افزایش قیمت بنزین تاثییر ضدتورمی دارد / تداوم وضع جاری، میتواند به ابرتورم منجر شود_خبررسان
به گزارش خبررسان
یک کارشناس اقتصادی، مطرح تازه دولت مبنی بر افزایش قیمت بنزین از سه هزار تومان به پنج هزار تومان را یک مطرح عبث خواند و اصرار کرد این مطرح تنها نشاندهنده آن است که کفگیر دولت به ته دیگ خورده است.
به گزارش تجارت نیوز، نرخ تورم در حالی طی ماههای تازه روال صعودی گرفته و رکوردهای جدیدی را ثبت کرده که تعداد بسیاری از مردم و فعالان اقتصادی نگرانند که مطرح تازه دولت برای افزایش قیمت بنزین نیز به افزایش سطح عمومی قیمتها و تشدید تورم دامن بزند. این در حالی است که فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، اخیرا خبرداد که برآورد تاثییر تورمی اجرای مصوبه بنزین، تنها نزدیک به ۰.۲ درصد است.
از نظر دیگر، برخی کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند که افزایش قیمت بنزین، نه تنها علتتورم نمیشود، بلکه میتواند آثار ضدتورمی داشته باشد؛ چون افزایش قیمت بنزین میتواند کسری بودجه دولت که ریشه مهم تورم شناخته میشود را پوشش دهد و موتور رشد قیمتها را خاموش کند. یقیناً این به شرطی است که دولت نیز در مدیریت هزینههای خود قدمهای مثبتی بردارد.
علی سعدوندی، یکی از این کارشناسان اقتصادی است که در او مباحثه با خبررسان به گفتن دیدگاه خود درمورد آثار تورمی افزایش قیمت بنزین پرداخته است.
علت مهم تورم ناترازی بین درآمدها و هزینهها است
سعدوندی در ابتدا با اصرار بر این که علت مهم تورم در اقتصاد ایران، ناترازی جدی بین درآمدها و هزینهها در قسمتهای گوناگون دولت و کسبوکارهاست، گفت: «هنگامی که قیمت تعداد بسیاری از کالاها و خدمات تثبیت شده اما فعالیت اقتصادی برای دولت و مردم با آن قیمتها صرفه ندارد، هزینههای اضافی ناگزیر از طریق خلق پول و چاپ پول تامین میشود؛ موضوعی که ریشه مهم تورم است و در صورت تداوم وضع جاری، میتواند به ابرتورم منجر شود.»
قیمتهایی که به طور غیرواقعی پایین نگه داشته شدهاند، باید اصلاح شوند
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: «راهکار اساسی، اصلاح قیمتهایی است که بهطور غیرواقعی پایین نگه داشته شدهاند. قیمتهایی که بیشتر از حد ارزان بوده یا حتی به سطح شبهرایگان رسیدهاند، باید افزایش یابند تا کسریها و ناترازیهای حاضر جبران شود. یقیناً این تنها راهکار نیست و افت هزینههای غیرضروری دولت نیز الزام دارد.»
او اصرار کرد: «با این حال، از منظر اجتماعی، افزایش قیمتهایی همانند بنزین یا ارز، با مقاومت عمومی روبه رو میشود، چون مردم حس میکنند این افزایشها بهبود قابلتوجهی در معیشت تشکیل نمیکند و فقطً سختی بیشتری داخل میسازد. در این چنین شرایطی، دولت برای اجرای اصلاحات، به اندوخته اجتماعی نیاز دارد.»
ولخرجیهای دولت یکی از عوامل تشدید تورم است
سعدوندی او گفت: «قسمت قابل توجهی از هزینههای دولت صرف نهادهایی میشود که کوچکترین نقشی در بهبود اقتصاد ندارند و تنها بودجه مصرف میکنند. همین ولخرجیها نیز یکی از عوامل تشدید تورم است و علتکاهش اندوخته اجتماعی دولت میشود.»
او اضافه کرد: «به این علت، اگر دولت واقعاً به جستوجو تحول حالت است، باید هم از طریق کنترل هزینهها و هم از طریق اصلاح قیمت، بهاختصاصی اصلاح قیمت انرژی، مسیر اصلاح را طی کنند. افزایش قیمت بنزین، برخلاف فکر رایج، میتواند آثار ضدتورمی داشته باشد.»
گروههای ذینفوذ اجازه افت هزینههای دولت را نمیدهند
این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: «متاسفانه ایران در چند دهه قبل مسیری را طی کرده که تنها کشورهایی چون ونزوئلا و تا حدودی آرژانتین به آن نزدیک شدهاند. امروز یک اعتدال نادرست در سرزمین شکل گرفته است؛ دولت قیمت بنزین را افزایش نمیدهد، مردم نیز نسبت به این حالت رضایت ظاهری دارند، و از نظر دیگر گروههای ذینفوذ اجازه افت هزینههای دولت را نمیدهند تا سهم خود را از بودجه نگه داری کنند.»
او افزود: «این حالت، نوعی اعتدال پایدار اما رو به اضمحلال به وجود اورده است. بخشی از اقتصاددانان و روشنفکران نیز بهطور غیرمستقیم این مسیر را تایید میکنند.»
مطرح تازه در رابطه افزایش قیمت بنزین مشخص می کند که کفگیر دولت به ته دیگ خورده است
سعدوندی در ادامه گفت: «قیمت واقعی بنزین نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان است. به این علت اصلاح آن در بازه محدود و از سه هزار تومان به پنج هزار تومان، عملا تأثیری بر تورم یا کسری بودجه دولت ندارد. مطرح تازه دولت در رابطه قیمت بنزین یک مطرح عبث است؛ اظهار یک قیمت تازه با اختلاف زیاد کم، تنها مشخص می کند که کفگیر دولت به ته دیگ خورده است و بر انتظارات تورمی تاثییر منفی خواهد داشت.»
دولت حاضر است درآمد تعرفه واردات ماشین را کسب نکند تا چند شرکت خودروسازی ورشکسته به فعالیت ادامه دهند
سعدوندی با اشاره به لزوم آزادسازی واردات ماشین همزمان با افزایش قیمت بنزین، تصریح کرد: «دولت از یک سو قیمت انرژی را باید اصلاح کند، اما از نظر دیگر با محدودیت واردات ماشین و تعرفههای سنگین، سختی مضاعفی به مردم داخل میکند.»
او در ادامه گفت: «دولت از یک طرف چارهای جز افزایش قیمت بنزین ندارد و از طرف دیگر، با ممنوعیت داخل ماشین، مردم را نقرهداغ میکند. اگر کوچکترین عقلانیتی وجود داشت، واردات ماشین آزاد میشد و از محل تعرفه واردات، کسری بودجه تامین میشد.»
سعدوندی در آخر خاطرنشان کرد: «دولت حاضر است درآمد تعرفه واردات ماشین را کسب نکند تا چند شرکت خودروسازی ورشکسته هم چنان به فعالیت ادامه دهند. این تبعیضها جهت افت شدید اندوخته اجتماعی دولت و نارضایتی عمومی شده است.»
برای مطالعه زیاد تر صفحه اقتصاد کلان در خبررسان را جستوجو کنید.
دسته بندی مطالب
اقتصاد
منبع