تراکم ۳۰ فیلم در ۴۸ ساعت؛ بازدید فهرست فشرده فیلمهای آخر هفته تلویزیون_خبررسان
به گزارش خبررسان
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبررسان از تنسیم، برنامه پخش فیلمها از شبکههای تلویزیون در روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۳ و ۱۴ آذر ماه را میتوان از چند منظر مورد بازدید قرار داد:
۱. تنوع ژانری و محتوایی
بر پایه لیست اراعه شده، شبکههای سیما تلاش کردهاند تا مجموعهای متنوع از ژانرها را پوشش دهند تا مخاطبان با سلیقههای گوناگون را جذب کنند. این تنوع شامل موارد زیر است:
انیمیشن/خانوادگی: عناوینی همانند «پسران کونگ فو کار ۳»، «گوی اژدها، این داستان: ابرقهرمان»، و «دانه های فلفل و راز اعماق دریا» نشاندهنده دقت به مخاطب کودک و نوجوان و خانوادهها است.
درام/اجتماعی/تاریخی: فیلمهایی همانند «محاکمه هفت شیکاگویی»، «ویلاییها»، و «زندگی الکتریکی لوییز وین» به نظر میرسد محتوای جدّیتر و عمیقتری داشته باشند که نیاز به تمرکز بیشتری دارند.
اکشن/ماجراجویی: عناوینی همانند «تا خورشید می تپد»، «فرمانده سالواتوره»، «آوای وحش»، و «کونگ فو یوگا» برای علاقهمندان به شوق و صحنههای پرتحرک درنظر گرفته شدهاند.
فیلمهای داخلی: وجود فیلمهایی همانند «ویلایی ها» و «سارا و آیدا» مشخص می کند که فیلمهای تشکیل شده داخلی نیز در برنامه پخش گنجانده شدهاند.
۲. نقاط برجسته و تازه ترینها
متن به طور اختصاصی به چند فیلم اشاره کرده که به گمان زیادً تازه ترین یا برجستهترین عناوین آن هفته بودهاند: «نسخه سرد»، «لحظههای بدون حس»، «آلفا»، «تا خورشید می تپد» و «فرمانده سالواتوره»؛ اشاره اختصاصی به این عناوین مشخص می کند که به گمان زیادً این فیلمها یا تازهداخل به شبکه نمایش خانگی/سینما بودهاند یا کمپین تبلیغاتی بیشتری برای پخش آنها صورت گرفته است.
۳. تحلیل استراتژی پخش
پخش این تعداد زیاد فیلم در دو روز (پنجشنبه و جمعه) نشاندهنده استراتژی رایج صدا و سیما برای جذب حداکثری مخاطبان در ساعات اوج مصرف تلویزیون، یعنی آخر هفتهها، است.
پوشش شبکهای: این حجم از فیلمها به این معنی است که شبکههای گوناگون سیما (همانند شبکه یک، دو، سه، چهار، کودک و…) هرکدام ژانر تخصصی خود را پوشش دادهاند تا همه سلیقهها را پوشش دهند. برای مثال، به گمان زیادً شبکههای تخصصیتر همانند شبکه چهار فیلمهای هنریتر را پخش کردهاند.
تحلیل شما بر پایه جزئیات اراعه شده از برنامهریزی پخش فیلمها در شبکههای یک، دو و سه سیما در آخر هفته دوم آذر ماه، بر استراتژی و انتخابهای نزدیک هر شبکه متمرکز خواهد می بود.
شبکه یک سیما: تمرکز بر درامهای با اهمیت اجتماعی و بینالمللی
شبکه یک که طبق معمولً به پخش فیلمهای با کیفیت بالاتر یا دارای بار اجتماعی/تاریخی زیاد تر معروف است، این آخر هفته نیز بر این سیاست پافشاری کرده است:
پنجشنبه شب (ساعت ۲۳:۳۰): پخش فیلم «به خانه بازگرد» (به گمان زیادً فیلمی با محوریت خانواده و بقا در شرایط سخت طبیعی با بازی **دانی ین**). انتخاب این فیلم برای ساعت پایانی شب، نشاندهنده ارج نهادن به ژانر مهیج و خانوادگی در ساعات پایانی روز است.
جمعه عصر (ساعت ۱۶): نقطه عطف برنامه این شبکه، پخش **«محاکمه هفت شیکاگویی»** است. انتخاب این درام/جنایی/تاریخی با بازی بازیگران نقل بینالمللی (همانند ساشا بارون کوهن و ادی ردمین) و محوریت نقد سیستم قضایی آمریکا، استراتژی شبکه یک برای جذب مخاطبانی است که علاقهمند به فیلمهای سیاسی-اجتماعی با سطح تشکیل بالا می باشند. این فیلم یک انتخاب «فکری» در بین لیست کلی است.
شبکه دو سیما: میدانداری برای محتوای خانوادگی و الهامقسمت
شبکه دو مطابق روال معمول خود، با تمرکز بر مخاطبان کودک، نوجوان و این چنین خانوادههایی که جستوجو محتوای انگیزشی می باشند، عمل کرده است:
صبح جمعه (ساعت ۸ صبح): پخش انیمیشن «پسران کونگ فو کار ۳» یک انتخاب قطعی برای پر کردن ساعات اولیه روز جمعه و جذب کودکان و خانوادههای کم سن و سال است.
عصر جمعه (ساعت ۱۷:۴۵): پخش فیلم «قهرمانان» (با محوریت بسکتبال و افراد دارای معلولیت ذهنی) یک انتخاب کاملاً الهامقسمت است. این فیلم نه تنها ژانر ورزشی را پوشش میدهد، بلکه با نوشته پذیرفتن و کار تیمی در بین افراد نیازمند پشتیبانی، پیامی مثبت و عاطفی به مخاطب منتقل میکند؛ انتخابی ایدهآل برای زمان تماشای عمومی خانواده در عصر جمعه.
شبکه سه سیما: رویکردی ترکیبی؛ از کمدی-رزمی تا درام پیچیده اجتماعی
شبکه سه تلاش کرده است با اراعه فیلمهایی از ژانرهای متنوع، مخاطب پر جنب و جوش خود را در طول دو روز سرگرم کند:
پنجشنبه صبح (ساعت ۱۰ صبح): «لیگ کنگ فو» با ساختاری کمدی و رزمی، به گفتن یک فیلم سبک و سرگرمکننده برای مخاطبان فعال روز پنجشنبه در نظر گرفته شده است.
پنجشنبه عصر (ساعت ۱۶): پخش فیلم تازه «نسخه سرد» که بر پایه خلاصه داستان، یک تریلر/درام دانشجویی با محوریت روزنامهنگاری و معضلات اخلاقی است، نشاندهنده تلاش شبکه سه برای جذب جوانان و بزرگسالان علاقهمند به داستانهای معمایی و پرتعلیق است.
پنجشنبه شب (ساعت ۲۴): پخش فیلم «لحظههای بدون حس» که یک تریلر جنایی پر تعلیق با محوریت قتلهای زنجیرهای و معمای پلیسی است، به گفتن «فیلم نیمه شب» برای جذب تماشاگران شبزندهدار انتخاب شده است.
جمعه صبح (ساعت ۱۰ صبح): پخش فیلم ایرانی «پرویز خان» با نوشته مربیگری فوتبال، یک انتخاب ملیگرایانه و ورزشی است که میتواند برای علاقهمندان به فوتبال دلنشین باشد و این چنین با پرداختن به مشکلات سیستمی، بُعد اجتماعی اشکار کند.
شبکه چهار سیما: گالری فیلمهای هنری و بینالمللی
شبکه چهار مطابق روال همیشگی خود، سکوی نمایش فیلمهای هنری، جدا گانه و کمتر تجاری بوده و این هفته نیز این تخصص را نگه داری کرده است:
پنجشنبه شب (ساعت ۲۰:۳۰): پخش فیلم تازه «آلفا». این فیلم با محوریت روابط پدر و پسر، کوهستان، بقا و از دست دادن حافظه، به گمان زیاد یک درام روانشناختی/ماجراجویی با رویکرد هنری است. این انتخاب، دقیقاً همراستا با هویت شبکه چهار برای جذب مخاطبان علاقهمند به سینمای اروپایی (با دقت به لحن فیلم) و داستانهای عمیق شخصیتی است.
جمعه شب (ساعت ۲۰:۳۰): پخش «تصنیف باستر استراگز» (تاثییر برادران کوئن). این انتخاب، امضای شبکه چهار است. شش داستان مختصر به هم مدام که ژانرهای وسترن، کمدی سیاه، و تمثیلهای اخلاقی را در بر میگیرد، یک تاثییر سینمایی کاملاً خاص و روشنفکرانه محسوب میشود که مستقیماً مخاطب حرفهای سینما را مقصد قرار داده است.
شبکه تهران سیما: تمرکز بر مخاطبان شهری، خانواده و محتوای روز
شبکه تهران با دقت به ماهیت شهری و محلی خود، انتخابهای متعادلی بین انیمیشن و درامهای روزمره اجتماعی داشته است:
پنجشنبه ظهر (ساعت ۱۳:۳۰): پخش انیمیشن «گوی اژدها، این داستان: ابرقهرمان». این انیمیشن به نظر میرسد با محوریت مبارزه با شر و عدلخواهی (تمهای حاضر در انیمههای رزمی)، جای خالی انیمیشنهای اکشن را در ساعات ظهر پر کرده است. این انتخاب این چنین میتواند ادای احترامی به ژانر محبوب انیمههای رزمی در بین جوانان باشد.
جمعه صبح (ساعت ۹ صبح): پخش «دانه های فلفل و راز اعماق دریا». این فیلم با محوریت محیط زیست، آلودگی آب و کودکانی که در تلاش برای کشف یک راز می باشند، یک محتوای آموزشی و اجتماعی مناسب برای صبح جمعه است.
جمعه ظهر (ساعت ۱۳:۳۰): پخش فیلم «تا خورشید میتپد» درمورد یک باغبان که تلاش میکند یک زمین بایر را به فضای سبز عمومی تبدیل کند. این فیلم یک درام اجتماعی با تم امید، پشتکار و شهرسازی است که کاملاً با سبک زندگی شهری مخاطبان شبکه تهران همخوانی دارد.
نقش شبکه نمایش به گفتن «آرشیو ژانرهای پرمخاطب»
شبکه نمایش با پخش ۹ فیلم در روز پنجشنبه و ۹ فیلم در روز جمعه (مجموعاً ۱۸ گفتن)، استراتژی متغیری نسبت به شبکههای سراسری دارد. در حالی که شبکههای مهم بر پخش تک فیلم در ساعات اوج تمرکز دارند، شبکه نمایش نقش یک مرکز پخش فیلمهای برگزیده آرشیوی و تجاری را در طول روز ایفا میکند و ساعات بسیاری از پخش خود را به تکرار عناوین پرمخاطب تعلق داده است.
استراتژی شبکه نمایش را میتوان بر پایه دو محور مهم تحلیل کرد:
۱. پوشش ژانری زیاد گسترده (از فرار تا حماسه)
شبکه نمایش به جای تمرکز بر یک ژانر خاص، تلاش کرده است تا حد امکان، همه سلیقههای پرمخاطب سینمای جهان را پوشش دهد. این انتخابها زیاد تر شامل فیلمهای کلاسیک و تجاری می باشند که قبلاً پخش شدهاند اما هم چنان قیمت دیدن دارند:
اکشن/جنایی کلاسیک: «فرار بزرگ» (کلاسیک فرار از زندان)، «بانکوک خطرناک» (اکشن آسیایی با وجود بازیگران شناخته شده بینالمللی).
درامهای بینالمللی/بیوگرافی: «زندگی الکتریکی لوییز وین» (بیوگرافی هنری با وجود ستارهای همانند بندیکت کامبربچ) و «فرمانده سالواتوره» (درام اخلاقی جنگ جهانی دوم).
سینمای رزمی و اکشن آسیایی: «خشم اژدهای جوان» و «کونگ فو یوگا» (با وجود جکی چان)، که جذبکننده مخاطبان سینمای شرق آسیا می باشند.
فیلمهای روانشناختی و تریلر: «جعبه سیاه» (علمی-تخیلی/روانشناختی) و «بی خوابی» (تریلر نولان با بازی آل پاچینو) که از سنگینترین انتخابهای شبکه می باشند.
فیلمهای ایرانی پرمخاطب: پخش فیلمهایی همانند «ویلاییها» (درام دفاع مقدس) و «سارا و آیدا» (اجتماعی) نشاندهنده تلاش برای نگه داری مخاطب داخلی در ساعات میانی روز است.
ماجراجویی خانوادگی: «آوای وحش» (با هریسون فورد) برای جذب خانوادهها در ساعات پایانی جمعه شب.
۲. استراتژی تکرار و زمانبندی
با اهمیت ترین تفاوت شبکه نمایش، استراتژی تکرار است که برای به حداکثر رساندن تماشاگر طراحی شده است:
تکرار فیلمهای موفق: فیلمهایی همانند «سارا و آیدا»، «خشم اژدهای جوان» و «فرمانده سالواتوره» بلافاصله سپس از پخش اولیه، در ساعات میانی روز مجدداً تکرار شدهاند (برای مثالً «سارا و آیدا» در پنجشنبه شب و جمعه ظهر). این کار برای افرادی است که زمان تماشای پخش مهم را از دست دادهاند.
پخش در ساعات غیر اوج: فیلمهای اکشن و ماجراجویی سنگین همانند «فرار بزرگ» و «سواران پانچوویلا» در ساعات زیاد خلوت بامداد (۰۱:۰۰) پخش خواهد شد تا مخاطب خاص خود را بیابند.
بستههای ژانری در طول روز: شبکه نمایش برنامهریزی ساعتی دارد که به نظر میرسد بر پایه نوع مخاطبی که در آن ساعت تلویزیون میبیند، چیده شده است (برای مثالً فیلم ایرانی در ۱۱ صبح و ظهر، تریلر در ۱۵ و ۱۷، اکشن در ۱۹ و ۲۱).
شبکه افق: تمرکز بر سینمای اجتماعی، دفاع مقدس و اخلاقگرایی
شبکه افق به طور سنتی محتوایی با محوریت قیمتهای انقلاب، دفاع مقدس و مسائل اجتماعی با دیدگاه ملی را پخش میکند. انتخابهای این شبکه این استراتژی را قبول میکند:
پنجشنبه شب (۲۳:۱۵): «بوسیدن روی ماه»: این فیلم یک درام عمیق اجتماعی با تم انتظار، از خودگذشتگی و پیگیری حق (مادر شهید/بنیاد شهید) است. این محتوا با لحن و هویت فکری شبکه افق کاملاً همخوانی دارد و برای پخش در ساعات پایانی شب انتخاب شده است تا مخاطب جدیتری را جذب کند.
جمعه صبح (۱۰ صبح): «گزارشگر اختصاصی»: این فیلم با محوریت اخلاقی خبرنگاری، صداقت در برابر منفعتطلبی (گزارش جعلی) و چالشهای شغلی در مناطق بحرانی است. این انتخاب نیز در راستای ترویج مسئولیتپذیری و اخلاق حرفهای است که با محوریتهای این شبکه سازگار است.
نتیجه استراتژی شبکه افق: نگه داری خط فکری اشکار با پخش درامهای عمیق اجتماعی-اخلاقی و پافشاری بر مفاهیم ملی.
شبکه کودک: تمرکز بر بلوغ شخصیتی و قیمتهای اخلاقی بنیادین
شبکه کودک بر پایه سن مخاطب مقصد خود، فیلمهایی را انتخاب کرده که به طور غیرمستقیم مطلبهایی درمورد شجاعت، هویتیابی و قیمت کار گروهی منتقل میکنند:
پنجشنبه (۱۴): «افسانه کوتولهها»: داستانی فانتزی درمورد برگشت به سنتها (پشتیبانی به صنعتگران) و تسلط بر هراس از ناشناختهها (هراس از انسانها) که برای مخاطب خردسال و نوجوان دلنشین است.
جمعه (۱۴): «دان عروسک چوبی»: تمرکز آشکار بر هویتیابی و قیمت تواناییهای فردی. دان میخواهد نقش دلقک را رها کند و قهرمان باشد. این مطلب مستقیماً با نیاز نوجوانان به اثبات خود در دنیای واقعی همسو است.
شبکه امید: اکشن و ماجراجویی برای نسل آینده
این شبکه که مخاطبانش مقداری بزرگتر از شبکه کودک می باشند، به جستوجو فیلمهایی با محوریت قهرمانپروری و ماجراجوییهای بزرگ می باشند:
پنجشنبه (۱۸): «آن سوی صخرهها»: یک انیمیشن با محوریت جستجوی برادر گمشده در شرایط جنگی آفریقا. این فیلم حس مسئولیتپذیری خانوادگی و شجاعت در محیطهای خشن را ترویج میکند.
جمعه (۱۸): «چهار شگفتانگیز»: یک انتخاب کاملاً استاندارد از سینمای ابرقهرمانی هالیوود که با نوشته تحول شکل و بهکارگیری قوتها برای خیر عمومی، با مخاطب جوان شبکه امید ربط برقرار میکند.
شبکه سلامت: محتوای انگیزشی با مطلبهای حمایتی
شبکه سلامت بر فیلمهایی تمرکز دارد که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با سلامت روان، جسم و بهبود شرایط زندگی مرتبط باشند:
جمعه (۱۰:۳۰ صبح): «مجدد زندگی» (با زیرنویس ناشنوایان): انتخاب این فیلم (که در ژانر درام/کمدی فرانسوی است) زیاد هوشمندانه است. داستان فلج شدن و منقلب شدن زندگی یک فرد ثروتمند با وجود یک پرستار با سابقه (دریش) مطلب قوی درمورد اهمیت روابط انسانی در سلامت روان و شکستن تعصبات طبقاتی را منتقل میکند. اراعه آن با زیرنویس اختصاصی ناشنوایان، یک عمل حمایتی اشکار برای این گروه از مخاطبان است.
شبکه فراتر (4K): نمایش قابلیتهای فنی با فیلمهای درجه یک بینالمللی
شبکه فراتر به علت پخش با کیفیت 4K، فیلمهایی را انتخاب میکند که از نظر بصری خیرهکننده باشند و قابلیتهای فنی تلویزیونهای تازه را به رخ بکشند:
پنجشنبه (۱۳:۳۰): «تیرانداز»: اکشن پرخرج هالیوودی با بازی مارک والبرگ که موقعیتهای بصری قوی (مبارزات تکتیراندازی) دارد.
جمعه (۱۳:۳۰): «توگو»: یک درام تاریخی/ماجرایی با محوریت سگ سورتمهای در آلاسکا. این فیلم به شدت نیازمند کیفیت بصری بالا برای به عکس کشیدن مناظر یخی و وفاداری حیوانات است.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اقتصاد
منبع