به نقل از دکتر علیرضا مرادی،روان شناس بالینی،شیراز، تعیین نقش میانجی تاب آوری در رابطه سبک های دلبستگی (ایمن،اجتنابی،دوسوگرا) با افکار خودکشی در بین دانشجویان

روان شناس بالینی
  • پژوهش حاضر توسط دکتر علیرضا مرادی _ روان شناس بالینی _ شیراز ارائه شده است که در مجله علوم پزشکی رازی به چاپ رسیده است

Razi Journal of Medical Sciences ‎ Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1402.221 Dr.Moradi Alireza Determining the Mediating Role of Resilience in the Relationship between Attachment Styles (Secure, Avoidant, Ambivalent) and Suicidal Thoughts in College Students. RJMS 2023; 30 (7) :1-12 URL: http://rjms.iums.ac.ir /article-1-8320-fa.html

دکتر مرادی علیرضا .تعیین نقش میانجی تاب‌آوری در رابطه سبک‌های دلبستگی (ایمن، اجتنابی، دوسوگرا) با افکار خودکشی در دانشجویان. مجله علوم پزشکی رازی. ۱۴۰۲; ۳۰ (۷) :۱-۱۲

به نقل از دکتر علیرضا مرادی، روان شناس ،شیراز _تعیین نقش میانجی تاب‌آوری در رابطه سبک‌های دلبستگی (ایمن، اجتنابی، دوسوگرا) با افکار خودکشی در دانشجویان

دکتر علیرضا مرادی _ شیراز [email protected]

چکیده: زمینه و هدف: در سراسر جهان، سالانه حدود ۱ میلیون نفر بر اثر خودکشی جان خود را از دست می­دهند که پانزدهمین علت مرگ و میر تخمین­زده می­شود؛ لذا هدف این مطالعه تعیین نقش میانجی تاب­ آوری در رابطه سبک­های دلبستگی (ایمن، اجتنابی، دوسوگرا) با افکار خودکشی در دانشجویان است.

شماره یدک کش همدان و ملایر
ادامه مطلب

روش­ کار: جامعه آماری این مطالعه همبستگی، شامل تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد شیراز در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بود که براساس آمار کسب شده از آموزش دانشگاه آزاد شیراز معادل ۱۹۶۳۵ نفر بود. به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و با توجه به محاسبات حجم نمونه ۳۸۰ نفر تعیین گردید. از پرسشنامه سبک های دلبستگی کولینز و رید (۱۹۹۰)، پرسشنامه تاب‌آوری کانر و دیویدسون (۲۰۰۳)، افکار خودکشی بک(۱۹۶۱) استفاده شد. برای انجام تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهایSPSS و Lisrel استفاده گردید.

به نقل از دکتر علیرضا مرادی،روان شناس بالینی،شیراز، تعیین نقش میانجی تاب آوری در رابطه سبک های دلبستگی (ایمن،اجتنابی،دوسوگرا) با افکار خودکشی در بین دانشجویان

 

یافته‌ها: نتایج نشان داد که سبک دلبستگی ایمن تاثیر مستقیم و معنادار بر تاب­ آوری و تاثیر معکوس و معنادار بر افکار خودکشی دارد و در عین حال، تاب­ آوری تاثیر معکوس و معنادار بر افکار خودکشی دارد. همچنین نتایج نشان داد که نقش میانجی تاب­ آوری در تاثیر سبک­های دلبستگی(ایمن، اجتنابی، دوسوگرا) بر افکار خودکشی دانشجویان معنادار است. نتیجه‌گیری: به طور کلی می­توان نتیجه گرفت که با توجه به اینکه سبک­های دلبستگی، یکی از زمینه­ های بروز بسیاری از مشکلات عاطفی- روانی- خلقی در افراد است، پیشنهاد می­شود که در کلاس­های پیش از ازدواج، یا کلاس­های دوران بارداری و … برای والدین، دوره­ های آموزشی برگزار شود و نحوه­ ی صحیح ارتباط والدین با فرزند به زوجین آموزش داده شود تا در آینده فرزندان دچار مشکل نشوند. واژه‌های کلیدی: افکار خودکشی، تاب‌آوری، سبک‌های دلبستگی نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی ارسال پیام به نویسنده مسئول [email protected] پایگاه های مرتبط دفتر سیاست گذاری، پشتیبانی و هماهنگی مجلات علمی دبیرخانه کمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور کلمات کلیدی روانشناسی بالینی, آسیب‌شناسی, زنان و زایمان, فارماکولوژی, بهداشت عمومی, خون‌شناسی

ارائه مدل پیش بینی افکار خودکشی با نقش واسطه ای احساس خودکارامدی در ارتباط با سبک های دلبستگی در بین دانشجویان