تحکیم کیفیت خدمات دفاتر اسناد رسمی در سند تحول قضایی_خبررسان
[ad_1]
به گزارش خبررسان
به گزارش خبررسان، «تزلزل در روابط حقوقی اشخاص» در کنار دو چالش «ضعف در حذف عوامل مهم شکلگیری جرایم و دعاوی» و «ناکافی بودن تبعات ارتکاب جرم» سه مانعی است که سند تحول و تعالی قوه قضائیه در مسیر تحقق پنجمین مأموریت قوه قضائیه در عرصه پیشگیری از وقوع جرایم و دعاوی شناسایی کرده است.
سند تحول قضائی، دو علت تشکیل مشکل تزلزل در روابط حقوقی اشخاص را «افتسازوکارهای پیشگیری از ابراز اختلاف در قراردادها» و «سختی دسترسی عمومی به خدمات حقوقی» میداند.
راهکارهای سند تحول برای از بین بردن مشکل افتسازوکارهای پیشگیری از ابراز اختلاف در قراردادها ذیل سه راهبرد: «تشکیل تقارن اطلاعاتی برای طرفین قرارداد»، «احراز و اِعمال هوشمند شروط قراردادی» و «تحکیم کیفیت خدمات دفاتر اسناد رسمی» گفتن شده است.
راهکارهای سند تحول برای تحکیم کیفیت خدمات دفاتر اسناد رسمی
سند تحول قضائی برای ترقی کیفیت اراعه خدمات دفاتر اسناد رسمی، پنج راهکار دارد:
راهکار اول: رتبهبندی دفاتر اسناد رسمی کل سرزمین با تصویب و اجرای روشنامه نوشته ماده (۵۸) آئیننامه قانون دفاتر اسناد رسمی و اظهار عمومی نتایج رتبهبندی بهصورت برخط و آنی.
مسؤول اجرای این کار با سازمان ثبت اسناد و املاک سرزمین و کانون سردفتران و دفتر یاران است و مهلت اجرایی کردن این راهکار تا آخر سال ۱۴۰۳ است.
راهکار دوم: تفهیم مفاد اسناد وابسته و قوانین و مقررات مرتبط به طرف یا طرفین خرید وفروش میانه امضا اسناد توسط سردفتر و درج انجام آن در اسناد تنظیمی و الزام دفاتر اسناد رسمی به ضبط صدا و عکس و اجرای بند (پ) ماده (۳۴) آئیننامه قانون دفاتر اسناد رسمی و پیشبینی مسئولیت در نظام تخلفات برای سردفتر علاوه بر طرف خرید وفروش در روبه رو قصور یا تقصیر صورت گرفته در فرآیند امضا اسناد در صورت عدم ضبط، با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط.
سازمان ثبت اسناد و املاک سرزمین، معاونت حقوقی و امور مجلس، دادگستری استانها و کانون سردفتران و دفتر یاران مسئولیت اجرای این کار را بر مسئولیت دارند. مهلت اجرای این راهکار تا آخر سال ۱۴۰۵ است.
راهکار سوم: فراهمسازی امکان استعلام برخط و آنی اطلاعات هویتی قیّم و متن قیّمنامه در رابطه اشخاص نوشته ماده (۴۳) آئیننامه قانون دفاتر اسناد رسمی و این چنین فراهمسازی امکان اخذ تاییدیه الکترونیکی از دادستان برای دفاتر اسناد رسمی از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد در معامله های غیرمنقول یا دیگر اسناد.
مرکز آمار و فناوری اطلاعات، سازمان ثبت اسناد و املاک سرزمین و کانون سردفتران و دفتر یاران متولیان اجرای این راهکار می باشند و مهلت اجرای مطرح تا آخر سال ۱۴۰۴ است.
راهکار چهارم: ثبت الکترونیکی و برخط دفاتر تجاری اشخاص حقیقی و حقوقی مشتمل بر ثبت همه اطلاعات مؤثر در پیگیری دعاوی، اختلافات مالیاتی، بیمه فراهم اجتماعی و به رسمیت شناختهشدن آن به مثابه سند رسمی در کلیه مراجع منفعتبردار از دفاتر تجاری از جمله مراجع قضائی و ادارات امور مالیاتی با همکاری دستگاههای اجرایی مسئول.
سازمان ثبت اسناد و املاک سرزمین مسئولیت اجرایی کردن این راهکار را برعهده دارد و مهلت تعیین شده برای انجام آن تا آخر سال ۱۴۰۴ است.
راهکار پنجم: دریافت برخط کیفرخواست، حکم قطعی یا حکم غیرقطعی علیه سردفتران اسناد رسمی و ازدواج و طلاق و دفتر یاران و این چنین تصمیم یا رأی مرجع قضائی مبنی بر از بین بردن تهمت از اشخاص مذکور بلافاصله بعد از صدور و این چنین تعلیق اشخاص مذکور و تعیین کفیل بهصورت آنی مطابق ماده (۱۳) قانون دفاتر اسناد رسمی.
مسؤولیت اجرای این راهکار با سازمان ثبت اسناد و املاک سرزمین، مرکز آمار و فناوری اطلاعات و کانون سردفتران و دفتر یاران، است و مهلت اجرای آن تا آخر سال ۱۴۰۵ است.
منبع :
مهر
دسته بندی مطالب
اقتصاد
[ad_2]
منبع