نگاهی به فیلم «ملکه آلیشون»| این کپی برابر اصل نیست
[ad_1]
خبررسان از تنسیم-مرتضی رنجبران
فیلم ملکه آلیشون از جمله آثاری است که در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد؛ فیلمی از ابراهیم نورآور محمد که ۱۰ سال از تشکیل آن میگذرد.
فارغ از آنکه این فیلم چطور با آنکه تاریخ مصرف تشکیل ۱۰ ساله دارد در جشنواره پذیرفته شده اما در کل این فیلم ترکیبی از تجمیع فیلمهای خارجی بسیاری است که در ژانر کودک و نوجوان ساخته شده و ترکیب خرده پیرنگهای آن آثار و تاثییرپذیری از قرار دادن نیروهای خیر و شر در برابر هم در نهایت، تلاشی بوده که به ثمر ننشسته است.
پاشنه آشیل ملکه آلیشون شخصیت پردازی قهرمان کودک است. قهرمان در این تاثییر در یک بسترسازی غیر منطقی، به یکباره از پسری طبیعت ستیز به پسری مبارز برای طبیعت تبدیل میبشود و چرخه تحول شخصیت بر پایه عرصه چینیهای درست در فیلمنامه پیش نمیرود.
این چنین برخی شخصیتها در این فیلم بلاتکلیف می باشند که از جمله آنها، الیشا دختربچهای که تنها دوست آدور قهرمان مورد نظر فیلمساز است. این چنین پدربزرگ نه در گریم و نه در ساختار هیچ شباهتی به یک پدر بزرگ ندارد و زیاد تر همانند پدر آدور است.
نقطه تقابل نیروی خیر، منفعت گیری از مدال برای قوت دادن به آدور، مقابله سردستی نیروی خیر و شر که بدون طی شدن مسیر مشخصی اتفاق میافتد از دیگر مشکلات تاثییر است.
این چنین در جایی که آدور چندین دفعه به گفتن پسری ترسو در تاثییر به مخاطب معارفه شده، به یکباره قوت مقابله با نیروی شر را در درون خود حس میکند و در طی مسیر به موجودی بر میخورد که او هم کارکردی بر پایه فیلمنامه ندارد و حذف او به فیلم ضربهای نمیزند و گرته برداری فیلمساز در این قسمت از آثار شبیه خارجی که در آن قهرمان در روبه رو با اتفاقهای گوناگون، به یک قهرمان جنگجو تبدیل میبشود ناکامی میخورد.
از این قسمت که بگذریم گذر زمان در چهره فیلم کاملا مشهود است. منفعت گیری از نمودهای اختصاصیای که دیگر رنگ و لعاب ندارد و دست آویز شدن به ولههای رایانهای قدیمی، جهت میبشود کودک و نوجوان امروز با تاثییر ربط برقرار نکند.
در نگاهی دیگر این چنین فیلمساز حس انتقام را دستمایه تقابل آدور با نیروی شر قرار میدهد که این مهم در تقابل با ماهیت انسانی و آموزشی برای کودک و نوجوان قرار داشته و پیامی جز مبارزه برای انتقام ندارد. این در حالی است که فیلمساز در نهایت میخواهد آدور را به گفتن قهرمان نجات جنگل معارفه کند اما ناخواسته به دام انتقم جویی میافتد.
بر پایه برآیند فیلم ملکه آلیشون، نوآور محمد به گفتن کارگردان فیلم کودک، یک ویژگی درست دارد که اگر در چارچوب مناسبی قرار گیرد میتواند در آثار بعدی موفق باشد و آن چیزی جز رویاپردازی و تخیل برای کودک و نوجوان نیست.
ملکه آلیشون به رغم همه معضلات، نشان از تلاش فیلمساز برای خلق سرزمینی پاک از پلیدیها و معضلات برای کودکان دارد و می خواهد به کودکان درس قهرمانی بدهد اما در این راه به ناکامی میرسد.
با احتساب گذر ۱۰ ساله از فیلم ملکه آلیشون، کارگردان تاثییر تلاشی قابل تقدیر داشته و میتوان با حمایتاز وی و دیگر استعدادها، به سینمای کودک جانی تازه بخشید و از خلق آثار سفارشی با کودک، به تشکیل فیلمهایی برای کودک و نوجوان رسید.
انتهای مطلب/
[ad_2]
منبع