منتقدان و دانشجویان در قاب کلمات گرد هم جمع شدند
[ad_1]
بهگزارش خبررسان از تنسیم، اولین برنامه قاب کلمات به همت باشگاه رشد توانایی ادبی هنری معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۲ آذرماه با وجود عباس محمدی، محمد مهدی رادان، خانم پرستو گلستانی – بازیگر سینما و تئاتر سرزمین- و دانشجویان و علاقه مندان به هنر در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
اولین برنامه قاب کلمات به همت باشگاه رشد توانایی ادبی هنری معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی به نقد و بازدید کتاب راهنمای نگارش مطرح تحقیق در هنر نوشته ی فاطمه شاهرودی عضو هیات علمی پژوهش هنر دانشگاه آزاد تهران مرکز پرداخت.
در این برنامه محمد مهدی رادان عضو هیات علمی و گروه جامعه شناسی واحد تهران شمال دانشگاه آزاد؛ بازار نقادی ایران را بازار خرابی دانست و او گفت: در خارج از ایران هر فردی که محصولی اراعه میدهد دیگران را ترغیب میکند به این کار که ایرادی از آن بگیرد. چون فرهنگ نقادی مساله ای تشکیل شده و جاافتاده ای ست. و دیگر این که با این کار آینده را برای خود به حال میآورد. باید چیزی باشد که صدمهها و خطرات آینده را در حال نشان دهد و این کار لطف بزرگی به جامعه است.
محمد مهدی رادان منتقد را به دندان پزشک همانند کرد و افزود: هیچ فردی به دندان پزشکی مراجعه نمیکند تا از دندان هایش تعریف صورت بگیرد، بلکه باید توسط دندان پزشک نقصها و صدمهها یافته بشود و ترمیم یابد. حتی شخص بیمار حاضر است برای آینده ی زیستن خود در این مورد هزینه های تعداد بسیاری کند. در سرزمین مطرحهایی اراعه میبشود که تلاش جمعی بر این است که عیبهای آن دیده نشود و به شدت به مرحله اجرا دربیاید. این مساله آینده خطرناکی را پیش نظر می آورد. این کتاب باید این روحیه را تشکیل کند که هر تحقیقی باید آن قدر درست باشد که باکی از محاسبه آن نداشته باشد.
رادان به درسنامه هنر در دانشگاههای سرزمین انتقاد کرد و او گفت : این که دانشجوی هنر در انتهای تحصیل باید به تحقیق روی بیاورد از ایرادات بزرگ درسنامه هنر در دانشگاه ها است. اگر هنرآموزی نیازی به تحقیق ندارد باید از درسنامهها حذف بشود و اگر نیازی برایش تعریف شده است چرا تا انتهای کار خبری از آن نیست که در آخر کار با این همه سوالات روبه رو میشویم که نیازمند راهنماییهایی به این مقدار باشیم. این مساله تنها با کتاب درست نمیبشود. چون کتاب، علاقه مندان به کتاب و تحقیق را به سمت درستی هدایت میکند و متاسفانه همگان را به این سمت سوق نمیدهد.
عضو هیئت علمی واحد تهران شمال دانشگاه آزاد برای نقد کتاب از نظریه مرگ مولف منفعت گیری کرد و گفتن داشت: هنگامی این کتاب به چاپ رسیده است دیگر حیات صاحب تاثییر به آخر رسیده است و کتاب از این بعد باید به دست نقد و بازدید سپرده بشود. و مهم ترین مبحثی که می توان در رابطه کتاب او گفت آن است که در گفتن کتاب، کلمه ” در هنر” اضافی ست. چون مثال هایی وجود ندارد تا نشان دهد که این کتاب راهنمای نگارش مطرح تحقیق در هنر است و دومین ایرادی که به این کتاب میتوان داخل کرد این است که این کتاب راهنمای نگارش تحقیق نیست و فقط برای اراعه ی مطرح تحقیق است و در آن از شیوه های نگارش مطرح تحقیق مثال و راهکاری اراعه نمی بشود.
این چنین پرستو گلستانی بازیگر نام آشنای هنر ایران، افتخار خود دانست که شاگرد فاطمه شاهرودی در مقطع دکتری پژوهش هنر است و افزود: این کتاب تواناییای زیاد موفق در عرصه تحقیق است که تلاش های صادقانه دکتر فاطمه شاهرودی در این کتاب به نمایش درآمده است. پیش تر از این کتاب، شخصیت دکتر شاهرودی علتشده که همنشینی با او برای من به گفتن خاطره ای در زیستنم جریان دارد.
پرستو گلستانی در ادامه افزود: مساله کتاب وکتابخوانی معضل بزرگی در جامعه هنری است و من این مشکل را با تعداد بسیاری از هنرمندان و دانشجویان هنر دارم. این معضل با دقت زیاد تر به انتشار کردن این کتاب ها قابل هدایت و راهنمایی ست.

در ادامه برنامه عباس محمدی رئیس باشگاه رشد توانایی هنری ادبی معاونت فرهنگی هنری دانشگاه آزاد اسلامی ضمن خوش آمدگویی به مهمانان این برنامه او گفت: قاب کلمات در باشگاه رشد برنامهریزی شد و امروز ناظر اجرای اولین برنامه آن هستیم و قرار است این برنامه ادامه داشته باشد. این کتاب توسط کارگروه پژوهش هنرکه به نظر دکتر شریف زاده رئیس دانشکده هنر آزاد تهران مرکز شکل گرفت انتخاب شد و علت مهم انتخاب آن به گفتن کتاب اول برنامه قاب کلمات مساله مهم تحقیق و پژوهش درمورد هنر است.
رئیس باشگاه رشد استعدادها در ادامه افزود: پرداختن به کتاب های استادان دانشگاه آزاد مقصد مهم برنامه قاب کلمات است که به شناخت کتاب های استادان دانشگاه آزاد به دانشجویان و علاقه مندان آن منتهی می بشود.
در ادامه مجید سعدآبادی مجری دبیر اجرایی برنامه قاب کلمات به شعرخوانی پرداخت و فضای نقد را با هنر آمیخت.
دیگر منتقد جلسه آقای محسن رزوان می بود که کتاب راهنمای مطرح تحقیق در هنر را از منظر تعریف واژه ی تحقیق و پژوهش بازدید کرد و او گفت: تحقیق در لغت به معنی حقیقت کردن چیزی و یا حتی تصدیق حقیقت ها است. بعد ناگزیر و ناگریز هستیم که در بخشی از تحقیق ادامه دهنده ی راه گذشتگان باشیم و تصدیق گوی حقیقت هایی باشیم که در قبل بدان پرداخت شده است. اما این همه ی مسیر تحقیق نیست. این که هر دانشجویی ملزم به اراعه ی تحقیق است به این معنی نخواهد می بود که او محقق است.
در تعریف لغوی پژوهش آمده که پژوهش پی جویی کردن است. پی یعنی رد پا و طی، یعنی قاب پای انسان و در ادبیات، پژوهش در کنار او گفت و شنید همراه شده است. پژوهشگر باید کارشناس باشد که قوه ی تمیز دادن داشته باشد که بتواند راه را از بیراهه بشناسد و علت کاروان علم بماند و هر دانشجو که ناچار است پژوهش کند نمی توان او را پژوهشگر نامید.

این منتقد ادبیات در ادامه افزود: کتاب مورد او گفت و گو زمان بزرگی می بود که دکتر شاهرودی بتواند در آن به اغتنام زمان برسد و از این کتاب، علاقه مند به تحقیق و پژوهش بپروراند. ولی فقط به راهنما بودن در این کتاب بسنده کرده است. این که کتاب پاسخگوی دانشجویان علاقه مند به هنر و پژوهش هنر باشد برایش کافی ست. راهنمای کاروان بی شک مورد مطمعن اهل کاروان است. و حیف است با این همه اشراف به راه، درصدد یافتن و یا حتی ساختن راه تازه برنیاید.
در انتهای این برنامه با همراهی عباس محمدی ریاست باشگاه رشد توانایی هنری ادبی معاونت دانشگاه آزاد تهران از زحمات فاطمه شاهرودی تقدیر به عمل آمد و تندیس اختصاصی باشگاه رشد توانایی های هنری ادبی جوان به او اهدا شد.
انتهای مطلب/
[ad_2]
منبع