خندهبازار در انتظار تولدی مجدد؛ شهاب عباسی از خاطرات قبل تا رؤیای آیتمهای جدید_خبررسان
[ad_1]
به گزارش خبررسان
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبررسان از تنسیم، بیشتر از یک دهه از روزهایی که «خندهبازار» با آیتمهای طنز و انتقادی خود به یکی از پربینندهترین برنامههای تلویزیون بدل شد میگذرد. شهاب عباسی، کارگردان و بازیگر این مجموعه، اکنون از آرزو و چالشهایش برای بازسازی «ورژن تازه خندهبازار» سخن میگوید؛ آرزویی که تا این مدت به نتیجه نرسیده و به حرف های او، هم به علت تحول رویکرد مدیریتی تلویزیون و هم برای کمرنگشدن علاقه به طنزهای انتقادی، در پیچوخم تصمیمها مانده است.
آخر یک دوره، اغاز یک حسرت
عباسی معتقد است دوران طلایی «خندهبازار» به سر آمده و مدیران امروز کمتر تمایل دارند سراغ طنز انتقادی بروند: زیادها از ما توقع داشتند نسخه تازه خندهبازار ساخته شود. حتی یک بار هم در نوروز، نزدیک به ۷۰ درصد عوامل قدیمی را مجدد دور هم جمع کردیم و برنامهای در شبکه نسیم پخش شد. اما حقیقت این است که دوران آن شکل از طنز همه شده. مدیران ترجیح خواهند داد در دوره مدیریتشان حاشیهای تشکیل نشود، چون طنز انتقادی الزاماً مدیر را ناچار به پاسخگویی میکند.
«افسانه هزارپایان» و مسیر پرچالش
عباسی به توانایی سریال «افسانه هزارپایان» اشاره میکند و میگوید همین پروژه برایش مشکلات بسیاری تشکیل کرد. او معتقد است همین توانایی تلخی می بود که علتشد مسئولان کمتر به او مطمعن کنند: تلویزیون باید به من خواست بدهد. من بهتنهایی نمیتوانم مطرحها را عملی کنم. بیشتر از ۴۰ یا ۵۰ ایده جدی دارم که اگر زمان داده شود، میتوانند ساخته شوند. اما با تحول گسترده مدیران، تعداد بسیاری از افرادی که به من مطمعن داشتند رفتهاند و اکنون فقط چند نفر باقی ماندهاند.
قلبیترین خواسته: برگشت به آیتمهای نمایشی
شهاب عباسی خود را بیشتر از هر چیز یک کارگردان آیتمی میداند: من اساساً کارم را با آیتمهای نمایشی اغاز کردم. الان هم کاری که با سیاوش انجام میدهیم زیاد تر نمایشی است. ما مجری نیستیم که فقط متن بخوانیم؛ تلاش میکنیم جلوی دوربین زندگی کنیم. در نهایت هم خواسته قلبی من این است که مجدد به سراغ کار آیتمی و سیتکامی بروم. این جنس کار را بلد هستم و به آن علاقه دارم.
تلویزیون و غیبت طنز انتقادی
سخنان عباسی فراتر از یک گله های شخصی است؛ او به قضیهای کلیتر اشاره میکند: کمرنگشدن طنز انتقادی در تلویزیون. اگرچه مرکز سیمرغ با تشکیل سیتکامها و آثار اپیزودیک در سالهای تازه رونق گرفته، اما جای آیتمهای تند و گزندهای همانند «خندهبازار» هم چنان خالی است.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اقتصاد
[ad_2]
منبع