را در کنار پایتخت می‌گذارند و این دو را با هم قیاس می‌کنند. حتی بعضی اوقات مردم می‌گویند دوران قبل مجدد برگشته و فلان ترفندها در حال منفعت گیری است. نظر شما چیست؟»

او در جواب به این سوال پافشاری کرد: اولاً همان گونه که تعداد بسیاری هم می‌گویند و باور دارند این دو سریال اصلاً قابل قیاس نیستند. سریال بادار یک تشکیل مشارکتی معاونت استان‌ها است که در رابطه سیستان و بلوچستان است و در فرد روبه رو سریال «پایتخت» قرار دارد که چند فصل پخش شده و خودش را شناخته است. به این علت قیاس این سریال با سریال پایتخت اصلاً کارشناسی، علمی و منصفانه نیست. علاوه بر این، زیاد‌ها فقط مقدار تماشاگر تلوبیون را می‌بینند و دیگر آمار و اطلاعات را نادیده می‌گیرند.

حکم شرعی و نحوه صحیح کاشت ناخن
ادامه مطلب

او ادامه می‌دهد: سازمان با تحول ذائقه مردم در طول سال‌ها روبه رو است. یکی از مشکلات جدّی، تهران‌محور شدن حوزه فرهنگ در رسانه‌ها است. حتی رسانه ملی، سینما و شبکه نمایش‌خانگی زیاد تر به مسائل و لهجه‌ها و الگوسازی‌های تهرانی می‌پردازند، در حالی که حداقل ۲۵ درصد جامعه ایران روستایی می باشند و سهم آن‌ها از آنتن زیاد کم است. رسانه ملی ماموریت دارد مسائل مردم استان‌ها را منعکس کند. برای مثالً سریال بادار برای اولین بار به مسائل مردم سیستان و بلوچستان پرداخته و این اهمیت بسیاری دارد.

آخرین مطالب
آثار راه یافته به مسابقه تئاتر کودک اشکار شدند_خبررسان
ادامه مطلب

سپس درمورد مخاطب تلویزیون می‌پرسم: «با دقت به تغییرات عادات تماشای تلویزیون و اصطلاحاً تحول ذائقه مخاطب، الان چه درصدی از مردم تا این مدت تلویزیون می‌بینند؟»

شاکری‌نژاد در جواب به این سوال می‌گوید: همان گونه که قبلاً می‌گفتیم، نزدیک به ۷۰ درصد مردم تلویزیون می‌بینند. برخی فکر می‌کنند تلویزیون دیده نمی‌شود، اما آمار ما چیز فرد دیگر مشخص می کند. ما معیارمان ۱۵ دقیقه تماشای روزانه است و هرکسی حداقل این مقدار را ببیند، در آمار مخاطب لحاظ می‌کنیم. دقت داشته باشید که مقدار مخاطب تلویزیون با مقدار مخاطب یک برنامه متفاوت است؛ امکان پذیر برخی رویدادهای ورزشی یا سریال‌ها بینندگان بیشتری داشته باشند، اما این به معنی مخاطب کل تلویزیون نیست.

در رابطه پرمخاطب‌ترین شبکه‌ها، او توضیح می‌دهد: در قبل (دوران جنگ ۱۲ روزه) شبکه خبر بیشترین تماشاگر را داشت، اما الان بیشترین تحول بین شبکه ۳ و آی‌فیلم است و طبق معمولً این دو با هم جابجا خواهد شد. مقدار اختلاف آن‌ها طبق معمولً در حد یکی دو درصد است و رقابت بین این دو شبکه تلویزیونی، بسته به نوع برنامه تحول می‌کند و یکی بالاتر و یکی با یکی دو درصد پایین‌تر قرار می‌گیرد. 

اغاز ضبط «قند پهلو» با حضور معاون سیما_خبررسان
ادامه مطلب

شاکری‌نژاد در آخر پافشاری می‌کند:مهم است که مخاطب واقعی را درست بسنجیم و جوّسازی‌های قیاس‌ای غیرمنطقی را کنار بگذاریم. رسانه ملی ماموریت دارد سهم همه مناطق و مردم را در نظر بگیرد، نه فقط تهران.

انتهای مطلب/

در سایت خبری خبررسان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

 

دسته بندی مطالب
اقتصاد

سلامتی

کسب وکار

اخبار فناوری

اخبار هنری

خبر های ورزشی

[ad_2]

منبع