صدور نرخنامه گردشگری الکترونیکی برای اولین بار
[ad_1]
معاون نظارت و برسی خدمات گردشگری از صدور نرخنامههای گردشگری به طور الکترونیکی برای نخستینبار خبر داد.
به نقل از خبررسان، اسماعیل برات با اظهار این خبر او گفت: نرخنامه هتلها و دیگر مراکز اقامتی و پذیرایی گردشگری مدام به روش سنتی و به طور دستی صادر میشد و با وجود این که امکان نظارت بر نرخنامهها میسر می بود، اما دسترسی آنلاین به دادهها و امکان تحلیل آمار و اطلاعات مربوط به نرخگذاری وجود نداشت؛ به این علت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نسبت به طراحی و پیادهسازی فرآیند صدور نرخنامه الکترونیکی در بستر سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات گردشگری (جانا) عمل کرد و از این بعد نرخنامه تأسیسات گردشگری به طور الکترونیکی صادر میبشود.
معاون نظارت و برسی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تشریح فرآیند صدور نرخنامههای الکترونیکی افزود: با صدور نرخنامه الکترونیکی علاوهبر مزایای آماری، شدت و دقت در نظارت بر اراعه خدمات گردشگری افزایش یافته و به تبع، کنترل بر نرخنامهها و برخورد با تخلفاتی همچون گرانفروشی سریع تر انجام خواهد شد.
او در ادامه گفت: در سامانه جانا برای هر یک از تأسیسات گردشگری بسته به این که چه نوع خدماتی اراعه خواهند داد، فرآیندی جدا گانه و در عین حال مدام در نظر گرفته شده است، به این مفهوم که امکان افزودن هر نوع خدمت و ثبت نرخ در کنار دیگر خدمات فراهم است. به گفتن مثال برای هتلها و مراکز اقامتی، امکان ثبت انواع اتاقها همچون اتاقهای سینگل، دبل، تریپل و سوئیت وجود دارد و یا چنانچه خدمات پذیرایی داشته باشند، برای انواع پیشغذا، خوراکها و نوشیدنیهای سرد و گرم و این چنین چنانچه واحدی دارای وسایل تفریحی و سرگرمی گردشگری باشد، برای انواع خدمات ورزشی و تفریحی و بازیهای رایانهای و…، پیشفکرهایی در نظر گرفته شده است و چنانچه واحد گردشگری خدماتی اراعه دهد که در موارد پیشفکر، پیشبینی نشده باشد، میتواند از تکه «دیگر» خدمات خود را ثبت کند و نرخ خود را نظر دهد. سپس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با همکاری تشکل حرفهای وابسته بر پایه ضوابط بخشنامه ابلاغی، نرخنامه را صادر میکند و از طریق تشکل حرفهای (در صورت وجود) به واحد گردشگری ابلاغ میبشود.
برات درمورد مفاد بخشنامه نرخگذاری امسال او گفت: امسال با دقت به شعار و نامگذاری سال با گفتن «مهار تورم و رشد تشکیل»، نوشته نرخگذاری تأسیسات گردشگری با حساسیت بیشتری نسبت به سالهای قبل مورد رسیدگی قرار گرفت و بعد از بازدید مراتب در کارگروه تنظیم بازار، نهایتاً سقف افزایش نرخ تاسیسات گردشگری که موفق به دریافت گواهینامه کیفیت استاندارد خدمات شدهاند، حداکثر ۳۰ درصد نسبت به سال قبل در نظر گرفته شد. سقف افزایش نرخ آن دسته از تأسیسات گردشگری مشمول مطرح تطبیق شامل هتل، هتل آپارتمان، متل، سفرهخانه سنتی، اقامتگاه بومگردی، اقامتگاه سنتی، مهمانپذیر و واحد پذیرایی بینراهی که در چرخه برسی قرار گرفتهاند، اما تا بحال به دریافت گواهینامه کیفیت موفق نشدهاند و این چنین دیگر تأسیسات گردشگری فاقد ضابطه، حداکثر ۲۵ درصد در نظر گرفته شده است.
معاون نظارت و برسی خدمات گردشگری اضافه کرد: تأسیسات گردشگری که بدون عذرموجه در چرخه برسی قرار نگرفتهاند، هیچگونه افزایش نرخی نخواهند داشت و در صورت موجه بودن این افزایش حداکثر ۱۵ درصد خواهد می بود.
برات درمورد دریافت حق سرویس او گفت: بنا بر آئیننامه دریافت حق سرویس مصوب ۱۳۷۶، دریافت حق سرویس فقطً در هتلها و مهمانسراها و واحدهای زیرمجموعه آنها تا سقف ۱۵ درصد مجاز بوده و دریافت آن در دیگر تأسیسات گردشگری فاقد وجاهت است.
او افزود: هزینه اقامت کودکان تا ۲ سال، رایگان و ۲ تا ۱۲ سال در صورت منفعت گیری نکردن از سرویس اضافه، نیمبها محاسبه میبشود.
معاون نظارت و برسی خدمات گردشگری درمورد نرخ اتاق برای مهمانان، او گفت: نرخ اتاق برای مهمانان ایرانی و خارجی یکسان و بر مبنای ریال است و در صورت لزوم بر پایه نرخ رسمی اعلامی از سوی بانک مرکزی در سامانه الکترونیک www.sanarate.ir معاوضه صورت خواهد گرفت.
منبع :
ایسنا
[ad_2]
منبع