کارت کشیدن و خرید دربستی سانس سینما چه مقدار حقیقت دارد؟_خبررسان
[ad_1]
به گزارش خبررسان
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبررسان از تنسیم، در هفته دوم مهرماه سینمای ایران فروش کل فیلمها عبارت است از ۳۴ میلیارد و ۶۱۶ میلیون تومان و جذب بیشتر از ۴۸۵ هزار مخاطب (تقریباً نیم میلیون نفر) در ۱۶٬۲۱۳ سانس. این آمار نشاندهنده رشد نسبی مخاطب نسبت به هفتههای قبل با فروش ۳۱ میلیارد تومانی است.
در صدر جدول فروش، فیلم «قسطنطنیه» با ژانر کمدی تاریخی توانست بیشترین فروش را با ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و بیشترین مخاطب را با عدد ۱۲۵,۲۲۱ و داشته باشد. بعد از آن، انیمیشن «یوز» جایگاه دوم را با جذب مخاطب ۲,۹۶۰ نفری و فروش ۸ میلیارد و نیمی به خود تعلق داد. فیلم کمدی مرد عینکی نیز در رتبه سوم با ۵۷,۸۶۰ و فروش ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی قرار دارد.
درام «پیرپسر» در جایگاه چهارم با فروش ۲ میلیارد تومان قرار گرفت و۲۰ هزار و ۷۱۰ نفر را به سینما آورد.
مشخصاً فیلمهای کمدی تا این مدت میدان دار مهم فروش در سینمای سرزمین می باشند. اگرچه میتوان رقابت بین آنها با فیلمهای اجتماعی و کودک (پویانمایی) را به طور اشکار حس کرد. چون فیلمهایی همانند پیرپسر، لاکپشت، زن و بچه، ناتور دشت و… از فروش کلی نسبتا خوبی برخودار می باشند. پویانماییها نیز همانند یوز، رویاشهر و پسر دلفینی نیز دارای فروش خوبی در سینمای کشورند.
به نظر میرسد که همه این موارد خبر از امکان تحول کفه فروش و ذائقه مخاطب در سینمای ما دارد و این نوشته احتمالا برخی تهیهکنندگان را دچار احتیاط و محافظهکاری کرده باشد.
اخیراً برخی تهیهکنندگان سینما از خرید یکجای بلیتهای سینما سخن بگویید کردهاند و آن را منتسب به تهیهکنندگان و اندوختهگذارانی دانستهاند، که تلاش دارند تا فیلمهای خود را در صدر جدول فروش و گیشه نگه دارند. این مسأله چه مقدار میتواند حقیقت داشته باشد؟
طبیعتاً مهمترین صنفی که میتواند در اینباره جواب دهد، سینماداران می باشند که از نزدیک به میدان فروش و گیشه در ربط می باشند. یکی از مدیران سینمای تهران که سینمایش جزو پرفروشهای پایتخت محسوب میشود، در او گفتوگویی این نوشته را رد نکرد اما آن را به طور قطعی لااقل در سینمای خود صادق نداست. به حرف های او این که یک تهیهکننده به سینمای تحت مدیریت او آمده باشد و با کشیدن کارت چند صد میلیونی یکجا یک سانس را بخرد یا همه سانسها یکجا توسط فردی به طور آنلاین خریداری شود، دیده نشده است. اما این که این نوشته در مواردی برای برخی فیلمها پیش آمده باشد، امکان پذیر.
یقیناً به نظر میرسد که از جمعیت بیشتر از ۸۵ میلیون نفری سرزمین، عدد نیم میلیون نفر برای سینما در یک هفته عدد غیرقابل قبول و نامتعارفی نیست و دور از انتظار است که این عدد -باتوجه به فرضیه خرید دربستی سانس- حقیقت نداشته باشد.
این مدیر سینما این چنین در رابطه ذائقه مخاطبین سینما که در فروش و گیشه تاثییر مستقیم دارد او گفت که تا این مدت آنچه که عامل مهم فروش و پیروزی فیلم است، داستان و جذابیت است. عامل بازیگر و یا اسم هنرمند فقطً تضمینی برای فروش نیست، چنانچه فیلمی همانند «آدم فروش» با بازی مهران مدیری از فروش خوبی در سینما برخوردار نیست. یا فیلم «حرکت آخر» به کارگردانی شهاب حسینی نیز جزو کمفروشهای سینمای این ایام است. یقیناً کمدی بودن امروز خود یکی از عوامل جذب مخاطب است اما الزاماً فروش فیلم را در طویل مدت ضمانت نمیکند چنانچه برخی کمدیها با وجود بازیگران زیاد در فروش نسبت به دیگر فیلمهای همقطار خود دچار افت شدهاند.
او در جواب به این سوال که آیا قراردادن فیلمهای با فروش پایین در ساعت پرمخاطب و با سانسهای زیاد تر میتواند آنها را به فروش بهتر رساند جواب داد که توانایی چندین ساله ما در فروش این ایده را رد میکند که فیلمی که در سانسهای پرمخاطب و در سانسهای خود سالن را پر نمیکند، میتواند با سانسهای زیاد تر فروش بیشتری داشته باشد.
یقیناً این توضیح عموماً از سوی تهیهکنندگان و اندوختهگذاران فیلمها رد میشود و افتفروش خود را برای شیوه تنظیم سبد اکران فیلمها میدانند. اما از نظر دیگر باید جانب انصاف را مراعات کرد و او گفت که این ایده از سوی تهیهکنندگانی که فروش خوبی در سانسهای خود دارند و انتظار سانسهای بیشتری می باشند، بهجا و قابل قبول است.
مسئله مهم دیگر در خصوص اکران در سینما، صف طویل فیلمهای اکران نشدهای است که معلوم نیست چه وقتی اکران خواهد شد؟ آیا این فیلمها سرنوشتی شبیه آثار بفروش دارند یا پیشاپیش چرخه اکران اعتمادی از فروش بالای آنها ندارد که داخل سبد اکران نمیشوند؟ در هر حال این فیلمها صاحبانی دارند که بعضاً سالها است دلواپس اندوخته خود می باشند که خوابیده است. جواب مدیران و سینماداران چیست؟
در هر حال رویکرد کلی مخاطب در سالهای تازه این مطلب را به ما میرساند که فیلمی که بتواند خود را به گفتن یک تاثییر مهم، دلنشین و با کیفیت معارفه کند، میتواند شرایط فروش را تحول دهد.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اقتصاد
[ad_2]
منبع