نگاهی به فیلم «ملکه آلیشون»| این کپی برابر اصل نیست

نگاهی به فیلم «ملکه آلیشون»

[ad_1]

خبررسان از تنسیم-مرتضی رنجبران

فیلم ملکه آلیشون از جمله آثاری است که در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد؛ فیلمی از ابراهیم نورآور محمد که ۱۰ سال از تشکیل آن می‌گذرد.

فارغ از آنکه این فیلم چطور با آنکه تاریخ مصرف تشکیل ۱۰ ساله دارد در جشنواره پذیرفته شده اما در کل این فیلم ترکیبی از تجمیع فیلم‌های خارجی بسیاری است که در ژانر کودک  و نوجوان ساخته شده و ترکیب خرده پی‌رنگ‌های آن آثار و تاثییر‌پذیری از قرار دادن نیروهای خیر و شر در برابر هم در نهایت، تلاشی بوده که به ثمر ننشسته است.

پاشنه آشیل ملکه آلیشون شخصیت پردازی قهرمان کودک است. قهرمان در این تاثییر در یک بسترسازی غیر منطقی، به یکباره از پسری طبیعت ستیز به پسری مبارز برای طبیعت تبدیل می‌بشود و چرخه تحول شخصیت بر پایه عرصه چینی‌های درست در فیلمنامه پیش نمی‌رود.

پرفروش ترین رمان درمورد حجاب؛ چرا باید آن را بخوانیم؟_خبررسان
ادامه مطلب
آخرین مطالب

این چنین برخی شخصیت‌ها در این فیلم بلاتکلیف می باشند که از جمله آنها، الیشا دختربچه‌ای که تنها دوست آدور قهرمان مورد نظر فیلمساز است. این چنین پدربزرگ نه در گریم و نه در ساختار هیچ شباهتی به یک پدر بزرگ ندارد و زیاد تر همانند پدر آدور است.

نقطه تقابل نیروی خیر، منفعت گیری از مدال برای قوت دادن به آدور، مقابله سردستی نیروی خیر و شر که بدون طی شدن مسیر مشخصی اتفاق می‌افتد از دیگر مشکلات تاثییر است.

اظهار فهرست نامزدهای قسمت ملی جشنواره «سینماحقیقت»_خبررسان
ادامه مطلب

این چنین در جایی که آدور چندین دفعه به گفتن پسری ترسو در تاثییر به مخاطب معارفه شده، به یکباره قوت مقابله با نیروی شر را در درون خود حس می‌کند و در طی مسیر به موجودی بر می‌خورد که او هم کارکردی بر پایه فیلمنامه ندارد و حذف او به فیلم ضربه‌ای نمی‌زند و گرته برداری فیلمساز در این قسمت از آثار شبیه خارجی که در آن قهرمان در روبه رو با اتفاق‌های گوناگون، به یک قهرمان جنگجو تبدیل می‌بشود ناکامی می‌خورد.

از این قسمت که بگذریم گذر زمان در چهره فیلم کاملا مشهود است. منفعت گیری از نمود‌های اختصاصی‌ای که دیگر رنگ و لعاب ندارد و دست آویز شدن به وله‌های رایانه‌ای قدیمی، جهت می‌‌بشود کودک و نوجوان امروز با تاثییر ربط برقرار نکند.

در نگاهی دیگر این چنین فیلمساز حس انتقام را دستمایه تقابل آدور با نیروی شر قرار می‌دهد که این مهم در تقابل با ماهیت انسانی و آموزشی برای کودک و نوجوان قرار داشته و پیامی جز مبارزه برای انتقام ندارد. این در حالی است که فیلمساز در نهایت می‌خواهد آدور را به گفتن قهرمان نجات جنگل معارفه کند اما ناخواسته به دام انتقم جویی می‌افتد.

همدردی مهدی جهاندار با کودکان غزه_خبررسان
ادامه مطلب

در سایت خبری خبررسان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

 

بر پایه برآیند فیلم ملکه آلیشون، نوآور محمد به گفتن کارگردان فیلم کودک، یک ویژگی درست دارد که اگر در چارچوب مناسبی قرار گیرد می‌تواند در آثار بعدی موفق باشد و آن چیزی جز رویاپردازی و تخیل برای کودک و نوجوان نیست.

ملکه آلیشون به رغم همه معضلات، نشان از تلاش فیلمساز برای خلق سرزمینی پاک از پلیدی‌ها و معضلات برای کودکان دارد و می خواهد به کودکان درس قهرمانی بدهد اما در این راه به ناکامی می‌رسد.

با احتساب گذر ۱۰ ساله از فیلم ملکه آلیشون، کارگردان تاثییر تلاشی قابل تقدیر داشته و می‌توان با حمایتاز وی و دیگر استعدادها، به سینمای کودک جانی تازه بخشید و از خلق آثار سفارشی با کودک، به تشکیل فیلم‌هایی برای کودک و نوجوان رسید.

«حظ کردیم و افسوس خوردیم» یک سفرنامه قاجاری در بازار نشر_خبررسان
ادامه مطلب

انتهای مطلب/

[ad_2]

منبع