وحید جلیلی: محمد کاسبی هیچگاه عقاید و باورش را نهان نکرد/ وداع مردم تصویری از عاقبت به خیری او بود_خبررسان
[ad_1]
به گزارش خبررسان
خبررسان از تنسیم- مجتبی برزگر: محمد کاسبی، هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون، با درگذشتش نه تنها یک بازیگر محبوب را از دست دادیم، بلکه یادآور صراحت کلام و وفاداری به باورها شد.
وحید جلیلی قائممقام صداوسیما در او گفتوگویی با خبرنگار تسنیم درمورد ویژگیهای برجسته او او گفت که کاسبی هیچگاه باورهایش را نهان نکرد و آنها را با شجاعت و صداقت در هنر و زندگی فریاد زد. آثار ماندگار او، از فیلم «پدر» تا کارگردانی سینمایی «شنا در زمستان» و سریال نوستالژیک «خوشرکاب»، مدام در حافظه تلویزیون و مردم ایران زنده خواهند ماند و نشاندهنده ربط صمیمی او با جامعه است.
مشروح این او مباحثه در ادامه آمده است:
.
کاسبی؛ هنرمندی با صراحت کمنظیر
آقای جلیلی! از نگاه شما، چه ویژگیای محمد کاسبی را از دیگران نزدیک میکرد؟
یکی از خصلتهای برجسته آقای کاسبی، ضمانت جدی و پایدار او به باورهای انقلابی، دینی و حتی فرهنگی و هنریاش می بود. همان گونه که آقای دهنمکی و تعداد بسیاری دیگر اشاره کردهاند، او صراحت کلام داشت و هیچگاه باورش را نهان نمیکرد؛ بلکه آن را با شجاعت و صداقت فریاد میزد. این صداقت و شفافیت در گفتار، علتشد که نه تنها در بین هنرمندان، بلکه در جامعه نیز مورد احترام و تحسین قرار گیرد.
صحنه وداع با او در حوزه هنری، تصویری می بود از عاقبتبخیری و احترام عمیقی که مردم نسبت به او داشتند؛ چیزی که در فرهنگ ایرانی قیمت والایی دارد و نشاندهنده جایگاه خاص او در دلها و هنر ایران می بود.
وفاداری تا آخرین لحظه
جایگاه کاسبی در جریان هنر انقلاب اسلامی را چطور برسی میکنید؟
آقای کاسبی از بنیانگذاران حوزه اندیشه و هنر اسلامی می بود و نقش مهمی در شکلگیری جریان هنر انقلاب ایفا کرد. او در طول سالها و در فراز و فرودهای گوناگون عرصه هنر، هیچگاه از عهد و پیمانی که در اغاز انقلاب با خدا و اولیای دین بسته می بود، مختصر نیامد و پای اصول و باورهایش ایستاد.
به همین علت میتوان او را مصداق روشن آیه شریفه «وَمِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ» دانست؛ فردی که نه تنها در هنر، بلکه در زندگی شخصی و اخلاقی نیز وفاداری و صداقت را به نمایش گذاشت. این استواری و پایبندی به قیمتها، جایگاه کاسبی را در تاریخ هنر انقلاب اسلامی منحصر به فرد و الگویی الهامقسمت برای نسلهای سپس میکند.
هنرمندی در حافظه مردم
شما شخصاً کدام آثار ایشان را زیاد تر دوست داشتید؟
آثار خوب محمد کاسبی زیاد زیاد بودند، اما برای من، بهاختصاصی در دهه ۶۰، برخی نقشآفرینیهای ماندگار او تا این مدت در ذهنم زنده است. نقش او در فیلم «پدر» ساخته مجید مجیدی، مثالای شاخص و فراموشنشدنی در تاریخ سینمای ایران است. همینطور فیلم «شنا در زمستان» که تنها توانایی کارگردانی سینمایی اوست، اثری منحصر به فرد و قابل احترام محسوب میشود و جایگاه اختصاصیای در تاریخ سینما دارد.
در تلویزیون هم سریال «خوش رکاب» بهشدت محبوب شد و ربط صمیمی کاسبی با مردم را نشان داد؛ تا جایی که شنیدم برخی رانندگان کامیون عکس او را روی ماشینهای خود نصب کردهاند. این مشخص می کند که او نه تنها با هنر و نقشهایش، بلکه با شخصیت و صراحت و حرکت مردمیاش، جایگاه اختصاصیای در دل مردم اشکار کرده می بود.
صراحتی که اندوخته شد
تعداد بسیاری از مردم، کاسبی را با صراحتش میشناسند. شما چطور؟
بله، محمد کاسبی تنها در نقشهای سینمایی و تلویزیونیاش در یادها نماند؛ بلکه در گفتار، مواضع و زندگی روزمرهاش نیز مدام صریح و صادق می بود. او هیچگاه باورها و عقاید خود را نهان نکرد و همیشه با شجاعت و صداقت آنها را گفتن میکرد.
یکی از مثالهای بارز این صراحت، اظهار ارادت عمیق او به شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی می بود؛ ارادتی که نه تنها در دل مردم ایران جای گرفت، بلکه برای همیشه ماندگار شد و نشان داد که صداقت و صراحت در گفتار، میتواند اندوختهای مورد قیمت در ربط هنرمند با جامعه باشد.
آینده آثار نوستالژیک
اکنون که او گفت و گو ساخت فصلهای تازه سریالهای نوستالژیک نقل است، آیا میتوان انتظار داشت آثاری چون «خوشرکاب» ادامه اشکار کند؟
این نوشته باید مسیر طبیعی خودش را طی کند. اما بد نیست اشاره کنم که ما در صداوسیما به جستوجو احیای برخی خاطرات جمعی هستیم. برای مثالً پارسال در ۲۶ آذر، روز رانندگان، برنامههای اختصاصی و ممتازی تشکیل شد تا یادآور نقش تاریخی رانندگان در نجات سرزمین به فرمان امام(ره) باشد.
زیاد تر این کارها مستند می بود، اما امیدواریم در سالهای آینده این تاریخ شفاهی به کارهای دراماتیک و سریالی نیز تبدیل شود.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اقتصاد
[ad_2]
منبع