«صدای هند رجب» برای هراس دفاتر پخش هالیوودی در آمریکا توزیع نمی‌شود_خبررسان

«صدای هند رجب» به خاطر ترس دفاتر پخش هالیوودی در آمریکا توزیع نمی‌شود

[ad_1]
به گزارش خبررسان

به گزارش خبررسان از تنسیم به نقل از ددلاین، نقدهای تحسین‌برانگیز (امتیاز ۹۷ درصد در راتن تومیتوز)، جوایز جشنواره‌ای، کارگردانی تحسین‌شده، طویل‌ترین استقبال جشنواره‌ای و جمعی از هواداران درجه یک، طبق معمولً تقریباً ضمانت‌کننده پخش فیلم در آمریکا می باشند و با این حال، «صدای هند رجب»، برنده شیر نقره‌ای جشنواره فیلم ونیز به کارگردانی کوثر بن هنیه کارگردان نامزد ۲ دوره اسکار، هم چنان خانه‌ای در آمریکا ندارد و این همه در حالی است که فیلم‌های بسیاری که کمتر مورد دقت بودند، تا به همین جای سال، خانه پخش خود را یافته‌اند.

درام غزه‌ای «صدای هند رجب» که در افتتاحیه جهانی خود در جشنواره ونیز امسال با بیشتر از ۲۳ دقیقه تشویق نام خود را در تاریخ ثبت کرد، پیش‌بینی می‌شد که فروش سریعی در آمریکا داشته باشد، آن هم در دوره‌ای که رونق فیلم‌های خارجی است. ما می‌دانیم که چند نظر وجود داشته اما تعداد مقداری از آنها در مسیری بوده‌اند که برای فیلمی با این موقعیت باید باشد. این حقیقت که فیلم تا این مدت فروش نرفته، تعداد بسیاری را شگفت‌زده کرده است.

«صدای هند رجب» که عربی زبان است و به گفتن نماینده تونس در اسکار ۲۰۲۶ معارفه شده، داستان هند رجب، دختر ۶ ساله فلسطینی را روایت می‌کند که سال قبل توسط نیروهای اسرائیلی کشته شد. او و خانواده‌اش در حال فرار از شهر غزه بودند که وسیله نقلیه‌شان با گلوله‌های تانک متوقف شد و عمو، عمه و ۳ پسرعموی هند کشته شدند. هند و یکی دیگر از پسرعموهایش ابتدا از این دعوا جان سالم به در بردند و از طریق تلفن از درون ماشین با هلال احمر فلسطین تماس گرفتند و خواست پشتیبانی کردند، امدادگران تا زمان‌ها اجازه ورود به منطقه را نیافتند و بعدا ماشین در حالی اشکار شد که هند و امدادگرانی که برای پشتیبانی به او رفته بودند، همه انها کشته شده بودند.

این حادثه اعتراض جهانی را برانگیخت، از جمله در دانشگاه کلمبیا، دانشجویان نام «همیلتون هال» را به «سالن هند» تحول دادند. بن هنیه فیلمساز تونسی، در فیلم خود با منفعت گیری از صدای ضبط شده در آخرین تماس تلفنی هند، کاری کرد که منتقدان آن را تأثیر ویرانگر توصیف کردند.

پخش فیلم داستانی «بی آخر» روایتی از پروژه های فضایی ایران_خبررسان
ادامه مطلب
آخرین مطالب

این قتل‌ها نزدیک به ۳ ماه بعد از اغاز عملیات نظامی مداوم اسرائیل در نوار غزه رقم خورد. به حرف های وزارت بهداشت تحت کنترل حماس، تعداد کشته‌شدگان فلسطینی اکنون به ۶۷۰۰۰ نفر رسیده و غزه به ویرانه بدل شده است. سازمان ملل متحد عمل های اسرائیل را به گفتن نسل‌کشی محکوم کرده و امید تازه‌ای برای آتش‌بس و برگشت گروگان‌ها تشکیل شده است.

فیلم «صدای هند رجب» پروژه‌ای پرستاره نیست اما برد پیت، خواکین فینیکس، رونی مارا، آلفونسو کوارون و جاناتان گلیزر از جمله چهره‌های مهمی می باشند که به گفتن تهیه‌کننده اجرایی از این فیلم به حمایتبرخاستند. بعد از تشویق بی‌سابقه ۲۳ دقیقه‌ای در اولین نمایش فیلم در ونیز، این فیلم در جشنواره‌های سراسر جهان، از جمله در آمریکا، به نمایش درآمده است.

خریداران بین‌المللی به سمت آن هجوم آورده‌اند. شرکت توزیع‌کننده ایتالیایی «آی واندر پیکچرز» ۲ هفته پیش این فیلم را به طور داخلی اکران کرد و فیلم در افتتاحیه خود در جایگاه چهارم فروش قرار گرفت و با نمایش در ۴۰۰ سینما ۵۰۰ هزار دلار فروخت که برای یک فیلم خارجی‌زبان، افتتاحیه‌ای قوی محسوب می‌شود. فروش این فیلم اکنون از مرز یک میلیون دلار عبور کرده و در دومین هفته اکران خود، فروشی شبیه با فیلم تازه مارگو رابی و کالین فارل با گفتن «یک سفر بزرگ، جسورانه و قشنگ» و فیلم ترسناک «با هم» محصول نئون، داشته است.

خریداران از هراس می‌میرند

بعد چرا «صدای هند رجب» تا این مدت در آمریکا اکران نشده است؟ هر ۳ فیلم قبلی بن هنیه از سوی خریداران معتبر در آمریکا توزیع شده بودند. برای روشن شدن این کار ما با ۱۲ توزیع‌کننده، اندوخته‌گذار و تهیه‌کننده آمریکایی و بین‌المللی سخن بگویید کردیم تا نظر آنها را جویا شویم. هیچ‌یک حاضر به سخن بگویید علنی نشدند. یکی از خریداران برجسته آمریکایی که علاقه بسیاری به این فیلم ابراز کرده می بود، ادعا کرد که خریداران یا دارند از هراس می‌میرند یا با سیاست‌های فیلم ناموافق می باشند.

اختتامیه نهمین جشنواره بازی های رایانه ای فجر/ کدام بازی ها برگزیده شدند؟
ادامه مطلب

در سایت خبری خبررسان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

یک شرکت هنری کلیدی در این مورد این چنین گفت: ما به این فیلم زیاد علاقه‌مند بودیم، اما به این نتیجه رسیدیم که با دقت به برسی‌مان از پتانسیل فیلم، فروش آن به یک پخش‌کننده بزرگ دور از انتظار است، هرچند نمایش فیلم در فصل جوایز از قبل به خوبی اغاز شده است.

کمپانی موبی به نظر گزینه مناسبی برای این فیلم است؛ اما این شرکت ماه‌ها است دچار نوشته ارتباطات نظامی اسرائیل با آخرین حمایتکننده مالی کمپانی یعنی «سکویا» است و فیلمی همانند این می‌تواند آن نگاه منفی حاضر را تشدید کند یا آن نگاه منفی را به فیلم منتقل کند.

یکی از توزیع‌کنندگان باتجربه اروپایی این چنین اظهار کرد: برای یک توزیع‌کننده آمریکایی، خرید فیلمی همانند «صدای هند رجب» فقط به معنی باور به کیفیت تاثییر نیست بلکه به معنی تعلق منبع های برای دفاع از آن در برابر حملات اجتناب‌ناپذیر از چندین طرف است. این کار هم به پول برای بازاریابی و تبلیغات نیاز دارد و هم به تیمی که آماده مدیریت جنجال در یک محیط زیاد قطبی باشد. تعداد بسیاری از توزیع‌کنندگان میلی به این چنین نبردی ندارند.

یک منبع نزدیک به فیلم هم او گفت: شما می‌توانید هر طور که دوست دارید این نوشته را نمود دهید، اما حقیقت این است که توزیع کنندگان از هراس به سراغ فیلم نمی‌روال. به نظر من، این یک هراس بی‌مبنا است و باید لیاقت هنری و چشم‌اندازهای تجاری فیلم را درنظر گرفت.

یکی از اندوخته‌گذاران هالیوود که با او سخن بگویید کردیم، ایده تحریم خاموش این فیلم را رد کرد و او گفت: درست نیست که در هالیوود یا در کل سرزمین کمپینی برای سانسور داستان‌ها یا صداهای فلسطینی‌ها وجود داشته باشد. من باور نمی‌کنم.

این نوشته به چه فردی مربوط می‌شود؟

در حالی که فیلم‌های فلسطینی بسیاری داخل این چنین مسیری نشده‌اند که بتوان صحت و سقم این نظریه را سنجید اما همین نتایج محدود هم متناقض است. فیلم «سرزمین فرد دیگر نیست» بعد از این که فیلمسازانش نتوانستند به توافق دلخواه خود برسند، مسیر توزیع جدا گانه را در پیش گرفت. فیلم «روزی روزگاری در غزه» هم که در جشنواره کن ۲۰۲۵ اکران شد، تا این مدت خانه‌ای اشکار نکرده است. اما تا این مدت افرادی می باشند که حاضرند جانشان را برای این چنین آثاری فدا کنند از جمله شرکت «واترملون پیکچرز» که متخصص داستان‌های فلسطینی و عربی است، فیلم «فلسطین ۳۶» ساخته آن‌ماری جسیر و درام تحسین‌شده‌ جشنواره ساندنس یعنی «همه آنچه از تو به جای می‌ماند» ساخته‌ چرین دابیس (که امتیاز ۱۰۰ درصد در راتن تومیتوز دارد) را انتشار می‌کند. در حالی که «کینو لاربر» هم مستند «روحت را در دستت بگیر و راه برو» فیلم جشنواره کن درمورد زندگی عکاس خبری، فاطمه حسونا را خرید. حسونا در آوریل ۲۰۲۵، مقداری قبل از انتخاب فیلم برای جشنواره کن، به شکل غم‌انگیزی در یک دعوا هوایی اسرائیل به خانه‌اش کشته شد.

برای رضا توکلی بازیگر سینما و تلویزیون دعا کنید_خبررسان
ادامه مطلب

یکی از توزیع‌کنندگان آمریکایی مدعی شد نوشته فیلم «هند رجب» برای مخاطبان غیرهالیوودی ناخوشایند خواهد می بود. وی او گفت: به نظر من، توزیع‌کنندگان فهمید شده‌اند با وجود سر و صدای درون حباب هالیوود، سینماروها نمی‌خواهند برای نوشته‌هایی که می‌توانند به راحتی در خانه تماشا کنند، به سینما بروند.

نظر این توزیع کننده درمورد ملاحظات احتمالی صنعت در رابطه فیلم‌هایی از این دست این چنین می بود: هالیوود صنعتی است که تا حد بسیاری توسط یهودیانی ساخته شده که از هولوکاست جان به دربردند، به این علت مقاومت در برابر این فیلم نباید شگفتی‌آور باشد و با این حال باز من از این که این فیلم با استقبال گرم صنعت هالیوود روبه رو نشده، شوکه شده‌ام.

یکی از تهیه‌کنندگان هالیوود که با او سخن بگویید کردیم، نوشته «۷ اکتبر» را نقل کرد و او گفت: شما نمی‌توانید داستانی درمورد بعد از ۷ اکتبر را بدون در نظر گرفتن عرصه آن روایت کنید. نمی‌توانید از آن بگذرید یا آن را کوچک نمود دهید، چون قسمت کوچکی از عرصه نیست.

در جواب به این سخن، منبعی نزدیک به فیلم او گفت: من فکر می‌کنم در این نظر که این فیلم باید به ۷ اکتبر هم بپردازد، یک ایدئولوژی وجود دارد. ۷ اکتبر هم بعد از دهه‌ها خشونت رقم خورد. این منطقه چرخه زیاد طویل خشونت و ظلم را به خود دیده است. او گفت و گو سیاسی گسترده‌تری درمورد آنچه به گفتن عرصه ملزوم است، وجود دارد. اما چند فیلم درمورد وقایع جنگی، تاریخ سیاسی طویل‌تری را شرح خواهند داد؟ آیا فیلم «جنگ» تاریخ یا عرصه جنگ عراق را شرح می‌دهد؟ یا «تک‌تیرانداز آمریکایی»؟

محکومیت تجاوز به ایران از سوی 230 هنرمند پیشکسوت_خبررسان
ادامه مطلب

با همه این سخن‌ها، تا این مدت شانسی برای یافتن خریدار برای فیلم وجود دارد اما گمان زیاد تر این است که بعد از جمع‌آوری بودجه تبلیغات و آگهی، فیلم به مسیر توزیع جدا گانه برود.

فرار سینما از محتوای چالشی

در همین حال، این سوال که آیا یک پخش‌کننده یا استودیوی آمریکایی امروز از فیلم «صدای هند» حمایتخواهد کرد یا خیر، سوال به‌جایی است. در سال‌های تازه، فیلمسازان نگرانی‌های فزاینده‌ای را در رابطه استودیوها و پخش‌کننده‌هایی که از محتوای «چالش‌برانگیز» دوری می‌کنند، ابراز کرده‌اند.

۲۰ سال پیش، چشم‌اندازهای سیاسی و صنعتی متفاوت بودند؛ نه بدون چالش‌های خاص خود اما متفاوت. درام روانشناختی تحسین‌شده و ظریف «اینک بهشت» ساخته هانی ابو اسد کارگردان فلسطینی، درمورد ۲ دوست دوران کودکی که در حال آماده شدن برای یک دعوا انتحاری در اسرائیل می باشند، در سال ۲۰۰۵ توسط قسمت استودیویی وارنر ایندیپندنت خریداری شد. در حالی که از برخی جهات انتقادهایی به نوشته فیلم وجود داشت، وارنر از این فیلم که ۱.۵ میلیون دلار در سینماهای آمریکا فروخت و برنده جایزه گلدن گلوب و نامزد اسکار شد، حمایتکرد. ۸ سال سپس، فیلم تحسین‌شده «عمر» از همین کارگردان، درمورد یک فلسطینی جوان که بعد از این که به نادرست در مرگ یک سرباز اسرائیلی دست داشته، موافقت می‌کند به گفتن خبرچین کار کند، توسط شرکت آداپ فیلمز مستقر در نیویورک خریداری شد و به نامزدی اسکار هم رسید.

تحول جهت آمریکا به راست

این که فیلمی همانند «اینک بهشت» امروز بتواند خریدار استودیویی اشکار کند، تصوری شگفت به نظر می‌رسد. پاتریک واکسبرگر رئیس اسبق فیلم لاینزگیت در سخنرانی تازه خود در میزگرد توزیع فیلم با مدیریت ددلاین در اجلاس زوریخ، به حضار او گفت که شک دارد که آیا در این فضای سیاسی، حتی فیلمی همانند «بولینگ برای کلمباین» ساخته مایکل مور بتواند اکران سینمایی داشته باشد.

جمع آوری روایت تهرانی ها از جنگ 12 روزه_خبررسان
ادامه مطلب

چرخش آمریکا به جناح راست تحت رهبری دونالد ترامپ، آن زخم عمیقی نیست که تعداد بسیاری فکر می‌کردند برای رهبران هالیوود باشد. ما داخل حقیقت جدیدی شده‌ایم که در آن یک کمدینِ پرطرفدار می‌تواند بعد از انتقاد محافظه‌کاران و مقامات ترامپ، از صحنه کنار گذاشته شود. چند رئیس استودیو علنا از تضعیف تنوع، برابری و شمول (DEI) توسط ترامپ ابراز تاسف کرده‌اند؟ انجام معامله های جانبی با رئیس جمهور اکنون به گفتن یک شر الزامی برای تمرکز بر «چیزهایی که مهم می باشند» برداشت می‌شود. انگارً این معامله های شامل تسهیل معامله های دیگر با دولت او و نصب مدیرانی است که با رئیس جمهور و دستور کار جنگ‌های فرهنگی او موافق می باشند.

یکی از روسای استودیو که در هفته‌های تازه به طور خصوصی با او سخن بگویید کردیم، اعتراف کرد که از انجام دادن یا گفتن هر چیزی که امکان پذیر خشم ترامپ را برانگیزد، وحشت‌ دارد.

این بعد‌عرصه‌ای است که علتمی‌شود فیلمی همانند «صدای هند رجب» قراردادی برای توزیع به دست نیاورد. بعد‌عرصه‌ای از هراس فزاینده از انتقام سیاسی، فضای مسموم رسانه‌های اجتماعی و تحول جهت استودیوها. این تنها علت نخریدن فیلم نیست اما تعداد بسیاری از افرادی که با آنها سخن بگویید کردیم اعتقاد دارند که یک عامل مؤثر است.

یکی از مدیران اجرایی جشنواره با ابراز تاسف او گفت: تعلیق جیمی کیمل، کیفرخواست جیمز کومی و منفعت گیری از سربازان در پورتلند و دیگر شهرهای آمریکا، نشان دهنده فرهنگی است که در آن سختی فزاینده‌ای برای بایکوت مخالفت علیه دولت جاری آمریکا وجود دارد. پخش فیلمی که کارگردان آن حرف های «همانطور که مردم نام آن فرانک را می‌دانند، باید هند رجب را هم بشناسند»، در این دسته قرار می‌گیرد. دست اندرکاران فن‌آوری همه تلاش خود را می‌کنند تا با رئیس جمهور کنار همراه شوند. آیا جای شگفتی است که توزیع‌کنندگان جدا گانه نیز با دقت به این که بقای مالی آنها در معرض تهدید بیشتری است، همین ذهنیت را داشته باشند؟

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب
اقتصاد

سلامتی

کسب وکار

اخبار فناوری

اخبار هنری

خبر های ورزشی

[ad_2]

منبع