ارتباط غذاهای فوق فرآوری شده با تفاوتهای مغزی در خردسالان
غذاهای فوق فرآوری شده و تاثیر آن بر مغز کودکان
یک مطالعه جدید که توسط خبررسان منتشر شده است، نشان میدهد که مصرف غذاهای فوق فرآوری شده در دوران کودکی میتواند با تغییرات ساختاری در مغز مرتبط باشد.
تیم تحقیقاتی در بیمارستان کودکان لسآنجلس، ۱۴۴ جفت مادر و کودک را از نوزادی تا ۶ سالگی مورد بررسی قرار دادند. آنها رژیم غذایی کودکان را در طول زمان پیگیری کرده و با استفاده از اسکنهای MRI، ساختار مغز را اندازهگیری کردند.
نتایج نشان داد که به ازای هر ۱۰٪ افزایش در مصرف غذاهای فوق فرآوری شده، حجم مغز در مناطقی که مربوط به پاداش، احساسات و انگیزه هستند، تقریباً ۲٪ کاهش یافت.
جالب اینجاست که این مطالعه هیچ ارتباطی بین غذاهای فوق فرآوری شده و عملکرد شناختی پیدا نکرد.
با این حال، محققان معتقدند که تغییرات در ساختار مغز ممکن است قبل از تغییرات در حافظه، تفکر یا رفتار ظاهر شود.
مایکل گوران، نویسنده ارشد و مدیر برنامه تغذیه و چاقی در موسسه تحقیقاتی سابان، میگوید: یافتههای ما نشان میدهد که آنچه کودکان در اوایل زندگی میخورند، ممکن است رشد مغز را به شیوههایی که ما تازه شروع به درک آنها کردهایم، شکل دهد. حتی بدون تفاوت در عملکرد شناختی، شاهد تغییرات قابل اندازهگیری در ساختار مغز هستیم.
برای درک اینکه این تفاوتهای ساختاری چه معنایی برای سلامت درازمدت دارند، به تحقیق بیشتری نیاز است.
گوران افزود: ما هنوز مطالب زیادی در مورد چگونگی تأثیر قرار گرفتن در معرض رژیم غذایی در اوایل زندگی بر مغز در حال رشد باید بیاموزیم.