نشست خبری “بی بدن” بدون وجود الناز شاکردوست برگزار شد / کاظم دانشی: جز خدا از فردی نمی ترسم
[ad_1]
به نقل از خبرنگار فرهنگی خبررسان از تنسیم؛ شامگاه دومین روز از چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر بعد از اکران فیلم بیبدن نشست خبری فیلم مطابق روال جشنواره با وجود برخی عوامل برگزار شد.
مسئله قابل دقت قبل از اغاز نشست خبری عدم وجود الناز شاکردوست بعد از اظهارات جنجالی روز قبلاش می بود که بعد از اکران فیلم در پردیس سینمایی کوروش از مدیران جشنواره انتقاد کرده می بود.
شاکردوست در سخن بگوییدهای روز قبل خود حرف های می بود «میخواهم با مردم سخن بزنم. خوشحالم کنار شما مردم هستم و کنار شما این فیلم را دیدم. من هم همانند شما بلیت خریدم که اینجا باشم چون وجود من برای داشتن هر تریبونی در جشنواره فجر خط خورده آمدم با شما سخن بزنم و قضاوت این که چرا این فیلم در قسمت سودای سیمرغ نیست را به شما مردم و تاریخ بسپارم. سالها است عادت کردم که صدایم به هیچ جا نرسد. بخشی به نام نگاه نو گذاشتند برای فیلمهایی که هیچ دلیلی برای حذف شان ندارند و در این قسمت می گذارند تا آن فیلم را زنده به گور کنند»
این نشست با وجود سید مصطفی احمدی تهیه کننده، کاظم دانشی نویسنده، حبیب خزایی فر موسیقی، مهدی صیاد چهره پرداز، مرتضی علیزاده کارگردان، مهدی سعدی تدوینگر، مهران ممدوح مدیرفیلمبرداری، امیر زاغری طراح صحنه و اصحاب رسانه در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد.
در ابتدای این نشست، مصطفی احمدی تهیهکننده درمورد وجود در این جشنواره او گفت: زیاد خوشحال هستم که اصحاب رسانه را بار دیگر میبینم و امیدوار هستم که فیلم را دیده و آن را دوست داشته باشید.
در همین حال کاظم دانشی نویسنده فیلم «بیبدن» اظهار داشت: من هم امیدوار هستم که فیلم را پسندیده باشید. «بی بدن» از چند پرونده شبیه این چنینی نوشته شده و شایعههایی وجود دارد که از یک پرونده خاص نوشته شده؛ اما این طور نیست و همچون فیلمنامه علفزار از چند پرونده نوشته شده است.
احمدی تهیهکننده در ادامه نشست درمورد همکاری سازمان سینمایی او گفت: سازمان سینمایی برای ساخت این پروژه زیاد با ما همکاری کرد و زیاد سریع داخل پروسه تشکیل شدیم.
درمورد روابط اجتماعی انسانها فیلم ساختیم
مرتضی علیزاده کارگردان این فیلم سینمایی درمورد اقتباس فیلم از پرونده عزاله و آرمان او گفت: ما فیلمی اجتماعی ساختیم که در آن قضیهای جنایی اتفاق میافتد. بدون جانبداری در همه ارگانها فیلم را پی گرفتیم و باید بگویم که قرار نیست درمورد کنش کاراکترهای قصه قضاوت کنیم؛ بلکه هر آن چه که در جامعه بوده را گفتن کردیم.
علیزاده افزود: ما درمورد موضع گیری نه به اعدام و طرفداری از قصاص فیلم نساختهایم. «بیبدن» زیاد تر در رابطه روابط اجتماعی آدمها و این چنین اتفاقی جنایی در دل این جامعه است.
در قسمت فرد دیگر از این نشست خبری حبیب خزاییفر آهنگساز این فیلم درمورد تفاوت ساخت موسیقی برای این تاثییر او گفت: ساخت موسیقی این فیلم سخت و پرچالش می بود؛ چرا که بستر فیلم تم جنایی داشت و غم یک خانواده هم در فیلم جاری می بود. در نتیجه این مسائل ساختن موسیقی فیلم را هم نزدیک کرده می بود.
۴۲ جلسهای کار را همه کردیم
مهران ممدوح مدیر فیلمبرداری «بیبدن» درمورد سختیهای تشکیل این تاثییر اظهار داشت: زمان فیلمبرداری ما برای این فیلم محدود می بود و باید حداقل ۶۰ جلسه فیلمبرداری میداشتیم اما محدودتر شد. این فیلم، فضای مستندگونه داشت و در سخن بگوییدها با کارگردان و تهیهکننده هم تلاش کردیم برای روایت قصه، دوربین حرکت خاصی و یا نورپردازی خاصی نداشته باشد.
ممدوح با اشاره به انجام کار در ساعتهای طویل و فشرده در ادامه افزود: این چنین ما ساعات طویل کار کردیم و در نهایت با ۴۲ جلسه کار تشکیل را همه کردیم.
مدیر فیلمبرداری بیبدن در توضیح نحوه فیلمبرداری سکانس اعدام او گفت: سکانس اعدام را با چهار چراغ گرفتیم و ناچار شدیم در کسری از ثانیه، کار را انجام دهیم، اگر در زمان پیشتشکیل و تشکیل زمان بیشتری داشتیم، قطعا فیلم کیفیت بیشتری داشت.
در ادامه کاظم دانشی نویسنده و مجری مطرح این فیلم درمورد روایت فیلم اصرار کرد: خواستیم اصالت این فیلم را روی روایت گذاشته باشیم و میخواستیم اثری خلق کنیم که برای مخاطب دلنشین باشد. اکنون سینمای اجتماعی به مرحلهای رسیده که هر چه میخواهی بگویی و وقتی هم که گیر میکنیم، طبیعتاً به جستوجو احقاق حق میرویم.
او گفت: من هر اعتراضی که کردم به فیلمهایم کردم. من بچه این سینما هستم و سالها در صف جشنواره ایستادم و برای فیلمم جنگیدم تا به اینجا برسم. از فردی هم جز خداوند نمیترسم، ما در اواخر آذر این فیلم را کلید زدیم و اکنون اثری شسته و رفته برای شما پخش کردیم.
به حرف های دانشی، سوال من این است که چرا باید فیلمنامه ما را قبل از اکران انتشار کنید؟ به چه حقی این اتفاق افتاده؟ زیاد از فیلمها که یک سال در صف جشنواره می باشند، اکنون با پرده سبز اکران خواهد شد! ناظر و ناظر این ماجراها خانم شاکردوست است. دیروز بعد از تماشای این فیلم به قدری متاثر شده می بود که نمی دانستیم به ایشان چه بگوییم. ایران و این مملکت برای ما مهم است.
نویسنده فیلم سینمایی «بی بدن» خاطر نشان کرد: مدیون تک تک شما هستم اگر برای خودم سخن بزنم، اما از این فیلم دفاع میکنم که ما فیلم آبرودار ساختهایم.
دانشی درمورد نظر قوه قضاییه نسبت به فیلم او گفت: کارگروه قوه قضاییه فیلمنامه را مطالعه کردند و مسئلههایی نقل کردند که برخی نقطه نظرات هم اعمال شده است.
علیزاده با اشاره به همذات پنداری مخاطبان در ادامه نشست تصریح کرد: از روز قبل که اکران فیلم در جشنواره اغاز شده تا بحال بازخوردهای زیاد خوب و مثبتی از سوی مخاطبان داشتیم که امیدوارم ادامه داشته باشد.
او همین طور گفت: قطعاً غرض ما از سبک فیلمبرداری گرفته تا میزانسها این بوده که میخواستیم یک حقیقتگرایی داشته باشیم و تعمدی می بود که اوج و فرود قصهمان سینمایی نباشد و به مستند نزدیکتر بشود.
در آخر این نشست نیز امیر زاغری طراح صحنه او گفت: ما همه کوششمان را کردیم که چیزی از فیلم بیرون نزده باشد و فیلم دیده بشود که امیدوارم این اتفاق افتاده باشد.
انتهای مطلب/
[ad_2]
منبع