تلویزیون در آخر تابستان؛ ترکیبی از حماسه، نوستالژی و کلاسیک های بزرگ_خبررسان

تلویزیون در پایان تابستان؛ ترکیبی از حماسه، نوستالژی و کلاسیک‌های بزرگ

[ad_1]
به گزارش خبررسان

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبررسان از تنسیم،  در اغاز خداحافظی با تابستان ۱۴۰۴، شبکه‌های گوناگون تلویزیون با پخش بیشتر از ۳۰ گفتن فیلم سینمایی، تلویزیونی و انیمیشن در روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۲۷ و ۲۸ شهریور، حال‌و‌هوایی متنوع و چندلایه برای سلیقه‌های گوناگون به خانه‌های مخاطبان می‌آورند.

در این ترکیب گسترده، هم آثار کلاسیک سینمای جهان دیده می‌شود، هم فیلم‌های داخلی با رنگ و بویی فرهنگی یا ملی، و هم انیمیشن‌هایی دلنشین برای خانواده‌ها.

تحلیل فیلم‌ها بر پایه ژانر و محور موضوعی:

اول؛ درام‌های ماندگار و کلاسیک جهانی

در بین آثار خارجی این هفته، وجود سه‌گانه جاودانه «پدرخوانده» (تکه‌های ۱، ۲ و ۳) به چشم می‌خورد که بی‌شک از با اهمیت ترین تولیدات تاریخ سینما به‌شمار می‌رود. این چنین فیلم ضدجنگ «اینک آخرالزمان» (Apocalypse Now) در این لیست قرار دارد؛ فیلمی تفکر برانگیز با نگاهی روان‌شناسانه به ویرانی انسان در میدان جنگ.

فیلم‌های «فراموشی» و «سنت اکس» نیز نمایندگانی از سینمای اروپا و آمریکای معاصرند که روایت‌های روان‌شناختی و انسانی را جستوجو می‌کنند.

دوم؛ سینمای ملی با رنگ حماسه و معنی

آثار داخلی همانند «مجنون بی‌لیلی»، «بدون زمان اضافه»، «مصرف شده»، «قصه‌های مجید: صبح روز سپس»، «یک اتفاق ساده» و «اوج اضطراب» نماینده گونه‌های گوناگون درام اجتماعی و خانوادگی می باشند که زیاد تر با نگاهی بومی و گاه نوستالژیک، مسائلی انسانی و اجتماعی را به عکس می‌کشند.

این چنین فیلم‌های «تیم ملی در قلب من» و دنباله آن، در فضایی ورزشی و میهن‌دوستانه تشکیل شده‌اند و در اغاز پاییز که با فصل بازگشایی مدارس و اغاز مسابقات ورزشی همراه است، انتخابی به‌جا به‌نظر می‌رسند.

در سایت خبری خبررسان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

سوم؛ اکشن، رازآلود و اضطراب

فیلم‌هایی همچون «چشمان مار»، «رسوایی آرمسترانگ»، «همکاری محرمانه ۲» و «فداکاری» به‌جستوجو جذب مخاطبانی می باشند که علاقه‌مند به آثار معمایی، جاسوسی و اکشن می باشند. این آثار با ریتم تند، به‌شکل اختصاصی‌ای از میانگین بینندگان تلویزیونی برای شب‌های آخر هفته استقبال می‌کنند.

چهارم؛ آثار مناسب خانواده و کودکان

پخش انیمیشن‌هایی همانند «کاتاک قهرمان»، «داستان اسباب‌بازی ۲» و فیلم خانوادگی «جو موز فروش» مشخص می کند که تلویزیون، هم چنان خانواده را به‌گفتن هسته مهم مخاطب در نظر دارد. این فیلم‌ها با فضای مفرح، هم آموزشی می باشند و هم سرگرم‌کننده.

شبکه‌های تلویزیون در روزهای پایانی تابستان ۱۴۰۴، با آرایشی متنوع از آثار ایرانی و خارجی، روایات انسانی، قهرمانی، اجتماعی و تخیلی، تلاش دارند تا جواب‌گوی همه سلیقه‌ها باشند. با وجود تفاوت‌های ژانری، یک مطلب مشترک در همه این فیلم‌ها دیده می‌شود: امید، مبارزه، و انتخاب. از قصه‌های قدیمی تا قهرمانان تازه، تلویزیون می‌خواهد تماشاگر را تا لحظه ورود به پاییز، همراه و سرگرم نگاه دارد.

تحلیل فیلم‌های سینمایی شبکه یک 

در آخر این هفته، شبکه یک سیما با پخش دو فیلم سینمایی، بار دیگر نشان داده است که دقت اختصاصی‌ای به آثار الهام‌قسمت با مضامین آموزشی و انسانی دارد. این دو فیلم، هرچند از دو جغرافیای متفاوت – هند و مکزیک – انتخاب شده‌اند، اما در بطن خود، دغدغه‌ای مشترک دارند: تحول اجتماعی از مسیر آموزش و اراده فردی.

«سی نابغه» | پنج‌شنبه ۲۷ شهریور، ساعت ۲۳:۳۰

کارگردان: ویکاس بال
بازیگران: ریتیک روشن، مرونال تاکور، آدیتیا سریواستاوا

فیلم سینمایی «سی نابغه» (Super 30) روایتی الهام‌قسمت و برآمده از یک داستان واقعی است؛ ماجرای آناند کومار، جوانی از خانواده‌ای فقیر که نبوغ ریاضی‌اش او را تا درهای دانشگاه کمبریج می‌برد. اما نداشتن توان مالی، مسیرش را تحول می‌دهد؛ تغییری که نه تنها سرنوشت خودش، بلکه آینده ده‌ها کودک فقیر را نیز دگرگون می‌سازد.

فیلم، به شکلی دراماتیک و در عین حال واقع‌گرایانه، تضاد طبقاتی در نظام آموزشی هند را به عکس می‌کشد. آناند، بعد از توانایی‌ کار در یک مؤسسه آموزشی تجاری، به واقعیتی تلخ پی می‌برد: نظام آموزشی حاضر، فقطً ابزار درآمدزایی برای قشر مرفه شده و جایی برای نبوغ نهان در لایه‌های پایین جامعه ندارد. همین شناخت، جرقه‌ای می‌شود برای تشکیل پروژه‌ای جسورانه به نام «سوپر ۳۰»؛ جایی که نخبگان بی‌امکانات، فرصتی برابر برای ورود به دانشگاه‌های برتر اشکار می‌کنند.

«سی نابغه» فراتر از یک بیوگرافی معمولی، به اثری انگیزشی تبدیل شده است که مفاهیمی چون عدل آموزشی، نابرابری اجتماعی، اراده و خودباوری را در بستری واقع‌گرایانه و پرکشش به مخاطب اراعه می‌کند.

«جایی در انتهای ریل‌ها» | جمعه ۲۸ شهریور، ساعت ۱۶

کارگردان: ارنستو کنترراس
بازیگران: آدریانا بارازا، گیلرمو ویلگاس، فاتیما مولینا و دیگران

در ادامه هفته، شبکه یک با نمایش فیلم سینمایی «جایی در انتهای ریل‌ها» (A Place at the End of the Tracks)، بار دیگر به سراغ مضمون آموزش، اما این بار در دل جغرافیایی متفاوت می‌رود؛ روستایی کوچک در مکزیک، جایی که آموزش نه در کلاس‌های تجهیز، بلکه در یک واگن قدیمی قطار برگزار می‌شود.

در مرکز داستان، معلمی مهربان و فداکار قرار دارد که با وجود امکانات محدود، همه تلاش خود را به کار می‌گیرد تا آینده‌ای روشن برای دانش‌آموزانش ترسیم کند. شخصیت «ایکال»، پسربچه‌ای مهاجر و ریشه‌کَن‌شده از خانه، نماد کودکانی است که دچار جابجایی‌های مداوم و فقدان ارامش‌اند، اما در بستر آموزش و همدلی، مجدد معنی و جایگاه می‌یابند.

فیلم، با نگاهی شاعرانه و در عین حال واقع‌گرایانه، به تأثیر معلم بر زندگی دانش‌آموزان، مقاومت در برابر محدودیت‌ها، و قوت همبستگی اجتماعی می‌پردازد. در کنار داستان‌پردازی انسانی، عناصر بصری و فضاسازی فیلم، حسی از نوستالژی و امید را در دل مخاطب زنده می‌کند.

نگاهی به مطلب مشترک دو فیلم

هر دو فیلم انتخاب‌شده برای پخش این هفته از شبکه یک، هرچند از دو فرهنگ متفاوت روایت خواهد شد، اما بافتی مشترک دارند: نقش بی‌بدیل آموزش در شکوفایی استعدادها و برون‌رفت از فقر و محرومیت. از «آناند» هندی که نخبه‌گان فراموش‌شده را به قله‌های علمی می‌برد تا معلم مکزیکی که در دل واگن قطار، امید را به شاگردانش می‌آموزد؛ این فیلم‌ها تلنگری می باشند برای بازنگری در اهمیت عدل آموزشی و نقشی که معلمان متعهد در ساختن آینده جوامع ایفا می‌کنند.

دبیر نهمین جشنواره فیلم شهر و محله منصوب شد_خبررسان
ادامه مطلب

تحلیل فیلم‌های سینمایی شبکه دو 

در آخر این هفته، شبکه دو سیما سه فیلم سینمایی را به نمایش می‌گذارد که از نظر مضمون، ژانر و جغرافیا تنوع قابل توجهی دارند. این آثار، به شکلی نمادین سه لایه از زیست انسانی را روایت می‌کنند: کودکی و نوجوانی در تلاقی با عدل آموزشی، سالمندی و امید در برابر سیاست و منفعت‌طلبی، و سرانجام مقاومت تاریخی در برابر استبداد نظامی. در ادامه نگاهی تحلیلی به این سه فیلم خواهیم داشت:

«سوم شخص غایب» | ساعت ۰۷:۴۵ صبح

کارگردان: وحید نیکخواه آزاد
بازیگران: اکبر دست‌رنج، مرتضی حسینی، اکبر دبّاغیان

فیلم «سوم شخص غایب» روایتی واقع‌گرایانه از زندگی نوجوانی است که در سایه پدری عبوس و بعد از فقدان مادر، دچار مفهومی عمیق‌تر از دوستی و عدل می‌شود. سعید، شخصیت مهم فیلم، در حالی که از بی‌عدالتی در حق دوستش رنج می‌برد، دست به کاری شجاعانه می‌زند تا حقیقت را کشف کند؛ کاری که به‌ظاهر کودکانه است اما بار اخلاقی و اجتماعی سنگینی دارد.

این فیلم، در بستری ساده و بدون پیچیدگی‌های فرمی، مسائل تربیتی، مسئولیت‌پذیری نوجوانان، بی‌تفاوتی برخی مسئولان و تضادهای خانوادگی را به عکس می‌کشد. زندانی شدن نمادین سعید در انبار مدرسه، استعاره‌ای است از دربند بودن حقیقت در ساختارهای بی‌دقت آموزشی. فیلم، به‌اختصاصی برای مخاطبان نوجوان، می‌تواند توانایی‌ای تاثیرگذار باشد؛ توانایی‌ای از اهمیت دوستی، عدل‌خواهی و ایستادگی در برابر نابرابری.

«بدون زمان اضافه» | ساعت ۱۸

کارگردان: استفان پاتراسکو
بازیگران: رازوان واسیلِسو، سیسیلیا باربورا، نیکودین آنگورونو

فیلم رومانیایی «بدون زمان اضافه» با لحنی طنزآمیز و در عین حال تلخ، عکس متغیری از سالمندی، امید، و فساد اداری اراعه می‌دهد. مدیر آسایشگاه که در پی منافع شخصی‌ست، به ظاهر در حال اجرای طرحی فرهنگی‌ست، اما در باطن، آسایشگاه قرار است قربانی طرحی سودجویانه شود.

شخصیت «دینو»، پیرمردی که روزگاری مربی فوتبال بوده، با جمع‌کردن تیمی از سالمندان، تنها به تمرین فوتبال نمی‌پردازد؛ بلکه مبارزه‌ای بی‌صدا را علیه فراموشی، حاشیه‌نشینی و حذف تدریجی سالمندان اغاز می‌کند. تیم فوتبال به نماد مقاومت در برابر برنامه‌ریزی پشت پرده شهرداری تبدیل می‌شود.

مطلب فیلم روشن است: در دنیایی که ساختارهای اداری به جستوجو بازتعریف انسان بر پایه سود و اندوخته‌اند، تا این مدت امید، شراکت جمعی و مبارزه‌ در هر سنی امکان پذیر. حتی اگر زمان بسیاری باقی نمانده باشد، تا این مدت می‌توان بازی را در ادامه گفت.

«عمر مختار» | ساعت ۲۳:۱۵

کارگردان: مصطفی عقاد
بازیگران: آنتونی کوئین، الیور رید، راد استایگر و …

فیلم تاریخی و حماسی «عمر مختار» یکی از آثار ماندگار کارگردان برجسته سوری‌الاصل، مصطفی عقاد است. این فیلم، برخلاف دو فیلم قبل که به مسائل فردی و اجتماعی در لایه‌های مدرن می‌پرداختند، مخاطب را به برهه‌ای تاریخی و مبارزه‌ای همه‌عیار برای آزادی و استقلال می‌برد.

شخصیت «عمر مختار» نه تنها به‌گفتن رهبر مقاومت لیبی، بلکه به‌گفتن نمادی از شرافت، ایمان و پایداری در برابر استعمار معارفه می‌شود. آنتونی کوئین با بازی درخشان خود، چهره‌ای انسانی و متعهد از یک قهرمان خلق می‌کند؛ قهرمانی که با وجود امکانات اندک و فشارهای زیاد، صدای مردم مظلوم سرزمینش باقی می‌ماند.

فیلم «عمر مختار» فقطً یک روایت تاریخی نیست؛ بلکه نوعی یادآوری و هشدار است: تا وقتی که ظلم وجود دارد، مقاومت نیز معنی خواهد داشت. این فیلم هم چنان یکی از با اهمیت ترین آثار سینمایی جهان اسلام در پرداخت به قضیه استعمار و آزادی‌خواهی است.

شبکه دو سیما در این هفته با پخش سه فیلم متنوع، مجموعه‌ای از مفاهیم عمیق را به مخاطب خود اراعه می‌دهد:

«سوم شخص غایب» تصویری از عدل‌جویی نوجوانانه

«بدون زمان اضافه» نگاهی انتقادی به فراموش‌شدگان جامعه و امیدِ متأخر

و «عمر مختار» تجسمی از مقاومت جاودان در برابر سلطه

در کل، این سه‌گانه نمایانگر سفر انسان در سه مرحله از زندگی است: کودکی پرسشگر، پیری پرتلاش و تاریخ مقاومت‌گر. انتخابی هوشمندانه برای پایانی آموزنده در هفته‌ای تلویزیونی.

تحلیل فیلم‌های سینمایی شبکه سه 

شبکه سه سیما در این هفته، مجموعه‌ای متنوع از فیلم‌های سینمایی را روی آنتن می‌برد که از طنز و ماجراجویی خانوادگی تا درام ورزشی، اکشن جاسوسی و مستندگونه‌های افشاگرانه را در بر می‌گیرد. این ترکیب، نه‌تنها جواب‌گوی سلیقه‌های گوناگون مخاطبان است، بلکه امکان نگاهی چندسویه به دغدغه‌های جهانی از جمله عدل، صداقت، فریب، فساد، و آرمان‌گرایی را فراهم می‌آورد.

جو موز فروش

پنج‌شنبه ۲۷ شهریور | ساعت ۱۰ صبح
کارگردان: استنو
بازیگران: باد اسپنسر، مارینا لانگر، ماریو اسکارپیتا

“جو موز فروش” مثالای کلاسیک از کمدی‌های انسان‌دوستانه با بازی محبوب باد اسپنسر است. فیلم با ساختاری ساده اما مؤثر، داستان مردی را روایت می‌کند که در دل جامعه‌ای بومی، راهی متفاوت برای زندگی برگزیده است. جو، با نگاهی انسانی و فارغ از قواعد اندوخته‌داری، با مردم و کودکان جزیره با نیکی و صمیمیت حرکت می‌کند.

ورود نماینده یک شرکت بزرگ برای کنترل تجارت موز، تقابل دو جهان را به نمایش می‌گذارد: جهان ساده و مردمی جو در برابر نظام اندوخته‌محور و سودجویانه شرکت تورسییو. در دل این کمدی دلنشین، نقدی جدی به روال جهانی‌سازی و استعمار اقتصادی در پوشش تجارت اراعه می‌شود. فیلم در عین شوخ‌طبعی، مخاطب را به بازنگری در مفاهیم ساده‌ای چون مهربانی، مطمعن و اصالت زندگی فرامی‌خواند.

پیروزی پینگ‌پنگ

پنج‌شنبه ۲۷ شهریور | ساعت ۱۶
کارگردانان: چائو دنگ و بایمی یو
بازیگران: چائو دنگ، لی سان، تیمی یو

درام ورزشی “پیروزی پینگ‌پنگ” نگاهی متفاوت به دوران افول و احیای مجدد تیم ملی تنیس روی‌میز چین در اواخر دهه ۱۹۸۰ دارد. این فیلم، بر پایه رویدادهای واقعی، تصویری دقیق از تقابل سنت با نوگرایی در ساختارهای ورزشی چین اراعه می‌دهد.

دا مین جیا، قهرمان سابقی که اکنون به مربیگری بازگشته، باور دارد راه پیروزی چیزی جز تلاش مداوم نیست. شخصیت او در واقع نمادی‌ است از مربیان تحول‌آفرین که سنت‌های پوسیده را کنار می‌زنند تا به جوهره‌ی ناب تلاش و لیاقت برسند. «پیروزی پینگ‌پنگ» اگرچه فیلمی ورزشی است، اما درون‌مایه‌اش درمورد‌ی رهبری، انگیزه، مطمعن به نسل تازه و شکستن تابوهای بوروکراتیک است.

دزدان ماه
 پنج‌شنبه ۲۷ شهریور | ساعت ۲۴
کارگردان: کیم وای یون
بازیگران: ایدن لویی، انسن لو، لوئیس ژیانگ و دیگران

فیلم اکشن-ماجرایی «دزدان ماه» با فضایی پرتنش، مخاطب را داخل دنیای پرزرق‌وبرق اما فاسد دزدی‌های حرفه‌ای در هنگ‌کنگ می‌کند. در دل ویترین لوکس یک فروشگاه ساعت، نقشه‌هایی برای سرقتی بزرگ طراحی می‌شود. این گروه متشکل از افراد متخصص، هر یک با قبل‌ای پیچیده، برای مأموریتی در توکیو گرد هم آمده‌اند.

تفاهم نامه همکاری های سینمایی ایران و ارمنستان با وجود رئیس جمهور امضا شد_خبررسان
ادامه مطلب

فیلم با منفعت گیری از عناصر شدت، تکنولوژی، رمز و راز و پیچیدگی‌های شخصیتی، فضای نئونوآر مدرنی خلق می‌کند. «دزدان ماه» بیشتر از یک اکشن سرراست، به بحران مطمعن در روابط انسانی، مرز بین توانایی و جنایت، و تأثیر فساد ساختاری در جامعه مدرن می‌پردازد.

رسوایی آرمسترانگ

جمعه ۲۸ شهریور | ساعت ۱۰ صبح
کارگردان: استفان فریرز
بازیگران: جسی پلمونز، لی پاسه، بیم فوستر

«رسوایی آرمسترانگ» روایتی مستندگونه و تکان‌دهنده از یکی از بزرگ‌ترین فریب‌های تاریخ ورزش است. لنس آرمسترانگ، قهرمان افسانه‌ای دوچرخه‌سواری، بعد از سال‌ها افتخار و تحسین جهانی، سرانجام تحت سختی شواهد انکارناپذیر، به منفعت گیری گسترده از داروهای نیروزا اعتراف می‌کند.

فیلم با لحنی سرد و بی‌پرده، به شکافتن نقش رسانه، فساد ساختاری در نهادهای ورزشی، و خودویرانگری چهره‌های اسطوره‌ای می‌پردازد. آرمسترانگ نه‌تنها قهرمانی را از خود سلب کرد، بلکه مطمعن میلیون‌ها هوادار را ناکامی. فیلم پرسشی اخلاقی نقل می‌کند: آیا پیروزی به هر قیمت، قیمت باختن حقیقت را دارد؟

همکاری محرمانه ۲

جمعه ۲۸ شهریور |  ساعت ۲۴
کارگردان: سوک هون لی
بازیگران: هیون بین، ایم یون آه، های جین یو

در ادامه فیلم موفق «همکاری محرمانه»، این تکه دوم، داخل سطح بالاتری از تنش‌های سیاسی، تعقیب و گریز بین‌المللی و جنگ اطلاعاتی می‌شود. فیلم در بستر اختلافات دیرینه دو کره، داستانی شوق‌انگیز از همکاری اجباری مأموران از دو نظام متضاد را روایت می‌کند.

با ورود آمریکا به داستان و افشای اهداف پنهانی آن‌ها، فیلم از یک اکشن صرف فراتر می‌رود و به نقدی صریح از بازی‌های سیاسی پشت‌پرده، مداخله خارجی و جنگ قوت بر سر منبع های و اتحادهای منطقه‌ای تبدیل می‌شود.

شخصیت‌ها از تیپ خارج شده و به مرور به آدم‌هایی واقعی بدل خواهد شد که در دل خیانت، وفاداری و حقیقت را جست‌وجو می‌کنند. «همکاری محرمانه ۲» مثالای موفق از ترکیب اکشن با روایت‌های ژئوپلیتیکی است.

نگاه تحلیلی به ترکیب فیلم‌ها

شبکه سه سیما در انتخاب فیلم‌های این هفته، ترکیبی موثر از تنوع ژانری و محتوایی اراعه کرده است:

طنز اجتماعی با رگه‌های انتقادی (جو موزفروش)

درام انگیزشی ورزشی با پافشاری بر اصلاح ساختارها (پیروزی پینگ‌پنگ)

اکشن مهیج با ساختار پیچیده و ضدقهرمان‌های مدرن (دزدان ماه)

افشای پشت‌پرده ورزش حرفه‌ای در جهانی بی‌رحم (رسوایی آرمسترانگ)

اکشن سیاسی چندلایه با تم‌های ضدآمریکایی (همکاری محرمانه ۲)

در کل، این فیلم‌ها نمایانگر دغدغه‌هایی فراتر از سرگرمی‌اند: هویت، حقیقت، عدل، استقلال و مسئولیت اخلاقی. هر فیلم، روایتی متفاوت از دنیای امروز است، از زمین بازی تا میدان سیاست.

تحلیل فیلم‌های سینمایی شبکه چهار 

شبکه چهار سیما این هفته میزبان دو فیلم سینمایی متفاوت اما مرتبط در بسترهای فرهنگی و انسانی است که هر دو به نوعی به مسائل هویت، ربط بین فرهنگ‌ها، و معنی زندگی می‌پردازند. این آثار، ضمن منفعت‌مندی از داستان‌هایی دلنشین و شخصیت‌پردازی دقیق، مخاطب را به تأمل در جهان‌بینی و قیمت‌های انسانی فرا می‌خوانند.

«سنت اکس»

 پنج‌شنبه ۲۷ شهریور | ساعت ۲۰:۳۰
کارگردان: پابلو آگوئرو
بازیگران: لوئیس گارل، دایان کروگر، وینسنت کسل

فیلم «سنت اکس» نمایی شاعرانه و خیال‌انگیز از زندگی آنتوان دوسنت اگزوپری، خلبان و نویسنده فرانسوی، اراعه می‌دهد. داستان در دهه ۱۹۳۰ می‌گذرد، وقتی که اگزوپری و هانری گیومه، دو هوانورد پیشگام، مسئولیت دشوار انتقال نامه‌ها به مناطق دورافتاده و خطرناک را بر مسئولیت داشتند.

ناپدید شدن مرموز گیومه نقطه اغاز سفری است که اگزوپری در جستجوی دوستش به سفری فراتر از حقیقت پا می‌گذارد. برخورد او با شخصیتی خیالی به نام «شازده کوچولو» نه تنها لحاظی فراواقعی به داستان می‌بخشد بلکه محور مهم فیلم را راه اندازی می‌دهد؛ پافشاری بر قوت تخیل و توانایی انسان در یافتن راه حل‌های نوین برای مشکلات.

فیلم فراتر از یک روایت تاریخی، ادای احترامی است به روح خلاق، جستجوگر و سرشار از امید انسانی که در دل رنج‌ها و خطرات، چراغی روشن نگه می‌دارد. بازی هنرمندانه لوئیس گارل و دایان کروگر به عمق شخصیت‌ها و تعلیق داستانی می‌افزاید و مخاطب را در سفری معنوی و بصری همراه می‌سازد.

«فرش باد»

جمعه ۲۸ شهریور | ساعت ۲۰:۳۰
کارگردان: کمال تبریزی
بازیگران: رضا کیانیان، تاکاآکی انوکی، فریبا کامران، فربد احمدجو

فیلم ایرانی-ژاپنی «فرش باد» روایتگر پیوندی بین دو فرهنگ به ظاهر دور اما در عمق، همراه و در هم تنیده است. داستان از زبان یک خانواده ژاپنی اغاز می‌شود که بعد از درگذشت ناگهانی همسر و مادر، به ایران می‌آیند تا سفارشی نیمه‌کاره را تکمیل کنند و به قول خود وفا کنند.

ایرانیان قصه، اکبر و فریبا، میزبان این خانواده می باشند و در فضای دوستانه و صمیمی بین دو فرهنگ، رخدادهایی انسانی و ساده، اما پرمعنا شکل می‌گیرد. دختر نوجوان ژاپنی، ساکورا، که در چنبره افسردگی بعد از فقدان مادر است، کم کم با تشکیل دوستی‌های نو و ربط با نوجوان ایرانی، روزبه، جان تازه می‌گیرد و امید را توانایی می‌کند.

در این بین، ماکاتو، شوهر ساکورا، در مسیر آشنایی با فرهنگ ایرانی و پذیرفتن تفاوت‌ها، نماینده‌ای از گفتگو و تعامل سازنده بین ملل و انسان‌ها است.

فیلم، علاوه بر نمود‌های زیبای فرهنگی و هنری، با زبانی شاعرانه به موضوعات مهمی چون درماندگی روانی، عشق به هنر و ربط بین انسان‌ها فراتر از مرزهای جغرافیایی می‌پردازد.

بازی‌های طبیعی و مؤثر رضا کیانیان و تاکاآکی انوکی به باورپذیری روایت پشتیبانی شایانی کرده و همراه با فضاسازی دقیق، توانایی‌ای متفاوت و اثرگذار رقم می‌زند.

هر دو فیلم «سنت اکس» و «فرش باد» از شبکه چهار سیما، نمایانگر گذر از مشکلاتها و یافتن معنی در مسیر زندگی و ارتباطات انسانی می باشند.

«سنت اکس» با تکیه بر تخیل و روحیه جستجوگری، سفری درونی و فراواقعی به سوی امید و دوستی اراعه می‌دهد.

«فرش باد» با تمرکز بر تعامل فرهنگی و شفابخشی روابط انسانی، پیامی از همدلی و عبور از اندوه را به عکس می‌کشد.

این انتخاب‌ها، نشان‌دهنده‌ی دغدغه‌های شبکه چهار در اراعه آثاری با عمق فلسفی و فرهنگی است که مخاطب را به تأمل و فهمیدن بهتر جهان حوالی خود دعوت می‌کند.

تحلیل فیلم‌های سینمایی شبکه تهران 

شبکه تهران این هفته با سه تاثییر متفاوت، طیف متنوعی از ژانرها و موضوعات را به مخاطبان خود اراعه می‌دهد؛ از درام خانوادگی و پویانمایی مهیج گرفته تا ماجرایی تاریخی و پرتعلیق. این آثار، هر یک به روشای خاص، مخاطب را دچار قصه‌های پرکشش و سوال‌هایی درمورد ارتباطات انسانی، عدل و قوت می‌کنند.

تکذیب آتش افروزی گروه فیلمبرداری در جنگل هیرکانی مازندران_خبررسان
ادامه مطلب

«همه چیز درمورد خواهرم»

 پنج‌شنبه ۲۷ شهریور | ساعت ۱۳:۳۰
کارگردان: آنا چرناکوا
بازیگران: الکساندر آداباشیان، اندری امیلیانو، کلیم بردینسکی

این فیلم درامی خانوادگی و روان‌شناسانه است که به رابطه پیچیده و خاطرات مشترک دو خواهر، مینیا و لولیا، می‌پردازد. خاطرات کودکی پر از شیطنت و تنبیه‌های پدر، عرصه‌ای فراهم می‌کند تا ریشه‌های تعارضات و حس مسئولیت بین اعضای خانواده به عکس کشیده شود.

لولیا که اکنون بیوه است و دو پسر پرجنب‌وجوش دارد، با مشکلی جدی روبه رو است: گم شدن کیف خیریه‌ای که بچه‌ها ناخواسته آن را گم کرده‌اند و این ماجرا می‌تواند به بازداشت او منجر شود. وجود مینیا در کنار خواهرش، جرقه‌ای برای تلاش جهت حل مشکلات و نجات خانواده از بحران است.

فیلم با فضایی واقع‌گرایانه و جزئیات روانشناسانه، داستانی درمورد مسئولیت، خانواده و تلاش برای یافتن راه‌حل در لحظات دشوار را روایت می‌کند. وقوع حادثه‌ای ناگهانی و شوک‌آور در جریان بازی کودکان، پیچیدگی‌های روایت را زیاد تر می‌کند و مخاطب را به دقت جستوجو کردن داستان ترغیب می‌نماید.

«گروه فک‌های تکاور»

جمعه ۲۸ شهریور | ساعت ۹ صبح
کارگردان: راسموس اِی. سیورتسن
صداپیشگان: آنجلی بهیمانی، بیل فارمر، باب برگن

این انیمیشن با فضای شوق‌انگیز و پرجنب‌وجوش، داستان دو دوست صمیمی، فوک‌های دریایی به نام کوین و بنجی را روایت می‌کند که در روبه رو با خطر مرگبار کوسه‌ای قوی و سمج، راه فرار را می‌جویند. اما بنجی دچار و کشته می‌شود و این اتفاقات، کوین و دوستانش را بر آن می‌دارد تا علیه این تهدید بزرگ عمل کنند.

انیمیشن «گروه فک‌های تکاور» با ترکیب شوق، دوستی و تلاش برای عدل در دنیای زیر آب، مفاهیمی چون همبستگی، شجاعت و ایستادگی در برابر تهدیدات را به کودکان و نوجوانان منتقل می‌کند. این تاثییر، ضمن سرگرم کردن مخاطب، به مطلب‌های زیست‌محیطی و نگه داری اعتدال اکوسیستم نیز دقت دارد.

«مهر یاقوت گمشده»

جمعه ۲۸ شهریور | ساعت ۱۳:۳۰
کارگردان: ژنگ جین تئو
بازیگران: اریک سوئن، سان یائو وی، لیو زو، چن یو یان، سانگ چن

درامی تاریخی و شوق‌انگیز که در بستر سیاست و دربار سلطنتی چین رخ می‌دهد. داستان حول محور گم شدن مهر یاقوت سلطنتی می‌چرخد؛ مهر نمادی از قوت و مشروعیت در نظام سلطنتی.

امپراطور برای نگه داری سلطنت و کنترل قوت، نوه‌اش یون ون را به گفتن جانشین خود انتخاب کرده اما شاهزاده یان، عموی یون ون، مدعی لیاقت زیاد تر است. در این رقابت سیاسی، فرمانده گارد سلطنتی، شرولی و برادرش یوفنگ مأمور یافتن مهر خواهد شد.

ماجرای جستجوی مهر، که به بازار سیاه کشیده می‌شود، بازی قوت و فریب را نمایان می‌سازد و مشخص می کند چطور افراد در سایه‌ی هراس و تردید به دسیسه‌ها و خیانت‌های پیچیده روی می‌آورند. در نهایت، امپراطور فهمید می‌شود که یون ون برای نگه داری جایگاهش مهر را برداشته و…

فیلم با تلفیق تعلیق و سیاست، به بازدید قوت، وفاداری و رازهای دربار می‌پردازد و تماشاگر را در کشمکش‌های پیچیده‌ای که پشت درهای بسته رخ می‌دهد شریک می‌سازد.

برنامه‌های سینمایی شبکه تهران این هفته، آثاری را دربر می‌گیرد که از منظر اجتماعی، انسانی و تاریخی تنوع قابل توجهی دارند و هر کدام در ژانری متفاوت، مخاطب را به تفکر درمورد موضوعات مهمی چون مسئولیت خانوادگی، دوستی و ایستادگی در برابر خطر، و پیچیدگی‌های قوت سیاسی دعوت می‌کنند.

«همه چیز درمورد خواهرم» داستانی خانوادگی و عاطفی است که به پیچیدگی‌های روابط انسانی و مسئولیت‌های اخلاقی می‌پردازد.

«گروه فک‌های تکاور» انیمیشنی پرانرژی و آموزنده برای کودکان با مطلب‌هایی درمورد دوستی و نگه داری محیط زیست است.

«مهر یاقوت گمشده» نمایشی پرکشش از سیاست و قوت در بستر تاریخی که با رمز و رازهای دربار همراه است.

این مجموعه فیلم‌ها با سبک‌ها و مضامین متنوع، فرصتی مورد قیمت برای مخاطبان شبکه تهران فراهم می‌کنند تا در کنار سرگرمی، به تأمل و شناخت زیاد تر مسائل انسانی و اجتماعی بپردازند.

تحلیل فیلم‌های سینمایی شبکه نمایش

شبکه نمایش این هفته مجموعه‌ای متنوع از فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی را اراعه می‌دهد که از ژانرهای درام، اکشن، معمایی، تاریخی و حتی انیمیشن گرفته تا آثار خانوادگی و روانشناسانه را شامل می‌شود. این برنامه‌ها با داستان‌هایی پرکشش و شخصیت‌هایی پیچیده، مخاطب را به دنیایی از تعلیق، حس و تأمل می‌برند.

پنج‌شنبه ۲۷ شهریور

«مصرف شده» (کارگردان: داریل وین | ساعت ۰۱:۰۰ بامداد)
فیلمی مهیج و معمایی درمورد مادری که در پی یافتن علت بیماری پسرش، به یک برنامه غیرقانونی دستکاری ژنتیکی در شرکت بزرگ کشاورزی پی می‌برد. داستان، با مطرح موضوعات علمی و اخلاقی، تلاشی قهرمانانه را برای مقابله با قوت‌های نهان و تهدیدآمیز به عکس می‌کشد.

«مجنون بی لیلی» (کارگردان: جهانبخش سلطانی | ساعت ۱۱ صبح)
این تله‌فیلم روایتگر داستان دو برادر رزمنده دوران دفاع مقدس است که سال‌ها از هم جدا افتاده‌اند. با کشف پلاک و انگشتر یکی از آنان در تفحص، پرونده‌ای پرمعما و پیچیده گشوده می‌شود که به لایه‌های عاطفی و تاریخی این دو برادر می‌پردازد.

«پدرخوانده» (کارگردان: فرانسیس فورد کوپولا | ساعت ۱۳)
یکی از ماندگارترین آثار سینمای جهان که با بازی مارلون براندو و آل پاچینو، داستان زندگی دون ویتو کورلئونه، رهبر خانواده مافیایی نیویورک را روایت می‌کند. این فیلم نمادی از قوت، وفاداری و جنگ بر سر بقا است که مایکل کورلئونه، پسر کوچک‌تر، ناخواسته داخل آن می‌شود.

«مکانی آرام: روز اول» (کارگردان: مایکل سارنوسکی | ساعت ۱۵)
فیلمی ترسناک و مهیج که در نیویورک رخ می‌دهد، جایی که موجودات بیگانه‌ای با حس شنوایی بسیار به انسان‌ها دعوا می‌کنند. زنی جوان به نام سم در تلاش برای بقا، نمایانگر مقاومت و امید در شرایطی سخت است.

«فراموشی» (کارگردان: یو مین سو | ساعت ۱۷)
درامی روانشناسانه درمورد کیم سون که بعد از تصادف، از خواهرش سوجین مراقبت می‌کند. سوجین دچار توهماتی می‌شود که جهت تردید و بحران در خانواده می‌گردد. فیلم به بازدید روان انسان، شک و سوءظن و پیامدهای یک ورشکستگی مالی می‌پردازد.

«قصه‌های مجید (صبح روز سپس)» (کارگردان: زنده‌یاد کیومرث پوراحمد | ساعت ۱۹)
مجموعه‌ای شامل سه داستان مختصر و دلنشین از زندگی پسری به نام مجید با زبان کودکانه و ساده که دغدغه‌های روزمره کودکان و مشکلات مدرسه را به عکس می‌کشد. این تاثییر نمایی از دنیای کودکانه و مشکلات کوچک اما مهم آنهاست.

سروده علی داودی در رثای سید مقاومت_خبررسان
ادامه مطلب

«پدرخوانده ۲» (کارگردان: فرانسیس فورد کاپولا | ساعت ۲۱)
دنباله‌ای موفق که روایت ادامه زندگی مایکل کورلئونه و تلاش او برای نگه داری و گسترش امپراتوری مافیایی خانواده است. در این فیلم، خیانت و تهدیدات درونی و بیرونی خانواده، به شکلی دراماتیک و پرتعلیق به عکس کشیده می‌شود.

«تایپیست هنرمند» (کارگردان: کارول مورلی | ساعت ۲۳)
فیلمی درمورد دو زن که در سفری جاده‌ای با خودروی برقی، به جستوجو آشتی و آخر‌های تازه می باشند. این تاثییر درمورد دوستی، رشد و کشف خود در بستر طبیعت و مسیرهای ناگفته است.

جمعه ۲۸ شهریور

«یک اتفاق ساده» (کارگردانان: حسن حسینی و مجید عکاف زاده | ساعت ۱۱ صبح)
داستانی خانوادگی و روانشناسانه درمورد آقا کمال که در پی حل مشکلات زناشویی و تشکیل صلح با همسرش است. فیلم در فضایی ساده اما تاثیرگذار، تلاش یک مرد برای بازسازی رابطه با همسرش را روایت می‌کند.

«حس و حال سئول» (کارگردان: هیون سونگ مون | ساعت ۱۷)
در اوج بازی‌های المپیک سال ۱۹۸۸، گروهی از رانندگان جوان در خیابان‌های سئول با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. اما فساد پشت پرده این مسابقات، آنها را به مبارزه‌ای بزرگ‌تر دعوت می‌کند.

«پدرخوانده ۳» (کارگردان: فرانسیس فورد کاپولا | ساعت ۱۹)
در این تکه از سه‌گانه «پدرخوانده»، مایکل کورلئونه برای قانونی کردن و نگه داری امپراتوری مافیایی خود تلاش می‌کند اما با مانع ها و خیانت‌هایی روبرو می‌شود که پایبندی به خانواده را به چالش می‌کشد.

«اوج اضطراب» (کارگردان: مل بروکس | ساعت ۲۱)
داستانی روانشناسانه و معمایی درمورد دکتر ریچارد تورندایک، مدیر یک موسسه روان‌درمانی که بعد از تهمت قتل، با مشکلات ذهنی و اتفاقات شگفت در موسسه روبه رو می‌شود. فیلم به پیچیدگی‌های روان انسان و تأثیرات آن بر حرکت و محیط می‌پردازد.

شبکه نمایش در این دو روز، مجموعه‌ای متنوع از آثار سینمایی و تلویزیونی اراعه می‌دهد که هر یک به نحوی به بازدید ابعاد گوناگون انسانی و اجتماعی می‌پردازند؛ از مشکلاتهای خانوادگی و روانشناختی تا کشمکش‌های قوت و عدل در دنیای مافیایی و علمی. این برنامه‌ها فرصتی است تا مخاطب ضمن لذت بردن از داستان‌های متنوع، به موضوعات عمیق‌تری همچون اخلاق، روابط انسانی، شجاعت و مقاومت، و جستجوی هویت و عدل بیندیشد.

شبکه افق | فیلم سینمایی «فداکاری»

کارگردان: گوان هو
زمان پخش: جمعه ۲۸ شهریور، ساعت ۱۰ صبح

فیلم سینمایی «فداکاری» ساخته گوان هو، روایتی قوی و اثرگذار از یکی از حساس‌ترین و در عین حال کمتر دیده‌شده‌ترین مقاطع جنگ کره است؛ جنگی که بین کره شمالی و جنوبی به همراه پشتیبانی‌های گسترده چین، شوروی و ایالات متحده آمریکا در جریان می بود و در تاریخ معاصر جهان نقشی مهم و تعیین‌کننده ایفا کرد.

داستان فیلم بر محور تلاش جان‌فشانی و ایثار نیروهای چینی متمرکز است که در حالی که با افتشدید مهمات و تجهیزات روبه رو‌اند، مأموریت دارند یک پل چوبی استراتژیک در منطقه کامسونگ را نگه داری و تعمیر کنند. این پل نقش حیاتی در عبور نیروها و تجهیزات به جبهه‌های نبرد دارد و از همین رو، تبدیل به مقصد بمباران‌های مکرر دشمن می‌شود.

«فداکاری» به زیبایی، همزمان با نمایش حقیقت‌های تلخ و سختی‌های جنگ، مشخص می کند چطور شجاعت، همبستگی و از خودگذشتگی نیروهای چینی توانست مانع سقوط یک نقطه کلیدی در خطوط مقدم شود. آنها با وجود فشارهای بی‌وقفه هوایی و افتمنابع، چندین دفعه جان خود را به خطر انداخته و به ترمیم و نگه داری پل می‌پردازند؛ کاری که پیامدهای حیاتی برای سرنوشت نبرد دارد.

این فیلم نه تنها یک تاثییر جنگی-تاریخی است، بلکه تجلی قیمت‌های انسانی در روبه رو با سختی‌ها و جنگ به شمار می‌آید؛ قیمت‌هایی که از قبیل فداکاری، ایثار و مقاومت، مدام الهام‌قسمت بشریت بوده‌اند. بازی‌های اثرگذار ژانگ یی، وو جینگ، لی جیوشیاو، ویژن وی و دنگ چائو نیز به عمق درام فیلم افزوده و توانایی تماشاگر را پررنگ‌تر می‌کنند.

نظر می‌کنیم این تاثییر را از دست ندهید؛ فیلمی که نه فقط تاریخ جنگ، بلکه روح پایداری و انسانیت را به عکس می‌کشد.

تحلیل فیلم‌های سینمایی اختصاصی کودکان

انیمیشن سینمایی «کاتاک قهرمان»
کارگردانی: کریستین دالر دوپونت و نیکولا لمی
زمان پخش: پنج‌شنبه ۲۷ شهریور، ساعت ۱۴

انیمیشن «کاتاک قهرمان» داستان نهنگ کوچکی به نام کاتاک است که در منطقه‌ای آرام و محافظت‌شده همراه خانواده‌اش زندگی می‌کند. کاتاک با وجود شجاعت و هوش زیاد، به علت جثه کوچک و رنگ خاکستری‌اش از سوی هم‌سن و سالان خود مورد تمسخر قرار می‌گیرد و به همین خاطر اجازه ندارد به دسته نهنگ‌ها بپیوندد و باید نزد مادرش بماند.

اما قصه مهم از وقتی اغاز می‌شود که مادربزرگ کاتاک، داستان شجاعت پدربزرگ را تعریف می‌کند؛ نهنگی که موفق شده می بود یک نهنگ قاتل را ناکامی دهد. این خاطره انگیزه‌ای می‌شود برای کاتاک که تصمیم بگیرد به آب‌های آزاد رفته و پدربزرگش را بیابد و به خانه بازگرداند، به‌خصوص که حال مادربزرگ مساعد نیست. در مسیر، او با نهنگ قاتلی به نام جک لین آشنا می‌شود؛ دختری که با پدر سختگیر و بی‌رحمش، جک نایف، دچار اختلاف است. هنگامی جک نایف از ورود کاتاک آگاه می‌شود، در پی انتقام می‌آید و داستان دچار جدال‌ها و آشتی‌ها می‌شود.

این انیمیشن با روایت دلنشین و آموزنده خود، علاوه بر سرگرمی، مفاهیمی چون شجاعت، پشتکار، اهمیت خانواده و دوستی را به کودکان منتقل می‌کند. این چنین پافشاری بر پذیرفتن تفاوت‌ها و مقابله با قضاوت‌های ناعادلانه، مسئله‌ای مورد قیمت برای مخاطبان خردسال است.

فیلم سینمایی «داستان اسباب بازی ۲»
کارگردان: جان لستر
زمان پخش: جمعه ۲۸ شهریور، ساعت ۱۴

«داستان اسباب‌بازی ۲» یکی از آثار محبوب انیمیشنی است که با خلق دنیایی پر از اسباب‌بازی‌های زنده و دوست‌داشتنی، دل کودکان و بزرگسالان را ربوده است. این تکه ماجرای وودی و دوستانش را ادامه می‌دهد؛ اسباب‌بازی‌های پسربچه‌ای به نام اندی که هرکدام دنیایی از خاطرات و احساسات را در خود جای داده‌اند.

در این داستان، هنگامی مادر اندی یکی از اسباب‌بازی‌های خراب را برای حراج می‌برد، وودی که دل‌دلواپس دوستش است، برای نجات او داخل ماجرایی پرماجرا می‌شود. وودی به دست مردی به نام ال می‌افتد که تصمیم دارد او و مجموعه‌ای از عروسک‌ها را به موزه‌ای در ژاپن ببرد و از آن‌ها کسب درآمد کند. در آنجا، وودی با جسی، معدن‌یاب و بولزای – اسبی که قبلاً همراه گاوچرون بودند – آشنا می‌شود. آن‌ها که وقتی مجموعه‌ای محبوب بودند، اکنون با وجود وودی بار دیگر کامل شده‌اند.

«قصاص» به صداگذاری رسید - تسنیم
ادامه مطلب

وودی ابتدا تلاش می‌کند تا فرار کند و به خانه بازگردد، اما هنگامی فهمید می‌شود که بازگشتش علتاز هم پاشیدن مجموعه می‌شود، تصمیم می‌گیرد به ژاپن برود و در کنار دوستانش، جایگاه جدیدی برای خود بیابد. این فیلم سرشار از دوستی، فداکاری و اهمیت قیمت‌های گروهی است که مطلب‌های مهمی درمورد همدلی و پذیرفتن به کودکان می‌آموزد.

تحلیل فیلم‌های سینمایی شبکه امید

فیلم سینمایی «تیم ملی در قلب من»
کارگردان: ایفا اسفنسیه
زمان پخش: پنج‌شنبه ۲۷ شهریور، ساعت ۱۸

فیلم «تیم ملی در قلب من» داستان پسربچه‌ای دوازده ساله به نام بایو است که در خانواده‌ای معمولی در اندونزی زندگی می‌کند و رویای بزرگش تبدیل شدن به بازیکن فوتبال حرفه‌ای و پوشیدن پیراهن تیم ملی کشورش است. در دل این قصه، فقدان پدر که سال‌ها پیش در حادثه‌ای رانندگی از دست رفته، سایه سنگینی بر خانواده انداخته است. در این بین، پدربزرگ بایو، عثمان، که هنرمند است، شدیداً با رؤیای فوتبال بایو مخالفت می‌کند و او را به جستوجو کردن مسیرهای هنری همانند نقاشی و موسیقی تشویق می‌کند.

با این حال، بایو به پشتیبانی بهترین دوستش هری که ویلچرنشین است و دوست فرد دیگر به نام منگ دولوه، به طور مخفیانه در مکانی دورافتاده – قبرستانی متروکه – به تمرین فوتبال می‌پردازد. نگهبان قبرستان، دختری با توانایی در نقاشی به نام زهرا، که او نیز همانند بایو تحت نفوذ پدربزرگش است، به آن‌ها پشتیبانی می‌کند تا رؤیای بایو تحقق یابد.

شانس بزرگ بایو هنگامی رخ می‌دهد که توسط مربی آری سیهاساله در آکادمی فوتبال محلی کشف و حمایتمالی می‌شود؛ فرصتی که او را به انتخاب شدن در تیم ملی زیر ۱۳ سال اندونزی نزدیک می‌کند. فیلم نه تنها روایت جذابی از تلاش و پشتکار یک نوجوان برای رسیدن به هدفش است، بلکه به مسائل خانواده، پشتیبانی‌های معنوی و اهمیت پایداری در برابر مخالفت‌ها نیز می‌پردازد.

فیلم سینمایی «تیم ملی در قلب من ۲»
کارگردان: رودی سودجاروو
زمان پخش: جمعه ۲۸ شهریور، ساعت ۱۸

در دنباله این فیلم، بایو اکنون به گفتن کاپیتان تیم ملی زیر ۱۵ سال اندونزی انتخاب شده و با چالش‌های تازه‌ای مواجه است. پدربزرگ مهربانش، عثمان، درگذشته و مادرش، واهیونی، که دچار مسائل کاری است، فرصتی کمتر برای حمایتاز بایو دارد. این شرایط علتشده است که بایو در خانه و خانواده حمایتچندانی نبیند و بار سنگین مسئولیت‌ها روی دوش او سنگینی کند.

در تیم ملی، سختی رهبری و مدیریت تیمی متشکل از بازیکنانی با پیشینه و توانمندیهای متنوع، بایو را در معرض فشارهای روانی شدید قرار داده است. این چنین مربی اسبق که رابطه نزدیکی با بایو داشت، جای خود را به مربی سختگیر و جدی داده که رویکردی متفاوت دارد. ورود بازیکنی تازه، بلندقد، دلنشین و با توانایی به نام رودی، بایو را در موقعیتی دشوار قرار می‌دهد، چرا که این بازیکن نورافکن دقت‌ها را از بایو می‌گیرد و عرصه‌ساز رقابت و حسادت بین آن‌ها می‌شود.

علاوه بر این، کم شدن نمرات تحصیلی بایو نشان‌دهنده اعتدال دشوار او بین فشارهای ورزشی و تحصیلی است که او را در خطر تکرار سال تحصیلی قرار می‌دهد. این حالت، روایت پیچیده‌ای از زندگی نوجوانی را ترسیم می‌کند که در تلاش است به رؤیاهایش برسد، اما باید بین مسئولیت‌های خانوادگی، تحصیلی و ورزشی اعتدال برقرار کند.

این دو فیلم، با تمرکز بر تلاش، فداکاری و گذار نوجوانان در مسیر رشد و تحقق آرزوهایشان، مطلب‌هایی آموزنده و انگیزشی را به مخاطبان منتقل می‌کنند و علاوه بر جنبه سرگرمی، عرصه‌های تربیتی و فرهنگی مهمی را نیز در بطن داستان‌هایشان اراعه خواهند داد.

تحلیل فیلم‌های شبکه فراتر (4K) 

فیلم سینمایی «اینک آخرالزمان»
کارگردان: فرانسیس فورد کوپولا
زمان پخش: پنج‌شنبه ۲۷ شهریور، ساعت ۱۳:۳۰

«اینک آخرالزمان» یکی از شاهکارهای سینمای جنگ و روانشناسی است که به کارگردانی استاد برجسته فرانسیس فورد کوپولا ساخته شده است. داستان فیلم در دل جنگ ویتنام رخ می‌دهد و روایتگر مأموریتی پیچیده و تاریک است. سرهنگ کورتز، فرمانده نیروهای اختصاصی، در میانه جنگ عقل خود را از دست داده و همراه با سربازان وفادارش که او را نیمه خدا می‌دانند، در جنگل‌های کامبوج پناه گرفته است.

ستوان ویلارد، با بازی مارتین شین، مأموریتی سری و دشوار دریافت می‌کند: او باید داخل قلمروی خطرناک کورتز شود و به هر نحو ممکن، فرمانده متمرد را متوقف کند. این فیلم نه تنها نمایشی از وحشت و پیچیدگی جنگ است، بلکه به بازدید ابعاد روانی انسان در شرایط بحرانی و اثرات مخرب قوت و جنون می‌پردازد. بازی درخشان مارلون براندو در نقش کورتز، و فضاسازی قوی کوپولا، این تاثییر را به یک توانایی فراموش‌نشدنی در تاریخ سینما بدل کرده است.

فیلم سینمایی «چشمان مار»
کارگردان: رابرت شونتکه
زمان پخش: جمعه ۲۸ شهریور، ساعت ۱۳:۳۰

«چشمان مار» فیلمی است که به شکل‌گیری و پیچیدگی شخصیت اسنیک آیز می‌پردازد، شخصیتی که از داستان‌های محبوب ژانر اکشن و ماجراجویی است. این فیلم با بازی اندرو کوجی و هنری گلدینگ، به کنکاش در قبل تاریک و رازهای سرکوب‌شده این شخصیت می‌پردازد. وقتی که این رازها برملا خواهد شد، وفاداری اسنیک آیز به اطرافیانش به شدت آزمایش می‌شود و همین قضیه می‌تواند تبدیل جدایی‌ها و مشکلاتهای عمیقی شود.

فیلم با منفعت‌گیری از نمود‌های بصری مدرن و داستان‌سرایی شوق‌انگیز، علاوه بر اراعه یک روایت اکشن مهیج، به بازدید پیچیدگی‌های درونی قهرمان و چالش‌های شخصیتی او نیز می‌پردازد. «چشمان مار» مثالای است از ترکیب موفق ژانرهای اکشن و درام روانشناختی که مخاطب را دچار داستانی دلنشین و پرکشش می‌کند.

این دو فیلم، هر کدام به نحوی اختصاصی، مخاطب را با دنیایی پیچیده و پرتنش روبه رو می‌کنند؛ «اینک آخرالزمان» با نگاهی عمیق به تاریکی‌های روان و جنگ، و «چشمان مار» با پرداختی نوآورانه به قهرمان و چالش‌هایش. تماشای این آثار فرصتی است برای غوطه‌ور شدن در داستان‌هایی که علاوه بر شوق، تأمل برانگیز نیز می باشند.

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب
اقتصاد

سلامتی

کسب وکار

اخبار فناوری

اخبار هنری

خبر های ورزشی

[ad_2]

منبع