۳۴ میلیون گیمر ایرانی روزانه بیشتر از ۹۵ دقیقه بازی میکنند
[ad_1]
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیس جمهور او گفت: در ایران به طور متوسط ۳۴ میلیون نفر روزانه به مقدار ۹۵ دقیقه بازی میکنند یعنی سه میلیارد نفر-دقیقه که این مقدار ظرفیتی شگفت انگیز برای خلق قیمت افزوده، فرهنگسازی و آموزش است.
به نقل از خبررسان، بازیهای کنسولهای ویدیویی خانگی زیاد دلنشین و قوی می باشند و بازی کردن در این فضا نیز نیازمند دقت، شدت عمل و توانایی بالاست؛ در بین برخی افراد جامعه، به «بازی» به چشم اتلاف زمان نگاه میبشود و گیمرها بعضا افرادی «بدوندغدغه» یا «بیکار» برداشت خواهد شد؛ اما امروز میبینیم که «گیمر» یا بازیکنانی در سرزمین وجود دارند که با بازی کردن به درآمد خوبی رسیدهاند و در واقع کار تخصصی میکنند.
بنابر بازدیدهای انجام شده طبقات کودکان، نوجوانان و جوانان مدام جزء بیشترین گروههای مخاطب بازی بودهاند، اما در این بین سالمندانی هم وجود دارند که بهصورت مرتب بازی میکنند و مطابق استانداردهای تعریفشده در ایران و جهان، بازیکن یا گیمر شناخته خواهد شد.
بنا بر حرف های مسئولان در سالهای قبل ژانرهای پرمخاطب بازی در ایران، ورزشی، استراتژی، معمایی و تیراندازی و رانندگی است و برخلاف انتظار بازیهای اکشن، جنگی و مبارزهای در گروه اول علاقه مندیها نیست. در این رابطه چندی پیش محمد امین حاجی هاشمی- مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانهای- اظهار کرد: پایشها مشخص می کند که هر سال مخاطبان این بازیها افزایش اشکار میکند، به طوریکه ۳۴ میلیون نفر در سرزمین از بازیهای رایانهای، موبایلی و کنسولی منفعت گیری میکنند که قسمت موبایلی آن بیشتر از ۹۰ درصد است.
او گفت: درواقع بیشتر از ۹۰ درصد از این ۳۴ میلیون نفر بازی موبایلی و نزدیک به ۲۰ درصد بازی کنسولی و ۲۰ درصد رایانهای و برخی در هر سه قسمت بازی میکنند.
او درمورد میانگین سنی بازیکنان او گفت: بر پایه پیمایشی که هر دو سال انجام میبشود اشکار شده که میانگین سنی بازیکنان درحال افزایش است و سنین ۱۶، ۱۹، ۲۱ و الان به عدد ۲۳ سال رسیده است. در واقع گیمرهایی که کودک و نوجوان بودند بزرگ خواهد شد و هم جوانان و بینسالان هم از این امکان استقبال و منفعت گیری میکنند و به این معناست که بازی رایانهای و موبایلی دارد جای خود را در سبد مصرفی فرهنگی خانواده باز می کند و در کنار برنامههای دیگر، مردم در تلفنهای موبایل خود بازیهای گوناگونی را دارند و عموما از آن مصرف میکنند.
موضوعی که روح الله دهقانی فیروزآبادی- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیس جمهوری- هم در اختتامیه نهمین جشنواره ملی بازیهای رایانهای فجر صنعت خلاق بازیهای رایانهای را یکی از زمانهای بزرگ خلق قیمت افزوده و اشتغال دانست و او گفت امروز رقابت شرکتها بر سر این است که محتواها تا چه مقدار دقت و زمان از مخاطب جلب کنند.
به حرف های وی در ایران به طور متوسط ۳۴ میلیون نفر روزانه به مقدار ۹۵ دقیقه بازی میکنند یعنی سه میلیارد نفر-دقیقه که این مقدار ظرفیتی شگفت انگیز برای خلق قیمت افزوده، فرهنگسازی و آموزش است؛ به این علت به این حوزه باید به گفتن یک بازار جدی نگاه کرد و هنگامی درمورد بازاری به این حجم و بزرگی سخن بگویید می بشود، قطعا باید حجم قابل توجهی از اندوختهگذاری را در این حوزه ناظر باشیم.
آخرین آمار در پیمایشها مشخص می کند ۳۴ میلیون ایرانی بازیکن می باشند و میانگین سنی ۲۳ سال است و از این عدد ۴ میلیون بازیکن حرفهای وجود دارد که هفته ای بیشتر از ۲۱ ساعت بازی میکنند و این مشخص می کند بازی قسمت مهمی در زندگی افراد است که باید با نگاه زمان به این ماجرا نگاه و از آن منفعت گیری کرد.
منبع :
ایسنا
[ad_2]
منبع