تلاش اسکانیا برای کربن زدایی/ ساخت کامیون هیبریدی خورشیدی
[ad_1]
به نقل از خبررسان، حملونقل در اروپا نزدیک به ۲۵ درصد از انتشار کردن کربن در این قاره را راه اندازی میدهد. قسمت قابل توجهی از آن مربوط به وسایل نقلیه باربری سنگین است. اما چطور میتوانیم اثرات زیست محیطی حملونقل را افت دهیم؟
کربن زدایی ناوگان حملونقل اروپا
به نقل از یورونیوز، انتظار میرود هر کامیونی که اکنون تشکیل میبشود، نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ سال دوام بیاورد و این بدان معناست که کامیونهای قدیمی زیاد بسیاری در سراسر اروپا در حال حرکت می باشند.
به دلایل گوناگون عملاً غیرممکن و غیرعملی است که کشورها همه وسایل نقلیه قدیمی را از جاده خارج و آنها را با تازه ترین و کارآمدترین کامیونها جانشین کنند.
اریک فالکگریم مدیر فناوری طراحی ماشین در اسکانیا، در این مورد او گفت: «ما از مدتی پیش در حال بازدید انواع گزینهها بودیم و ساخت کامیونهایی با انرژی خورشیدی یکی از این گزینهها می بود. من زیاد تر به فکر کامیونهای برقی باتریدار بودم که اکنون ساخته شده است.»
او افرود: «۱۰ تا ۱۵ سال پیش اینگونه خودروهای سنگین زیاد گران بودند اما با افزایش چگالی انرژی و هزینههای کمتر، منفعت گیری از آنها مقدور شد. به این علت، این فکر در رابطه انرژی خورشیدی نیز شکل گر فت که اگر راندمان افزایش و هزینهها هم چنان افت یابد، در نقطهای منفعت گیری از آنها قیمت خود را اشکار میکند. این چیزی است که ما در تلاش برای کشف آن هستیم.»
کامیون هیبریدی خورشیدی چطور کار میکند؟
هر کامیون دارای دو تکه تراکتور و تریلر است. آنچه اسکانیا با همکاری دانشگاه اوپسالا گسترش داده، یک تریلر پوشیده شده با پنلهای خورشیدی است.
این کامیون میتواند به یک تراکتور هیبریدی متصل بشود و همانند یک باتری اضافی عمل کند که تا نزدیک به ۲۰۰ کیلوواتساعت انرژی ذخیره میکند.
فالکگریم مدیر فناوری طراحی ماشین در اسکانیا میگوید: «علاوه بر آن، شما میتوانید شارژ دینامیکی داشته باشید. اگر هوا آفتابی باشد، در میانه رانندگی در حال شارژ ماشین هستید، که این مزیتی بزرگ برای داشتن پنلها در کامیون است.»
چیزی که تیم اریک در اسکانیا تا این مدت برای تکمیل آن تلاش میکنند، این است که بتوان از تریلی تجهیزبا پنل خورشیدی به گفتن یک وسیله نقلیه الکتریکی جدا گانه منفعت گرفت. این بدان معنی است که میتوان آن را به یک کامیون احتراقی قدیمی و این چنین یک کامیون هیبریدی مدرن متصل کرد.
آمارهای اولیه از آزمایش یک تریلی خورشیدی با موتور احتراقی مشخص می کند که این ماشین میتواند مصرف سوخت را تا نزدیک به ۴۰ درصد افت دهد.
کامیونهای هیبریدی خورشیدی چه وقتی به جادهها میآیند؟
کامیونهای خورشیدی هیبریدی اکنون در جادههای سوئد در حال آزمایش می باشند و تا سال ۲۰۲۴ آزمایشات ادامه مییابد.
امکان پذیر آزمایش یک محصول خورشیدی در کشوری که در زمستان نور خورشید زیاد مقداری دارد، انتخاب عجیبی به نظر برسد، اما اسکانیا معتقد است که اگر این ماشین در سوئد کار کند، در همه جا کار خواهد کرد.
به حرف های اریک، یکی از چالش های کلیدی در این فرآیند، تامین پنل های خورشیدی مناسب بوده است.
زیاد تر پنلها برای خانه ها ساخته شدهاند. به این علت آنها به طوری ساخته شدهاند که روی خانههای ساکن قرار گیرند. در قسمت ماشین، این مشکل وجود دارد که در معرض خاک و کثیفی قرار گیرند و حتی شاخههای درختان که به نوعی روی جاده ها خم خواهد شد امکان پذیر پنلها را خراش دهند.
اریک میگوید: «هنگامی که کامیونها در جادهها حرکت میکنند، لرزش تشکیل میبشود. به این علت خود پنلها، آنهایی که ما منفعت گیری کردهایم، در واقع زیاد سبک وزن و زیاد سخت و زیاد بادوام می باشند. اما علاوه بر آن، شما این چنین باید برخی از ویژگیهای ایمنی را داشته باشید که در صورت ابراز حادثه، پنلها را اتصال مختصر ندهند تا خدمات اضطراری در معرض ولتاژ بالا قرار نگیرند. من فکر میکنم برای افزایش مقیاس این نوع فناوری باید به این موارد دقت بشود.»
کامیون هیبریدی خورشیدی اسکانیا یک راهحل امیدوارکننده برای کربن زدایی حمل و نقل است. این کامیون میتواند به افت قابل توجهی از انتشار کردن گازهای گلخانهای از وسایل نقلیه باربری پشتیبانی کند. با این حال، تا این مدت برخی از چالشها در رابطه این فناوری وجود دارد که باید رفع شوند.
[ad_2]
منبع