استقراض ۸۰ هزار میلیارد تومانی دولت برای پرداخت یارانهها_خبررسان
به گزارش خبررسان
بودجه هدفمندی یارانهها به منظور حمایتاز اقشار ضعیف و بهبود حالت اقتصادی خانوارها طراحی شده با این حال، ناترازی و افتمنابع مالی در این قسمت به یکی از چالشهای اساسی دولت تبدیل شده است.
بازدیدهای اقتصاد معاصر از دخل و خرج ۵ ماهه امسال دولت مشخص می کند، بیشتر از ۸۰ هزار میلیارد تومان استقراض در قالب تنخواه گردان از بودجه دولت برای جبران ناترازی بودجه هدفمندی یارانهها صورت گرفته است.
این رقم نشاندهنده نیاز قابل دقت به منبع های مالی برای نگه داری و پوشش هزینههای مستمر و غیر قابل اجتناب هدفمندی یارانهها است، هرچند سپس از سالها رقم تبصره هدفمندی یارانهها از شماره ۱۴ به ۸ تحول کرد، اما روال ناترازی هدفمندی هم چنان یک نوشته غیر قابل تکذیب بوده است.
در سال ۱۴۰۳ بودجه ۷۵۸ هزار میلیارد تومانی برای هدفمندی یارانهها تصویب شد که رشد نسبی نسب به سال قبل داشته است، با دقت به این که برش پنج دوازدهم بودجه هدفمندی یارانهها نزدیک به ۳۰۰ همت است، تزریق ۸۰ همت به منبع های هدفمندی برای پوشش هزینههای آن رقم قابل توجهی محسوب میشود.
بر این مبنا میتوان مدعی شد تا مرداد امسال نزدیک به ۲۵ درصد منبع های هدفمندی با استقراض از طریق بودجه دولت تزریق و تامین شده است.
پرداخت اعتبارات هزینهای به گفتن با اهمیت ترین شاخص بودجه، در ۸ سرفصل شامل، حقوق و مزایای مستمر کارکنان دولت، صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق تامین اجتماعی لشکری، هزینههای استانی، تنخواه گردان اعتبارات هزینهای، پرداخت ردیفهای درامد هزینهای و جمعی و خرجی، ردیفهای متفرقه، یارانه کالاهای اساسی و سود اوراق شراکت و دیگر اوراق بهادار انجام میشود.
تا مرداد ماه مجموعا نزدیک به ۹۰۰ هزار میلیارد تومان پرداخت هزینهای صورت گرفته که بیشتر از ۱۰۰ همت نسبت به برش پنج دوازدهم تحقق یافته است.
دلایل ناترازی بودجه هدفمندی یارانهها
الف) افزایش هزینهها: افزایش هزینههای یارانهای بدون فراهم منبع های مالی تازه تبدیل افتبودجه شده است.
ب) افت درآمدها: به نظر میرسد افت درآمدهای مرتبط با صادرات و فروش فراوردههای نفتی مشابه با روال رو به رشد هزینههای غیر قابل اجتناب بودجهای بر توان مالی دولت تاثییر منفی گذاشته است.
تاثییر استقراض بر بودجه عمومی
استقراض ۸۰ همتی از منبع های بودجه عمومی برای جبران ناترازی یارانهها، تاثیرات مهم و منفی بر قسمتهای دیگر از جمله پروژههای عمرانی داشته است که در ادامه میخوانیم.
الف) افت اعتبار عمرانی: تخصیص منبع های به هدفمندی یارانهها علتکاهش اعتبارات عمرانی شده است؛ در ۵ ماهه ابتدایی سال تنها ۲۷ درصد از اعتبار عمرانی مصوب تخصیص یافته که نشاندهنده افت قابل دقت در کارکرد عمرانی است.
ب) افزایش بدهی دولت: استقراضهای پیدرپی برای جبران کسری بودجه از جمله افت سهم صندوق گسترش ملی تبدیل افزایش بدهیهای دولت و افت قوت مانور مالی در قسمتهای دیگر میشود. استقراضهای صورت گرفته از دولت برای جبران ناترازی بودجه هدفمندی یارانهها نه تنها یک راهحل پایدار نیست بلکه تاثیرات منفی قابل توجهی بر قسمتهای مهمی همچون پروژههای عمرانی دارد.
تمرکز بر یافتن منبع های مالی پایدار، بهبود مقدار درآمدهای دولت و مدیریت بهتر هزینهها میتواند به افت ناترازی بودجه و جلوگیری از استقراضهای زیاد تر پشتیبانی کند، این چنین الزام دارد که دولت برنامهریزی دقیقی برای تخصیص منبع های و منفعتوری اقتصادی داشته باشد تا بتواند فعالیتهای عمرانی و دیگر برنامههای گسترشای را بهطور مؤثر پیش ببرد.
منبع :
تسنیم
دسته بندی مطالب
اقتصاد
منبع