شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت به سوی امام عصر است / کاری برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم
                 [ad_1]
به نقل از خبرنگار فرهنگی خبررسان از تنسیم، باور به مهدویت به ما می گوید خداوند قبل از خلقت عالم و آدم، برنامهای برای حاکمیت مطلق خود در پهنۀ عالم خواهد داشت که این کار به واسطۀ فردی که از آن با عناوینی همچون قائم، مهدی، هادی، منجی یا موعود یاد میشود، محقق خواهد شد. ابلیس در این مسیر با همه اعوان و انصار خود، همه دشمنی خود را در عرصههای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حتی بهداشتی به طوری به کار میگیرد تا آن وعدۀ الهی محقق نشود، چرا که لازمۀ ظهور وعدۀ خدا، در قدم اول پرورش یاوران ظهور و در قدم سپس، آمادگی جهانی برای پذیرفتن این وعدۀ تخلفناپذیر است.
انقلاب اسلامی ایران نیز در این پازل، نقش خود را به خوبی ایفا کرد و به رهبری آن مرد الهی توانست خیل کثیری از افراد را داخل جرگۀ مؤمنان کند و عمدۀ آنان را به فطرت خداجوی خود بازگرداند؛ در واقع انقلاب اسلامی قدم بلندی بهسوی پرورش یاوران مهدی عجل الله تعالی فرجه می بود. حال باید سوال کرد بیشتر از ۴ دهه که از آن اتفاقات نورانی تاریخ بشریت میگذرد، مسئولان چه مقدار توانستند در این مسیر قدم بردارند و به جامعه آموزههای مهدوی را آموزش و به آنان معرفت دهند.
در این باره با اسماعیل شفیعی سروستانی نویسنده، روزنامهنگار و مهدویتپژوه و نیز مسئول مؤسسه موعود به او مباحثه نشستیم. او نویسندۀ دهها کتاب با مضامین مهدویت، آخرالزمان و یهودشناسی است. از آثار او میتوان از کتابهایی همچون «از اینجا تا دولت کریمه (قدم به قدم تا استراتژی انتظار)، بیوتروریسم، فراماسونری در صحنه حیات سیاسی، اجتماعی ملتها، شوالیههای معبد، مسیحیت صهیونیست و کارکرد آنان در شرق اسلامی، از قلۀ عاشورا تا دریای ظهور و غیره یاد کرد.
* مقداری دربارۀ مؤسسۀ موعود و فعالیتهایی که داشتید سخن بگویید بفرمایید.
مجموعۀ موعود، مجموعۀ کوچکی است. وابستگی به جایی ندارد. آزاد و بسته به مولا است. حسب امکانات محدودمان در سرتاسر سال تلاش میکنیم تا بگوییم ای مردم، شما بدون امام نیستید. دوم این که امامتان غایب است. سوم این که برای خارج کردن ایشان از غیبت باید حرکت کنیم. هر فردی بر حسب امکانات خودش و به اندازۀ وسعت وجودی اش قدم بردارد. تکلیف بندۀ اهل قلم، نوشتن کتاب و مقاله و عیب سخنرانی است. سالهاست که یک ماهنامۀ تخصصی موعود ثبت کردیم و مقالاتی را در آنجا انتشار میکنیم. سایت مؤسسۀ موعود هم که معرف اهل این عرصه است.
* قضیه مهدویت اساسی ترین باور مسلمانان است. مقداری دربارۀ اهمیت مهدویت و منجی گرایی برایمان سخن بگویید کنید.
مرحوم سعدی می فرماید «هرچه گفتیم جز حکایت دوست، در همه عمر از آن پشیمانیم.» همه چیز گفتیم، الا از او. از همه سخن زدیم، الا او. از امام صادق علیهالسلام می پرسند آیا آن حضرت موعود متولد شده اند؟ امام می فرماید نه؛ سپس می فرماید «لَوْ أَدْرَکْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَیامَ حَیاتِی.» اگر من زمان او را فهمیدن کنم، همه عمر در خدمتش خواهم می بود. در یک جا از امام صادق علیهالسلام دربارۀ عوالم سوال می کنند، می فرماید ۱۲ هزار عالم وجود دارد و در همه این عوالم، ما حجت خداییم. میخواهم وزن امامت را نشان دهم؛ یعنی فرد عالی مقامی که اظهار می کند ۱۲ هزار عالم وجود دارد و ما در همه این عوالم حجتیم، میفرماید اگر زمان امام عصر عجل الله تعالی فرجه را فهمیدن کنم، به او خدمت می کنم.
سهم امام عصر از سینما چه مقدار است؟
حال باید سوال کرد سهم امام چه مقدار است؟ اگر فردی سند منقولهداری را به شما نشان دهد و رسمی اثبات کند ۶ دنگ این ملک برای من است، سهم این آقا از این مِلک چه مقدار است؟ صد در صد سهم اوست. اکنون سهم امام زمان عجل الله تعالی فرجه از رسانۀ ملی چه مقدار است؟ سند همه عالم و آدم به نام ائمه علیهم السلام و امام عصر خورده است. اکنون سهم ایشان از جمهوری اسلامی چه مقدار است؟ سهم او از سینما چه مقدار است؟ اگر سهم او همه نظام جمهوری اسلامی با همه داراییهای آشکار و نهانش باشد، چه مقدار به این امام ظلم کردیم.
سازمانهای فرهنگی چه مقدار برای امام عصر (عج) هزینه کردند؟
هنگامی ما یک میلیونیُم این سهم را ندادیم چه ادعایی داریم؟! از اول سال تا آخر سال هزاران ایستگاه رادیویی و تلویزیونی حشو میزنند، اما نیم ساعت برنامۀ به درد بخور برای امام ندارند. نیمۀ شعبان اغاز شده، اما شما در دهۀ مهدویت هیچ اثری نمیبینید. سازمانهای فرهنگی چند میلیارد در هر سال صرف قرآن صامت میکنند که از روی آن تلاوت کنند، اما در دهۀ مهدویت، نیمه شعبان، آیا ۵۰۰ هزار تومان خرج امام کردند؟ برای یک مسابقۀ فوتبال که صدر تا ذیل آن قابل نقد است و همه خلق عالم میدانند که ورزشی سیاسی و تجاری است، چه مقدار هزینه می کنیم و برای امام عصر چه مقدار هزینه کردیم؟ همان مهدویتی که امام راحل فرمود «اگر مسائل اقتصادی و مادی لحظهای مسئولین را از ماموریت ای که در نوشته مهدویت بر مسئولیت دارند، منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به جستوجو دارد».
* سوگوارانه در زمینۀ هنری هم کار قابل احتیاطای نکردیم در حالی که غرب مدام تولیداتی در عرصه تخریب باورهای مهدوی میسازد.
هیچ کاری برای مهیا کردن ذهن مردم برای ظهور نکردیم
حقیقت امر و تکه تلخ ماجرا همین است. کدام یک از موضوعات پیشنهادی وزارت ارشاد دربارۀ جشنوارۀ فجر با نوشته ظهور، انتظار، آخرالزمان و منجی گرایی بوده است؟ از نظر فردی که اهل فرهنگ و معانی ناب ولاییِ شیعی است، ذکر نام امام و بزرگداشت امام، به گفتن عرصه ساز واقعۀ ظهور به شمار میآید؛ یعنی ما دانسته و یا نادانسته واقعۀ ظهور را عقب میاندازیم. هیچ کاری برای مهیا کردن ذهن مردم برای ظهور نکردیم.
کدام یک از موضوعات پیشنهادی وزارت ارشاد دربارۀ جشنوارۀ فجر با نوشته ظهور، انتظار، آخرالزمان و منجی گرایی بوده است؟ از نظر فردی که اهل فرهنگ و معانی ناب ولاییِ شیعی است، ذکر نام امام و بزرگداشت امام، به گفتن عرصه ساز واقعۀ ظهور به شمار میآید.
غفلت ما دربارۀ امام زمان (عج) علتبیچارگی ماست
از ابتدای سال تا انتهای سال هنگامی از علت افتبارش سخن بگویید میشود، به گناهان بر میگردانند؛ اما چرا یک بار به غفلت دربارۀ امام زمان عجل الله تعالی فرجه و هادی زمان برنگرداندیم؟ مگر نه این است که همه نعمتها به اذن امام صادر می شود؟ مگر نه این است که همه برکات آسمانی و زمینی به واسطۀ امام پایین میآید؟ مگر نه این است که همه دعاها وخواستهها از مسیر امام به آسمان میرود؟ چه بسا غفلت ما دربارۀ امام زمان علتبیچارگی ماست. اینها افسانه نیست بلکه نمونۀ آن را در تاریخ و در ماجرای موسای نبی داریم، آن زمان که به علت نافرمانی امت، چهل سال در بیابان سرگردان شدند و یا عدس و پیاز را به منّ و سلوای بهشتی ترجیح دادند و خداوند نیز آنها را به مصر هبوط داد.
آموزش عالی چشم انداز مهدویت ندارد / مبتلا به عصر حیرت شدیم
وزارت علوم و کانون های مهدویت دانشجویی در این ایام چه برنامهای برای امام عصر عجل الله تعالی فرجه دارند؟ آموزش و پرورش چه برنامهای دارد؟ وزارت ارشاد به چه سمتی ارشاد میکند و آیا چشم انداز مهدویت دارد؟ ما مبتلا به عصر حیرت شدیم. از امیر مؤمنان علیهالسلام میپرسند چه شد مبتلا به عصر حیرت شدیم، می فرماید مردم به خودشان ظلم می کنند و به این علت امام از آنها دور شده و او را نمی توانند ببینند. می فرمایند چرا غیبت شده؟ به علت آنکه به فرزندان من ظلم کردند.
وزارت آموزش و پرورش باید پاسخگو باید باشد که از صدر و ذیل کل برنامۀ آموزشی خود، یک کتاب جدی و یک برنامۀ جدی آموزش مهدویت ندارد. آموزش عالی باید خجالت بکشد که هنگامی در بین هزاران رشتۀ تحصیلی، یک رشتۀ دو واحد فوق دیپلم مهدویت، آخرالزمان شناسی و منجی گرایی ندارد. از هر منظری به مباحث مبتلابه نظر میکنیم، الا از منظر مهدویت و آخرالزمانی و واقعۀ ظهور؛ بدا به حال ما که دشمنان ما همه حرکتهای خود علیه شیعیان را بر همین مبنا تنظیم می کند. از نظر من، واقعۀ غزه از همین مسیر فقط قابل تحلیل است. هر منظر فرد دیگر قابل نقد است و غرب و اسرائیل و رژیم صهیونیستی از همین منظر در منطقه عمل می کنند.
زارت آموزش و پرورش باید پاسخگو باید باشد که از صدر و ذیل کل برنامۀ آموزشی خود، یک کتاب جدی و یک برنامۀ جدی آموزش مهدویت ندارد. آموزش عالی باید خجالت بکشد که هنگامی در بین هزاران رشتۀ تحصیلی، یک رشتۀ دو واحد فوق دیپلم مهدویت، آخرالزمان شناسی و منجی گرایی ندارد.
مقدار آگاهی و شناخت دستگاه های رسمی ما در ایرران از یهود از نمرۀ ۲۰، نمرۀ ۲ است. هنگامی می گویند یهود، فکر میکنند اسرائیل و صهیونیست است. اقتصاد جهان در اختیار یهود است. هنر و سینمای جهان در اختیار آنهاست. پرورش بدنی و ورزش دستان آنهاست. دستگاه های سرزمین هم هیچ شناختی از اینها ندارند و فکر میکنند باید فقطً دربارۀ حجاب سخن بگویند.
* دیدگاه شما این است که همین عوامل غفلت موجبات عصر غیبت را فراهم آورده است.
ما علت غیبت را به امام بر میگردانیم
این دیدگاه مبتنی بر احادیث عترت است. چند علت را ائمه دربارۀ علت غیبت گفتن می کنند که یکی از آنها هراس است، هراس از بی یاوری و خدعۀ دشمن. یا هنگامی خداوند می خواهد خشم بگیرد و برای تنبیه مردم، امام را از بین آنها می برد. یعنی تا این مدت ما مستحق تنبیه خداوند هستیم. چرا ما فکر نمی کنیم راهی باید اشکار کنیم که تا از این خشم خدا دور شویم و از تنبیه خدا فاصله بگیریم بلکه با ظهورش بتوانیم جان سالم به در ببریم. یا فرمودند خداوند به واسطۀ غیبتش، خلق را آزمایش می کند تا ببیند چه مقدار به دنبالش می باشند. در حدیثی دیگر می فرماید در بین کوچههای شما رفت و آمد میکند، بر سر سفرههای شما مینشیند، تا روزی که گمراهان از رهیافتگان جدا شوند.
تکلیف مردم رفتن به سوی امام است نه آمدن امام به سوی مردم
ما غیبت را به امام بر میگردانیم و می گوییم خودش رفته و خودش باز میگردد. اینطور نیست بلکه ما استحقاق غیبت اشکار کردیم. اکنون مردم رفتند و منتظرند بیاید. رسول خدا صلی الله علیه و آله خطاب به امیر مؤمنان فرمود «مَثلُ الإمام مَثَلُ الکَعبه»؛ مَثل امام، مَثَل کعبه است؛ اگر سراغ تو آمدند، به سوی آنها برو و اگر نیامدند، نرو بلکه بنشین تا همراه شوند؛ یعنی تکلیف مردم رفتن به سوی امام است نه آمدن امام به سوی مردم. رابطه را عکس کردیم.
هم چنان که مردم به حج میروال و کعبه را طواف میکنند، مردم باید به دور امام طواف کنند تا او برگردد. به امام صادق علیهالسلام انها گفتند رسول خدا صلی الله علیه و آله می گویند هرکه بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است. اکنون اگر دیگر امامان را بشناسد و امام زمان را نشناسد مؤمن است؟ امام فرمود مؤمن نیست، منتها مسلمان است. تا وقتی که ذکر و معرفت امام فراگیر نشود، ما مسلمانیم نه مؤمن. با اهمیت ترین سوال هم در شب اول قبر، سوال از امامت است.
راهکار اصلاح جامعه هجرت بهسوی امام عصر (عج) است
* اکنون هر دولتی در جامعۀ ما روی کار میآید، توانایی نشان داده که هیچ برنامهای دربارۀ امر مهدویت و ظهور ندارند و بلکه باید او گفت مقصددهی جامعۀ ما به آن سمت و سو نیست و فقطً به یک کمیسیون مهدویت و یکی دو بنیاد و مؤسسۀ مهدویت اکتفا میشود.
این اجتماع و اقتصاد و سیاست و این مناسبات اجتماعی، اداری، سازمانی در شیعه خانۀ امام زمان عجل الله تعالی فرجه رو به صلاح نخواهد آورد مگر این که به امام زمانش هجرت کند. هر گروهی میآید و می گوید ما اصلاحگریم، اما یکی از آنها نگفته مبدأ و مبنای من برای اصلاحات چیست؟ اگر مصلح کل، امام زمان است، کدام برنامۀ شما در اصلاحگری به مصلح کل، خاستگاه مصلح کل و کلام مصلح کل بر میگردد؟ مرحوم آیت الله بهجت می فرماید حکایت ما حکایت مردمی است که امیر خودشان را زندانی کردهاند و در صلح و جنگ خودشان تصمیم میگیرد. من میگویم حکایت ما، حکایت انسانی است که در یک کویر دچار شده، به جای تلاش برای خروج از کویر، میگوید چکار کنیم در این آفتاب تیز کویر، برای خودمان سرپناه درست کنیم؟ و چکار کنیم هنگامی این گنداب ته کویر را میخوریم، ما را آزار ندهد، اما فکر نمیکند از این کویر باید خارج شود. مَثل انسان در عصر غیبت، همانند انسانی است که در یک برهوت دچار آمده و تکلیف او، مجاهدت برای خروج از ضروری و از این حالت اسفبار است.
جامعه رو به صلاح نخواهد آورد مگر این که به امام زمانش هجرت کند. هر گروهی میآید و می گوید ما اصلاحگریم، اما یکی از آنها نگفته مبدأ و مبنای من برای اصلاحات چیست؟ اگر مصلح کل، امام زمان است، کدام برنامۀ شما در اصلاحگری به مصلح کل، خاستگاه مصلح کل و کلام مصلح کل بر میگردد؟
تشابه غیبت موسای نبی با غیبت امام عصر (عج)
نزد امام صادق علیهالسلام آمدند و راجع به غیبت پرسیدند. فرمود بنی اسرائیل حسَب آنچه انجام میدادند، حجت خدا از میانشان رفت. چهارصد سال حکم غیبت حجت خدا برای بنی اسرائیل می بود، اما چنان جزع و فزع کردند که خداوند ۱۷۰ سال را بخشید و سپس حجت خدا آمد. امام فرمود اگر شما هم همانند بنی اسرائیل جزع و فزع میکردید، همانا غیبت همه میشد؛ یعنی نه تنها جزع و فزع برای وجود امام نمیکنیم بلکه یاد معمولی او را از دستگاههای خبری، رسانهای، او گفتوگوها، مقالات و آثارمان خارج کردیم. اگر خداوند گله هایها و شکایتهای امام زمان را بخواهد جواب مناسب به ما دهد، در یک چشم بر هم زدنی روی زمین باقی نمیمانیم؛ تا این مدت هم اگر ماندیم و نفس میکشیم، به واسطۀ رحم خود امام است.
* در این بین جریان نفوذ هم بیکار ننشسته است. شما اعتقادی به این قضیه دارید؟
خوب است انسان باور خود را به قرآن و حدیث اراعه کند. در چند جغرافیای تو در تو زندگی میکنیم. یک جغرافیای خاکی داریم. این جغرافیای خاکی توسط قرارگاه های نظامی و پاسداران حفاظت خواهد شد تا بیگانه داخل نشوند. بلافاصله یک جغرافیای سیاسی داریم. این جغرافیا نیز قرارگاه و ساخلو و سرباز می خواهد. امام فرمود مالک اشتر را به مذاکره بفرستید. انها گفتند نه؛ باید ابوموسی برود. در نهایت امام را خلع کردند. امام صادق علیهالسلام می فرماید «ما خاندانی هستیم که مدام شیطان در بین ما فردی نفوذی داخل می کند که نه از ماست و نه از اهل بیت ما، بعد هنگامی شیطان او را پرآوازه کرد، به طوری که مورد دقت مردم قرار گرفت، به او فرمان می دهد که بر ما افترا بندد. و هنگامی که رفت، نفوذی دیگر می آید». هنگامی ندانیم در قرارگاه سیاسی چه افرادی مینشینند، عمر و عاص شما را گول میزند. امام صادق علیهالسلام در جایی دیگر فرمود دشمنان شما از پنهانی ترین راز شما خبر دارند و شما خبر ندارید.
انتهای مطلب/
[ad_2]
منبع