مطالبه برای بازتاب ایثار جنگ ۱۲ روزه در آثار گرافیکی_خبررسان

مطالبه برای بازتاب ایثار جنگ 12 روزه در آثار گرافیکی


به گزارش خبررسان

به گزارش خبررسان از تنسیم، سومین نشست علمی پژوهشی جشنواره با نوشته «زبان عکس؛ طراحی و تبلیغات در سینمای ایثار» به میزبانی دانشگاه بین المللی سوره برگزار شد. سخنرانان در این نشست تلاش کردند نسبت بین «ایثار» و «زبان عکس» را از منظر هنرهای تجسمی، گرافیک و تحلیل تاریخی پوستر توضیح دهند.

این نشست با وجود فرهاد قائمیان دبیر هنری دومین جشنواره ملی فیلم و فیلمنامه ایثار برگزار شد.

پیش از اغاز نشست، محمد نجاری دبیر علمی جشنواره ایثار، با پافشاری بر الزام نگاه پژوهش‌محور در جشنواره، گفت که جشنواره‌ها در سال‌های قبل زیاد تر تمایل داشتند «پشت رقص دوربین‌ها» بمانند و کمتر به پژوهش و تحلیل علمی نزدیک شوند. او او گفت یکی از با اهمیت ترین اهداف این دوره از جشنواره فیلم ایثار، تشکیل پل ارتباطی بین دانشگاه و جشنواره و برگشت دادن نگاه صدمه‌شناسانه به روال جشنواره‌ها است. نجاری پافشاری کرد جشنواره فیلم ایثار مسیری «موثر و دغدغه‌مند» را اغاز کرده و ظرفیت آن را دارد که الگوی تازه‌ای برای دیگر جشنواره‌ها باشد.

جشنواره میراث فرهنگی؛ نقطه پیوند تاریخ و هویت_خبررسان
ادامه مطلب

* زبان عکس، بستری برای تفسیر و انتقال مفهوم ایثار

در ابتدای نشست، شیما اثنی‌عشری مدیر گروه گرافیک و عکاسی دانشگاه علمی کاربردی، با محور «ایثار در زبان عکس» سخن او گفت. او با توضیح این که مخاطبان امروز نسلی جوان و خلاق‌اند، پافشاری کرد طراحان و هنرمندان این نسل نیازمند زبانی تصویری می باشند که بتواند قیمت‌های مفهومی را در قالبی دلنشین و قابل فهمیدن منتقل کند.

وی با پافشاری بر این که واژه «ایثار» یکی از مفاهیم بنیادین فرهنگ دینی و ملی است او گفت: ایثار در همه آموزه‌های اخلاقی جایگاه برجسته‌ای دارد. واژگان بصری در پوستر می‌توانند مفاهیم را تفسیر و تفکیک کنند و مسیر فهمیدن را برای مخاطب هموار سازند. نشانه‌های بصری در پوستر حامل توانایی‌های فرهنگی و تاریخی‌اند و همین ویژگی جهت می‌شود مخاطب زمان روبه رو با واژه ایثار، شخصیت‌هایی چون شهدا و جانبازان را به یاد آورد.

مطلب تسلیت رئیس صدا و سیما برای همسر کارگردان «سلمان فارسی»_خبررسان
ادامه مطلب

 اثنی‌عشری یادآور شد که در جنگ ۱۲ روزه نیز بار دیگر معنی عمیق ایثار و همبستگی ایرانیان آشکار شد و انتظار می‌رود این توانایی در آثار گرافیکی و تجسمی آینده بازتاب بیشتری بیابد.

او با اشاره به این که «عکس به اندازه کلام مؤثر است»، او گفت بعضی اوقات بازنمایی‌های سطحی می‌توانند بر فرهنگ تأثیر منفی بگذارند. اثنی‌عشری این چنین سه کارکرد مهم گرافیک فرهنگی را مسئولیت‌پذیری اجتماعی، تحکیم هویت ایرانی و پرهیز از کلیشه‌های سطحی دانست.

*گذار گفتمانی پوسترهای سینمایی از دهه ۶۰ تا ۹۰

در سایت خبری خبررسان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

مرتضی صدیقی‌فرد مدیر گروه عکاسی دانشگاه سوره، در ادامه این نشست با بازدید تاریخی پوسترهای سینمایی، مفهوم «گذار گفتمانی» را در پوسترهای فیلم‌های مرتبط با ایثار تحلیل کرد. او در ابتدای سخنانش او گفت: افزوده شدن قسمت پژوهشی به جشنواره فیلم ایثار «اتفاق مبارکی» است و مشخص می کند این جشنواره برنامه‌ای طویل مدت و آینده‌نگر دارد.

خبری تازه از «عروسک خونه» تلویزیون/ رقابت نهایی اغاز شد_خبررسان
ادامه مطلب

صدیقی‌فرد اضافه کرد: واژه ایثار اگرچه امروز زیاد تر با سینمای دفاع مقدس پیوند خورده، اما مفهومی گسترده‌تر دارد. با این حال، در دهه ۶۰ گفتمان غالب، «تهییج و در لحظه بودن» می بود. چراکه در این دوره سرزمین در بحبوحه جنگ قرار داشت و پوسترها باید حس فوریت، مقاومت و وجود در میدان را منتقل می‌کردند.

این استاد دانشگاه در خصوص پوسترهای دهه ۹۰ نیز پافشاری کرد که این دوره «تفاوتی شگرف» با دهه ۶۰ دارد. او گفت: مخاطب این دهه توانایی زیسته جنگ را ندارد و با نوعی نوستالژی جنگ روبه رو است. در کل می‌توان گفتمان دو دهه را به این شکل گفت که در دهه ۶۰ با جریان ایثار روبه رو هستیم و در دهه ۹۰ با اسوه ایثار.

* پوسترهای سینمای ایثار، امروز به بلوغ رسیده‌اند

وقتی نوشتن از فیلم «باشو غریبه کوچک» ممنوع بود_خبررسان
ادامه مطلب

در آخر این نشست، لیلا قوی مدیر گروه گرافیک دانشگاه سوره، با اشاره به این که مفهوم ایثار برای ایرانیان فهمیدن ‌شده‌تر از تعداد بسیاری ملت‌ها است، او گفت ایرانیان در دوره‌های گوناگون تاریخی با انسان‌های ایثارگر زیسته‌اند و ایثار تنها متعلق به دوران دفاع مقدس نیست.

او پافشاری کرد جشنواره ایثار می‌تواند بستری مورد قیمت برای بازنمایی این تاریخ باشد و ابراز امیدواری کرد که در آینده فیلم‌هایی درمورد «شهدای جنگ تازه» و این چنین «دانشمندان ایثارگر» تشکیل شود.

قوی با اشاره به روال رو به رشد طراحی پوستر او گفت: این مسیر از دهه ۶۰ اغاز شده و اکنون ایران به پوسترهایی رسیده است که «به خودی خود آثار هنری مورد قیمت» محسوب خواهد شد. این رشد نتیجه بلوغ تهیه‌کنندگان و دقت آنان به انتخاب طراحان حرفه‌ای و خوش‌ذوق است.

گروه‌های امدادی در نهبندان همچنان در آماده باش
ادامه مطلب

دومین جشنواره ملی فیلم ایثار، امسال با شعار ایران سرای امید با دبیری محمد کرم اللهی در چهار قسمت رقابتی ، مسابقه ی اختصاصی و مسابقه ی فیلم نامه نویسی به همت معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید وامور ایثارگران با شراکت استانداری آذربایجا نشرقی و شهرداری تبریز از  ۱۰ تا  ۱۳ دی ماه امسال درشهر تبریز برگزارمی شود.

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب
اقتصاد

سلامتی

کسب وکار

اخبار فناوری

اخبار هنری

خبر های ورزشی



منبع