معارفه برگزیدگان نوزدهمین جشنواره سینما حقیقت/ صالحی: ایران بهشت مستندسازان است_خبررسان
به گزارش خبررسان
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبررسان از تنسیم، مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنواره سینما حقیقت از دقایقی پیش در تالار وحدت اغاز شد. در این مراسم رییس سازمان سینمایی، جمعی از مستندسازان و مخاطبان سینمای مستند وجود دارند. اجرای مراسم را نیز فرزاد حسنی برعهده دارد.
نوزدهمین جشنواره سینما حقیقت از ۱۸ آذر ماه در پردیس سینمایی ملت اغاز به کار کرد و تا دیروز ۲۴ آذر ماه ادامه داشت.
جشنواره امسال علاوه بر قسمت ملی، بینالملل و شهید آوینی، ۲ قسمت تازه و اختصاصی داشت؛ قسمت ایران که به مستندهای جنگ ۱۲ روزه تعلق داشت و قسمت دانشجویی که برای ترغیب مستندسازان جوان و دانشجو تدارک دیده شده می بود.
بعد از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود ملی ایران، این مراسم با سخنانی از سوی فرزاد حسنی اغاز شد.
سینمای مستند، اندوخته ملی است
ابتدای این مراسم، محمد حمیدی مقدم دبیر نوزدهمین جشنواره سینماحقیقت سخن بگویید کرد و او گفت: به آیین پایانی نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» خوش آمدید. با افتخار برای هفتمین بار میزبان شما در «سینماحقیقت» هستم و خدا را سپاس میگویم که زمان این توانایی را به من داد. پیش از آنکه، از مسیر طویل پشتِ سر بگویم، به آینده و چشماندازی اشاره میکنم که بخشی از آن در نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» دیدنی شد. نسلی تازه از جوانانِ فیلمساز، از سراسر ایران در جشنواره حاضر شدند، آثارشان را به قضاوت گذاشتند، در شش روزِ ثمربخش، کنار هم فیلم دیدند، در کارگاهها شرکت کردند و از سینمای مستند انها گفتند. فیلمسازانی از نسلهای گوناگون، با نگاهها و سلایق متفاوت، به احترام «سینماحقیقت» زیر یک چتر جمع شدند، این گردهمایی و تضارب آرا، مغتنم است.
او همین طور گفت: «سینماحقیقت ۱۹» رویدادی بزرگ به وسعت ایران، و به گستردگی سینمای مستند می بود، اگر فیلمسازان و شرکت کنندگان در این گردهمایی نبودند، این عکس ِروشنِ چندوجهی، از جهان و ایران، خلق نمیشد. از این همراهی سپاسگزارم.
او با اشاره به قسمت بینالملل جشنواره او گفت: شش روز میزبان خانواده سینمای مستند بودیم، مهمانانی از کشورهای گوناگون، به جشنواره آمدند و تماشاگر شوق و شوری شدند که «سینماحقیقت» را به یکی از با اهمیت ترین و اصیلترین رخدادهای هنری ایران و خاورمیانه تبدیل کرده است. در قسمت ملی و بینالملل مستندهایی با مضامین و ساختارهایی متفاوت روی پرده رفتند، امروز سخن بگویید کردن درمورد تنوع و تکثر آثار، آسانتر است، شما ناظر این گوناگونی و رنگارنگی بودید.
حمیدی مقدم خاطرنشان کرد: این روزها، بزرگان، کنارمان بودند، نامهای معتبری از چهرههای علمی، هنری و سیاستمداران در قسمتهای گوناگون جشنواره فیلم دیدند، مستند باید از بین مردم بگذرد و به مسئولان و مدیران برسد، مستندسازها به گواهی آثاری که خلق کرده اند، مدام یک قدم پیش از دیگران، مسائل و مشکلات را دیدهاند، بعد پیوند مدیران و مسئولان با جشنواره و سینمای مستند را به فال نیک میگیریم و امیدواریم این ربط، تحکیم شود. از سویی دیگر، سینمای مستند باید پوستاندازی کند، به تحول بیاندیشد، در شیوه روایت و ساختار، با دقت به مضامین بکرِ بومی، فراتر از قواعد مرسوم و تکراری، «جهانی» روایت کند و فهمیدن بهتری از ایرانِ امروز، به تماشاگر بدهد.
او سینمای مستند ایران را یکی از نقاط قوت فرهنگی و اندوخته ملی دانست و اصرار کرد: سینمای مستند میتواند فراتر از مرزهای داخلی، قوت و نفوذ خود را برای دیده شدن در کشورهای همسایه و همسو و افقهایی دورتر، افزایش دهد. توانایی مشترک تشکیل فیلم در غزه، در دلِ بحران، این درس بزرگ را به ما آموخت که میشود به مسیرهای تازه برای شنیده شدن صداهای گوناگون اندیشید، در جهان امروز، که پیچیدگیها و مشکلاتهای خاص خود را دارد، ما به جستوجو ثبت حقیقت هستیم، برای این مقصد، تعامل با کشورهای همسایه و سرزمینهایی با ویژگیها و پیوندهای مشترک را در برتری قرار خواهیم داد.
نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» با دقت اختصاصی به عکس مستند، در خانه هنرمندان ایران، روایتگر نوشته عکس مستند بودیم و با برگزاری کارگاههای آموزشی در این قسمت، تلاش کردیم فقدان اطلاعات در این حوزه را جبران کنیم. از داوران محترم این قسمت، سپاسگزارم.
او همین طور گفت: پیش از اغاز اختتامیه، از مشاوران انتخابِ جشنواره، هیات های محترم قضاوت که امسال ماموریت سنگینی داشتند، سپاس می کنم. این چنین از داوران بینالملل، قسمت ملی، جایزه شهید آوینی، قسمت دانشجویی و غزه. هر جشنواره، انتخابهایی دارد، برای پیشرفت و گسترش هر اتفاقات، باید به ضوابط آن پایبند باشیم و نظر داوران را بپذیریم.
از شهرداری تهران، مدیر محترم موسسه عکس شهر، همکاران پرتلاش پردیس ملت، مدیر محترم خانه هنرمندان و مجموعه همکارانشان که میزبان قسمت مجموعه عکس مستند بودند، سپاس میکنم. این چنین از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی سپاسگزارم. امسال در بخشی اختصاصی به «ایرانِ گرامی، ایرانِ بزرگ» ادای احترام کردیم. بعد از تجاوز آشکار رژیم اشغالگر صهیونیستی، قلب ما ایرانیان، زخم خورده از شهادت هم وطنانمان و داغدار خانوادههای صدمه دیده، بهم پیوند خورد. همدلی، راهی می بود برای عبور از روزهای دشوار، ما توانایی این چنین رنجی را داشتیم، بعد همانند سالهای دفاع مقدس، قلبهایمان را یکی کردیم و برای «ایران» قدم برداشتیم، با هر دیدگاه و سلیقه، از سرزمینی گفتیم که مادر ماست و پیوندی ناگسستنی بین ما و او پابرجاست.
حمیدی مقدم درمورد قسمت ایران او گفت: قسمت «ایران»، هم تاریخ و فرهنگ مان را بازتاب داد و هم انعکاسی از جنگ ۱۲ روزه، می بود. با خانوادههای بزرگوار شهدای آن روزها، به تماشای فیلمها نشستیم و به قربانیان این جنگ، ادای احترام کردیم. امشب و این مراسم را با نام «ایران» اغاز میکنیم، خانهای امن و روشن که آبادی و ماندگاریاش آرزوی مشترک همه ماست.
اهدای جوایز شبکه مستند و معاونت راهبردی رئیس جمهور
اولین جایزه را شبکه مستند اهدا کرد؛ جایزه شبکه مستند به فیلم «برای ابراهیم مردی با دوربین فیلمبرداری» به کارگردانی علیمحمدی صادقی اهدا شد.
جایزه معاونت راهبردی رئیسجمهوری نیز «چهارراه حوادث» به کارگردانی فرشاد اکتسابی اهدا شد.
برگزیدگان قسمت دانشجویی
لوح تقدیر این قسمت به «میسوفونیا» به کارگردانی سوگند رضایی داده شد و لوح تقدیر دیگر به فیلم «مسخکراسی» به کارگردانی امیر کمالی الموتی رسید.
جوایز قسمت عکس
اصغر بشارتی برای مجموعه عکس هندسه صید، لوح تقدیر دریافت کرد.
این چنین امیرحسین یوسفی برای مجموعه عکس «فوچل» و پژمان مولایی برای مجموعه عکس «مرگ سیاه» لوح تقدیر دریافت کردند.
جوایز قسمت غزه
جایزه اختصاصی هیئت داوران در قسمت مسابقه غزه به فیلم مستند «یادداشتهایی بر تبعید» به کارگردانی گوستاوو کاسترو از کشورهای برزیل و فلسطین رسید.
جایزه بهترین فیلم در قسمت مسابقه غزه نیز به مستندهای «بازی ادامه دارد» به کارگردانی محمد مصباح از کشورهای فرانسه و فلسطین و «غزه کودکی به یغما رفته» به کارگردانی مؤمن غنیم از کشورهای فلسطین و قطر داده شد.
جوایز قسمت بینالملل
در قسمت بعدی از این مراسم، داوران قسمت مستند مختصر و نیمه بلند شامل آنا ماریاآلوارز موریل، واسیلی یوگنی یویچ استپانوف، آرش لاهوتی روی صحنه آمدند.
جایزه اختصاصی هیات داوران به فیلم مستند «اصواتی از پرتگاه» به کارگردانی اروین سرانو و ویکتور رخون از سرزمین مکزیک اهدا شد.
نشان اختصاصی این قسمت نیز به فیلم مستند «پناهجویان» به کارگردانی آدام نات از سرزمین استرالیا اهدا شد.
سپیده سپهی همسر آرش کوردسالی
تندیس بهترین مستند نیمه بلند را برای فیلم کوروش دریافت کرد. او جایزهاش را به همسر مرحومش اهدا کرد و یاد او را گرامی داشت.
هیئت داوران مسابقه بینالملل فیلمهای بلند نیز شامل گوران رادونوویچ، فرشاد فرشته حکمت و رشید مشهراوی برای اهدای جوایز این قسمت روی صحنه رفتند
جایزه بهترین فیلم بلند قسمت بینالملل به فیلم بز۵۰۱ به کارگردانی اوریم چرواتولو داده شد.
این چنین جایزه اختصاصی این قسمت به فیلم «کسوف ماه سرخ» به کارگردانی کارولین گمبال از سرزمین بلژیک رسید.
رشید مشهراوی داور قسمت بینالملل جشنواره سینما حقیقت در سخنانی او گفت: تحت تاثییر محبت شما قرار گرفتم، این که مرکز گسترش از تشکیل ۴ مستند حمایتکرد، از مردم غزه حمایتکرد. از سینماحقیقت متشکرم که زمان دادند عضوی از داوران باشم. به گفتن داور جشنواره مسئلهای را به نامزدهایی که جایزه دریافت نکردند میگویم: ما ۱۴ مستند بلند، خوب و باکیفیت دیدیم، شرکت در جشنواره جایزه است و همه نامزدها برگزیدهاند. از همه شما سپاس میکنم، و این همکاری را همکاری ایران و فلسطین میدانم.
سپس رائد فرید زاده لوح رشید مشهراوی را اهدا کرد.
برگزیدگان قسمت ایران
بهترین مستند ایران، جنگ ۱۲روزه
لوح افتخار بهترین فیلم این قسمت به فیلم «راش» به کارگردانی نیما مهدیان رسید.
این چنین لوح افتخار به فیلم «نجوای چیزها» به کارگردانی علی همراز داده شد.
برگزیده قسمت ایران – میراث کهن
لوح افتخار این قسمت به فیلم «ارس رود خروشان» به کارگردانی «هادی آفریده» داده شد.
این چنین جایزه اختصاصی هیات داوران نیز به
آقایان محسن اسلامزاده و محمدمهدی حبیبی برای فیلم «شاخهای روی آب» داده شد.
برگزیدگان جایزه شهید آوینی
تندیس طلایی شهید آوینی به همراه لوح افتخار این قسمت به فیلم «آبراه کوچکی در بین هور» به کارگردانی مرتضی پایهشناس رسید.
تندیس نقرهای شهید آوینی به همراه لوح افتخار این قسمت نیز به فیلم «ایستاده در کنار تیمز» به کارگردانی سیدمصطفی موسویتبار داده شد.
تندیس برنزی شهید آوینی به همراه لوح افتخار نیز به فیلم «عمق میدان» به کارگردانی علی شهابالدین و محمدعلی یزدانپرست اهدا شد.
جایزه اختصاصی سرباز وطن
تندیس جشنواره، لوح افتخار و ماکت ناوچه جماران به امیر دریادار «ناصر سرنوشت» شخصیت مهم فیلم «عمق میدان» اهدا شد.
جوایز قسمت ملی
ابراهیم حصاری برای کارگردانی فیلم «فصل انگور» جایزه بهترین کارگردانی مستند مختصر را دریافت کرد.
بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه بلند به سپیده سپهی برای کارگردانی فیلم «کوروش» اهدا شد.
حامد سعادت پژوهشگر فیلم «جنگل قائم» جایزه بهترین پژوهش فیلم مستند را دریافت کرد.
آرش اسحاقی برای گویندگی و نویسندگی فیلم «پیکار با پیکر» و علی کهن برای گویندگی فیلم «جنگل قائم» تندیس دریافت کردند.
آرش قاسمی تندیس بهترین صداگذاری را برای فیلم «لاماسو» دریافت کرد.
افشین عزیزی و آرش عزیزی برای موسیقی فیلم «نامش زن» تندیس بهترین موسیقی را دریافت کردند.
تندیس بهترین تدوین به علی فراهانی صدر برای تدوین فیلم «رویای ناتمام» اهدا شد.
تندیس بهترین فیلمبرداری به فرشاد افشینپور برای فیلمبرداری فیلم «البرز وحشی» اهدا شد.
تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و جایزه اختصاصی هیات داوران به سارا طالبیان برای کارگردانی فیلم «رویای ناتمام» اهدا شد.
هیمن خالدی برای کارگردانی فیلم «بالهای آوازخوان» تندیس بهترین کارگردانی مستند بلند را دریافت کرد.
نشان فیروزه بهترین فیلم سینماحقیقت به مهدی عوضزاده، هاشم مسعودی و مجتبی احسانی برای تهیهکنندگی فیلم «برای دخترم» اهدا شد.
جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران نیز به فیلم کابوک ساخته جعفر صادقی اهدا شد.
این چنین سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهدای یک تابلو از نصیر حیدریان که سوژه فیلم «نصیر، سمفونی پنجم» می بود تشکر کرد.
در ادامه محمد حمیدیمقدم به پاسداشت تشکر مقام زن، مخاطبان را به تماشای فیلم «بدون گریم» دعوت کرد و او گفت: این فیلم زیاد موثر می بود و هیچکس نمیتواند این فیلم را نبیند چون نقش مادر را به خوبی به عکس میکشد. این فیلم چیزی را مشخص می کند که در دنیا مثالاش نیست.
در قسمت فرد دیگر از مراسم، دبیر جشنواره از فیلم «برگشت گور ایرانی» به کارگردانی فتحالله امیری و نیما عسگری تقدیر کرد.
بعد از آن، تقدیر اختصاصی دبیر از محمود رحمانی برای ساخت مستند همانند یک بهمن انجام شد.
او این چنین از محمدصادق اسماعیلی برای کارگردانی آگیرا و معین کریمالدینی کارگردان زیر درخت لور تقدیر کرد.
در قسمت دیگر، بازی برندهها ساخته احسان صدیقی تقدیر شد.
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخن بگویید کرد و او گفت: دکتر محمدرضا اصلانی میانها گفتند که ایران بهشت مستندسازان است و این سخن اغراق نیست. از منظر سوژه، احتمالا کمتر کشوری همانند ایران ظرفیت این چنین گستردهای برای سینمای مستند داشته باشد.
وی اظهار کرد: ایران از یک سو دارای تاریخ کهن و عمیقی است که زمانهای گستردهای برای سوژههای متنوع فراهم میکند. از نظر دیگر، اقلیم گسترده و متنوع، تنوع فرهنگها و آئینها، ادبیات و قصههای ایرانی، مناسک فردی، جمعی و مذهبی و این چنین حالت رنگارنگ و پویای جامعه ایرانی، دستمایهای بینظیر برای مستندسازان است.
او همین طور گفت: به گفتن یک شهروند ایرانی از همه مستندسازانی که در سختترین شرایط، حتی هنگامی همکاری ملزوم با آنها صورت نمیگرفت، مسئولیت خود را فراموش نکردند و دوربین به دست، روایتهایی ماندگار از ایران سرافراز خلق کردند، سپاس میکنم. این روایتها برای ما، برای نسل آینده و برای جهان، گواهی است بر این که ایران، تسلیمپذیر نیست و همیشه سر بلند داشته است.
وزیر ارشاد در آخر او گفت: قدر آن روزها و آن کوششها را بدانیم، فراموششان نکنیم و مبادا با بدخلقی و تنگنظری، آن سایههای محو و مقدس را از یاد ببریم.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اقتصاد
منبع