فروش خودروهای برقی در آمریکا کندتر از حد انتظار
[ad_1]
به نقل از خبررسان، فروش خودروهای برقی در آمریکا در حال رشد است، اما این رشد کندتر از حد انتظار است. در ۳ ماهه سوم سال جاری، فروش خودروهای برقی در آمریکا ۵۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت. هر چند این رشد قابل دقت بوده، اما کمتر از حدی است که تعداد بسیاری از تحلیلگران و خودروسازان انتظار داشتند. مدیران ماشین دلواپس افت تقاضا برای خودروهای برقی بودند و این سوال را در رابطه برنامههای آنها برای اندوختهگذاری دهها میلیارد دلاری برای گسترش مدلهای تازه و ساخت کارخانهها تشکیل کرد.
به نقل از نیویورکتایمز، در هفتههای تازه، جنرال موتورز، فورد موتور و تسلا به افت فروش و نشانههایی مبنی بر ضعیف شدن اقتصاد اشاره کردند و اظهار کردند که این هزینهها را به تعویق میاندازند. این عمل های ضربهای به برنامه دولت بایدن برای مبارزه با تغییرات اقلیمی از طریق ترویج وسایل نقلیه بدون آلایندگی می بود.
اندوختهگذاری خودروسازان آمریکایی برای خودروهای برقی
مری تی بارا، مدیر اجرایی جنرال موتورز، میگوید: «ضمانت ما به آینده همه برقی همانند همیشه قوی است. با این حال، جنرال موتورز چندین ماه چشم به راه است تا فروش برخی از مدلهای برقی تازه خود از جمله شورولت اکوئیناکس که با باتری کار میکند، اغاز کند.»
فورد و جنرال موتورز میلیاردها دلار برای بازسازی کارخانهها و ساخت کارخانههای تازه برای تشکیل خودروهای برقی، باتریها و دیگر قطعات اندوختهگذاری کردهاند.
با این حال، فروش خودروهای برقی سریع تر از هر دسته دیگر خودروهای بزرگ در حال رشد است و آمریکاییها امسال بیشتر از یک میلیون از آنها را خریداری میکنند که یک رکورد محسوب میبشود. بر پایه گزارش Cox Automotive، از ژوئیه تا سپتامبر، خودروهایی که با باتری کار میکنند ۸ درصد از خودروهای تازه فروخته شده در آمریکا را به خود تعلق دادند که نسبت به سال قبل ۶ درصد افزایش داشت.
جیم فارلی، مدیر اجرایی فورد، میگوید: «خودروهای برقی تا این مدت هم تقاضای بالایی دارند. اما افزایش رقابت قیمتها را پایین آورده است.»
به حرف های Cox، خودروسازان حداقل ۱۴ مدل تازه همه الکتریکی را در سال قبل معارفه کردهاند و تشکیل مدلهای فرد دیگر را که با افتروبه رو بودهاند، افزایش دادهاند.
راب کوکران، مدیر اجرایی کوکران اتوموتیو که دارای ۳۴ نمایندگی در پنسیلوانیا و اوهایو است، میگوید: «تقاضا در حال افزایش است، اما تقریباً به اندازهای که اراعه و تشکیل در حال افزایش است، بالا نمیرود. از جمله فورد، شورولت، هیوندای و فولکس واگن و حتی تسلا که با نزدیک به نیمی از کل فروش در سه ماهه تازه بر بازار خودروهای برقی تسلط دارد. برای فروش ماشین با مشکل روبه رو شده و ناچار شده قیمتها را هزاران دلار افت دهد.
آلبرت گور، مدیر اجرایی انجمن حمل و نقل بدون آلایندگی، یک گروه صنعتی که اعضای آن شامل خودروسازانی همانند تسلا و ریویان، شرکتهای شارژر همانند EVgo و ChargePoint خواهد شد، میگوید: «دستور کار سیاسی علتمیبشود برخی از افراد به رونق خودروهای برقی آخر دهند.»
رقابت شرکتهای تولیدکننده
در حالی که فروش Mach-E در ۱۰ ماه اول سال تنها ۱.۵ درصد افزایش داشت، فروش F-150 Lightning، یک پیکاپ برقی، ۴۳ درصد بالا رفت. در کل، فروش خودروهای برقی فورد از ژانویه تا اکتبر ۱۳ درصد افزایش یافت. فروش خودروها و کامیونهای با موتورهای احتراق داخلی نیز روال صعودی ۷ درصدی داشت. در این بین، فروش خودروهای هیبریدی که ترکیبی از پیشرانه الکتریکی با موتورهای احتراق داخلی می باشند، ۱۹ درصد زیاد تر شده است.
به حرف های تحلیلگران، فروش ضعیف Mach-E به گمان زیادً بیشتر از هر روال گستردهتری نشاندهنده رقابت تسلا مدل Y است. تعداد بسیاری از خریداران امکان پذیر این دو وسیله نقلیه را که اندازه و سبک شبیهی دارند قیاس کنند. تسلا قیمت مدل Y را افت داده است به طوری که بعد از اعمال اعتبار مالیاتی فدرال، ارزانترین مدل ۲۵۰۰ دلار کمتر از فورد است.
نظرسنجیها مشخص می کند خریداران هم چنان به خودروهای برقی علاقهمند می باشند، اما برای خرید آنها تلاش میکنند. مطابق گزارش Cox Automotive، متوسط قیمت پرداخت شده برای یک وسیله نقلیه برقی در آمریکا در ماه سپتامبر کمتر از ۵۱ هزار دلار می بود. این رقم افت چشمگیری نسبت به ۶۵ هزار دلار سال قبل دارد. اما تا این مدت برای تعداد بسیاری از خریداران قیمت خودروهای تازه زیاد بالا است.
پای افزایش نرخ منفعت در بین است
علت دیگر کند شدن رشد خودروهای برقی، افزایش نرخ منفعت است. به خصوص که نرخهای منفعت بالا پرداختهای ماهانه ماشین را گرانتر میکند. مطابق دادههای فدرال رزرو، متوسط نرخ وام ماشین بیشتر از ۸ درصد است، در حالی که در اغاز سال ۲۰۲۲ کمتر از ۵ درصد می بود. نرخ منفعت بالاتر، هزینه خرید ماشین را افزایش میدهد و این کار میتواند بر تقاضا برای خودروهای برقی تأثیر بگذارد.
علاوه بر این، برخی از خریداران بالقوه خودروهای برقی دلواپس دسترسی به زیرساختهای شارژ می باشند. اکنون، شبکه شارژ خودروهای برقی در آمریکا به قدر کافی گسترده نیست و این کار میتواند برای برخی از خریداران بالقوه، یک مانع باشد.
با وجود این چالشها، انتظار میرود فروش خودروهای برقی در آمریکا در سالهای آینده هم چنان افزایش یابد. با افت قیمت خودروها، افزایش نرخ منفعت و بهبود زیرساختهای شارژ، خودروهای برقی برای طیف گستردهتری از خریداران قابل دسترستر میبشود.
[ad_2]
منبع