۷۰ درصد هزینه‌های جاری دولت از محل مالیات تامین شد – تجارت نیوز_خبررسان

تیمور رحمانی ak7225 scaled


به گزارش خبررسان

مسئولان و صاحب‌نظران اقتصادی در چهاردهمین همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی ایران به گفتن آخرین آمارها و نقطه‌نظرات خود حوالی نظام مالیاتی ایران پرداختند.

به گزارش تجارت نیوز، صبح امروز، ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۴، چهاردهمین همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی ایران با شعار «نظام مالیاتی هوشمند و اثربخش؛ عدل‌گستری و آثار اجتماعی» در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد..

در این همایش که به همت مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان امور مالیاتی سرزمین و با همکاری دانشگاه تهران اغاز به کار کرد، مسئولان و صاحب‌نظران اقتصادی به گفتن نقطه نظرات خود حوالی قضیه مالیات و جایگاه آن در اقتصاد ایران پرداختند.

دولت‌ها از سال ۱۳۵۰ تا بحال، از مردم مالیات تورمی می‌گیرند

در ابتدای این همایش، تیمور رحمانی، اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه تهران، تاریخچه و علت عقب‌ماندگی نظام مالیاتی در ایران را مورد بازدید قرار داد.

رحمانی گفت: «ما وقتی دولت به معنی مدرن نداشتیم و والیان ایالات خراج می‌گرفتند. سپس از راه اندازی دولت مدرن که همزمان با سرازیر شدن درآمدهای نفتی به سرزمین می بود، هزینه‌های دولت کم کم افزایش یافت و با درآمدهای نفتی، حس نیاز به درآمدهای مالیاتی وجود نداشت.»

تشکیل رانت با قسمت‌نامه‌های مقطعی بانک مرکزی
ادامه مطلب

او با اصرار بر این که سازمان مالیاتی و بانک مرکزی هر دو در ایران به طوری در حال مالیات‌سِتاتی می باشند، اضافه کرد: «وقتی رسید که درآمدهای نفتی کفاف هزینه‌ها را نمی‌داد و دولت به این نتیجه رسید که مالیات تورمی بگیرد و از سال ۱۳۵۰ تا کنون در حال اخذ مالیات تورمی هستیم اما چون درآمدهای نفتی به قدر کافی وجود داشته، مالیات تورمی قابل تحمل بوده است.»

حتی اگر تحریم‌ها برداشته شوند، درآمد نفتی دیگر نمی‌تواند به اقتصاد ایران پشتیبانی کند

این استاد دانشگاه اظهارات خود را این چنین در ادامه گفت: «درآمد نفت دیگر در آینده اقتصاد ایران نمی‌تواند کاری کند حتی اگر تحریم‌ها هم برداشته شوند، دیگر به دوران درآمدهای سرشار نفتی برنمی‌گردیم لذا دولت ناچار است در مالیات‌های متعارف سختی بیشتری داخل کند.»

او افزود: «این نوع پایه مالیاتی به علت سختی بر دولت تشکیل شد یا این که مالیات بر مجموع درآمد وقتی بوده و حذف شد اما دولت الان می‌بیند نیاز به آن دارد.»

در سایت خبری خبررسان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

سوابق تحصیلی چه تاثیری در کنکور 1403 دارد؟ – تجارت‌نیوز
ادامه مطلب

رحمانی در آخر اصرار کرد: «هنگامی مالیات‌های متعارف از حدی زیاد تر شود، سختی داخل می‌کند و عوارض دارد و اختلال‌زاست؛ به این علت باید وزارت اقتصاد و سازمان مالیاتی به این مسئله دقت کند که مالیات‌ستاتی گنج بی‌آخر نیست و باید اقتصاد را بزرگ کنیم تا برای دولت درآمد تشکیل کند به این علت دولت باید در قسمت هزینه‌های خود تجدیدنظر کند.»

نباید نقش تثبیتی و تخصیصی و توزیعی نظام مالیاتی را فراموش کنیم

سخنران بعدی همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی ایران، وحید ماجد، معاون سیاست‌گذاری و راهبری اقتصادی وزارت اقتصاد می بود. او تصریح کرد: «دستیابی به سطح مناسبی از رشد اقتصادی و ارامش اقتصاد کلان و بهبود محیط کسب‌وکار و تشکیل انگیزه برای اندوخته‌گذاری برای تشکیل در گرو اتخاذ سیاست‌های مالی و مالیاتی درست است.»

او در ادامه گفت: «نباید نقش تثبیتی و تخصیصی و توزیعی نظام مالیاتی را فراموش کنیم در حالی که بر تحقق درآمدهای مالیاتی دولت متعهد و معتقد به تحقق عدل عمودی و افقی هستیم. این که ابزارهای سیاستی در اختیار سیاستمدار باشد و بتواند با اجرای آنها به سمت تشکیل سوق دهد، در این صورت است که می‌گوییم در تحقق عدل موفق بوده است.

‌5 محصول سایپا به سامانه یکپارچه ماشین اضافه شد + جزئیات
ادامه مطلب

وزارت اقتصاد به جستوجو تامین منبع های پایدار دولت از محل مالیات است

ماجد اظهار کرد: «وزارت اقتصاد به جستوجو تامین منبع های پایدار دولت از محل مالیات است؛ آن هم با این شرط که سختی مالیاتی از محل تشکیل نباشد و هزینه‌های تشکیل را افزایش ندهد.»

او افزود: «رئیس جمهوری بر اجرای ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم اصرار دارد که مبتنی بر هوشمندسازی فعالیت‌های سازمان مالیاتی و ساده‌سازی صدور برگه‌های مالیاتی و تکمیل داده‌های پایگاه مالیات است؛ چون استقرار نظام مالیاتی کارآ جهت رشد اقتصادی خواهد می بود.»

جهش ۴ برابری درآمدهای مالیاتی در طول ۴ سال

چهاردهمین همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی ایران با سخنرانی محمدهادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی سرزمین ادامه یافت و او طی اظهارات خود، به اراعه تازه ترین آمارها از نظام مالیاتی ایران پرداخت.

سبحانیان 2 ak4928 scaled

سبحانیان با اصرار بر این که تجهیز منبع های مالیاتی در چهار سال رشد چهار برابری را ثبت کرد، گفت: «در سال ۱۴۰۳ با وجود ابراز مشکلاتی چون ناترازی انرژی و به تبع آن تعطیلی بانک‌ها، ۱۲۲۹ هزار میلیارد تومان منبع های مالیاتی تجهیز کردیم که این رقم در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۳۰۵ هزار میلیارد تومان می بود.»

ترویج دریافت کمیسیون غیرقانونی در بازار اجاره / اگر فایل اختصاصی می‌خواهید پول بیشتری بدهید!_خبررسان
ادامه مطلب

او این چنین افزود: «نسبت مالیات به تشکیل ناخالص داخلی در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۵.۷ درصد می بود که این شاخص در سال قبل به ۸.۳ درصد رسید.»

رئیس سازمان امور مالیاتی این چنین با توضیح این که در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۴۱ درصد از هزینه‌های جاری دولت از محل مالیات‌ها تامین می‌شده، از رسیدن این به مقدار به نزدیک به ۷۰ درصد در سال ۱۴۰۳ خبر داد.

تامین مالی ۲۰۰۰ پروژه با با مطرح نشان‌دار کردن مالیات‌ها

سبحانیان در رابطه مطرح نشان‌دار کردن مالیات‌ها نیز او گفت: «درآمدهای مالیاتی صرف امور اجرای و اساسی سرزمین می‌شود و در این رابطه یک سال تلاش کردیم تا قسمت اندکی که به گفتن مالیات اصناف و مشاغل از اشخاص حقیقی اخذ می‌شود، خودشان تصمیم بگیرند در کجا هزینه شود.»

او افزود: «مالیات اصناف و مشاغل سهم ناچیزی در مالیات دارد اما آثار این کار زیاد مثبت می بود و قیمت معنوی آن ده‌ها برابر قیمت مادی آن می بود. مردم خودشان می‌گویند خانه بهداشت یا راه روستایی یا مدرسه ساخته شود ۳۶۱ هزار مؤدی در این مطرح شراکت کردند و ۲ هزار پروژه همانند پروژه‌های زیرساختی، مدرسه‌سازی، پروژه‌های بهداشت و درمان و آموزش عالی بخشی از این مطرح نشان‌دار کردن می بود.»

سریع/ دمشق سوریه سقوط کرد + ویدئو_خبررسان
ادامه مطلب

نظام مالیات‌ستانی ایران باید فردمحور باشد

رئیس سازمان امور مالیاتی در قسمت فرد دیگر از اظهاراتش به قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی پرداخت و او گفت: «در تدوین لایحه مالیات بر مجموع درآمد که در مجلس در حال بازدید است، نگاه درآمدی نداشتیم و معتقدیم نظام مالیات‌ستانی ایران که منبع محور است، عیب دارد و باید فردمحور یا خانوار محور باشد.»

او با اصرار بر این که معافیت‌های مالیاتی یکی موثرترین ابزارهای سیاست‌گذاری اقتصادی می باشند، تصریح کرد: «ما با معافیت‌ها مشکلی نداریم و قطعا برای تشکیل انگیزه باید اتفاق بیفتد اما چه فردی می‌تواند ادعا کند که معافیت های مالیاتی ما اثربخش یا موثر بوده است؟»

او با اشاره به گزارش تازه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: «مطابق این گزارش با وجود این که در سال ۱۴۰۰ نرخ مالیاتی سرزمین ۲۵ درصد می بود اما نرخ موثر مالیاتی نزدیک به ۷ درصد محاسبه شد و حتی در صدک‌های بالا یعنی در شرکت‌های زیاد بزرگ، نرخ موثر مالیاتی در سطح یک تا دو درصد بوده است.»

برای مطالعه زیاد تر صفحه اقتصاد کلان در خبررسان را جستوجو کنید.

دسته بندی مطالب
اقتصاد

سلامتی

کسب وکار

اخبار فناوری

اخبار هنری

خبر های ورزشی



منبع